Co asi tak udělá naprostá většina z oněch 3 800 školáků, kteří se dnes účastnili na 104 školách v republice pokusného testování svých znalostí, kdyby snad v dospělosti musela znovu vypočítat, kolik dětí si může rozdělit 564 bonbonů tak, aby jich každé dostalo dvanáct?
Z článku Lídy Rakušanové v Rozhlas.cz vybíráme:
Jakmile by se ale podle výsledků testů začali žáci selektovat na budoucí vysokoškoláky a na učně, bylo by to ke škodě všech. Nejen dětí, ale celé společnosti. Rozšířený nářek nad tím, jak Česku chybí řemeslníci, protože na střední školy se hrnou i ti, co na to nemají, zatímco do učení nikdo nechce, nemá totiž věcnou podstatu. V počtu učňů je ČR spolu s Německem, Rakouskem nebo Slovenskem v Evropě na špici.
To, co podnikatelé postrádají, jsou ve skutečnosti lidé, kteří svému řemeslu rozumějí a jsou ochotni pracovat odpovědně a s osobním nasazením. Výuční list sám o sobě tohle nezaručí, protože, jak nedávno konstatoval mluvčí obecně prospěšné společnosti EDUin Tomáš Feřtek, „současná učiliště nejsou zatím schopná poskytnout studentům konkurenceschopné vzdělání. Kromě jiného proto, že je pro učitele velmi obtížné vzdělávat demotivované děti s mnoha výchovnými problémy“.
Záznam pořadu
Lída Rakušanová: Naléhavější než testy na základkách je situace v učňovských školách
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
18 komentářů:
Paní Rakušanové si velmi vážím, a tak je mi líto, že se – pod vlivem blábolů uřvaného pana Feřteka – stala další mediální odbornicí na školství. Měla by se držet svého kopyta a nepapouškovat nesmysly.
Právě "odborníci" na školství typu pana Feřteka našemu školství nejvíce škodí, protože vytváří dojem, že učit se dá bez učení a že to k vysokoškolskému diplomu dotáhne každý, když mu v tom škola nebude bránit. V podstatě by každý měl dostat vysokoškolský diplom už při narození spolu s listem rodným, protože každý má právo na vzdělání.
Nejvíce škodí školství ministr Dobeš s náměstkem Němcem a jejich kamarila.
Prostupnost školského systému pro blbce zavedli socani, s nimi Feřtek nemá pranic společného a určitě jejich dílo kritizuje jako Dobešovo.
Socanský a Dobešův populismus ale bohužel mají stejné sociálně-inženýrské kořeny a realizují je podobní diletanti a fachidioti.
Prostupnost školského systému pro blbce zavedli socani
a jiní blbci jim to prostupování doposud umožňují, neboť blbec má pro blbce pochopení. Čím více blbců má blbec kolem sebe, tím lépe se mezi nimi jeho blbost ztratí. Nevyčnívá.
Obecní blbci pak svému blbci vrchnímu jeho průpovídky žerou a nad vtípky hýkají. Blbost je pak ceněna nade vše a doporučuje se ji mít rád.
Blbci sami říkají, že se jenom blbec ozývá. Když se ke všemu mlčí, totiž, není jak rozpoznat, kdo že vlastně blbcem je a kdo není.
Sám jsem ovšem blbec nejblbcovatější, protože se tím pořád ještě zabývám.
Myslím, že v porevolučním období se již vystřídalo tolik politických garnitur a bylo uskutečněno tolik "reforem", že už bychom měli mít všechny omyly let minulých dávno napraveny a naše školství by mělo být na světové špici.
Poněvadž tomu tak není, zřejmě asi dělali dosavadní ministři "něco" špatně.
Jestli ono přece jen nakonec nezáleží také na těch penězích, které do školství nešly a na tom, jak byly utraceny ty peníze, které tam "jakože" šly.
P.S.:
"Blbec nikdy nepochopí,
že je blbcem skutečně.
Pravdu o tom, že je blbec,
říkáš blbci zbytečně."
Anonymní 10:01 má pravdu. A situaci dorazili lidé na MŠMT za ministrování Kuchtové, Lišky a Kopicové. A neustálé omílání stanovisek eduinů, jako jediných odborníků na vzdělávání v médiích je něco neskutečného. Kam se člověk podívá je pan Feřtek. To, že si dokáže ošéfovat přístup do médií jako bývalý novinář, nezunamená, že je odborník na všechno.
K ministru Dobešovi mám výhrady, ale souhlasím s jeho státními matu ritami a testováním.
Za Kuchtové a Kopicové měl ministerstvo pevně v ruce Petr Roupec a jsem si jist, že nenaslouchal nějakým EDUinům. Je vidět, že o historii ministerstva víte naprostý hovňajs, holt jste do tiskovýho odboru nastoupil/a jen nedávno, mladej/mladá!
Jediná rozumná věta v článku (z úst pana Feřteka):
"je pro učitele velmi obtížné vzdělávat demotivované děti s mnoha výchovnými problémy".
jinak je pan Feřtek klasický novinář - všemu rozumím, za nic nenesu odpovědnost.
V posledním Učitelském zpravodaji článek na titulce (rozhovor s p. Feřtekem) hlásá: Učitel: nezajímající se, bez názoru, rezignovaný. Až si pan Feřtek odučí svých 20 let 21 a více hodin denně na klasické základce, učňáku nebo střední škole, bude možná taky nezajímající se, bez názoru nebo rezignovaný. Zatím je jen hlasatelem úzké skupiny teoretiků případně praktiků, nikoliv ovšem z oblasti vzdělávání.
odučí svých 20 let 21 a více hodin denně na klasické základce
Promiňte, to byl asi přehmat. Po dvaceti a více hodinách denně bych nejspíš rezignoval i já.
Moje dosavadní maximum je 28 hodinový úvazek odučený ve čtyřech dnech. A moc dlouho se to dělat nedá.
Teď jsem na základu a docela dobrý. Sice dostávám nabídky na ještě míň, ale mně je to blbé vůči kolegům.
Co se učňovských škol týče, je ideálem stav, kdy zazní věta: "Uč se, nebo tě nevezmou na učiliště a skončíš někdy na gymplu."
Nechte Feřteka na pokoji, pro české školství toho dělá víc než "odborníci" z ministerstva.
Pošlete beduini do oázy. Tam patří, vyhřívat se na sluníčku a pod kalábijí. Už jich opravdu bylo dost.
oj oj, tam s tím i patřím spíš já...
beduíny... achich achich...
Nejde mi na rozum, kde že dřímaly eduinské hlavy v dobách předdobešovských. Zřejmě se vyhřívaly v slunci přízně tehdejších králů a královen školství, jejich nositelé měli plná břicha a spokojeně mlčeli. Jak to, že si nevšimli tihle experti na vzdělávání, že žebřiňák českého školství se rozjíždí vlastní vahou směrem z kopce dolů? Měli přece dost trumfů v rukávu (rozuměj známostí, kontaktů, prostředků) aby s tím něco začali dělat - křičet v médiích, psát petice a stížnosti. Nebo jim věříte jejich ideologii, že chyba je jen ve špatných současných učitelích, kterým ujel vlak moderních metod, a vůbec ne na stranách ostatních činitelů procesu? Ani to, že téhle konině snad sami věří, je v jejich konání a oblbování davů neomlouvá.
Kde byli se snadno dozvíte v jejich CV, nikterak je totiž netají.
A kde jsi byl ty, ty anonymní hovado, před tím, než jsi nastoupil do Dobešových služeb?
Podle čeho ´s mě Evženku odhalil? Ano, mám s p. Dobešem tolik společného jako ty se slušným chováním. Učím 30 let a takového hulváta jsem nepotkala a doufám, že nepotkám.
A za svůj dlouhý pedagogický život jsem neslyšela, že by páni z Eduinů něčemu ve školství prospěli. To jsem chtěla říct.
Pokud jste, Evženie, totožná s anonymem v 18:38, tak mi prosím, napište, kde jste četla, že by kdokoli z EDUinu řekl, že "chyba je jen ve špatných současných učitelích, kterým ujel vlak moderních metod". Nejlepší bude odkaz. Jste učitelkou 80. let, tím to bude.
Bohužel, v 80. jsem byla na mateřských dovolených, skoro kompletně. Ale učebnice z 80. jsou skvělé, dá se říci v našem oboru první modernější. Taky se tehdy zrodila nová koncepce, kterou dodnes nic a nikdo nepřekonal. S tou šedou barvou na pozadí souhlasím, ale to bylo normální nejen pro školu. A poslední poznámka ke srovnání - tehdejší nároky na chápání, představivost a tvořivost žáků by dnešní děcka absolutně nezvládla.
Prosím anonymy, aby se mírnili ve svých výrocích a věnovali se věcné diskusi a nikoliv osobním výpadů.
Evžene Mayere, zřejmě se asi s odhadem nemýlíte, na České škole nyní diskutuje řada anonymů, kteří se chovají jako PR oddělení ministerstva. Dokazování tohoto faktu ale nechte na redakci.
Evženie Mayerová, české školství jde do háje především kvůli přetrvávajícímu podfinancování. S tím nic neudělali ministři všech barev, včetně ministra Dobeše.
Snahy proti sobě poštvat konzervativní a progresivní učitele jsou cestou do pekel. Pokud skutečně učíte 30 let, tak zdroje problémů musíte znát.
Připadá mi , že jsou tady brigádníci najati za peníze nás všech. Taky tady řádí Parabellum.
Okomentovat