V dopise se uvádí: Vyslovujeme proto hluboké znepokojení nad aktuálním vývojem v pedagogicko-psychologickém poradenství pro školy a žádáme pana ministra o urychlené zjednání nápravy. Jejím základním východiskem je podle našeho přesvědčení odbornost a systémovost, podmíněná existencí nezávislé institucionální základny poradenství tak, jako tomu je ve vyspělých zemích.
Vážený pane ministře,
dovolte, abych Vás informoval, že dne 14. listopadu t.r., u příležitosti oslav 65. výročí založení Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy v Praze, zasedala Asociace děkanů pedagogický fakult univerzit České republiky. Na tomto zasedání proběhla rozprava nad závažnou a znepokojivou skutečností, týkající se budoucnosti Institutu pedagogicko psychologického poradenství. Organizační změny, které jej postihují, hrozí vážnými důsledky pro péči o kvalitu školy a jmenovitě pro péči o děti a mládež, vyžadující zvýšenou pozornost odborníků. A jak známo, takových dětí zrychlujícím se tempem přibývá. Institut se během své existence výrazně zasloužil o rozvoj poradenských služeb, které tomuto trendu významně čelí a ohrožení, v němž se nachází, je krajně znepokojivé. Proto také jsem byl – jako mluvčí Asociace děkanů pedagogický fakult – vyzván, abych se na Vás v plné důvěře obrátil a zaslal Vám následují vyjádření.
Je známou skutečností, že vzdělávací výsledky našich žáků v mezinárodním srovnání se zhoršují. Současně v našich školách přibývá žáků s problémy v chování a se specifickými vzdělávacími potřebami.
Uvedená situace vyžaduje nejen měřit vzdělávací výsledky a přijímat nahodilá a nesystémová opatření. Stát by měl v takové chvíli poskytovat školám, učitelům, žákům i jejich rodičům, zkrátka všem rozhodujícím aktérům v regionálním školství, odbornou a metodickou podporu, včetně podpory psychologické a speciálně pedagogické.
Dosavadní kroky MŠMT, charakterizované jako „slučování a redukce byrokracie“, hrozí bohužel velmi vážnými následky. Sloučení Institutu pedagogicko psychologického poradenství ČR s dalšími dvěma organizacemi do nové instituce NÚV, vede k dramatické redukci počtu pracovníků věnujících se poradenství. Jeho institucionální základna je tak v podstatě zničena. Personální obměny avizované v médiích a nové metodické materiály MŠMT, docházející do škol po 1.10.2011 ukazují, že je ohrožena i odborná úroveň a profesionalita metodické, vzdělávací, revizní a koncepční práce v poradenství.
Pedagogické a psychologické služby škole byly v naší zemi budovány přes 40 let; v posledních šesti letech se s rozvojem poradenských pracovišť přímo ve školách začaly dále rozšiřovat a zkvalitňovat. Pedagogické fakulty připravují již několik desetiletí odborníky pro poradenský systém ve školství. Výchovní poradci, speciální pedagogové, preventisté, poradenští a školní psychologové tvoří provázaný systém péče fungující jako veřejná služba. Právě funkční poradenský systém je nezbytný pro dobrou přípravu stávajících i nových generací odborníků.
Vyslovujeme proto hluboké znepokojení nad aktuálním vývojem v pedagogicko-psychologickém poradenství pro školy a žádáme pana ministra o urychlené zjednání nápravy. Jejím základním východiskem je podle našeho přesvědčení odbornost a systémovost, podmíněná existencí nezávislé institucionální základny poradenství tak, jako tomu je ve vyspělých zemích.
Vážený pane ministře, přijměte prosím toto prohlášení se vší vážností a je-li to jen trochu možné, zasaďte se svou autoritou o nápravu
Dopis Asociace děkanů pedagogických fakult ministrovi školství
S pozdravem a v úctě
prof. PhDr. Zdeněk Helus, DrSc
mluvčí Asociace děkanů pedagogických fakult
V Praze, 28.11. 2011
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
2 komentářů:
Aby ještě někdo na Pdf lezl, když se platy přesouvají mezi nekvalifikované.
Na Pdf nemůže nikdo studovat, protože po zavedení školného by dlužily za jeho studium ještě i jeho děti!!!!
Okomentovat