Ministr Dobeš za zdroje problémů ve školství, podle jeho různých prohlášení, považuje rozvolnění systému vzdělávání díky RVP, existenci odborných přímo řízených organizací MŠMT a nezávislou školskou politiku krajů. Odborných analýz netřeba, všichni to přeci víme! Jak to, že vidíš třísku v oku svého bratra, ale trám ve vlastním oku nepozoruješ?
V září proběhla médii srovnávací zpráva zemí Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD), kterou zveřejnilo ministerstvo školství. Podle statistik z roku 2008 Česká republika dala na vzdělávání 4,5 procenta HDP, průměr vyspělých zemí je přitom 6,1 procenta. Ministr školství ale přesto prohlásil, že ve školství je peněz dost. Ano, je to jen statistika.
Průzkum OECD dále uvádí, že Česká republika vydá ročně na žáka a studenta od primární do terciární vzdělávací úrovně celkem s přepočtem na paritu kupní síly 5895 amerických dolarů, tedy asi 106000 korun. Na žáka na základní škole dá stát ročně asi 68000 korun, přitom "typická" země OECD dává 128000 korun. Není sice prokázána jasná korelace mezi náklady a výsledky, ale přesto je Česká republika na chvostu se ztrátou 15 procent. Ve středním a vysokém školství je situace mnohem horší: na středoškoláka se v ČR vynaloží 110000 korun oproti 161000 v zemích OECD a na vysokoškoláka 149000 korun oproti téměř 246000 korunám v OECD.
Materiál OECD srovnává také platy učitelů: v roce 2009 si tak český kantor s patnáctiletou praxí vydělal na základní škole 426000 korun v přepočtu na paritu kupní síly, na střední škole pak 436000 korun. Hůř jsou na tom třeba učitelé v Maďarsku nebo na Slovensku, kteří v přepočtu na paritu kupní síly berou méně než 269.000 korun ročně. Naproti tomu v Lucembursku si pedagogové přijdou až na 1,795.000 korun ročně.
Zatímco v zemích OECD pobírají učitelé na základních školách o 77 procent vyšší platy než průměrní vysokoškoláci dané země v produktivním věku, v České republice berou pedagogové po 15 letech jen polovinu toho, co ostatní čeští vysokoškoláci.
Všechny polistopadové vlády zdůrazňovaly vzdělávání jako jednu ze svých priorit, toto je výsledek.
Připomeňme si ještě optimismus ministryně školství Kuchtové, která se po nástupu do funkce oháněla 50 miliardami z Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Po pěti letech bychom se měli ptát, kolik bylo z utracených desítek miliard skutečně smysluplně vynaloženo? A kolik jich bude smysluplně vynaloženo v zhruba 15 ministerstvem připravovaných individuálních projektech národních?
Jan Wagner: Co je ten trám?
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
4 komentářů:
Dobeš je prostě manipulátor. O tom není pochyb.
"Z hovna bič neupleteš a ještě s ním zapráskáš"?
Tím jsem jen chtěl říci, že s tím práskáním to bude problematické, pač není z čeho.
Ano 'Král je nahý' je třeba nekdy opakovat dokud to všichni neuvidí, dik
Bohužel učitelům se nikdy nepodařilo tuto agendu nastolit. Politici dobrovolně peníze na školství nenavýší, když si o ně učitelé neříkají! Čeští lékaři byli v tomto mnohem úspěšnější.
Hele, anonymní 18:16, neprovokujte. Přečtěte si, co o sobě museli číst učitelé, kteří minulý týden stávkovali... Víte, jaký rozdíl je v postavení doktorů a učitelů? Pokud ne, podívejte se do čekárny ordinace a pak na schůzi "SRPŠ".
Okomentovat