Vážené kolegyně, vážení kolegové,
když jsem nastoupil v roce 2010 do své funkce, vycházel jsem při stanovení cílů resortu z programového prohlášení vlády a ze svých tří klíčových bodů. Na těch i po roce a půl svého působení na ministerstvu trvám a snažím se je naplňovat.
Zaprvé je to podpora učitelů, a to jak z pohledu ekonomického, tak z hlediska jejich prestiže. Uvědomuji si, že ministr školství musí vždy stát na straně učitelů, ctít jejich náročnou a odpovědnou práci a snažit se, aby jejich práce byla vysoce hodnocena i v očích veřejnosti. Z toho důvodu jsem také učitelům jako jediné skupině dvakrát po sobě přidal peníze přímo do tarifů.
Druhým klíčovým bodem je zvýšení kvality českého školství. Nastoupil jsem do velice rozvolněného systému. Potom, co byli učitelé po desetiletí zvyklí na osnovy, přišla revoluce v podobě rámcových a školních vzdělávacích programů. Protože si velmi vážím práce pedagogů, kterou při tvorbě školních vzdělávacích programů vynaložili, tak jsem z tohoto trendu nevybočil, pouze do něj chci vnést prvky kvality. Přistoupil jsem na státní maturity, i když mi jejich administrativně a ekonomicky náročná forma nebyla blízká. Důležitost zavedení plošného měření výsledků při ukončování středních škol však převážila.
Postupně se chystáme na ověřování výsledků znalostí v 5. a 9. ročnících. Cílem je především zajistit zpětnou vazbu učitelům a dodat jim podporu pro další práci. Důležitým prvkem zde bude přidaná hodnota školy, tedy jak se změní výsledky konkrétního žáka od 5. do 9. ročníku, kam škola dítě dokáže posunout. Díky celorepublikovému srovnání budou moci učitelé, žáci a jejich rodiče lépe zjistit, v čem jsou dobří a kde je třeba ještě přidat.
Mým třetím cílem je nastavit efektivní využívání finančních prostředků ve školství. Peněz není mnoho, ale horším problémem je jejich nespravedlivé a neefektivní přerozdělování. Školství je zavaleno byrokracií a finanční toky někdy směřují do vedlejších a nedůležitých aktivit. Od doby svého nástupu jsem výrazně omezil byrokracii na úřadě. Jenom za rok 2011 jsem propustil 228 zaměstnanců a úsporu kolem 460 milionů korun jsem použil na několik věcí - kromě jiného na posílení platu učitelů, nebo na doktorandy a postdoktorandy v Praze, kteří nemohou být financováni z evropských peněz. Zrušil jsem šest ostatních přímo řízených organizací, které extrémně zatěžovaly vedení škol administrativou.
Včera vláda schválila novou tabulku platových tarifů pro učitele. Na rozdíl od minulého roku, kdy dostali přidáno ti začínající (nástupní plat se z 14.500 Kč zvýšil na 20.000 Kč), jsou tentokrát oceněni převážně zkušenější učitelé. Vedle toho došlo ke sjednocení tabulek kvalifikovaných a nekvalifikovaných pedagogů - přidáno tedy dostávají úplně všichni. Ano, byl zrušen i "věkový automat" s tím, že pro nepedagogické pracovníky tento automat neplatí již od letošního roku. Ani k České školní inspekci, ani na ministerstvo školství se nedostal žádný případ, kdy by byla v tomto směru zneužita pravomoc ředitele. Jsem přesvědčen, že ředitelé budou této své kompetence využívat pozitivním způsobem pro ocenění mimořádné kvality učitele a ve školství nebude docházet ke křivdám. Sám k tomu vyzvu ředitele osobním dopisem.
V době ekonomické recese jsou učitelé jedinou skupinou, která dvakrát po sobě dostává přidáno. Hodlám v tomto trendu pokračovat, peníze navíc se budu snažit získat z efektivního chodu celého školství. Pokud ušetřím finance na byrokracii a přebujelé síti škol, použiji je na zaplacení kvalitních pedagogů.
Jsem hrdý na to, že stojím v čele resortu, v němž pracují učitelé – lidé, kteří jsou odpovědní za vzdělávání mladé a budoucí generace. Děkuji Vám za Vaši náročnou a smysluplnou práci.
Josef Dobeš,
ministr školství, mládeže a tělovýchovy
Otevřený dopis ministra Josefa Dobeše
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
39 komentářů:
"Jenom za rok 2011 jsem propustil 228 zaměstnanců a úsporu kolem 460 milionů korun..."
Stále nechápu, jak ministr k tomuto číslu dospěl. nemohl by dodat kromě výsledku i postup výpočtu? Škoda, že z oněch ušetřených peněz nezbylo nic na Metodický portál RVP.CZ.
"Ano, byl zrušen i "věkový automat" s tím, že pro nepedagogické pracovníky tento automat neplatí již od letošního roku. Ani k České školní inspekci, ani na ministerstvo školství se nedostal žádný případ, kdy by byla v tomto směru zneužita pravomoc ředitele. Jsem přesvědčen, že ředitelé budou této své kompetence využívat pozitivním způsobem pro ocenění mimořádné kvality učitele a ve školství nebude docházet ke křivdám. Sám k tomu vyzvu ředitele osobním dopisem."
A dostanou k tomu dostatek prostředků i zítra a pozítří? A co když někoho přeřadí do nižšího stupně, protože dojdou k závěru, že jeho práce je méně kvalitní - máme se soudit nebo si stěžovat?
Je tu zkrátka zaděláno na to, že i ve školství se ztratí jakákoliv naděje.
Polopravdy a pololži - to, kolik kdo dostal přidáno, uvidí každý kantor při podpisu ročního příjmu vždy v únoru a promítají se tam třeba peníze z projektů... Od ledna 2012 školy mohou i nejstarším kantorům garantovat pouze a jenom plat začínajícího kantora jako důsledek zrušení věkového automatu. To není žádné přidání, to je jistota na nasrání po těch letech slibů...
to: tři předchozí
Když někdo nechce slyšet argumenty, tak je prostě neslyší, že?
Důležitým prvkem zde bude přidaná hodnota školy, tedy jak se změní výsledky konkrétního žáka od 5. do 9. ročníku, kam škola dítě dokáže posunout.
Pan ministr je asi mimo realitu, pač z páté třídy odejde 10 -15 žáků na osmiletá gymnázia. Výstup v deváté třídě se logicky posouvá směrem dolů. "Tahouni zmizeli" a zbyl průměr a podprůměr do kterého zasadíme navíc ještě žáky bývalých zvláštních škol. Zase tady někdo něco nedomyslel.Ignorant
Anonymní 21:00
Tím, kdo nechce slyšet argumenty, myslíte ministra a jeho kohortu, že?
nechce slyšet argumenty,
Jestli je tím argumentem to, že místo doposud garantovaných 24 000,- v rámci nového tarifu budu mít garantováno jen 20 000,- . Tak tomu opravdu nerozumím. To je pokrok jak něco. Geniální myšlenka. Sice bude oponováno z MŠMT, že těch 24 000,- + 500 v roce 2012 dostanu, ale rok 2013 není schopen garantovat nikdo, ani Kalousek.
Když někdo nechce slyšet argumenty, tak je prostě neslyší, že?
Uvažujete jako člen vlády, ti se pořád tváří, jak nám těm dole pomáhají. Opak je pravdou. Dole vyždímat, nahoře rozkrást.
Při prvním zvýšení platu jsem dostal 50,- a při tom druhém 500,- Už to je pokrok.
V každé normální firmě o platu zaměstnance rozhoduje kvalita jeho práce, nikoli dosažený fyzický věk.
Nevidím nejmenší důvod, proč by tatáž zásada neměla platit taktéž ve veřejném školství (v soukromém již dávno platí...).
8. prosince 2011 23:01
No právě, jak tu kvalitu ve školství změřit ? Jistě se rychle dohodneme, že plošné srovnávací testy k tomu nevedou. Kopírujeme totiž USA - vláda Bushe mladšího. Nyní tam z toho mají ve školství husí kůži . Asi to není ono.
Navíc nejsou pro ředitele stanoveny konkrétní výstupy - jak hodnotit práci učitele. Zatím to vypadá na pěkný chaos. Ostatně, co očekávat od chaotika z VV.
testy k tomu nevedou
Tak ještě bychom mohli žáky změřit a zvážit. Jak říká jeden moudrý pan profesor - v našem předmětu se prvňák od deváťáka liší pouze tělesnou výškou a váhou.
v soukromém již dávno platí (že o platu zaměstnance rozhoduje kvalita jeho práce)
Povídejte, přehánějte.
Já jen, že na dvou soukromých školách externě učím.
:-)
Jestli ono to nebude případ od případu.
"Pan ministr je asi mimo realitu, pač z páté třídy odejde 10 -15 žáků na osmiletá gymnázia. ..."
Pan Ignorant je asi mimo realitu, pač by při respektování objektivních čísel musel mít v té páté třídě 120 - 180 žáků.
Ve skutečnosti Vám z průměrné 5. třídy odejdou 2 - 3 žáci.
Pavel
To Pavel:
Ve skutečnosti Vám z průměrné 5. třídy odejdou 2 - 3 žáci.
U nás ze tří pátých tříd o 25 až 30 žácích odejde na gympl jedna třída, tj. cca těch 25 žáků.
Nevím, nevím - ze 40 žáků odejde 10, pak zbyde na šestou třídu 30. V ten moment je vše zkreslené. Celkově nemůžu posuzovat výsledky páté a deváté, neniliž pravda Pavle. Ignorant
V soukromé škole dostávám pouze základ - normativ, nadtarif jsem ještě neviděl. Již nyní se "těším" na těch 20 000,- Asi je to případ od případu.
V soukromé škole jsem několik měsíců vůbec plat nedostával... V tomto se liší soukromá sféra od státní!
Pro 10:43 a Ignoranta
Budete muset samozřejmě porovnávat výsledky jen těch žáků, kteří zůstali. Tedy nikoliv výsledky tříd. To je samozřejmé.
Vy ale asi narážíte na to, že díky odchodu "tahounů" poklesnou i jejich výsledky. Tak na ověření této hypotézy si rád počkám.
Koneckonců, možná, že zde přítomný pan Šteffl, by takovou analýzu mohl udělat již dnes. Co Vy na to pane Šteffle? Opravdu se výsledky žáků po odchodu "tahounů" zhoršují? Určitě máte ve svém testování třídy, kde skoro nikdo neodešel, kde jich odešlo hodně a tak. Slušný námět na výzkum, ne? :-)
A pokud jde o počty od Vás odcházejících žáků, nemůžu si na to udělat vůbec žádný názor. Nevím, jaké jsou Vaše konkrétní podmínky (hlavně nevím odkud jste a jaká je na Vaši škole atmosféra). V každém případě, pokud od Vás odchází hodně žáků, musí existovat ještě větší počet škol (tříd), ze kterých neodchází nikdo nebo téměř nikdo. To je prostá matematika.
Trvám na tom, že z průměrné 5. třídy odchází 2 - 3 žáci. Pokud zrovna Vy máte s odchody problém větší, je třeba se zamyslet a bojovat :-). Ale vím, že je to těžké. Určitě Vám není co závidět.
Jen pro ilustraci, znám školu, ze které na osmiletá gymnázia v okolí nechodil téměř nikdo. Po vyměně ředitele a jeho štvavé kampani po prvních odchodech, je úprk masivní.
Pavel
Komu to pan ministr píše? Novinářům? Tak to jo. Jestli ale píše veřejnosti, pak i mně, a já jako odborný pracovník jeho resortu jsem její součástí a chci mu oponovat: rozhodně jsem nikdy nikoho v regionálním školství nezatěžoval žádnou byrokracií, nevymyslel jsem jediný registr, dotazník, tabulku o ničem... Nevím, jestli o budovu vedle to dělají? Tak možná, co já ale vím, tak školství netrápí ani tak byrokracie jako neschopnost MŠMT řídit a koordinovat činnosti, na základě dat, která jsou, navrhovat a prosazovat opatření. Co se prosazuje, není data-based, ale opravdu názor pár lidí na úřadě. Proč to, pane ministře, nepřiznáte!!??? Že by provize?
nevymyslel jsem jediný registr, dotazník, tabulku
Jak se říká, dej blbci funkci a vymyslí lejstro.
Vy tam nemáte žádnou funkci?
Já se strašně omlouvám. Vždyť Vás vůbec neznám!
Ale zeptat jsem se musel.
Bylo to silnější než já.
Průměr je slůvko velmi ošidné.
Podle mých zkušeností, tady "na venkově" hraje mnohem větší roli při rozhodování o přestupu na 8G dopravní dostupnost.
Jistěže jsou rodiče, kteří jsou ochotní své dítě na vzdálené gymnázium i sami vozit, ale takových je minimum. Mnozí by i chtěli, ale ne každý zaměstnavatel Vám takové podmínky umožní a ne každý rodič na to má prostředky.
Pro většinu je podstatné, zda je z obce do města slušný spoj.
Logicky tak může ze základky ve stejném městě odejít na 8G třeba 10 žáků a z 50 km vzdálené vesnické školy ani jedno.
Souvislost s kvalitou, či nekvalitou školy, bude ale až podružná.
Pokud se týče úbytku "tahounů" a logického zhoršení výsledků žáků v testech.
Základní omyl je už ve výchozí ministerské premise.
Musím pořád dokola opakovat:
Podle výsledků jednotlivých žáků NELZE hodnotit kvalitu učitele, ani školy.
Anonymní 9. prosince 2011 11:20
Analýzu bychom asi udělat mohli, data na to máme. Ale nějak nevím proč? Kdo tu práci zaplatí? Víte, my jsme soukromá firma.
Smutné je, že my ty data máme a mšmt ne. My takovou analýzu umíme udělat za pár set tisíc a mšmt to neumí a musí si na to někoho najmout ("výběrové" řízení na pár miliónů a sebrání dat za pár desítek miliónů).
Ale za to my nemůžeme. Někdy mám pocit, že někteří si myslí, že zodpovídáme za české školství. A někdy mám také pocit, že tu zodpovědnost cítíme víc my než celé ministerstvo.
analýzu umíme udělat za pár set tisíc
Školství, pane Šteffle, není tak bohaté, aby si mohlo dovolit zadávat laciné výzkumy.
Zvyšte cenu nabídky!
Ááááá, nemakačenkové se bojí o penízky? Pane ministře, plně Vás chápu a fandím Vám. Když jsem před 10 lety vstupoval do resortu školství jako učitel a chodil jsem na tzv. náslechy do cizích škol v rámci doplňkového pedagogického studia, tak jsem v tom bordelu v hodinách ani nebyl schopen poznat, jaký to předmět vlastně pančitelka učí. A vězte, že ta situace se od té doby nezlepšila. Na základních školách se nedělá naprosto ale naprosto NIC!!! Na středních školách se pod nátlakem ředitelů škol dávají výuční listy a maturitní vysvědčení zadarmo, jen aby proboha neutrpěla pověst školy (že je na žáky moc přísná). Když vám na opravnou zkoušku koncem srpna příjde žák v kraťasech a žabkách přímo z bazénu, bez pomůcek, bez psacích potřeb... a na nátlak ředitele školy zkoušku dostane... co to asi udělá s učitelem, že?
Survivor64
9. prosince 2011 19:28
pane exučiteli, to vás teda studenti pěkně vypráskali. Ne každý má na to, aby učil.
Pavle, jsou gymnázia v okresních městech, která berou i ty, kteří neudělali přijímací zkoušky. Ignorant
Nejen v okresních, i v Praze.
Pro ignoranta a 20:37:
Ale, ale. To jsou zase řeči. Nejspíš jedna paní povídala. Protože:
1) Škola musí kritéria přijímacího řízení zveřejnit a výsledky uchazečů uchovávat. Následně to kontroluje ČŠI (byl jsem u toho). Mít v papírech oficiálně, že neudělal přijímací zkoušku a přijmout ho není možné.
2) Pokud by někdo ve škole uchazeči "pomohl", aby splnil zveřejněná kritéria, tak nebude už patřit mezi ty, kteří neudělali zkoušky, že? A dost pochybuji, že by to dělal tak blbě, aby to tu pak někdo mohl psát do diskuse.
3) Vůbec nechápu, jak byste mohli znát výsledky jednotlivých žáků. Ty se zveřejňují pouze pod čísly.
No, ale ať jen neteoretizujeme. Můžete do diskuse napsat, která to byla gymnázia? Ať si to může každý ověřit.
A vůbec, proč jste toto počínání neohlásili ČŠI a zřizovateli těch škol? V současné době omezování a slučování gymnázií by Vaši informaci jistě přivítali.
Pavel
První rusko-české gymnázium v Praze patří mezi ta gymnázia, která přijímají žáky s nedostatečnými. Předloni přijali ke studiu jednu žákyni naší školy se třemi nedostatečnými a trojkou z chování, tj. poslední ukončený ročník této slečny je osmý. Při rozhovoru s paní ředitelkou mi bylo sděleno, že dívka si udělá rozdílové zkoušky u nich na gymnáziu. Proto prý nemusí dělat opravky v srpnu u nás.
Celé to skončilo tím, že milou dívku po rozdílových zkouškách přijali do třetího ročníku gymnázia, tj. letos by měla maturovat. Přiznám se, že jsem se o to dál přestala zajímat. Paní ředitelka gymnázia je Ruska a škola je soukromá. Naše žákyně byla také Ruska. Co dodat?
Co dodat?
Že ze všeho nejdůležitější jsou zdraví a život.
pro 10:48
Vím to přímo od žáka. Neudělal zkoušky, nebyl přijat. Po termínu odevzdání zápisových lístků mu volali, že může nastoupit. Ale která škola to je, nebudu psát. Nebudu zadarmo dělat práci za ČŠI.
Pro 14:18:
A tak to je. Kritizovat, brblat, ale prstem nehnout.
Jinak, Bůh ví co měl žák na mysli. "Neudělal zkoušky" může znamenat v jeho podání i to, že nesplnil kritéria pro přijetí (tj. neumístil se např. do 30 místa).
Pro 12:06:
Dle obchodního rejstříku je toto soukromé gymnázium pokračovatelem stejnojmenného gymnázia, které bylo v Brandýse nad Labem. Podívejte se na jeho současné webové stránky a na dostupnou inspekční zprávu z jeho brandýsské minulosti (http://delta.uiv.cz/csi/dokument/kc5ex332.htm). Určitě nám potom nebudete tvrdit, že je to reprezentativní vzorek českých gymnázií.
Pavel
Tím, že problém bagatelizujeme, obvykle nezmizí, ale jeho řešení se odsunuje.
Tím, že prakticky bezvýznamný, nečetný problém zobecníme, se staneme ministrem Dobešem.
Pavel
prakticky bezvýznamný, nečetný problém
Většina hromad toho svinstva po lesích začala jako jedna odhozená bezvýznamná matrace.
Tak ona, pane Blaho, byla ta žákyně z 12:06 i matrací? A neměl byste to někde ohlásit?
Pavel :-)
to někde ohlásit
Ach ten zpropadený Frojd. Zase mi to uklouzlo.
Popírám, že jsem se kdy k čemu vyjadřoval a prohlašuji, že Blaha je jen shoda jmen, nic s ním nemám společného, nejsem připojen k netu a server Česká škola vůbec neznám.
Okomentovat