Revoluční novinka ministra školství startuje - plošné testování páťáků a deváťáků. Zatím jen pilotně na stovce škol. Stejně jako ostatní nápady i tento čelí kritice.
Z článku Barbory Říhové v Lidovky.cz vybíráme:
"Vůbec není ujasněna myšlenka, k čemu mají testy sloužit, neustále se to mění,“ kritizuje Dobeše prorektor Univerzity Pardubice Karel Rýdl, který je jedním z autorů petice vyzývající k bojkotu plošných testů. Tu už podepsalo téměř 2000 lidí. Kritikům vadí i to, že obtížnost testů bude dle vize resortu nastavena tak, aby je zvládl čtyřkař. „Takový test nám ukáže jedinou věc: že máme tolik a tolik čtyřkařů a zbytek, co neuspěje, jsou pětkaři. Už ale nezjistíme, kolik máme trojkařů, dvojkařů a jedničkářů, a tedy jakou úroveň znalostí a dovedností děti mají,“ upozorňuje Rýdl.
Navíc hrozí, že výuka ve školách se zúží a učitelé budou děti de facto připravovat pouze na testy. „Je to zbytečné zatěžování dětí a hlavně se neustále vymýšlí nějaké změny, které nejsou nutné pro to, aby školství fungovalo správně,“ míní knihovnice a matka dvou školáků Svatava Hýbnerová z Hodonína. I její podpis je pod výzvou k bojkotu.
Přečtěte si: Dobešovy nápady ve školství vzbuzují odpor
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
7 komentářů:
Ja bych upozornil na to, ze testovani na zakladnich skolach nezpusobuje takovy odpor, jak se porad pise. On se ten odpor spis snazi vyvolavat urcite skupinky, ale rozhodne bych nerekl, ze ve skutecnosti ucitele ZS maji masovy odpor k testovani.
Tady se hoooodne "vrti psem".
PN
Až přijdou skutečné "ostré" testy a budou zveřejněny "žebříčky" (nepoučená veřejnost, média a hlavně zřizovatelé si je hlasitě žádají), pochopí i ti učitelé ZŠ, kteří se dosud k testům nestaví odmítavě.
Rýdlova námitka, že ministerstvo neví, co od testů očekává, je hluboce pravdivá. Nelze chtít, aby testy současně vyčlenily nedostatečné žáky, rozdělily žáky podle úrovně nabytých kompetencí, porovnaly jednotlivé třídy a ještě navíc něco řekly o úrovni jednotlivých škol.
To je totéž, jako kdybyste jedním metrem chtěli současně měřit výšku, hmotnost a IQ. Nebo kdybyste za ukazatel kvalitní práce dopravní policie na okrese stanovili nízký počet vybraných pokut.
Jako ukázka testové úlohy se včera ve večerních zprávách objevil příklad typu 16 - 8 : 2
Myslím, že když učitel připraví žáky na řešení takovéto "testové úlohy", neprovede nic špatného.
Je pěkné, že proti testování protestuje i pan prorektor - že by vysoká škola při přijímacích zkouškách využívala něco jiného než testy?
Souhlasím s prvním příspěvkem - "masový odpor k testování" je spíše zbožným přáním určitých zájmových skupin.
Masový odpor proti testování se nekoná především proto, že většina učitelů nevidí důvod k protestům vůči něčemu, co stejně každý den dělá.
Já ostatně také nevidím problém v testech samotných.
(Pokud si odmyslím obvyklý chaotický způsob zavádění, nedostatečnou přípravu i informovanost dotčených, včetně technického zajištění a obvyklých obav z možného plýtvání a "odklánění" prostředků.)
Podstatu problému ale vystihnul druhý příspěvek. Průšvih nastane, až na základě výsledků testů ŽÁKŮ začne někdo brát peníze učitelům a ŠKOLE. Jednoho praštěného ředitele, který dává (spíše odnímá) osobní hodnocení na základě výsledků testů Kalibro, osobně znám.
A pořád ještě nikdo věrohodně nevysvětlil, jak chce motivovat žáky, aby testy brali vážně a nikoliv jako "volnou tipovačku", nebo prostředek jak osladit život neoblíbenému učiteli.
14. prosince 2011 11:20
V Anglii jednou takhle celostátně uvedli žebříček škol v testovacích úlohách a málem se jim rozpadlo regionální školství.Vícekrát to již neudělali. Proč asi ? Toto od chaotika Dobeše lze očekávat. Připadá mi, že ani neví či je. Je to hrůza. Jediným pozitivem je, že sráží dolů VV.
"...pochopí i ti učitelé ZŠ, kteří se dosud k testům nestaví odmítavě."
Jenže to už bude pozdě. Jakmile začneme čerpat prostředky ESF (obávám se, že spuštěním pilota jsme už začali), budeme muset pokračovat hlava nehlava, nebo tvrdě vracet. A o to Dobešovi jde vprvní i v poslední řadě - čerpat za každou cenu, aby zase nedostal zprďáka. A po něm potopa!
Všimněte si, že všechna jeho "opatření" jdou z účtu ESF!
Pár poznámek k tématu.
Petr Kukal
Okomentovat