Jak by asi zněly inzeráty personalistů, kdyby nábor učitelů do škol probíhal skrze jejich agentury? „Jste opravdový odborník na matematiku, fyziku či dějepis?,“ nebo snad: „Zvládáte administrativu a interaktivní tabule? Dokážete zaujmout posluchače? Jste pro své okolí autoritou? Umíte si poradit v každé situaci?“
Přestože se dosud učitelé přes personální agentury naštěstí neshánějí, ponechme si na okamžik jejich terminologii. Mají totiž ve zvyku rozlišovat lidské dovednosti na „hard skills“ a „soft skills“, tedy „tvrdé“ a „měkké“. Výzkumy z pedagogické sféry ukazují, že samotní učitelé daleko více preferují své „tvrdé dovednosti“, tedy například odbornost v předmětu, který učí. Na ty „měkké“, jako jsou aktivní naslouchání, respektující komunikace, trpělivost nebo empatie někdy trochu zapomínají.
Zorientovat se v tom, které dovednosti jsou pro učitele skutečně ty nejzásadnější, přitom není vůbec jednoduché. Úspěšný a dobrý učitel musí být hlavně sám sebou, musí být opravdový a pro žáky čitelný. Musí se orientovat sám v sobě a vědět, kteří žáci jsou mu příjemní nebo které v oblibě naopak nemá. Každý učitel je především člověk, a jako takový má své prožívání, své emoce. Někdo je mu sympatický více, někdo méně. Nemá cenu emoce popírat a ani to není možné. Důležité je si je uvědomit. Své prožívání by každý třídní učitel měl znát stejně dobře jako své silné a slabé stránky, protože nejcennějším učitelovým pracovním nástrojem je jeho osobnost.
Právě na osobnostní rozvoj učitele je zaměřen projekt Pohoda – každý se ve škole cítí dobře, který je financován z prostředků ESF a státního rozpočtu České republiky. Jeho cílem je podpora příznivého sociálního klimatu ve školách a tím prevence rizikových jevů. Tvůrcem projektu je společnost Scio a pro školy i žáky je poskytován zdarma.
V rámci projektu se učitelé prostřednictvím workshopů seznamují s možnostmi sebepoznávání a rozvoje svých sociálních dovedností. Pedagogové si osvojují techniky, jak u sebe i svých žáků posilovat zodpovědnost, samostatnost, spolupráci, sebevědomí, zvládání konfliktů a budoucích životních situací. Důraz je kladen i na schopnost uvědomit si, s jakými problémy mohou žákům učitelé pomoci sami, a s kterými by se již měli obrátit na jiné odborníky (např. psychology). Aby měly školy přehled o nabídce služeb takových specialistů ve svém regionu, je jim v rámci projektu k dispozici praktický rozcestník těchto služeb s adresářem. Seznámí se také s riziky, která jsou spojena s nevhodným trestáním dětí a s metodami logických důsledků.
Protože kapacita workshopů je omezená, podporuje projekt pedagogy také e-learningem. V jeho rámci se dozvědí řadu praktických informací, které si budou moci vyzkoušet ve vlastních třídnických hodinách. Právě třídnické hodiny jsou formálním prostorem, který by měl učitel využívat k posilování sociálních kompetencí žáků. Měly by mít přesnou formální strukturu a pravidelně vymezený čas konání. První třídnické hodiny ve školním roce by učitel měl věnovat vytváření pravidel, kterými se jeho třída bude řídit.
Dobrý třídní učitel musí disponovat značnými sociálními dovednostmi, jen tak bude mít třídu plnou spokojených žáků, kde panuje příznivá vyučovací atmosféra. Tyto dovednosti by měl však rozvíjet každý učitel. Autoři a koordinátoři projektu Pohoda proto považují za přínosné, aby se na pedagogických fakultách zavedl povinný předmět Třídnictví.
Aby tvůrci projektu získali přehled o konkrétních potřebách jednotlivých škol i učitelů, probíhá v současné době dotazníkové šetření, ve kterém je zjišťována možnost naplňování základních potřeb žáků a učitelů. Prvních 50 škol, které se ho zúčastní, bude mít možnost osobně konzultovat své problémy s experty projektu na danou problematiku.
Více informací o projektu „Pohoda – každý se ve škole cítí dobře“ naleznete na webové stránce: http://pohoda.scio.cz
Co všechno musí umět třídní učitel?
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
9 komentářů:
Co všechno musí umět školní ředitel?
Zorientovat se v tom, které dovednosti jsou pro ředitele skutečně ty nejzásadnější, přitom není vůbec jednoduché. Úspěšný a dobrý ředitel musí být hlavně sám sebou, musí být opravdový a pro učitele čitelný.
Své prožívání by každý školní ředitel měl znát stejně dobře jako své silné a slabé stránky, protože nejcennějším ředitelovým pracovním nástrojem je jeho osobnost.
Právě na osobnostní rozvoj ředitele je zaměřen projekt Pohoda – každý se ve škole cítí dobře.
Ředitelé si osvojují techniky, jak u sebe i svých zaměstnanců posilovat zodpovědnost, samostatnost, spolupráci, sebevědomí, zvládání konfliktů a životních situací.
Dobrý školní ředitel musí disponovat značnými sociálními dovednostmi, jen tak bude mít školu plnou spokojených učitelů, kde panuje příznivá vyučovací atmosféra.
Autoři a koordinátoři projektu Pohoda proto považují za přínosné, aby se na pedagogických fakultách zavedl povinný předmět Ředitelství.
Opět jste v zachmuřeném ránu dokázal vykouzlit úsměv na mé tváři. :D
Vybavuje se mi zkouška na vysoké škole z pedagogiky. Vytáhl jsem si otázku "Osobnost třídního učitele". Asi po dvou minutách mého odborného výkladu mě zkoušející přerušila a se slovy "Víte co, dejte mi index, já ty cancy nebudu poslouchat" mi napsala jedničku.
Asi to byla osvícená pedagogžka.
A teď vážně.
"Víte co, dejte mi index, já ty cancy nebudu poslouchat" mi napsala jedničku.
Asi to byla osvícená pedagogžka.
A O TOM TO JE !
Ano, o tom to je. Proto studenti považují pedagogiku za nejukecanější a nejteoretičtější předmět, který jim většinou nic nedá.
Ať je pustí do terénu, nechají vést hodinu a pak známkují. Jenže to by nešlo, vyučující pedagogiky většinou nemají aprobaci na nic. Hodnotili by jen obecně postupy a vystupování studenta.
Třídní učitel musí mít především odvahu řešit problémy se svými žáky sám a nezatěžovat ředitele hovadinama typu, že si děcka dali rande ve vyučování na záchodku. Když je načapám, tak je dořvu a nebudu bonzovat na kolegy, kteří ty nešťastníky na hajzlík pustili.
Když je načapám, tak je dořvu
Brzděte! Vymíráme!!!
Myslím si, že takové školení by měli absolvovat povinně všichni učitelé. Mám pocit, že přesně ty kompetence, které byly popisovány v článku, učitelům chybí nejčastěji. V minulosti se dbalo výhradně na to, aby byli dost odborně vybaveni - tedy, aby dobře znali přednášenou látku, na schopnost komunikovat s žáky a přispívat k dobrému klimatu ve třídě (které má pro výuku zásadní význam) se zapomínalo. Jsem moc ráda, že se to začíná měnit. Pohodě rozhodně fandím a autorovi tohoto článku taky.
Myslím si, že takové školení by měli absolvovat povinně všichni ředitelé. Mám pocit, že přesně ty kompetence, které byly popisovány v článku, ředitelům chybí nejčastěji. V minulosti se dbalo výhradně na to, aby byli dost politicky vybaveni - tedy, aby dobře znali záměry zřizovatele, na schopnost komunikovat s učiteli a přispívat k dobrému klimatu ve škole (které má pro výuku zásadní význam) se zapomíná. Byl bych moc rád, kdyby se to začalo měnit. Pohodě rozhodně fandím a Patricii Makové, autorce předcházejícího příspěvku taky.
Okomentovat