Zveřejňujeme audio a videonahrávku z posledního Kulatého stolu SKAV a EDUin, který se věnoval změnám ve financování škol. Kulatého stolu se zúčastnil ředitel odboru financování MŠMT Vlastimil Finke a zástupci škol i zřizovatelů. Debata byla bouřlivá a výhrad k navrženému systému mnoho, byť některá nová opatření se setkala u posluchačů s pochopením. Například větší pravomoci zřizovatelů a ředitelů škol. Odkaz na nahrávky najdete na konci článku, přidáváme i krátké shrnutí nejdůležitějších témat.
Ministerstvo školství se snaží najít způsob, jak spravedlivěji, předvídatelněji a efektivněji financovat většinu škol. Navrhuje stanovit optimální počet žáků pro každý vzdělávací stupeň. Optimum se bude posuzovat podle toho, zda peníze, které škola takto dostane, umožní vyučovat podle příslušného vzdělávacího programu.
Školy, které nedosáhnou optimálního počtu žáků, nebo ho přesáhnou, budou považovány za špatně organizované. Na více dětí více peněz nedostanou, pokud budou mít dětí méně, bude muset doplácet jejich zřizovatel.
Celý článek a nahrávka na webu EDUin
Co chcete vědět o změnách ve financování škol
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
10 komentářů:
A já si myslím, že slovo "optimalizace" je příkladné zneužití slova v jeho pravém smyslu .. a jestli to budou číst děti, a aspoň částečně tomu porozumí, tak je to češtinářsky a lidsky poškodí.
Když úředníci s mocí optimalizují, nejlépe vynikne lidská blbost.
Když někdo vypustí takové slovo, ať se nejdříve zeptá sám sebe ve svém nitru, na motiv který je skryt za tak ohebným slovem.
V pravdě je to optimalizace ve prospěch jednoho na úkor jiného. A tím jsou v tom dlouhém řetězci děti.
Kde jsou práva dítěte?
Optimalizace = úspory a to opravdu na úkor dětí. Poté se dozvíme, že ministr ušetřil pro státní rozpočet 13 miliard. V podstatě je to jednoduché, kdo přesáhne optimální normativ na třídu, tak ten nedostane nic. Kdo naopak bude mít méně než normativ na třídu, tomu se vše pomocí koeficientů pokrátí. Chápu to jako dvojí úsporu. Pak bych tedy souhlasil v případě, že ministerstvo zakáže zřizovatelům udělovat vyjímku nad 30 žáků a ředitel bude moci odmítnout žáky nad optimální počet - 24.
Přesně tak: Oficiální publikované grafy jasně ukazují, že pouze při "optimálním" počtu 26 žáků na třídu bude škola dostávat tolik prostředků jako dnes. Ve všech ostatních případech bude dostávat méně. Je to tedy cesta, jak legálně školy připravit o prostředky (neboli "ušetřit na školství"), aniž by se musely pouze snižovat normativy, což by příliš bilo do očí.
Dobeš si představuje, že škola si může svobodně vybrat, kolik dětí v ročníku bude mít. Kdyby tomu tak bylo, všechny školy by měly v každém ročníku jen 26 nebo 52 nebo 78 žáků (a další násobky 26). Kam s těmi "přebytečnými", gigant z Karmelitské zřejmě neporadí.
Mimochodem, v rámci středních škol je nový způsob financování nepokrytým útokem na gymnázia. Ta jediná totiž mají průměr žáků nad 26 (v průměru 29), takže při 26hlavém "stropu" gymnázia v ČR oproti dnešku v průměru přijdou o 10 % prostředků.
Máme 5 tříd s počtem žáků 29 -32 a 7 tříd s počtem 18-22. Pokud bude optimální počet 24 o kolik Kč pak škola příjde ? Kolik učitelů a správních zaměstnanců bude propuštěno ?
Ma nekdo nejakou predstavu, jak jsou financovany skoly v casto predhazovanem Finsku nebo i jinde?
Je tam podobny model nebo uplne jiny?
Asi by se mělo nahlas říci, že "optimalizace" znamená především PROPOUŠTĚNÍ učitelů. Jinak by k žádným úsporám nemohlo dojít.
A mají-li se propouštět učitelé, měl by se někdo postarat, aby to pokud možno byli ti špatní. Ale v tom, se žádné kroky nevedou.
Ondřej Šteffl:
K propouštění nutně dojít nemusí. Pokud na to škola má (moc takových už není), může všem osekat osobní příplatky na holý základ. Pokud na to nemá, ředitel přeřadí kantory do nižšího platového stupně, což nové platové předpisy umožňují (pro ty dobré bude snížení platu skvělou motivací k další práci). Nějaké masové propouštění "nadbytečných" nečekám. Vždyť to může škola udělat už dnes. Žádný ředitel nedrží učitele ve škole jen z čiré radosti, ale prostě proto, že je potřebuje. Mimo jiné třeba proto, že nutně potřebuje určitou aprobaci.
S tím úzce souvisí i téma "propouštění špatných": Bude-li nucen ředitel skutečně propouštět, bude propouštět především ty, jejichž aprobace není z pohledu rodičů tak "důležitá". Takže to odnesou třeba učitelé "občanky" či "výtvarky" a jejich hodiny převezme například fyzikář, který dětem prostě jen rozdá čtvrtky a řekne "něco mi namalujte". S kvalitou pedagoga to nebude mít vůbec nic společného.
Laickou představou, že na každé škole působí desítky češtinářů (matikářů, angličtinářů, hudebkářů...), z nichž mnozí jsou naprosto přebyteční, trpí zřejmě i nejlepší ministr školství všech dob.
Slečna z videa říká: "Jediným cílem předložení je zastavit veřejný dluh. Není proto vhodné investovat do vzdělávání více peněz než dnes."
Je mi líto, ale pan Šteffl má pravdu. "Optimalizace" znamená slučování a zavírání škol, což implikuje propouštění učitelů "pro nadbytečnost".
No a schválně, který ze čtyř matikářů (češtinářů, ...) půjde z kola ven?
"No a schválně, který ze čtyř matikářů (češtinářů, ...) půjde z kola ven?"
a)Ententyky, dva špalíky,.....
b)Učitelku ( učitele ), kterou ma ředitel ( ředitelka ) rád
c)Koho si přeje a nepřeje starosta a rada
Okomentovat