Z Evropské komise dorazil dopis, který hodnotí jeden z operačních programů ministerstva školství trojkou, což může vést k pozastavení toku peněz.
Nepříjemný, ale dosti očekávaný dárek z Bruselu je tu. Evropská
komise má zásadní výtky k Operačnímu programu Vzdělávání pro
konkurenceschopnost (OP VK), který spravuje ministerstvo školství.
V dopise, který v předvečer Štědrého dne obdržely dle dvou nezávislých
zdrojů ČESKÉ POZICE resorty školství i financí (a který již má redakce k
dispozici), dostává OP VK známku tři, což může znamenat pozastavení
takzvaných certifikací čili toku evropských peněz do Česka.
„Kategorie
3 – Částečně funguje, je zapotřebí značných zlepšení,“ uvádí se v
auditorské zprávě, jež se zabývá nedostatky v managementu a fungování
kontrol. Vznikající projekty pro zdejší školy tak zřejmě budou muset být
takzvaně předfinancovány ze státního rozpočtu. Ve zmíněném operačním
programu je připraveno celkem 52 miliard korun pro české školství, vědu a
výzkum.
„Ministerstvo financí skutečně obdrželo od EK e-mailem dopis
s návrhem zprávy o auditu provedeném auditory EK v říjnu 2011. Česká
strana má zprávu analyzovat a vyjádřit se v požadované lhůtě k
navrhovaným zjištěním. Teprve poté bude možno odhadovat možné dopady ve
vazbě na případné pozastavení financování. Pro úplnost dodáváme, že pro
zastavení certifikace nebyl dosud žádný právní důvod,“ odvětila na
redakční dotaz Veronika Lukášová z tiskového odboru Kalouskova
ministerstva.
Už dříve se Bruselu nelíbilo nastavení kontrol a také vznik nejasných a nekoncepčních projektů, které se spíše jevily jako projekty nastavené jen pro čerpání (rozuměj utracení) europeněz. Po případném opravení vad se certifikační proces opět rozjede.
Celý článek na webu Česká Pozice
56 komentářů:
Učitelé mají učit a ne psát projekty, ředitelé škol a jejich zástupci mají zajišťovat v jimi vedených školách podmínky pro vzdělávání a ne psát a administrovat projekty a NNO by se měly zrušit. OP VK je veřejné navádění k nepoctivému vykonávání pracovní náplně.
Ale vždyť to vůbec není pravda. Naší škole tři projekty, které realizovala, výrazně pomohly při vybavení školy ICT technologiemi a k řádnému proškolení učitelů. Psaní a realizace projektů dnes jednoznačně spadá do kompetence vedení školy na Vámi zmiňovaném poli "zajišťování podmínek pro vzdělávání." Zajišťovat slušné podmínky ke vzdělávání při financích, které ředitelé dostávají od MŠMT normální cestou, na menších školách prakticky nejde (proč asi mají ještě teď na mnoha školách počítače s akce INDOS, která proběhla před deseti lety?). A když už ty projekty tady jsou, je blbost je nevyužít.
Problémem však skutečně zůstávají hlavně projekty z oblasti 1.3 - vzdělávání. Např. ve Zlínském kraji byl dvakrát schválen téže škole projekt na vzdělávání vedoucích pracovníků škol v projektovém řízení - celkem za 20 000 000 Kč. I kdyby se projektů zůčastnili všichni ředitelé a zástupci ředitelů SŠ, vyšlo by na jednoho cca 100 000 Kč. Zde se opravdu vyhazují peníze. Problémem zavánějí i tzv. šablony, které realizují všechny školy, tedy i ty, které na realizaci projektů tohoto riozsahu nemají.
Nicméně nelze všechny projekty házet do jednoho koše. Proběhla řada smysluplných projektů, které školám skutečně pomohly.
Souhlasím s prvním příspěvkem.Připadá mi to,jako kdyby řekli nějakému soustružníkovi,že pokud chce dělat,tak ať si udělá návrh na nože a další příslušenství.Pak že bude moct dělat.A stejně mi teď školství připomíná vojnu.Ty nesmysly,které jsme tam poslouchali v sedmdesátých letech,ted´ posloucháme z úst údajně fundovaných odborníků.
Z celého školství je mi teď zle a už se těším do důchodu.
Jiří
Z celého školství je mi teď zle
Vydržte, na školství jako celek se klidně vykašlete. S tím nic nenaděláte. Pokud budou s Vaší prací spokojení Vaši žáci - studenti, tak to opravdu stačí.
Ano ve školství se bojuje na všech frontách a doslova o každou korunu!! Ale není to přesně to, co jsme 40 let chtěli a po čem jsme toužili? Některým stále nedochází, že svoboda je pochopená nutnost!! Bohužel i školství je součástí tržního hospodářství a demokracie. A v tržním hospodářství se bojovat musí a v demokracii platí, že kdo se neozve a o nic nebojuje, pouze mlčí, ničeho nedosáhne.
A učitele bych proboha k soustružníkovi nepřirovnávala. Je to vysokoškolsky vzdělaný člověk, který by se měl uplatnit i na poli projektů. Kdo nepochopil, že učitel je v podstatě samostatná neukontrolovatelná jednotka, která musí být zodpovědná za svou práci, pružná, kreativní, systematická a organizačně shopná, tak ten nemá jako učitel v dnešním školství co pohledávat.
"OP VK je veřejné navádění k nepoctivému vykonávání pracovní náplně"
Toto vyjádření považuji za urážku všech aktivních kantorů, kteří se podílí buď na administraci nebo realizaci projektů. Každý z nich vám potvrdí, že na projektu se maká hlavně doma v klidu. Ve škole v kabinetě mezi kecajícími kolegy, kteří surfují na internetu a řeší včerejší seriály a mezi zvoněními to opravdu nejde.
Absolutní souhlas s 14:09 a 19:49. Bohužel do podobných diskusí píší v poslední době hlavně ti surfaři a podle toho to vypadá.
"Učitelé mají učit a ne psát projekty, ředitelé škol a jejich zástupci mají zajišťovat v jimi vedených školách podmínky pro vzdělávání a ne psát a administrovat projekty."
Souhlasím s tímto výrokem.
Naopak - nesouhlasím s tím, že by se mělo "bojovat", jak píše anonymní 25.12. 14:09.
Život se má žít, ve škole se má učit.
Boj = válka. Válka přináší vítěze a poražené a mnoho ztrát, zraněných a mrtvých. Anebo si snad někdo myslí, že při boji to může dopadnout jinak?
Anebo jsme snad všichni v armádě?
Tržní hospodářství ve školství je humus.
Život má být pro lidi a ne pro tržní hospodářství.
Pokud má kdokoliv pocit, že se narodil pro boj, je mi ho líto.
Život je pro žití. Boj je promarněný život.Když člověk bojuje, nemá čas žít.
26. prosince 2011 5:41
Nevím, jestli je čeština Váš rodný jazyk, ale slůvko "boj" může vyjadřovat i něco jiného, než si myslíte. Boj zdaleka není totéž co válka.
Když člověk bojuje, nemá čas žít.
Definice pojmů boj a žít je tak rozsáhlá, že výše uvedená věta je nesmysl :-)
Bohužel i školství je součástí tržního hospodářství a demokracie.
Bohužel? Proč bohužel? Chápu, že se vám nemusí líbit tržní hodpodářství, že je vám bližší státní plánování. (I když nevím, zda jste ho reálně zažila.)
Ale proč si většina učitelů myslí, že školství je nějak výjimečné a měly by pro něj platit jiná pravidla než pro ostatní obory?
"A učitele bych proboha k soustružníkovi nepřirovnávala. Je to vysokoškolsky vzdělaný člověk, který by se měl uplatnit i na poli projektů. Kdo nepochopil, že učitel je v podstatě samostatná neukontrolovatelná jednotka, která musí být zodpovědná za svou práci, pružná, kreativní, systematická a organizačně shopná, tak ten nemá jako učitel v dnešním školství co pohledávat."
Demagogie :)
"Ale proč si většina učitelů myslí, že školství je nějak výjimečné a měly by pro něj platit jiná pravidla než pro ostatní obory?"
Třeba proto, aby alespoň něco smysluplně a systémově fungovalo? :)
26.prosince 2011 10:41
/mimochodem - hra čísel - já 5:41 a Vy 10:41..../
To je jedno, jaký je čí rodný jazyk. Bojuje se vždy PROTI něčemu - což je podle mého názoru válka VŽDY.
Nehraji hru na slovíčkaření. Při něčem takovém uniká pravý smysl sdělení.
Zřejmě máte jiný názor. Takže bojujte. Jeden /?/ nepřítel /?/ zdolán - prokazatelně se dopouští nesmyslné věty, vedete 1:0, blahopřeji. A co teď? Výhra? Jaká?
Co se tímto vyřešilo? Jaký to má smysl? Nechápu.....Anebo mi něco /opět/ uniká?
Tak se nám to zase krapínek zvrtlo. Diskuzní příspěvky několika lidí svědčí o tom, že se nacházejí ještě v hlubokém totáči, kde platilo, co nám naservírujete, to poslušně uděláme. Dneska je to skuteně jinak. Stačí se podívat na dvě sousední školy v mém okolí. Na jedné mají počítačovou učebnu z INDOŠE, tedy z roku 2001, a na celé škole jeden jediný dataprojektor. Dále učitele kteří neumí s PowerPointem a tom, co je to Smart Notebook, v životě neslyšeli.Na sousední škole, která si píše projekty, mají v počítačové učebně nové počítače, po škole dvě interaktivní učebny a v každé odborné pracovně dataprojektory s plátny. K tomu samozřejmě téměř všechny počítačové výukové programy, které jsou na trhu, a velké množství interaktivních učebnic. Jejich učitelé si dokáží sami vytvářet interaktivní výukové materiály. I když samozřejmě uznávám, že interaktivní tabule není všechno a v rukou neschopného učitele může být dokonce nebezpečnou zbraní, přece jenom to o obou školách dost vypovídá. Kdybych si měl vybrat, na kterou školu dám své dítě, tak na tu první určitě ne. Obávám se, že i kdyby jim tu interaktivní tabuli jako za totáče dodali shora, nenaučili by se s ní pracovat a používali by ji jako promítací plátno a to ještě kdoví jestli.
Přiznejme si, že na jedné straně máme moderní školy a moderní učitele a na straně druhé hromadu škol, kde ředitelé i s celým svým osazenstvem zakrněl v době minulé.
Ad 12:34
S výše uvedeným příspěvkem nesouhlasím. Pracuji na škole, která má minimální technické zabezpečení, zájem učitelů o využívání ICT je poměrně veliký. Nepomohla nám ani účast v různých grantech. Tvoříme jeden za druhým, přihlašujeme se do různých projektů, nicméně i přesto se na nás štěstí dosud neusmálo. Konzultanti nás chválí, že je to dobré, že to určitě vyjde, ale ve finální fázi je nám (pro nás z neznámých důvodů) vystavena stopka, takže si o vybavenosti výpočetní technikou můžeme nechat jen zdát. Zřejmě nemáme tlačenku na tom správném místě. Z těchto důvodů nesouhlasím s tvrzením, že bychom zakrněli v době minulé. Já sám mám vytvořeno již tolik výukového materiálu v elektronické podobě, že bych mohl mít i čtyřikrát větší týdenní hodinovou dotaci než mám na své předměty a přesto bych tyto pomůcky mohl využívat v každé hodině. Zatím se mohu realizovat jen ve dvou hodinách týdně, pomilu-li výuku informatiky, kterou rovněž učím.
To 12:34:
Dovolím si zevšeobecnit myšlenku, která plyne z tohoto komentáře.
Milí žáci!
V dnešní hodině si interaktivně vysvětlíme, jak rozeznávat pravé hodnoty. Uvedu jednoduchý příklad ze života, který máte převeden do tabulek a grafů v prezentaci.
Stačí se podívat na mé dva sousedy. Jeden nemá auto, jen staré kolo, většinou chodí všude pěšky. Sice ho osobně neznám, ale podle zjevných znaků vím, že je zaostalý a lakomý. Nedá automobilovému průmyslu šanci utržit peníze - přičemž peníze jsou co? Krev naší ekonomiky - správně Rejžová, máš za jedna. Druhého souseda osobně taky neznám, vídávám ho občas, jak nasedá do svého teréňáku, má luxusní a moderní oblečení, podpořuje finanční toky, utrácí.
Soused bez auta zakrněl v minulé době a nikdy by se nenaučil řídit auto - při své neschopnosti na to nemá, je to pitomec.
Majitel teréňáku je moderní borec.
Vzor pro nás všechny.
Jaké mají lidské kvality tito dva? Co umí? Jaký mají charakter?
Pastrňáku, máš nemožné otázky - za pět!
Na tom přece nezáleží.
Doufám, že všichni kapírujete!
Tak si myslím.že se konečně v době vánočního volna podařilo trochu rozvířit diskusi.
Boj na všech frontách ,pochopení nutnosti,učitel je pružná jednotka atd. ,to mi připomíná první lektorku ŠVP, která přišla na naši školu.
Byla to taková typická "vykonavatelka" ,kterých je teď na školách "něůrekom".Co jim přijde seshora, to plní na 120 procent,bez svého vlastního názoru.Na takovýchto ženách je dnes založeno naše školství.Já si osobně myslím, že bez normálního selského rozumu a bez většího počtu chlapů na školách,to bude pořád horší,zvláště na ZŠ.
K dalším příspěvkům: učím,tak jak nejlepší umím.Žáci jsou už někdy přesyceni počítačů, takže klasická normální hodina je pro ně zajímavější,než dnes "normální" v počítačové učebně.
To ,že jsem starší a ne tak "organizačně schopný", který nemá v dnešním školství ,co pohledávat, je také velmi zajímavý názor.Z doby svého mládí si pamatuji z filmu Vinnetou,že se vždycky šli bojovníci poradit k radě "starších".Asi to tam neznamenalo to co by se řeklo dnes, radu "blbých".Srdečně zdraví Jiří
Pane Rychlíku, prosím, moc prosím, ušetřete nás svých myšlenkových odpadků alespoň v době vánočních a novoročních svátků. Zkuste se alespoň chvíli zabývat tím, čemu trošku rozumíte (i když z vašich příspěvků bohužel vyplývá, že si myslíte, že rozumíte úplně všemu).
Pane Wagnere, prosím, ovládněte své naléhavé puzení uveřejňovat zde každé intelektuální ubzdění pana Rychlíka, k navození správné atmosféry stačí úplně každé druhé, zejména vzhledem k dlouhodobým "zažívacím" potížím pana Rychlíka.
"ovládněte své naléhavé puzení uveřejňovat zde každé intelektuální ubzdění pana Rychlíka,.."
, že by pokus o cenzuru ? Ignorant
25. prosince 2011 14:09
A učitele bych proboha k soustružníkovi nepřirovnávala. Je to vysokoškolsky vzdělaný člověk, který by se měl uplatnit i na poli projektů.
Bohužel, od 1.1.2012 jsme byli platově zařazeni do tabulky s nekvalifikovanými. Tak od roku 2013 očekávám, že se zavedením dotace na třídu váš ředitel nebude mít na nadtarifní práci ( každopádně většina škol bude mít méně ). Jednoduše a prostě ty peníze míti nebude a všichni poté budou strašně moc motivováni k další práci.
Anonymní dnes 15:30:
Děkuji za Vaši reklamu na pana Rychlíka, budu více sledovat jeho články, jeví se mi jako velmi zajímavé. Taktéž mě zaujal Vámi použitý výraz "ubzdění" - von nebyl ani vygooglovatelnej, čumim, smekám.
Prosimvás, mocprosim, objasněte, jak by šlo genealogicky odvodit toto okouzlující slovo? Bylo by určitě patřičně oceněno nadřízenými orgány - potažmo i přislušným orgánem z UE - pardon, EU, kdybychom na naší škole toto slovo využili pro rozšíření a prohloubení smysluplnosti ŠVP a tímto přidali ruce k dílu v boji na všech frontách o každou korunu - při optimálních konstelacích i z dotací EU.
Protože my nemlčíme, tudíž určitě něčeho dosáhneme. Čeho - to se teprv ukáže.
Buďte zdráv, Kubrte.
Projekty jsou hlavně neuvěřitelné vyhazování peněz. Z cizího krev neteče a tak se nakupuje cokoliv za jakékoliv peníze (hlavně u počítačů za rok, který uplyne, většina věcí zlevní, ale utratit se musí původně plánovaný rozpočet). Díky projektům není možné porovnávat hospodaření jednotlivých škol, protože mají k dispozci zcela nesrovnatelné finance. Na druhou stranu se vytvoří mnoho pracovních příležitostí pro firmy, které projekty připravují a zprostředkovávají (i když nejde o nic jiného než vyplňování vyžadovaných frází do správných kolonek) a hlavně se objeví mnoho pozic pro anonymní postavy, které rozhodují o tom, komu peníze dodají a komu ne. Jak podporuje osobní kvality učitelů nutnost ohnout záda a psát projekty tak, jak je vyžadováno, nechápu.
Pokud jde o šablony, nechápu, proč MŠMT nutí učitele, aby sepisovali bláboloidní DUMy, a nedá peníze školám rovnou.
Některým učitelům se ale projekty líbí. Jedna kamarádka nechápe, co proti nim mám, stačí prej napsat pár vět do PowerPointu a dostane z projektu tři stovky.
" ... a všichni poté budou strašně moc motivováni k další práci."
No to je právě jedna z možností projektů, finančně odměnit, ty, kteří se aktivně zapojí do inovací.
"... stačí prej napsat pár vět do PowerPointu a dostane z projektu tři stovky."
No to je právě o té osobní zodpovědnosti a neukotrolovatelnosti jednotlivých učitelů.
A ještě malá poznámka k příspěvku, kde uplákají, že jim žádný projekt neprošel. Radím: vykašlat se na agentury, sám sednout, pročíst všechny dokumenty k výzvě a pak cca 50 hodin makat a makat. Napsal jsem takto čtyři projekty pro školu v OP VK a tři mi bez problémů vyšly, kupodivu bez známostí a zapojení agentur.
Schopnost napsat byt jen maly projekt musi mit kazdy ucitel, kdyz stale vyzdvihujete, ze ma vysokoskolske vzdelani. Poku to neumi, stala za prd skola, kterou absolvoval nebo kriteria, jimz vyhovel. To, ze je to tak, ze PREVAZNA VETSINA ucitelu takoveho kroku (napsat projekt) neni schopna, je jen dukazem "kvality" skolstvi, kvality kazdeho z nich. Poukazovat naivne na to, ze ucitel ma ucit, je omezenost 80.let minuleho stoleti. Kouknete se z okna nebo do kalendare- tihle nemaji sanci obstat. Od deti chteji kompetence a sami je nemaji....
Mne jako rodiče nezajímá ani za mák, jak umí učitel markovat zboží na pokladně, obrábět kovy, nebo psát přiblblé projekty vypsané kdesi v tramtárii za účelem utracení co největšího množství peněz. Mne zajímá, jak umí učitel učit. Po lékaři také nechci, aby mi psal software na výpočet plošných integrálů. A pokud už se má učitel vzdělávat a zlepšovat, nechť tak činí v oblasti svého působení a ne studiem nesmyslných a přiblblých evropských směrnic a návodů, které někdo vytváří aby měl co dělat a někdo jiný vymýšlí protože je blbej.
to Simona Carcy:
A vy máte za sebou kolik projektů?
Myslíte, že učení je o psaní projektů?
Učíte na nějaké škole?
Paní Carcy se, pane Datle, na nic neptejte. Neboť ona ne-e-xis-tu-je.
Je to zvirtuálněné černé svědomí všech učitelských lepáků, kteří navzdory dosaženému vzdělání, neumějí napsat projekt. A někteří snad dokonce i odmítají!
Osobně zvažuji, že podám na nějakou tu vysokou školu trestní oznámení, že mne neprozíravě nevybavila kompetencemi pro toto tisíciletí, byť si jej užiji už jen maloučko. Nejspíš moje volba padne na Moskovskij energetičeskij institut. Sice jsem jej nedokončil, ale zase to bude mít mezinárodní šmrnc.
Původně jsem si myslel, že bych se pustil do manažerování Sazky. Docela mne zaujalo, že sázkařský kapitán měl měsíčně sto tisíc, což je téměř polovina mého ročního platu, kapesného na drobné reprezentační výdaje.
Ale pod vlivem paní Carcy jsem si vygůgloval příručky Jak sepsat projekt do tří dnů a Žadatelem o grant snadno a rychle. Vykašlu se na vymýšlení kdejakých pitominek na zkompetentňování žactva, stejně jsou s tím jen potíže a že neučím, nikdo nepozná, a poplynu s dobou.
Za pár grantů dožiju si do důchodu jako grand.
Pane Doležele, jak s Vámi většinou nesouhlasím, tak teď opravdu smekám a vyjadřuji své uznání.
Slečno (paní) Simono: která fakulta strojní, elektrotechnická a jiná odborně zaměřená vyučuje získávání peněz z EU a psaní projektů? Bože, že já blbec studoval elektrotechniku a informatiku - a ještě na blbé škole v kdesi v Brne, když mě nenaučili získávat peníze z EU. Asi jsem měl místo elektra a následně DPS (abych mohl učit) jít na nějakou pedagogickou fakultu, kde by mě to jistě naučili. Co znám kolegy z Olomouce a ze Zlína, tak tam je to ale nenaučili (tedy to, jak psát projekty a jak získávat peníze z EU). Myslím, že by všechny VŠ měli pozavírat! Moc prosím, kde se tohle vyučuje, abych se mohl chytnout za nos a jít si to vystudovat? :D
I pokud se týká projektů: Pokoj lidem dobré vůle.
Hlavně těm, kteří psaním projektů svým školám opravdu pomohli.
Je až trapné, jak tady rýpou ti, kteří by na nic podobného neměli ani náhodou. Stále se budou schovávat za to, že učitel má učit, než aby přiznali, že většinou vůbec neví vo co go.
pane anonymní z 20:00, to se právě hrozně moc pletete. Já mám za sebou vedení jednoho projektu OP VK 1.1 a teď před sebou další 1.1 a čekají mě ještě "šablony" 1.5. Takže jste se v tom případě opravdu sekl. Těžko vás o tom ale přesvědčovat, nicméně takový je stav věci a myslet si o tom můžete, co chcete. To, že něco dělám pro školu ještě neznamená, že s tím souhlasím a že nad tím jásám.
Je až trapné, jak tady rýpou ti, kteří by na nic podobného neměli ani náhodou.
Když jsem byl malý, přišla na kamaráda na jedné z našich dobrodružných výprav potřeba. Velká potřeba. Zašel do nějakého houští a jak si stáhl kalhoty, škobrtl či co a spadl zadnicí do kopřiv. A teď do toho ještě ta potřeba, že? neveselé to bylo. Tím víc jej hnětlo, jak se všichni smáli.
Od té doby se změnil. Pořád opakoval, že není nic zdravějšího než požahání kopřivami. A že kdo to nevydrží, je srab. Pak dokonce ostatní děti pronásledoval se svazkem kopřiv a nezřídka proto dostal i přes hubu. Tím víc se zatvrdil.
Pak založil spolek, kde iniciační obřad spočíval ve vyválení se v kopřivách. Pil kopřivový čaj, spařené kopřivy měl jako přílohu k masu, dával je i do buchet. Hlavu si myl výhradně kopřivovým šampónem. I když mu prodej kopřiváků moc nevynášel, postavil si v obci Žihľava docela hezký dvoudomek.
Pak jsme se dlouho neviděli. Nedávno jsem slyšel, že ho našli v zimě na zamrznutém rybníce jen tak v trenýrkách. Ti co jej viděli naposled, uváděli, že šel ulicí, notně si přihýbal z čutory se svojí oblíbenou kopřivovou kořalkou a prý vykřikoval něco v tom smyslu, že mráz kopřivu nespálí.
Jo jo. Mnohé lidi ta životní traumata dost poznamenají.
Já nejsem učitel a tak mi netřeba se obhajovat proti nařčení, že jsem své škole nepomohl. Mé nahlížení je v tomto sporu poněkud obecnější, než žabomyší válka o to, kdo čím škole prospívá více, či méně. Moje nechuť k projektům podobného typu je dána čistě ekonomickou teorií, která nás učí, že centrální plánování a rozhodování komisí o tom, co se bude a co nebude podporovat a jak, je vždy hluboce neefektivní. My tady neporovnáváme stav "projekty" vs. "žádné projekty", ale stav rozhodování o balíku peněz někde v centru v tramtárii, kde o našich problémech nemají páru a vnucují nám nějaké své nesmyslné představy o tom, že všechno se dá uřídit lejstry a hlasováním vs. rozhodování na úrovni státní, regionální, či dokonce na úrovni jednotlivé školy. Ti, kteří na tohle nalítnou a věří, že hodná EU nám posílá penízky vytvořené kdesi v Německu a nám milostivě svěřené k utracení, a kteří poslušně patlají projekty s přinejmenším pochybnou přidanou hodnotou, jsou s prominutím blbečci. Nevěřím ani za mák zmultikulturnění, zinkludování, zkompetentňování ve smyslu průřezů všeho a všech a ve výuku dávání si věcí do souvislostí. To, co je potřeba, je makat, makat a makat. Počítat, číst, studovat a ne kecat, hrát si, nenudit se, zmultikulturnit se a inkludovat se. Školství jde do hajzlu hlavně proto, že žáci nemají sebemenší motivaci a tím ji ztrácí i učitelé. Nikoliv proto, že by byl nedostatek vyřešených projektů, nebo, že by učitelé byli nějak dramaticky neschopnější, než lidé jakékoliv jiné profese.
to Luděk Blaha
Děkuji za vysvětlení, mělo mě to napadnout.Hodně úspěchů v práci s granty a projekty.
Do nového roku hlavně zdraví a .......
Kdy že se kolegové má zastavit přísun peněz z EU do ČR ? Nemluvilo se tak náhodou o roce 2013 ? Mám obavy, že to Bobeš nestihne vyčerpat!
Obávám se, že ano.
A my nad tím, že to Dobeš nestihne vyčerpat jásáme? Jsou to ale peníze, které mohly být docela smysluplně vyčerpány a o které vlastní neschopností přijdeme!
Kecy pana Doležela o tom, že komise nám schvalováním projektů cosi předurčuje je rovněž směšná. Pokud mi zadání projektu nevyhovuje, tak ho nepodám. Jinou cestou by bylo rozdělování peněz plošně, ale to je právě většinou spojenou s podmínkou účelového čerpání, což já teprve považuji za to nesprávné předurčování. To je právě problém šablon, kdy to vypadá, že si školy jakoby podaly projekt, ale protože to v podstatě dostaly plošně je to tak účelově zešněrované, že v podstatě na výběr neměly.
"To je právě problém šablon, kdy to vypadá, že si školy jakoby podaly projekt, ale protože to v podstatě dostaly plošně je to tak účelově zešněrované, že v podstatě na výběr neměly." - Jak to, že neměly na výběr? Navíc, nebýt šablon, tak se k žádným penězům nikdy nedostanou! V EU peníze školám se účastní 3800 ZŠ, kolik ZŠ mělo vlastní projekt či čerpalo z nějakého krajského či individuálního(a mohlo si v něm vybírat, když ho realizovala nějaká neziskovka či univerzita)?!
Inu těžko něco vysvětlovat lidem, kteří si myslí, že ekonomická prosperita vzniká řešením centrálně plánovaných projektů. Člověk, který žije ze státního rozpočtu prostě některé věci nepochopí. Schválně, popište projekty, které vám byly schváleny. Myslím, že se nejeden člověk "z praxe" zhrozí za jaké kraviny se utrácejí peníze.
"Navíc, nebýt šablon, tak se k žádným penězům nikdy nedostanou!"
Tak to je právě ten problém. Tuhle větu tesat do každé tuny evropských směrnic, nařízení a jiných lejster. Cožpak nevidíte jaká je to kravina?
Ano, za kraviny se peníze utrácejí. Kolega mi před lety citoval ze zprávy čerpání v Portugalsku, kde se odhadovalo racionální užití, pokud si pamatuji, cca 15 % z celkové výše dotací. U nás to lepší nebude.
Ale projekt EU peníze školám se pokoušel o systémovou podporu všech ZŠ v určitém kontrapunktu k centrálnímu Indoši. Doufejme, že následné statistiky dají lepší výsledky než ve zbytku projektů OP VK.
Milý pane Janku!
V pohledu na projekty se značně lišíme. Každá ZŠ v této zemi má od roku 2005 možnost podávat si projekty. A to sama za sebe a vůbec do toho nemusí tahat neziskovky, univerzity či nedej bože agentury. Že tak nečiní je jen a jen jejich problém, který ovšem v mnohém vypovídá o malé kvalitě managementu ZŠ v porovnání se SŠ.
Šablony rozhodně nejsou spásou našeho základního školství. Spíše zavánějí brzkým průšvihem, protože nezkušený management ZŠ bude mít problém je ukočírovat. A jaký výběr prosím Vás školy měly, když peníze byly v podstatě hozeny do ICT, přírodovědného a matematického vzdělávání a placení školních psychologů a asistentů pedagoga, na které stejně po skončení šablon nebudou mít peníze, takže solidního psychologa neseženou (proč by tam proboha na ty dva roky lezl?). Přestože jsem matematik, nelíbí se mi, že byly diskvalifikovány humanitní předměty a jazyk český. Čtenářskou gramotností proti tomu moc neargumentujte, ta se má rozvíjet ve včech předmětech, jinak nevíte, co to vlastně je (stejně tak jako podstatná část našich učitelů)!
A co se týká problémů s šablonami, tak jenom jeden příklad za všechny. Ředitel jedné školy utratil téměř všechny peníze za počítače a vůbec mu nedošlo, že zadarmo mu lidi ty kopy materálů dělat nebudou. A taky, protože vědí, že na okolních školách to mají placené, nedělají. Se zájmem sleduji, jak se to vyvine.
Kolega mi před lety citoval ze zprávy čerpání v Portugalsku
A to mám, pane Wagnere, vnímat jako příklad dobré praxe ze zkušené Evropy, jako argument, že i my můžeme prošustrovat kdeco, když vesele šustuje kdekdo?
Mně ten kontrapunkt přijde asi tak, jako že v indoši přivezli jen pro některé zahrádkáře vodu v děravé cisterně, zatímco v Penězích školám rozdali zájemcům děravá vědra. V obou případech se sice všechna voda na záhony nedostane, protože vybryndá, ale aspoň se nebude tolik prášit, že?
Obávám se, že prvotní problém není v tom, že někdo něco prošustruje, ale v tom, že způsob utrácení peněz přes všechny možné i nemožné fondy EU, které normativně nějací úředníci rozdělují podle vymyšlených pravidel na nejrůznější účely, které zrovna z nějakého bohulibého důvodu považují za smysluplné a potřebné, je nesmyslný. Je to rádoby náhražka trhu, něco na způsob centrální plánovací komise. Vy se tady perete o drobky ze stolu bruselských úředníků a uniká vám podstata nesmyslnosti celého systému, kterou v zažranosti do šablon nevidíte. Je pravda, že řadový učitel s tím asi nic nenadělá, nicméně nemusí tady alespoň od zasloužilých eurosocialistů poslouchat, že učitel musí umět psát projekty a že to je jeden z jeho kvalifikačních předpokladů. Není. Já, jako daňový poplatník, učitele platím a říkám, že za své peníze chci, aby učili a ne aby po nocích psali nesmyslné projekty, jejichž reálná přidaná hodnota není ani 15% a ani 10% nákladů. Ať raději opravují písemky, když už chtějí ponocovat. A když už bych měl vzít projekty na milost s přimhouřením jednoho ucha, tak nechť projekty píše speciálně vyškolený personál, jako všude jinde na světě. Lékaři mají léčit, učitelé učit.
Lékaři mají léčit, učitelé učit.
A ne sepisovat "osnovy" nebo "projekty".
Proto si přece vybrali tuto práci.
Účast na projektech má být pro ně něčím výjimečným, mimo běžný rámec a nikoliv standardní součástí pracovních povinností.
Systém přerozdělování peněz v rámci EU, způsob vyplácení dotací prostřednictvím projektů se nám může klidně nelíbit a můžeme jej kritizovat, nebo chtít změnit.
Nicméně jsme jej znali už v době, kdy probíhalo referendum o vstupu do EU.
Nikdo nás nenutil vstupovat.
Způsob a podmínky administrace vyplácení dotací známe.
Pokud nejsme schopni přidělené prostředky využít vůbec, natožpak ke smysluplným a prospěšným účelům, které by našemu školství opravdu pomohly, pak je to pouze a jedině naše chyba.
Přesněji chyba těch politiků, které jsme zvolili.
A nikoliv učitelů a vedení škol.
To je totiž také jeden z účelů, pro které politky (a státní aparát) máme. Oni sami si o tuto práci a zodpovědnost řekli. Ani je nikdo nenutil.
Učitelé mají učit a lékaři léčit.
Nikdo nás nenutil vstupovat.
No, to tak ještě! Já do eu vstupuji výhradně při výletech za hranice vlasti. To si také začínám nějaký ten projekt promýšlet. Ale než se v průběhu dne rozkoukám, už mne vezou zpátky. A jak mne vítr stříbrný ofoukne, projektování mne přejde.
Snad kdyby mne na pár let vlivům fénu vystavili ... To by bylo jiná.
29. prosince 2011 18:28
Pavel Doležel
Bohužel, "šablony" jsou poslední velké peníze, které regionální školství školství vidí. Je to jedna z posledních možností se na několik let vybavit, pač z provozních peněz to z největší pravděpodobností v několika příštích letech nepůjde. Jednoduše nebudou. Již se opravdu většina učitelů nechce vracet do doby "jen křída a tabule". Ignorant
"Nicméně jsme jej znali už v době, kdy probíhalo referendum o vstupu do EU."
Tak to je přesně to, co není pravda. Od našeho vstupu došlo k několika dramatickým změnám v základních smlouvách, které jsou nejvyšší právní normou EU, naposledy přijetím Lisabonské smlouvy. Změnil se nejen způsob rozdělování peněz a pravidla pro jejich přidělování, ale změnila se i reálná volební síla jednotlivých států a to nad rámec odpovídající přijetí nových členů. Na to už se nás v referendu nikdo neptal, ačkoliv je to podle mého soudu v rozporu s naší Ústavou.
Ano, nejsme schopni použít peníze k účelu, který za smysluplný považují bruselští úředníci. Nikdo se nás neptá, jestli zrovna nepotřebujeme peníze na snížení státního dluhu, nebo na rozbité silnice. Utratit je musíme za to, co nám určí pánové, kteří i z našich peněz mají poskládané platy o nichž se nám nezdá a jejichž odpovědnost končí na hranici jejich blbosti.
Musím zde říkat totéž jako říká Václav Klaus ať na něj má každý názor jaký chce, v jednom má pravdu-EU má spoustu alternativ a poraženectví některých lidí, kteří říkají, že můžeme být rádi, že nás tam vzali a pokud možno nic nekomplikovat, se vším co si vymyslí souhlasit a do ničeho nekecat, je mi odporné. Od našeho vstupu v květnu 2004 došlo k bezprecedentnímu přenosu pravomocí do Bruselu a snížení volební síly České republiky jak v Radě EU, tak v Evropském Parlamentu. To už není něco o čem bychom rozhodovali my v referendech, nebo co by bylo nezbytným důsledkem našeho souhlasu se vstupem. To si jen někteří pánové snaží plíživě přisvojit co největší moc a my na to koukáme a pereme se tady o naše peníze, které nám pánové nakonec nedají a vinu svalí na naši neschopnost.
Ahá! Už tomu začínám rozumět! Čím víc problémů v čerpání s prostředky ESF Dobeš způsobí, tím míň budeme mít rádi EU a tím radši budeme mít Klause, protože "já to říkal", tak jste to myslel? Kuš!
To je jen vedlejší efekt. Podstata je pořád za tím, co vy zjevně považujete za dané.
"na naši neschopnost".
Ta neschopnost je naše, Vaše,..., odpovědnost je konkrétní, pač ty maléry se datují od roku 2008. Již jste někdy někde viděl, slyšel o tom, že si třeba exministr nebo současný ministr na sebe dává trestní oznámení? Tedy kus té odpovědnosti padá i na nejlepšího ministra školství a to nejméně do května 2011. Ignorant
Pan Doležel má samozřejmě v jednom bodě pravdu. EU, do které jsme vstupovali není ta stejná EU, jako ta, v níž nyní žijeme.
Je ale také pravda, že změny, včetně těch špatných, se v EU dějí i za naší účasti, anebo mlčenlivé asistence našich politiků. Nikdo nám nezakazuje bránit naše zájmy.
Není žádné MY a ONI, ale ONI VČETNĚ NÁS.
Je tedy i naše chyba, pokud jsou pravidla přidělování prostředků špatná a odměny bruselských úředníků nehorázné.
Nevím o žádné iniciativě české reprezentace, včetně pana Klause, která by kromě prázdných řečí vedla také k návrhu konkrétních změn a byla předložena v Evropském parlamentu.
Všechny ostatní řeči jsou jen alibismus a drnkání na strunky čecháčkovského ublíženectví.
Možná někdo spatřuje šťastnou budoucnost v rozpadu EU.
Osobně vidím úvahy o tom, jak skvěle by nám bylo bez ní, asi stejně smysluplné, jako úvahy zemědělce ve státě Iowa, jak skvělé by bylo odtrhnout se od USA.
Tento pidistáteček buďto bude součástí nějakého většího celku, anebo jej vedení nějaké čínské či ruské firmy rozdělí mezi zaměstnance jako vánoční bonusy. Ale to sem nepatří.
Rozhodně mne baví představa, jak česká neschopnost vyčerpat přidělené prostředky vnitřně deptá zástupce ostatních členských států a určitě povede k rozvratu EU.
Myšlenku podobné kvality jsem zaznamenal naposled v roce 1990, když Havel vyhlásil konverzi zbrojního průmyslu, za což nám ostatní světoví výrobci zatleskali a radostně obsadili uvolněné trhy.
Takže ačkoliv souhlasím s mnohým, včetně kritiky mechanismů fungujících v EU, na tom nejdůležitějším to nemění zhola nic.
A ten rozhodující fakt je, že někde v Bruselu leží pytlík peněz s cedulkou "Rezervováno pro ČR".
A to, že my jsme nebyli schopni si pro něj zajít a vyzvednout jej za podmínek, které jsme znali předem, to není schválnost nějakého evropského byrokrata, ale pouze a jedině neschopnost českých politiků.
Víte pane poste.restante, to, co píšete, je podobné, jako bych vyvraždil půlku vesnice a pak se odvolával na to, že přece nikdo zavražděným nezakazoval se bránit. Když Václav Klaus bránil české zájmy a odmítl podepsat Lisabonskou smlouvu, na kterou podával opakovaně stížnosti k Ústavnímu soudu, tak náš Ústavní soud nám vzkázal, že bránit naše zájmy je zbytečné. Václav Klaus si alespoň vymínil výjimku z listiny základních práv, která má znemožnit napadení Benešových dekretů. Václav Klaus toho udělal pro české zájmy v EU nesrovnatelně více, než kterýkoliv jiný Čech, kterého znám. Líbit se vám to nemusí, ale to co píšete prostě není pravda.
Nerozumím tomu, jak může jeden a ten samý člověk žehrat na čecháčkovské ublíženectví a pak napsat: "Tento pidistáteček buďto bude součástí nějakého většího celku, anebo jej vedení nějaké čínské či ruské firmy rozdělí mezi zaměstnance jako vánoční bonusy." Jste to Vy, kdo je Čecháček ublížený a připosraný. Je nás dvakrát více než Finů, či Norů, více než Švédů, více než Švýcarů, více než Rakušanů, skoro stejně jako Portugalců, nebo Řeků, ale stále mezi námi jsou lidé jako vy, pro něž jsme pidistátečkem, který nemá na nic nárok a bez EU nic neznamená a každý ho sežere. To když člověk už nemá žádné argumenty, tak začne podobně naprosto iracionálně žvatlat.
"...pouze a jedině neschopnost českých politiků." Ó nikoliv. Ty politiky jsme si zvolili my.
"Ty politiky jsme si zvolili my."
No samozřejmě. Léta tady i jinde nepíšu nic jiného.
Jenže také platí, že naše možnosti ovlivňovat správu věcí veřejných (s malými V) v čtyřletém mezidobí jsou značně omezené, stejně jako možnosti domoci se skutečné, tedy i trestní zodpovědnosti politiků.
A někteří politici je navíc programově omezují i pod úroveň jinde běžnou.
"jak může jeden a ten samý člověk žehrat na čecháčkovské ublíženectví a pak napsat ..."
Snadno.
Čecháčkovské ublíženectví je popis stavu mysli. Přesně na něj sází někteří politici, včetně zmiňovaného pána, při svém údajném boji za "národní zájmy".
Píšu-li o pidistátečku, pak mám na mysli spíše reálné zhodnocení jeho ekonomické síly z globálního pohledu a také způsob jeho správy. Švýcarsko je mnohem menší a o něj obavy nemám.
Nikdy jsem netvrdil, že nemáme na nic nárok a bez EU nic neznamenáme.
Ale že existují na této planetě státy a korporace, které vyplácejí na mzdách a bonusech zaměstnancům finanční prostředky srovnatelné s výdaji našeho státního rozpočtu, to je prostě fakt. Až bude Řecko na prodej, možná si je koupí.
Němci se nespojují s Francouzi, protože se po staletích válek začali najednou milovat, ale protože je k tomu vede naprosto pragmatická úvaha.
V názorech na přínos pana Klause pro obyvatelstvo země české se neshodneme, ale to není nic nového.
Naprosto chápu, že měl potřebu vymínit si výjimku z listiny základních lidských práv.
Když píšete slovo "pravda", buďte prosím tak laskav a poměřujte je svým obvyklým, matematicky objektivním aparátem, anebo si uvědomte, že je to pouhá "Vaše, Doležalova pravda". Mnohdy hraničící spíše s osobním názorem, nežli s objektivně nezpochybnitelnou skutečností.
Jo a mimochodem, já jsem když tak Moraváček.
Jestli připosraný, to už je zase jen věcí názoru. ;-)
Každopádně už začal Silvestr a já už nemám chuť vést s Vámi podobné polemiky, protože s většinou Vámi napsaného v této diskusi nemám problém souhlasit.
Nechme si to ostatní do nového roku, k čemuž Vám i ostatním čtenářům tohoto webu přeji hodně zdraví.
Vy jste takový hyperkorektní žvanil, který ať vykydá cokoliv, vždy si to sám sobě nějak vysvětlí a před jakoukoli racionální kritikou pseudoobhájí. Někdy si říkám, jestli ty své kydy opravdu myslíte vážně a jestli sám sebe berete tak vážně, že vám to za to stojí. Já nejsem váš žák, přede mnou není třeba se přetvařovat a obhajovat do skonání světa každou kravinu, kterou vypustíte.
Jak zrovna vy můžete vědět na co sází Václav Klaus? Vy, který jste nepochopil ani jeho mnohem elementárnější tvrzení a činnosti. Mohl byste tedy popustit uzdu vaší paranoie a sdělit nám, za co tedy VK bojuje, když tvrdí, že hájí české zájmy?
Pravdou v obvyklém slova smyslu není kupříkladu vaše tvrzení: "Všechny ostatní řeči jsou jen alibismus a drnkání na strunky čecháčkovského ublíženectví." To je jen demagogická manipulace. Vím to, protože sám jsem měl v tomto ohledu nějaké řeči a tudíž vím, že nebyly drnkáním na strunky čecháčkovského ublíženectví. Fakt, že došlo ke snížení reálné volební síly ČR prostým přijetím Lisabonské smlouvy můžete najít v článcích pana profesora Turnovce, nebo i v mém článku, v němž se zabývám odhadem efektivity volebního systému kvalifikované většiny: http://auco.fsv.cuni.cz/mag/article/show/id/110
Není ale problém to nalézt i v jiných článcích, třeba od profesorů Falhsentala a Machovera. Racionální konstatování faktů opravdu není drnkáním na strunky ublíženeckého čecháčkovství, zvláště když zmíněné články je schopno přečíst tak 5% populace u níž lze navíc těžko předpokládat úspěšnost nějakého drnkání. Probuďte se ze své primitivní nenávisti a zamávejte své paranoie, pokud to dokážete. Zkuste si dát předsevzetí do nového roku.
31. prosince 2011 10:00
Člověče, Vy jste "fanatik". Já bych Vás poslal na "převýchovu" na ZŠ, SŠ. To jen proto, aby jste poznal realitu běžného života dolních 10 milionů. Naštěstí Klaus končí ve funkci a po něm snad přijde někdo normální. Již se těším. Ignorant
Pane Doležele, obsah Vašich tří odstavců už jsem odsouhlasil v dřívějších poznámkách - mimo jiné viz věta, že EU z času vstupu není tatáž, co dnes.
Kromě toho mne opravdu nemusíte přesvědčovat o tom, že hloubku myšlenek Václava Klause jste schopen dohlédnout pouze Vy a možná odhadem tak dvacet osob v tomto státě, které mají s Vámi srovnatelnou inteligenci, šíři a hlavně hloubku vzdělání. I to už jsem z našich dřívějších debat pochopil.
:-)
V předchozím příspěvku pro mne zmínka o VK představovala významově naprostou marginalitu. Ale Vy na ni reagujete jako na červený hadr a tak vzápětí si prostě musíte najít svůj důvod, proč vysvětlit světu, že poste.restante je idiot a žvanil. I když tentýž hlupák s předchozími Vašimi příspěvky vyslovil souhlas.
Inu proč ne.
Věřte nebo ne, je mi to naprosto jedno. :-)
Ne že by na tom záleželo, ale z těch pár psychotestů, které jsem při různých příležitostech absolvoval plyne spíše vysoká míra empatie, emoční stabilita a naopak absence nenávisti a závisti. Takže zůstávám v klídku a pohodě.
Je Silvestr, uvolněte se a zkuste se zařídit podle vlastní rady - tedy neberte se tak vážně.
:-)
Na podobné hádky bude ještě času dost.
P.S.: Předsevzetí do nového roku si nedávám, protože pokud cítím potřebu něco v životě změnit, učiním tak ihned a nečekám až na přelom letopočtu.
Okomentovat