Vyjádření poslankyně Parlamentu ČR Marty Semelové k výrokům ministra Dobeše na adresu školských odborů.
Stávka školských odborů je podle ministra školství Josefa Dobeše absurdní. Zrušení věkového automatu, tedy zvyšování platu podle odpracovaných let ve školství, prý učitele nijak neohrozí. To, že mnozí ztratí motivaci ve školství zůstat, ho zřejmě nezajímá. Stejný plat bez ohledu na kvalifikaci je podle něj také normální. Navíc, jak pochválil sám sebe, zájmy kantorů prý hájí jen on sám.
Myslím, že ministr Dobeš by si místo této samochvály měl vyslechnout, co si myslí ti, kterých se to týká. Tedy učitelé. Těžko lze totiž brát připravovanou stávku jako jeho podporu ze strany pedagogů jásajících nad svým ministrem.
Ostatně, není to poprvé, co se učitelé proti způsobu jeho šéfování ozývají. Stačí připomenout rozhořčení zkušenějších učitelek mateřských škol, proti kterým postavil mladé nastupující absolventky s mnohem vyšším platem. Podobně znesvářil i kantory na vyšších stupních. Nespokojeni s návrhy ministerstva, týkající se mimo jiné i plánovaného školného, jsou vyučující na vysokých školách. Nemyslím si proto, že jde o pár jedinců, kteří nechápou cennost návrhů Josefa Dobeše, jimiž chce spasit české školství. Naopak. Protest je zcela oprávněný a podpořit by jej měli nejen učitelé, ale i veřejnost.
Marta SEMELOVÁ, poslankyně PČR a členka Zastupitelstva hl. m. Prahy za KSČM
Marta Semelová: Místo samochvály by si měl ministr Dobeš vyslechnout, co si myslí učitelé
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
18 komentářů:
Myslím, že by si měl spíše vyslechnout 10 semestrů o pedagogice, aby věděl, co řídí.
Paní komunistická poslankyně by vzhledem k tomu, koho v parlamentu zastupuje, a jak se sama chová, měla zalézt do nejhlubší díry a tam se stydět. Nemá právo kritizovat ten, kdo volá po totalitě a nesvobodě.
věkového automatu, tedy zvyšování platu podle odpracovaných let ve školství
Mají to vůbec státní zaměstnanci - předníci státní správy, tenhle věkový automat? Dřív to bývalo.
U učitelů se předpokládá, že nejen sedí na své židli a plní odvěké neměnné úkoly (vyložit, zopakovat, vyzkoušet látku, navíc 30 let starou), ale sledují změny, vzdělávají se průběžně, jsou pružní ve výběru učiva, zvládají inovace obsahu i motod výuky, zvládají poruchy učení, novou didaktickou techniku...
Znám spoustu kolegů, kteří se dovedou všemu novému vyhnout, snad s výjimkou papířiny nutné k ŠVP. Učí podle učebnic ze 70. let, jedině a pouze.
Platy by se měly odvíjet jednak od věkového automatu - dejme tomu z 50%, a pak podle té nadstavby - taky stejným dílem, tedy z 50%.
ad 15:59
omluva, oprava 3. řádku: úředníci
Platy by se měly odvíjet ... podle té nadstavby
Klidně nechť se odvíjí třeba sto procent. Podstatné je, aby se mělo co odvíjet a aby to měl kdo kvalifikovaně odvíjet.
Učitelé, zdá se, nevěří nejen naší vládě, ale i svým vedoucím pracovníkům. S tím prvním se tak nějak obecně počítá, to druhé je naprosto, ale naprosto zdrcující zjištění.
Mně by se líbilo, kdyby každý, v novém roce nově jmenovaný ředitel měl možnost novým zaměstnancům školy stanovit plat právě a jen podle svého vlastního uvážení. S jedinou podmínkou: zdůvodnění výšky platu by muselo být součástí pracovní smlouvy.
Například: Paní xy bez pedagogického vzdělání při přímé vyučovací povinnosti dvanácti hodin pobírá čtyřicet tisíc hrubého, neboť její manžel je šéfem mojí milenky. Nebo tak nějak.
Nejhorší na tom je, že to fakticky takto funguje. Ignorant
...Učitelé, zdá se, nevěří nejen naší vládě, ale i svým vedoucím pracovníkům. S tím prvním se tak nějak obecně počítá, to druhé je naprosto, ale naprosto zdrcující zjištění...
Já myslím, že je to trochu jinak, že se ozývají hlavně ti, kdož mají oprávněnou obavu, většina se snad bát nemusí. Vidím to stále ještě jako relikt minulé doby.
ozývají hlavně ti, kdož mají oprávněnou obavu
člověče, Vy žijete ve vzduchoprázdnu ?
to 20:28
Souhlasím. V podstatě neznám ředitele/ku, s nímž by učitelé školy nesouhlasili nebo byli většinově proti jeho/jejím krokům.
Je jasné, že je to případ od případu, ale nemělo by to tu vypadat jako že všichni ředitelé jsou takoví, jak je uváděno některými kolegy.
je to případ od případu
Samozřejmě. Jen mi vrtá hlavou, kdo má na triku ty ve školství se hromadící problémy.
Ministr pevně třímá otěže, inspekce má plán až do roku 2084, moderními metodami sršící učitelé souhlasí se svými tatíčky řediteli a matičkami ředitelkami, standardy jsou formulovány, testy odpilotovány, sociálně vyloučení žáci jsou zinkluzívněni.
Tak to už zbývají jen ti zatrolení školníci.
Nemám obavy, že mě ředitel nespravedlivě ohodnotí, mám jistotu, že na mé ohodnocení nebude mít peníze. A to je ten problém. Již dnes za práci navíc dostanu pouze slovo děkuji s omluvou, že tak bídnou finační situaci naše škola ještě nezažila a peníze nejsou. Nejde o věkový automat. Jde o to, že bude připravena půda naprosto v souladu se zákonem poslat na školu méně finančních prostředků na platy než nyní a pak to svedou na ředitele, že špatně hospodaří.
Co se týče mladých nadaných učitelů. Jsou nadšení, plný elánu a předsevzetí. Jsou velmi oblíbení, protože věkově mají pochopitelně ke svým žákům blízko, jsou to vlastně jejich vrstevníci. Za 12 let praxe, jsem však nezažila mladého kantora, který by strčil do kapsy zkušeného kantora. Nemá odhad v náročnosti látky, nemá propracovaný systém výkladu, neumí odhadnout, kam chce své žáky dovést, je velmi vděčný, když mu starší kolega poskytne některé své učební materiály, nemá vybudovanou autoritu (neplést s oblíbeností), náročné třídy se jim svěřit nemohou, se třídou v terénu prokazatelně má větší problémy s organizací a disciplínou. Krizové situace (úraz, nemoc) řeší obtížně apod. Trvá 3 - 4 roky, než se ze začínajícího kantora stane opravdu samostatný učitel se vším všudy.
Neznám obor mimo školství, kde by začínající pracovník dostal to samé, jako zkušený zaměstnanec např. s 10-letou praxí, který již své kvality prokázal a firma ví, že se na něj může spolehnout.
Neznám zaměstnání, kde by zaměstnanec musel pořád před veřejností obhajovat svou práci jako učitel. Jestliže je to ve školství taková flákárna za hodně peněz, tak opravdu nechápu, proč nestojí zástupy zájemců o místo před školami, proč studenti nechtějí studovat ped. fakultu a být učitelem.
21:42
Souhlas, jen bych to obrátil. Ne, že ve školství dostává absolvent tolik co zkušený pracovník, ale zkušený bude dostávat tolik co začátečník.
Opravdu si nejlepší ministr všech dob myslí, že tento krok nás posune v PISE?
Co na to Stolzová? Podpoří i tento krok?
7. prosince 2011 21:42
Souhlasím s Vámi. Srandovní ještě bude to, až Vám svěří začínajícího učitele ( učitelku ). Vám dají těch 20 000,- hrubého a mu, aby ho podpořili, dají třeba 25 000,-
Těch 20 000 hrubého je přetaveno do čisté mzdy 16 -17 tisíc. Minimální mzda zůstala na 8 000,-
tak bídnou finační situaci naše škola ještě nezažila a peníze nejsou
Promiňte, nechci do Vašeho pěkného vztahu k řediteli vrážet svůj klín, ale už jste viděla přehled čerpání mzdových prostředků? Nebo jak se tomu říká.
Zkuste o něj ředitele požádat. Já to udělal už před rokem.
Mám přehled, ředitele bych v této době za těchto podmínek dělat nechtěla.
Za tím, co jsem napsala, si stojím. Základní problém je, že nebude z čeho odměňovat a rozlišovat.
Podmínky, které učitel dnes má ke své práci hraničí s vydíráním: chceš lepší podmínky k práci? - Napiš si projekt! - Nesmíš chtít moc peněz za svou práci, jinak ti zbyde méně na vybavení učebny. Chceš dostat pár stovek na odměnách? - Pracuj alespoň o 10 hodin týdně více.
To jsou dnešní podmínky, se kterými bohužel většina učitelů souhlasí, protože těch pár stovek potřebuje.
Jeden konkrétní příklad: tvorba šablon v rámci Peněz EU do škol. Návrh odměny za jednu šablonu vyrobenou v digitální podobě je 250 - 300 Kč. Kvalitní prezentace na jedno téma metodicky propracovaná mě stojí min 5 hodin práce. Pokud dobře počítám, hodinová mzda max 60 Kč. Srovnejte tuto odměnu s jinou profesí - poradna právníka, razítko u lékaře, návrh úpravy zahrady, oprava PC...
Proč to přesto učitel udělá? Dostane totiž notebook do třídy, interaktivní tabuli, moderní pomůcky, mikroskopy apod.
Mohu mít za práci samozřejmě více. Pak ale nezbyde na ty pomůcky, kvůli kterým to dělám. Rozhodně to nedělám kvůli penězům. Jenom bych chtěla učit jako v 21. století. Chci opravdu tak moc?
Kdybychom měli odbory a hrdost jako třeba lékaři, nikdy bychom na toto nepřistoupili a veřejnosti bychom dokázali vysvětit, proč naše školství jde do kytek. Bohužel to tak není.
Plně souhlasím s názorem, že ředitel může mít desítky kritérií na rozdělování odměn, ale také musí na ty odměny mít finance.
Na naší škole už jedeme třetí rok bez osobního ohodnocení. Na odměnách máme cca 500 Kč za rok!!!
To, co vláda dnes schválila, je zcela regulerní snížení mezd učitelů.
Já znám ředitele, se kterými jejich podřízení nesouhlasí, ale v dnešní době "optimalizace" nemají odvahu ozvat se nahlas.
Chci ale spolu s ostatními věřit, že většina vedoucích pracovníků patří mezi slušné a zodpovědné.
Kámen úrazu je ale pořád v prostředcích na mzdy. Zažil jsem situaci, kdy se ředitel upřímně omlouval učitelům za výši odměn, kterou jim vyplácí.
Pan ministr může poslat dopisů klidně i dvacet a vyzývat k ohlašování nepravostí třeba Svatého Petra.
Když peníze nebudou, tak prostě nebudou a můžeme mít kritérii a "kompetencemi" učitelů popsaný celý šanon.
Vypadá to na to, že Dobeš a jeho parta mají vše důkladně promyšleno nejméně na rok dopředu. Tím, že zrušili tarif podle věku a mají tak možnost "odklonit" tyto peníze jinam. Pohroma však teprve příjde - a tou bude dotace na optimální třídu. Zavřou se tak desítky škol a tím pádem budou zrušeny tisíce pracovních pozic ve školství. Stačí napsat srovnávací testy špatně a hned po vás půjde školní inspekce. Nikoho také nebude zajímat, že ve třídě máte 31 žáků, z toho 7 integrovaných a 5 nepřízpusobivých, kterým je vše jedno.
Okomentovat