S potěšením jsem si přečetl otevřený dopis ministra školství lidu kantorskému: počítám, že jedno oko nezůstalo suché... Přinejmenším nad tím, že má nejvyšší resortní šéf zjevně učitele za mentálně nedostačivé jedince.
Myslím, že plně postačí citovat jen část jednoho odstavce:
(...) "Školství je zavaleno byrokracií a finanční toky někdy směřují do vedlejších a nedůležitých aktivit. Od doby svého nástupu jsem výrazně omezil byrokracii na úřadě. Jenom za rok 2011 jsem propustil 228 zaměstnanců a úsporu kolem 460 milionů korun jsem použil na několik věcí - kromě jiného na posílení platu učitelů, nebo na doktorandy a postdoktorandy v Praze, kteří nemohou být financováni z evropských peněz. Zrušil jsem šest ostatních přímo řízených organizací, které extrémně zatěžovaly vedení škol administrativou." (...)
Opravdu se najde kantor, který by věřil, že průměrný měsíční plat na MŠMT činí 168.129 korun? Pokud ano, dost se divím, že nevartuje u jednoho známého jezera ve Skotsku - se stejnou pravděpodobností tam lze očekávat zítra v poledne vynoření populární bájeslovné příšery...
Ale k věci. V poslední citované větě nějak panu ministrovi vypadlo pár velmi důležitých slov. Měla totiž znít následovně: "Zrušil jsem šest ostatních přímo řízených organizací, které s mým plným vědomím, či dokonce na můj přímý příkaz extrémně zatěžovaly vedení škol administrativou".
Proto jsou to PŘÍMO ŘÍZENÉ organizace, že veškerá šetření konají buď na rozkaz, nebo alespoň "s požehnáním" pana ministra - to už jaksi vyplývá přímo z definice přímo řízené organizace. Pokud snad OPŘO skutečně prováděly nějaká šetření, která Josef Dobeš považoval za "extrémní zatěžování vedení škol administrativou", proč jim to proboha povoloval? A pokud o tom snad nevěděl (což by byla vskutku dosti otřesná vizitka jeho vlastní práce), proč jim to okamžitě nezatrhl?? Mohl tomu přece hravě zamezit prakticky neprodleně! Stačilo jen zavelet: na příští poradu vedení MŠMT přineste přehled všeho, čím "zaplavujete" školy - a hned na té poradě rozkázat: toto zrušit, toto omezit, atd...
Jestliže tyto organizace namísto tak banálního manažerského úkonu ZRUŠÍ, má to asi stejně avantgardní logiku jako zrušení ordinací praktických lékařů, protože v nich přece kolikrát pacienti musí čekat na vyšetření neúměrně dlouho...
No, s "extrémním zatěžováním" škol ze strany OPŘO je už ale bezpochyby utrum - s čím by je tak asi zatěžoval například hokejista v čele sloučeného "superústavu" NÚV, jehož jedinou vysledovatelnou kvalifikací je spřízněnost s poslancem VV?
A že si zpátečníci na postech děkanů pedagogických fakult stěžují na údajnou destrukci pedagogicko-psychologického poradenství? Kvalifikovaná učitelka vlastivědy zajisté zvládne metodické řízení poraden lépe než nějaký přílišnou odborností zaslepený psycholog...
Vítejte v krásném novém světě podle Josefa Dobeše!
Martin Odehnal: Ad "Otevřený dopis ministra Josefa Dobeše"
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
13 komentářů:
Mohl by zde někdo napsat, čím byl zatěžován přímo řízenými organizacemi v roce 2011 a kdy zatěžování přestalo? Tedy, jestli se to kryje s jejich zrušením (SLOUČENÍM).
nejsem si vědoma, žádné administrativy, která byla a už není .. možná to bude tím, že maximum se na nás valí z KÚ
Pak ten Dobeš neví, co ty přímo řízené organizace dělaly a jaký dopad to mělo na školy. Pravda ale je, že když dáte úředníkovi židli, vyrobí papír. Je potřeba se ale podívat, kde jsou ty "jalové" židle.
Nechte ho ještě chvilku konat. Ono se pak to nové lépe staví na zelené louce. :-)
Trochu mě překvapuje, že si nikdo moc nevšímá toho, že to konání má velmi racionální základ. Většina toho, co ty organizace dělaly, se samozřejmě bude dělat dál, jen jinými metodami (nejlépe je to vidět na projektech EU). Cizím slovem se tomu říká outsourcing. Tento, původně smysluplný způsob optimalizace nákladů, totiž umožňuje mnohem snadnější "přesměrovávání" části financí. To už ovšem spadá do zcela jiné kategorie ekonomických pojmů. Nejedná se tedy primárně o úspory, ale o tunelování podle posledního všeobecně přijatého modelu řízení našeho státu. Je to sice trestné, ale dokažte to!
český vynálet - "tunelsourcing"...
Jak se stát rychle a snadno humoristou?
Humor je vždycky předmětem obzvláštního zájmu, a to zejména tehdy pochází-li od ministerstkého úředníka. Je to zvláštní, ale v době poklidného bydla na ministerstvu v Karmelitské, kupodivu nikoho v téhle budově nenapadne, aby napsal něco veselého pro ty ostatní a pro zasmání českých kantorů. Teprve dostane-li ministerský úředník padáka, zrodí se v něm skytý humorista, sedne a začne psát po večerech humoristické texty, kterými obveseluje nejen osazenstvo ministerstva školství, ale i čtenáře České školy.
Prazvláštní náklonnost k tomuto autorovi ze strany redakce České školy je takové humorem svého druhu a jsem zvědav, jak dlouho tyto humorné komentáře budou na tomto portálu vycházet. Třeba do té doby, než pan Martin Odehnal opět chytí další vítr, který ho opět vynese do prvého patra budovy A ctěného p.t. ministerstva školství. Nebo také jiného ministerstva, tentokrát ministerstva vnitra, kde rovněž působil.
V Praze je naštěstí ministerstev celá řada.
Popravdě, je mi vcelku jedno, kdo vyhraje v soutěži o největšího humoristu, zda Dobeš, či Odehnal.
Snažím se spíše dopátrat se, čí verze "vtipu" se více blíží pravdě, kdo věrněji popisuje realitu, tak jak ji ze všedního života znám já.
Tipněte si.
No že se ozývá zrovna Odehnal, ten má ale hroší kůži. Nejen že je to poloviční blázen, ale hlavně pomáhal na ministerstvu všem těm potvůrkám, co se tam vsákli za zeleného ministra Lišky a kráglovali rozpočet. Ale že mu bude někdo popřávat sluchu, to by mě nenapadlo :-)
Ad hominem, nebo ad rem?
Já ani jednoho z těch pánů osobně neznám.
Souhlasím s autorem článku, ať už je to, kdo je to...
Likvidací odbornosti (odborných organizací) se možná ušetří pár korun, ale za cenu degradace. A kam se těch pár korun přelije, opravdu řadový člověk nedohledá. Český národe, zhloupneš a ještě se to pak krásně dozvíme v elektronických testech...
Likvidace odborných ústavů by byl špatný krok, kdyby dané ústavy byly skutečně odborné a kdyby metodicky, věcně či jinak smysluplně napomáhaly rozvoji vzdělávání. V našem rezortu školství ale NÚOV, VÚP a spol. sloužily spíše jako tvůrci nesmyslných projektů za velké peníze, odčerpávači prostředků ze státního rozpočtu na nesmyslné administrativní věci apod. Základ těchto ústavů byl rozhodně správný a ten je třeba zachovat. Za ty roky se na ně ale nabalilo tolik balastu, že říznout do toho byl určitě správný krok. Teď by bylo fajn, kdyby se uspořené peníze více dostaly do jednotlivých škol.
kdyby se uspořené peníze více dostaly do jednotlivých škol
Vaše tužba asociuje představu, že se uspořené peníze do škol už dostávájí.
Řekl bych, že jediný nadějný způsob realizace takového přání, je napsat Jéžiškovi.
Odborné ústavy jsou součástí Akademie věd ČR, nikoliv přímo řízenými organizacemi MŠMT (ty sice mívají v názvu slovo odborný či výzkumný nebo ústav, ale to je tak vše...).
Okomentovat