Co všechno musí umět třídní učitel?

čtvrtek 15. prosince 2011 ·

Jak by asi zněly inzeráty personalistů, kdyby nábor učitelů do škol probíhal skrze jejich agentury? „Jste opravdový odborník na matematiku, fyziku či dějepis?,“ nebo snad: „Zvládáte administrativu a interaktivní tabule? Dokážete zaujmout posluchače? Jste pro své okolí autoritou? Umíte si poradit v každé situaci?“



Přestože se dosud učitelé  přes personální agentury naštěstí neshánějí, ponechme si na okamžik jejich terminologii. Mají totiž ve zvyku rozlišovat lidské dovednosti na „hard skills“ a „soft skills“, tedy „tvrdé“ a „měkké“. Výzkumy z pedagogické sféry ukazují, že samotní učitelé daleko více preferují své „tvrdé dovednosti“, tedy například odbornost v předmětu, který učí. Na ty „měkké“, jako jsou aktivní naslouchání, respektující komunikace, trpělivost nebo empatie někdy trochu zapomínají.

Zorientovat se v tom, které dovednosti jsou pro učitele skutečně ty nejzásadnější, přitom není vůbec jednoduché. Úspěšný a dobrý učitel musí být hlavně sám sebou, musí být opravdový a pro žáky čitelný. Musí se orientovat sám v sobě a vědět, kteří žáci jsou mu příjemní nebo které v oblibě naopak nemá. Každý učitel je především člověk, a jako takový má své prožívání, své emoce. Někdo je mu sympatický více, někdo méně. Nemá cenu emoce popírat a ani to není možné. Důležité je si je uvědomit. Své prožívání by každý třídní učitel měl znát stejně dobře jako své silné a slabé stránky, protože nejcennějším učitelovým pracovním nástrojem je jeho osobnost.

Právě  na osobnostní rozvoj učitele je zaměřen projekt Pohoda – každý se ve škole cítí dobře, který je financován z prostředků ESF a státního rozpočtu České republiky. Jeho cílem je podpora příznivého sociálního klimatu ve školách a tím prevence rizikových jevů. Tvůrcem projektu je společnost Scio a pro školy i žáky je poskytován zdarma.

V rámci projektu se učitelé prostřednictvím workshopů seznamují s možnostmi sebepoznávání a rozvoje svých sociálních dovedností. Pedagogové si osvojují techniky, jak u sebe i svých žáků posilovat zodpovědnost, samostatnost, spolupráci, sebevědomí, zvládání konfliktů a budoucích životních situací. Důraz je kladen i na schopnost uvědomit si, s jakými problémy mohou žákům učitelé pomoci sami, a s kterými by se již měli obrátit na jiné odborníky (např. psychology). Aby měly školy přehled o nabídce služeb takových specialistů ve svém regionu, je jim v rámci projektu k dispozici praktický rozcestník těchto služeb s adresářem. Seznámí se také s riziky, která jsou spojena s nevhodným trestáním dětí a s metodami logických důsledků.

Protože kapacita workshopů je omezená, podporuje projekt pedagogy také e-learningem. V jeho rámci se dozvědí řadu praktických informací, které si budou moci vyzkoušet ve vlastních třídnických hodinách. Právě třídnické hodiny jsou formálním prostorem, který by měl učitel využívat k posilování sociálních kompetencí žáků. Měly by mít přesnou formální strukturu a pravidelně vymezený čas konání. První třídnické hodiny ve školním roce by učitel měl věnovat vytváření pravidel, kterými se jeho třída bude řídit.

Dobrý třídní  učitel musí disponovat značnými sociálními dovednostmi, jen tak bude mít třídu plnou spokojených žáků, kde panuje příznivá  vyučovací atmosféra. Tyto dovednosti by měl však rozvíjet každý učitel. Autoři a koordinátoři projektu Pohoda proto považují za přínosné, aby se na pedagogických fakultách zavedl povinný předmět Třídnictví.

Aby tvůrci projektu získali přehled o konkrétních potřebách jednotlivých škol i učitelů, probíhá v současné době dotazníkové šetření, ve kterém je zjišťována možnost naplňování základních potřeb žáků a učitelů. Prvních 50 škol, které se ho zúčastní, bude mít možnost osobně konzultovat své problémy s experty projektu na danou problematiku.

Více informací o projektu „Pohoda – každý se ve škole cítí dobře“ naleznete na webové stránce: http://pohoda.scio.cz


9 komentářů:

Luděk Blaha řekl(a)...
15. prosince 2011 v 0:37  

Co všechno musí umět školní ředitel?

Zorientovat se v tom, které dovednosti jsou pro ředitele skutečně ty nejzásadnější, přitom není vůbec jednoduché. Úspěšný a dobrý ředitel musí být hlavně sám sebou, musí být opravdový a pro učitele čitelný.
Své prožívání by každý školní ředitel měl znát stejně dobře jako své silné a slabé stránky, protože nejcennějším ředitelovým pracovním nástrojem je jeho osobnost.

Právě na osobnostní rozvoj ředitele je zaměřen projekt Pohoda – každý se ve škole cítí dobře.
Ředitelé si osvojují techniky, jak u sebe i svých zaměstnanců posilovat zodpovědnost, samostatnost, spolupráci, sebevědomí, zvládání konfliktů a životních situací.

Dobrý školní ředitel musí disponovat značnými sociálními dovednostmi, jen tak bude mít školu plnou spokojených učitelů, kde panuje příznivá vyučovací atmosféra.
Autoři a koordinátoři projektu Pohoda proto považují za přínosné, aby se na pedagogických fakultách zavedl povinný předmět Ředitelství.

Charlie řekl(a)...
15. prosince 2011 v 9:27  

Opět jste v zachmuřeném ránu dokázal vykouzlit úsměv na mé tváři. :D

Anonymní řekl(a)...
15. prosince 2011 v 9:28  

Vybavuje se mi zkouška na vysoké škole z pedagogiky. Vytáhl jsem si otázku "Osobnost třídního učitele". Asi po dvou minutách mého odborného výkladu mě zkoušející přerušila a se slovy "Víte co, dejte mi index, já ty cancy nebudu poslouchat" mi napsala jedničku.
Asi to byla osvícená pedagogžka.

Anonymní řekl(a)...
15. prosince 2011 v 11:16  

A teď vážně.

"Víte co, dejte mi index, já ty cancy nebudu poslouchat" mi napsala jedničku.
Asi to byla osvícená pedagogžka.

A O TOM TO JE !

Anonymní řekl(a)...
15. prosince 2011 v 12:40  

Ano, o tom to je. Proto studenti považují pedagogiku za nejukecanější a nejteoretičtější předmět, který jim většinou nic nedá.
Ať je pustí do terénu, nechají vést hodinu a pak známkují. Jenže to by nešlo, vyučující pedagogiky většinou nemají aprobaci na nic. Hodnotili by jen obecně postupy a vystupování studenta.

Anonymní řekl(a)...
16. prosince 2011 v 18:56  

Třídní učitel musí mít především odvahu řešit problémy se svými žáky sám a nezatěžovat ředitele hovadinama typu, že si děcka dali rande ve vyučování na záchodku. Když je načapám, tak je dořvu a nebudu bonzovat na kolegy, kteří ty nešťastníky na hajzlík pustili.

Luděk Blaha řekl(a)...
16. prosince 2011 v 19:25  

Když je načapám, tak je dořvu

Brzděte!   Vymíráme!!!

Patricie Maková řekl(a)...
17. prosince 2011 v 10:17  

Myslím si, že takové školení by měli absolvovat povinně všichni učitelé. Mám pocit, že přesně ty kompetence, které byly popisovány v článku, učitelům chybí nejčastěji. V minulosti se dbalo výhradně na to, aby byli dost odborně vybaveni - tedy, aby dobře znali přednášenou látku, na schopnost komunikovat s žáky a přispívat k dobrému klimatu ve třídě (které má pro výuku zásadní význam) se zapomínalo. Jsem moc ráda, že se to začíná měnit. Pohodě rozhodně fandím a autorovi tohoto článku taky.

Luděk Blaha řekl(a)...
18. prosince 2011 v 0:39  

Myslím si, že takové školení by měli absolvovat povinně všichni ředitelé. Mám pocit, že přesně ty kompetence, které byly popisovány v článku, ředitelům chybí nejčastěji. V minulosti se dbalo výhradně na to, aby byli dost politicky vybaveni - tedy, aby dobře znali záměry zřizovatele, na schopnost komunikovat s učiteli a přispívat k dobrému klimatu ve škole (které má pro výuku zásadní význam) se zapomíná. Byl bych moc rád, kdyby se to začalo měnit. Pohodě rozhodně fandím a Patricii Makové, autorce předcházejícího příspěvku taky.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.