Ministerstvo školství mládeže a tělovýchovy reaguje na zkreslené informace médií, které se týkají změn ve financování regionálního školství.
Nepravdivá informace:
Nyní je nastaven minimální počet žáků ve třídě na 17, venkovské školy, kam chodí méně dětí, pak dotuje obec. Kdyby se však optimální počet žáků ve třídě zvýšil na 24, zasáhlo by to více škol.
Skutečnost:
Minimální počet žáků ve třídě nutný k tomu, aby škola mohla bez problémů fungovat, zůstane. V případě, že bude žáků ve třídě méně, bude muset stejně jako dnes chybějící finance doplatit obec.
Školy, u kterých někdo, předpokládejme, že to bude kraj, určí, že je jejich provoz důležitý i při menším počtu žáků, budou mít dokonce tento minimální počet nastavený níže.
Optimální počet žáků nemá na minimální počet vliv. Je to hranice, při jejímž dosažení škola dostane maximální objem finančních prostředků. Pokud škola optimálního počtu nedosáhne, neznamená to, že její finacování musí doplácet obec.
Nelze tedy slučovat pojmy minimální a optimální počet žáků.
Shrnuto:
Škola, která se s průměrnou naplněností tříd dostane nad stanovené minimum, bude mít stále dost peněz na vzdělávání podle RVP, i když nedosáhne optimální naplněnosti a žádná likvidace, či povinnost doplácení ze strany zřizovatele takové škole v novém systému financování nehrozí.
MŠMT: Změny ve financování nepovedou k zániku vesnických škol
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
6 komentářů:
Moc by mě zajímala jedna věc: změní se (finanční) přístup k dělení tříd podle počtu žáků na výuku jazyků? Dnes je možné dělit třídu až od 25 žáků, je ale jasné, že jazyk se nedá učit, pokud máte ve skupině 20 - 24 dětí. Za optimální považuji počet 10 - 12 žáků ve skupině.
16. prosince 2011 19:07
Počet žáků 24 ve třídě bude tvořit maximální množství normativu na třídu. V rámci celé školy pak závisí na počtu tříd s ideálním počtem žáků. Pokud mají třídy méně žáků, pak se normativ na třídy krátí. Za žáky nad 24 ve třídě však normativ na třídu zvýšen nebude. Děláte to grátis. Dělení třídy na jazyky bude záviset na množství financí, které škola dostane. Zda zůstal z důvodů šetření na jazyky počet 25 zachován? To myslím neví ani Dobeš. Paradoxem je, že v hodinách TV se běžně učí 10-16-20 žáků.
To si myslí jenom jazykáři, že více žáků by nedokázali učit. Ať zkusí učit třeba ve fyzice, kde se dělají pokusy a kde je potřeba, aby tomu žáci skutečně porozumněli, třicet dětí a teprve uvidí zač je toho loket. Proti tomu je třicet žáků v angličtině procházka růžovou zahradou.
Ale problém současných menších základek ani tak není v dělení na jazyky jako v dělení na povinně volitelné předměty. Uvedu příklad:
Sportovní výchova 15 žáků
Technické práce 11 žáků, Dramatická výchova 14 žáků
Ekologický seminář 12 žáků. To je teprve požírač peněz. Na této škole jsou tedy fakt grandi.
Jsem fyzikar a mam i tridy s 30 nebo mirne pod zaky.
Ovsem nenamlouvam si, ze se vsichni vsechno nauci. Spis vidim, ze velka cast nema zajem a nemala cast ani "hlavu" na to "neco se naucit".
Zaroven si prioustim, ze budou zednik proste Ohmuv zakon zapomenout muze.
Z meho hlediska je anglictina pro prakticky zivot dulezitejsi nez fyzika. Takze ano, urcite i anglictinar muze mit 30 zaku, ale moc se nenauci, i kdyz problem bude asi nekde jinde, castecne v zacich, mozna i neco malo v ucitelich, protoze na rozdil od fyziky, anglicky mluvit se muze naucit i pitomec, pokud ma dobrou motivaci a prostredi a pritom na deckach neni moc videt, ze maji anglictinu od 3. tridy.
Bohuzel zaci berou anglictinu jako dalsi zlo v rade skolnich predmetu, takze k tomu tak i pristupuji.
Spíše si položme otázku zda tento stát má skutečně finanční prostředky na to, aby udržel tu hordu malotřídek, které u nás jsou. Z celkového počtu asi 3900 základek je u nás 1200 s počtem do 50 žáků (kdo nevěří, ať se podívá na excelovskou tabulku s počtem žáků škol pro potřeby EU peníze školám a seřadí si školy podle počtu žáků)!!! A přitom se uvažuje o zrušení druhého stupně na úplných základkách, které mají přes 200 žáků a pohybují se s tímto počtem kolem místa 2 200 tedy v horní polovině? Nezdá se vám to být pitomostí??
To jsou "hezké" řečičky. Která obec bude mít na udržení školy, když stát bude posílat méně peněz? Nevím jak vy, ale já jsem zvonila klíči právě proto, abych ve třídě neměla 30 žáků a mohla se jim věnovat individuálně. Zažila jsem obojí a nedá se to srovnat. Hlavně mi při počtu 15 žáků "neunikají" dys žáci a žáci s ADHD. I na slabší žáky je víc času a mají lepší výsledky. Chtějí redukovat ZŠ. Mě spíše jímá hrůza, že na elektrikáře se dostávají děti ze zvláštních škol a na střední školy děti se čtyřkami přes celé vysvědčení. Děsí mě, že by z nich mohli být třeba lékaři. Zato opravit záchod trvá měsíc, protože instalatér je tu na celé okolí jen jeden...
Okomentovat