Vzdělávací systém se v rukou ministra Dobeše stal pokusným králíkem. Je třeba si uvědomit, že se jedná o systém vzdělání, o naši budoucnost. Považuji za hazard jen přihlížet neřízené destrukci v oblasti, která by měla vytvářet podmínky vzdělanosti národa.
Od nástupu ministra Dobeše na resort Ministerstva školství mládeže a tělovýchovy nevychází veřejnost z údivu. Když říkám veřejnost, myslím všechny, odborníky i pedagogické sbory, děti i laiky. Rodiče se tiše obávají, jak bude výuka probíhat a co je ve školách ještě potká, a děti, ty malé na vše koulí oči a dospělejší hledají, kolik je bude stát studium v zahraničí a spolu s rodiči přemýšlí, kde na to vezmou. Spokojenost nad kroky resortu vyjadřuje jen pan ministr a pár jeho blízkých. Samolibost o to nebezpečnější, neboť nápady, které z pana ministra srší, se jistě dostanou do dějin, jen si nejsem jistá, že historie tyto kroky bude hodnotit jako kroky nejlepšího ministra. Vše na mě působí dojmem, že se toto ministerstvo stalo pokusným králíkem, co vše vydrží jedno, bohužel však důležité odvětví.
Znovu popisovat kroky, rozhodnutí, nápady, kdy něco platí a za chvíli už neplatí, kdy každý kritik je vlastně hlupák, který chce škodit panu ministrovi, o těch toho bylo napsáno hodně. Za další odstrašující je možno označit devastaci veřejné správy na tomto resortu, která je již zřetelnější po častých personálních změnách a přímo souvisí s rozhodnutími, která tento resort provádí. Již nikoho, bohužel, nepřekvapí, že pan ministr nerozlišuje kompetence a odpovědnost samosprávy a státní správy, mezi tím, za co odpovídá jeho ministerstvo a za co odpovídají samosprávné celky, do čeho může zasahovat a kde jen mluví a jeho slova jsou ve skrze škodlivá. Co si však čím dál více lidí uvědomuje, je to, že náprava jeho kroků, nekompetentních rozhodnutí, a chaosu v oblasti školské problematiky začíná být nevratná. Přitom právě tato oblast by měla, mimo jiné, vytvářet podmínky pro vzdělávání lidí, budovat osnovy kvalitního vzdělávacího systému, hledat způsoby komunikace se samosprávnými celky, hledat způsob kde a jak jim pomoci, pro university a vysoké školy vytvářet podmínky pro jejich rozvoj, a mít snahu ve spolupráci se všemi odpovědnými dát prostor pro možnost získání kvalitního vzdělání. Nikoli restrikcí, ale nabídkou vytvořit žádané učňovské školství. Z rozhodnutí a zásahů pana ministra Dobeše se naše vzdělávací soustava bude dlouho a těžko vzpamatovávat. Oblast vzdělávání je důležitá, přesto že je velmi podceňovaná, má však nezastupitelné místo v rozvoji státu s dopadem na jeho budoucí úroveň. Jde o budoucí generace, ale i o nás a naše rodiče, jde o výzkum a vývoj v oblastech, které mnozí z nás nevnímají, protože konkrétnímu výzkumu nerozumí, a pak každý se zajímá o jiné věci. Jde o akademickou obec, která se svým oborům věnuje nikoliv pouze pro peníze, ale jde o lidi, kteří do práce vkládají víc, a to nejmenší co pro ně může stát udělat, je vytvořit v mezích možností, podmínky pro jejich práci.
Zapomenutý resort, kde probíhá destrukce a to nejen v oblasti vzdělávání, vědy ale i podpory sportu, protože jak jsem již jednou popsala, zvučná jména a pohár ministra je k ničemu. Vytvoření prostoru pro odborníky, aby se mohli věnovat i v oblasti sportu maximálnímu počtu dětí a ne jen vyvoleným, zcela chybí. Ona totiž chybí vize i náznak systému, ke kterému je(?) směřováno!
Odchod posledního ředitele MŠMT nebude proto pouze důkazem špatné personální práce, ale je důkaz rozkladu veřejné správy tohoto ministerstva. Odchody zde nebudou spojeny s nezvládnutím práce na ministerstvu, domnívám se, že spíše budou souviset s tlakem, aby dotyčný vykonal v rámci své činnosti rozhodnutí, které buďto je nesmyslně nereálné nebo je spojené s hrozbou, kdy by dotyčný učinil krok, se kterým v hloubce duše nesouhlasí, který považuje i za možné porušení zákona. V okamžiku, kdy tuto i trestně právní odpovědnost vnímá, má na výběr, odmítne poslechnout a riskuje výpověď nebo odejde sám. Těžko se jinak dá ona frekvence vysvětlit.
Z celé situace v oblasti vzdělávání mně je smutno. Peníze ve školství nikdy nebyly, kvalita výuky odpovídala a bude odpovídat kvalitě lidí, kteří konkrétní předměty přednáší a věnují se tomuto povolání. Ne strach, ne urážky na vrub pedagogů, ale pochopení a citlivost v jednání, stabilizace a hledaní možností pro rozvoj školského systému. Obecně úcta k člověku, jeho práci a schopnostem. To však od pana Dobeše nečekám. Rok a půl v čele rezortu je toho smutným důkazem.
Autorka je členkou ODS, byla zastupitelkou v Praze 1.
Jana Příhodová: Kam kráčíš, české školství?
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
28 komentářů:
Konečně máme naději. ODS nás spasí. Má úctu k člověku, jeho práci a schopnostem, bojuje na všech frontách pro blaho lidí. Jako tatíček Nečas.
Paní Příhodová v roce 2003 - místostarostka Praha1 /později např.též šéfka ČOI/ zajímavé čtení:
http://www.bezkorupce.cz/2003/07/radni-prahy-1-si-rozdali-750-000/
Kdopak to tady šťourá? Zas tak zajímavé to není. Devatenáct tisíc proti statisícům Dobešovým ovečkám je směšná částka. Že by ABL vytahovalo své záznamy na obranu Dobeše?
Nene, obrana Dobeše to fakt není.
Tak dojímavá a chápající slova - o úctě k člověku, jeho práci a schopnostem, volání po pochopení a citlivosti v jednání /viz poslední odstavec článku/.... Zajímalo mě, kdo je ta paní, jak je citlivá a chápavá, jakou má úctu k člověku, jeho práci a schopnostem. Asi velkou.
Žeby další ministryně školství?
Domnívám se, že pan Dobeš se po dlouhé řadě naprosto neschopných ministryň a ministrů (Miroslava Kopicová 8. 5. 2009–13. 7. 2010, Ondřej Liška 4. 12. 2007–8. 5. 2009, Martin Bursík 2. 11. 2007–4. 12. 2007, Dana Kuchtová 9. 1. 2007–3. 10. 2007, Miroslava Kopicová 4. 9. 2006–8. 1. 2007, Petra Buzková 15. 7. 2002–4. 9. 2006 Eduard Zeman 22. 7. 1998–12. 7. 2002) a přes zuřivý odpor reformistů a inkluzivistů snaží alespoň některé věci a děje pojmenovávat pravými jmény a částečně napravit napáchané škody.
I zde na České škole je místo odborné diskuse vedena s laskavým svolením i přispěním pana šéfredaktora systematická a buranská protidobešovská kampaň (např. jakýmsi panem Rychlíkem).
Ad anonymní 30. prosince 2011 11:58
Souhlasím s předchozím komentářem. Je snadné někoho jen a jen kritizovat, zvlášť když se mi to hodí do politiky, důvody se přece vždycky najdou. Oproti sice politicky korektním, ale opatrným a neprůbojným minulým ministrům školství je tenhle první, který se nebojí věci roztínat. Občas trefí vedle, ale kdo z Vás by to svedl líp??
Doufám jen, že média a zdejší diskutující budou stejně kritičtí i ke všem dalším ministrům a ministryním, kteří přijdou na post školství. Čemuž absolutně nevěřím, na to jste příliš zaslepení svým pravým přesvědčením.
Je smutné, že se odmítnu identifikovat. Ti kteří zde nesouhlasí s oficiálním proudem tohoto serveru jsou na pranýři.
"systematická a buranská protidobešovská kampaň"
...všichni byli "blbci" a jen jeden, místopředseda ABL se stal nejlepším ministrem školství všech dob. Bohužel, jak hledám, tak hledám, nenašel jsem na něm nic pozitivního.
Velmi to mrzí asi většinu kantorů z regionálního školství. Vy skutečně žijete mimo realitu. Ignorant
"nebojí věci roztínat"
Třeba jen se nechá s celou rodinkou vyfotit za 70 000,-. To by nevadilo, ale byly to státní peníze, tedy peníze daňových poplatníků. Již za toto měl frčet od valu.
Kolik toho rozházeli, oficiálně a neoficiálně, a jaké škody státu nadělali jiní členové vlády? Vzpomínejte.
30. prosince 2011 11:58
Pane předsedo poslaneckého klubu, nezlobte se, nemáte pravdu.
"Kolik toho rozházeli, oficiálně a neoficiálně, a jaké škody státu nadělali jiní členové vlády? Vzpomínejte."
Co ministři, ale co já již jsem rozházel. Třeba naposledy jsem si odnesl kousek křídy. Ignorant
Tím se nikoho nechci zastávat, ale zatím tu prostě není právo ani pořádek. Co Česku chybí nejvíc, je fungující a důsledná kontrola. Vydělávají na tom všichni, včetně ministrů - co není zakázáno, je povoleno. Jak to, že ministr nevěděl, že cena fotek je příliš vysoká? I když, já se ani nedivím, že po nich tak toužil: zabeďárovaný obličej na fotkách (ty v součnasnosti v novinách určitě nedělal fotograf) nemůžou konkurovat porcelánovým ksichtíkům nablýskaných kolegyň a sebevědomí nedodají. Ale vocaď pocaď.
Kontrolovat jsme se ještě nenaučili, protože to bolí. Na to taky dojely ty slavné národní a krajské projekty.
Pane Ignorante,
tak já si ze školy odnáším domů jen haldy písemných prací na opravu, opravuji je svým vlastním červeným perem (ne zrovna levným!) a sháním papíry, na které si zase něco se studenty napíšeme, abych to opět přinesla domů a znovu se tím i o Vánocích prokousávala.
BP
30. prosince 2011 14:17
Snažím se, ale asi mám nějaké geny kleptomana. Kupodivu jen a jen v rámci školních kříd. Už jich mám doma hromadu. Konec srandy. Jsem přesvědčen o tom, že většina kantorů je na tom stejně. Opravy, tvorba digitálních materiálů,.........Ignorant
Po důsledné dekřídizaci školy já pro změnu kradu "fixy", kolego ignorante.
K tématu.
Někteří z nás kritizují nepořádek ve školství dlouhodobě, bez ohledu na barvu trika aktuálního ministra.
U těch, kteří se nepodepisují jako anonymní se to dá vcelku snadno v archivu dohledat.
Pokud kritizuje politik, lze téměř vždy nalézt na kritizujícího také něco. (Přinejhorším se něco vymyslí. - Doporučuji skvělou povídku Marka Twaina.)
Proto se snažím soustředit se nikoliv na to, kdo vznáší kritická slova, ale co konkrétně kritizuje.
Je pravda, že po delší době tento ministr tne i do témat, která byla dlouhá léta tabu.
Jenže to není soudný dřevorubec, který vytíná soušky a provádí průklest zarostlého lesa.
Spíše mi připomíná jednoho magora brigádníka, který u nás na brigádě v parku vyfasoval křovinořez a mydlil s ním na všechny strany. Kromě náletových dřevin tak zplanýroval i několik vysázených chvojek a dlouhé roky pěstěných drahých dřevin, včetně načerveno natřených kolíků, které měly každého upozornit.
Já chápu kolegy, kteří vidí v tomto ministrovi spásu po letech demagogie.
Pokud ale nevidí také škody, které napáchal a chystá se napáchat, pak jsou, anebo spíše chtějí být slepí.
dlouhé roky pěstěných drahých dřevin - no nevím, jestli to má být metafora našeho vypěstěného školství... :)
Mně se spíš, pane poste.restante, vybaví domorodec s mačetou, který se sápe proti zarostlé vegetaci, spíš džungli úporných plevelů.
Copak celé školství opravdu stojí na jednom člověku?
Souhlasím s poste.restante. Jestli to takhle půjde dál, nezůstane po p. ministrovi na kameni kámen.
Petra
nezůstane na kameni kámen"
tak fakt nevím. U nás ve škole se zatím nepohnulo vůbec nic. U Vás ano?
30. prosince 2011 15:38
Nebojte, standardy vám ve škole provětrají ŠVP, již se těšte na předělávku. Dozajista děláte EU - peníze školám, tam se byrokrati vyřádili a vyřádí. Až budete psát řediteli ( ředitelce ) zprávy o tom, proč zrovna vaše škola skončila na předposledním místě v plošném testování, tak se zasmějete. Neomluví vás ani to, že jste ze sociálně znevýhodněné oblasti a ve třídě máte 5 integrovaných z bývalých zvláštních škol. Okolo roku 2013 s největší pravděpodobností budete na výplatní pásce hledat chybějící peníze. A pak že se nic neděje a díti nebude. Ignorant
Dne 18.11.2011 byl na ČŠ zveřejněn "Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy České republiky na období 2011 - 2015 pro oblast regionálního školství". Přečetl jsem si, posoudil jako dobrý koncepční materiál, hledající nápravu velkých problémů našeho školství, a těšil se na hodnocení odborníků na školství, kterých je zde na České škole spousta. Dodnes jsou pouze 3 (slovy tři) komentáře! Prosím, kdy začne diskuse k prvnímu konkrétnímu koncepčnímu materiálu?
to 18:06
Souhlasím s Vámi, bohužel ale očekávat v těchto diskusích cokoli podnětného je bezpředmětné. Výstižně to bylo komentováno v příspěvku z 10:15.
Pokud se nemýlím, k financování regionálního školství tady bylo komentářů hodně!
Anonynové se tu ale v poslední době často mýlí...
Kdo si proboha (18:06) myslí, že učitelé budou dělat oponenturu koncepčního materiálu MŠMT? Copak oni mají podklady a cílové hodnoty? Copak to je jejich věc? Oni mohou akorát zkušeně posoudit, zda je to krok spávným směrem...
Bohužel šéfredaktoři se mýlí ještě častěji, nebo že by to byl úmysl.
V "Dlouhodobém záměru ..." není řeč pouze o změně financování. Komentáře na toto téma se zatím omezili jen na možné nebezpečí rušení vesnických škol - je ale v podmínkách finančních možností státu udržovat školy s počtem žáků menším než 10 a aprobovaně odučit předměty na druhém stupni, kde je v ročníku 8 žáků? Nevyšlo by levněji za ušetřené peníze zajistit dopravní obslužnost - školní autobusy? Co problematika DVPP? Mají všichni učitelé možnost rozšiřovat svoje vzdělání? A postačuje pro to portál RVP? Nechybí kvalitní učebnice s propracovanou metodikou a didaktikou jednotlivých vzdělávacích oblastí? Co udělaly ony slučované instituce jako VUP, UIV, NIDV apod? Učitelům chybí odborná podpora (nejen v oblasti didaktiky ale i poradenství).
Pokud na MŠMT nenastoupí ministr, který má jasno v tom, jaké vady má naše školství a kam by mělo směrovat, budeme svědky pouze politkaření a hlubšího rozvracení toho, co dřív nějak solidně fungovalo. Ale to by o vzdělávání dětí museli mít zájem politici a především rodiče.
Dovolím si upozornit na nedávný Kulatý stůl SKAV, kde se konkrétní starostové vyjadřovali k financování státu: doplácejí již teď na školy i 25-33 % obecního rozpočtu a podle propočtu by se jim po zrušení 2. stupně dle plánů MŠMT náklady ještě zvedly!
Pro uvedenou podporu by měl být využíván OP VK: něco schramstla nová maturita, něco plošné testování, něco MPSV, něco se rozdalo krajům, aby si MŠMT udobřilo hejtmany z ČSSD... Kdo konečně udělá audit smysluplnosti těchto projektů?
30. prosince 2011 19:13
Kdyby novináři nebyli kritičtí k binci, který se tady odehrává, tak jsme těmi klíči nemuseli cinkat. A to, že se tady děje něco nedobrého, o tom není sebemenších pochyb.
30. prosince 2011 18:06
Nechci Vás zrazovat, ale rozvoj vzdělávací soustavy ČR jste posoudil jako neučitel ?
Okomentovat