EDUin upozorňuje na mýty a nedorozumění spojené s plošným testováním na základních školách.
V úterý 13. prosince proběhne pilotní zkouška plošných testů v pátých a devátých třídách základních škol. Nabízíme pět tezí, které shrnují to nejdůležitější, co bylo zatím o plošném testování řečeno a je dobré to neopomenout.
- Jak opakovaně řekl i ministr školství Josef Dobeš, smysl úterního prvního plošného testování je především zkouška logistiky. Nelze tedy čekat žádné výsledky, které by relevantně vypovídaly o znalostech dětí. Důvodem je kromě jiného to, že „ostré“ testové baterie ještě nejsou připravené.
- Výsledky v žádném případě nemohou vypovídat o kvalitě škol. Kromě jiného proto, že test pochopitelně neumožňuje měřit přidanou hodnotu školy. Tedy to, co konkrétního žáka škola naučí, v čem jeho znalosti posune. Plošným testem umíme zachytit jen to, co vybraný vzorek žáků v danou chvíli ovládá z měřitelného a testovatelného učiva.
- Stovka škol pro pilotní testování byla vybírána prakticky jen podle kvality počítačového vybavení. Výsledky tedy nelze prezentovat ani jako „výběrové šetření“, protože vybrané školy nejsou reprezentativním vzorkem škol. Nečekejme tedy jednoduchou a jasnou informaci, „jak na tom naše děti jsou“.
- Je vždy nutné si uvědomit, že to podstatné, co po školách chceme – například naučit děti spolupracovat, komunikovat a třídit informace na podstatné a nepodstatné, tyto testy ověřit neumí a ani to nikdy umět nebudou. Proto závěry vyvozené z testování nepřeceňujme.
- Plošné testování na základních školách je prezentováno jako jednoduché a levné. Bude to platit pouze tehdy, když do ceny testování nebudeme započítávat dovybavení škol počítači, zajištění softwaru, včetně zabezpečení a kvalitního internetového připojení. I s těmito náklady půjde přinejmenším o stamiliony korun.
Tomáš Feřtek, tiskový mluvčí EDUin, řekl: „Novináři z podstaty své profese milují jasné a jednoduché informace, žebříčky a měřitelné výsledky. Je proto třeba neustále opakovat, že takové výsledky stěží poskytne i ostré testování, natož generální zkouška na stovce škol vybraných podle toho, jaké mají počítačové vybavení. Pamatujme na tento jasný fakt i ve chvíli, kdy nám v úterý budou možná představitelé ministerstva tvrdit něco jiného.“
14 komentářů:
"Je vždy nutné si uvědomit, že to podstatné, co po školách chceme – například naučit děti spolupracovat, komunikovat a třídit informace na podstatné a nepodstatné, tyto testy ověřit neumí a ani to nikdy umět nebudou."
Tyto testy ne. Ale existují nástroje, které to změřit dokážou, včeně přidané hodnoty. Nesnadné je to jen pro toho, kdo přemýšlí spíš "digitálně". Bylo by nevhodné na tomto místě uveřejnit propagaci, ale kdo hledá, najde.
http://www.csicr.cz/cz/85816-testovani-5-a-9-trid-otazky-a-odpovedi
...a nemusíme řešit pořád dokola tyhle doměnky, pocity a výmysly.
Jinak opakovat tytéž články těsně před spuštěním nevypadá moc věrohodně. Nevím, čeho se zítra bát...asi se svět nezboří.
EDUin upozorňuje na mýty a nedorozumění spojené s plošným testováním na základních školách...
...které samo vytvořilo.
A zase největší odborníci na vzdělávání eduini...
Je to komické. Za zelených ministrů měsli EUDINI žně, pak je z ministerstva vypráskali, odstřihli je od penězovodů a tak teď plivou, pomlouvají a tak. Je to ostuda. A nejsmutnější je, jak jim část veřejnosti skáče na špek v domění, že to s tím naším školstvím fakt myslí dobře :-)
EDUINi i ČEská škola pořád tvrdí, jak plošené testy všichni odmítají. Četli jste poslední Učitelské noviny? Třeba tady je v PDF článek s názory ředitelů škol na testování: http://www.csicr.cz/cz/85843-co-si-mysli-reditele-o-testovani-zaku
vlk taky sliboval...např. u státních maturit
http://www.csicr.cz/cz/85843-co-si-mysli-reditele-o-testovani-zaku
Který ředitel napíše, že je proti testování, aniž by si vzápětí nevysloužil ostrakizaci, že má strach z jejich výsledků?
:-)
Ale o to tady nejde.
Testy samy o sobě nejsou opravdu nic špatného.
Průšvih se skrývá v tom, co se bude vzápětí dít s jejich "výsledky".
Prezentace výsledků státních maturit to snad předvedla dosti názorně.
Koneckonců i v citovaném článku to lze číst, pokud člověk čte i další odstavce odpovědí jednotlivých ředitelů.
Opakuji znovu:
Proč nezavedeme jednotné přijímací zkoušky na střední školy, anebo neuděláme z výstupních testů v 9. ročníku jeden z podkladů k přijímacímu řízení?
Ať mají žáci motivaci uspět a nikoliv školy "vylepšovat" si výsledky.
Souhlasím s poste.restante.
Deváťáci bez jakékoliv motivace, to bude totální fiasko, za které bude nesmyslně popotahována škola.
Správné je nutit k vylepšování si výsledků žáky a ne školy. Ta druhá cesta vede do pekel, ale to někteří nikdy nepochopí.
Pavel
nutit k vylepšování si výsledků žáky
Žáky? Nutit?? Dnes???
Pro poste restante: to máte možná pravdu, nicméně tito ředitelé s tím sami na jednání asociace ředitelů základních škol veřejně vystoupili, takže váš komentář je v tomto směru lichý... Jinak s testováním jako učitel s 22 let praxí naproso souhlasím. Nesouhlasím s tím, aby se podle něj sestavovaly žebříčky, udávaly percentily apod. Myslím ale, že tento chaos do toho vnáší spíš ministr, v oficiálních dokumentech ČŠI nic takového není. Sám jsem zvědavý na celoplošný pilot v příštím roce.
Nemyslel jsem to tak, že bych zpochybňoval obsah ředitelských výroků. Jen jsem opatrný na vyjádření typu: "9 z 10 praktických lékařů..."
Spíš se vždy snažím dopátrat motivů podobných prohlášení.
Oficiální dokumenty, bohužel, až příliš často končí jako cár papíru, když se věci chopí politici. V tom se shodujeme.
Pokud se testů týče, budu se opakovat, ale jakožto počítačník respektuji pravidlo:
"Systém, který neměřím, neřídím."
Takže já jsem zastánce testů, ale odpůrce dezinterpretece jejich výsledků a jejich zneužívání na ospravedlňování různých pochybných záměrů.
"Testy samy o sobě nejsou opravdu nic špatného."
Ale musí být VELMI kvalitně připraveny a svobodně zvoleny jako evaluační nástroj.
Otázka spíše zní, jak přimět žáky deváté třídy, aby vůbec přečetli zadání ? Jim je to jedno, je to pro ně sranda, přestože je učitelé vedli od první třídy a snažili se. Dokud to žáci sami nepocítí, tak na jejich odpovědnost nelze sázet. Jednoznačně. Pokud testy, pak součást přijímacího řízení. Jinak to nemá cenu. Ignorant
Okomentovat