Anketa: Pomůže plošné testování zlepšit výsledky českých žáků v testech PISA?

pátek 2. prosince 2011 ·

Podívejte se nejprve na video z lednového Science Café, kde Jana Straková vysvětluje úlohu z průzkumu čtenářské gramotnosti v PISA 2009.
 


18 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
2. prosince 2011 v 12:20  

Myslím, že bude třeba doplnit poslední otázku nebo poslední řádek vymazat. Jsou tam jenom puntíky, ale bez zaškrtnutí jednoho z nich se systém tváří, jako kdyby některá z otázek nebyla vyplněna. A klikat naslepo rozhodně nebudu, tudíž anketu nemohu a nechci vyplnit. Pokud by byla kompletní, určitě vyplním.

Anonymní řekl(a)...
2. prosince 2011 v 12:57  

Nechápu zadání otázky v titulku. Je to snad to nejdůležitější, co máme řešit?
Navíc mi to přijde stejně blbé, jako "Pomůže zdražení rohlíků k tomu, aby si lidi začali spořit na důchod?"

Anonymní řekl(a)...
2. prosince 2011 v 17:44  

Souhlasím s Anonymním 2. 12. 12:57. Titulek svádí k úvaze "nám všem bytostně závisí na výsledku v PISA a jelikož nám k tomu plošné testování nepomůže, je nanic".
Jan Hučín

Anonymní řekl(a)...
2. prosince 2011 v 18:05  

Svádět k této úvaze může titulek jen toho, kdo tady rok nežil a neslyšel nic od Dobeše. Vždyť to je jeho hlavní argument, proč testy zavést! Anebo...

Anonymní řekl(a)...
2. prosince 2011 v 22:27  

to 18:05
Poněkud se mýlíte. Výsledky PISA a spekulace o jejich příčinách byly především oblíbeným tématem nejrůznějších médií a pisálků. Kdo jiný by na ty stovky "zasvěcených" analýz měl reagovat, než šéf za školství?
PISA jsou jen jedním ze signálů, že u nás to s výsledky vzdělávání vůbec není růžové. Pouze byly víc vidět a slyšet (než hlasy pár učitelů) a vše v mezinárodním kontextu názorněji vyniklo. Možná nebýt PISA, dál by se několik měsíců přešlapovalo na místě. Ale dělat z nich něco, co nejsou a ani nemohou být, je zase jen tendenčnost. Kde je v oficiálních dokumentech psáno, že cílem naší školské politiky je zlepšit výsledky v PISA?

poste.restante řekl(a)...
2. prosince 2011 v 23:59  

Žádný kantor, hodný tohoto označení profese, nepotřebuje PISA testy k tomu, aby věděl, že v našem vzdělávacím systému je "něco" špatně.
PISA a podobné jiné testy jen odhalily, konečně, bídu naší školní reality ostatním.

Žádný kantor, hodný tohoto označení profese, nebude učit tak, abychom lépe uspěli v PISA testech.
To je totiž naprosto podružný a nesmyslný cíl, který zajímá leda tak média a MŠMT.
Když se do škol zase vrátí pořádek, respekt a práce, budou lepší i znalosti žáků.
A jen tak mimochodem se také zlepší jejich výsledky v testech PISA.

Anonymní řekl(a)...
3. prosince 2011 v 1:29  

"Když se do škol zase vrátí pořádek, respekt a práce, budou lepší i znalosti žáků." A jak toho chcete dosáhnout?

Anonymní řekl(a)...
3. prosince 2011 v 10:03  

Příčinou nedostatku pořádku, respeketu a práce ve školách je mravní bahno a vykrystalizovaný materialismus a konzumismus celé společnosti (nejen u nás, ale v celém "civilizovaném" světě). Pokud se toto nezmění, budeme se nořit stále hlouběji. To, že je existence EU založená jen na ekonomice, přináší logické důsledky. OECD je ekonomické uskupení, takže motivace jejich testování je opět mylná a nic nezlepší.

Anonymní řekl(a)...
3. prosince 2011 v 10:58  

to anonymni 10:03: bla bla bla

To jsem rád, že jsem konečně narazil na někoho nekonzumního, alternativního, myslícího nezávisle a intelektově samostatného a sebevědomého. Nejste náhodou Feřtek? A co vaše nekonzumní vzdělání?

Příčinou nedostatku pořádku a práce ve školách opravdu není ani váš, ani společenský konzumismus, nýbrž prostý fakt, že tady někdo systematicky oslabuje postavení státu ve svůj prospěch (různí EDUinové, Janouškové, Grossové, Mrázkové, Pitrové, apod.). Stačí udělat selektivní testy, které (alespoň dočasně) zavřou cestu žákům k maturitě a tím i k vysoké škole. Dokud někdo nebude umět sčítat zlomky, nemá mu stát umožnit, aby dostal, nebo si koupil maturitu. Řešením je zpřísnění studijních požadavků a na ně navázané jednoznačně dané a nepodkročitelné nároky na získání maturity, diplomu a doktorátu. Na každé státní i maturitní zkoušce by měl být zástupce státu, který bude vybírán náhodně těsně před zkouškou a průběh zkoušek by měl být zaznamenáván kamerou. A to uvidíte, jak se dětičky hned začnou snažit. Teď jen využívají toho, že zpřísňování se daří zpochybňovat primitivním ultraliberálům, EDUinům a jiným mašíblům, pitomcům a podvodníkům.

Janek Wagner řekl(a)...
3. prosince 2011 v 11:08  

Pane Doležele, dnešní stav je dílem socanských vlád, jejichž ministři školství plnili vůli svých voličů, kteří chtěli pro své děti jen to nejlepší. Tedy snadno dostupné maturitní vysvědčení a bakalářské diplomy. Takto to objasnil vloni před volbami poradce ministryně Buzkové Profant s tím, že to byla asi chyba. A myslím si, že velmi dobře věděl, o čem mluví. Není za tím žádné oslabování státu ve prospěch EDUin, ale obyčejné lezení do zadku elektorátu ČSSD. Dobešovo diletantství to bohužel nespasí.

Anonymní řekl(a)...
3. prosince 2011 v 12:04  

to 11:08

Probůh, p. Janku, já souhlasím, ale to mně tedy potom vysvětlete, proč ti nešťastníci eduini si vybíjejí veškerou energii na házení klacků pod nohy Dobešovi? Vždyť ať je trochu zbrklý či co mu vyčítá lid, pořád je pro mě úžasné, jak jde za cílem něco udělat, zlepšit ty nejhorší vyčuhující excesy, zpřísnit náročnost na žáky, pohnout s kázní a postoji rodičovstva, profiltrovat školy i kvanta studentů... Kdyby to eduini mysleli se školstvím dobře, nemohli by se chovat takto záškodnicky, jako to dělají. Vždyť ve školství je binec snad největší ze všech rezortů, a každý aspoň trochu ambiciozní a seriozní učitel musí být rád, že se konečně začalo něco dít.

Anonymní řekl(a)...
3. prosince 2011 v 19:43  

Profant? Ten co si ulil 15 milionů z ESF? JJ, ten už je za vodou a může si říkat, co chce...

Anonymní řekl(a)...
3. prosince 2011 v 20:22  

To rozhodně nejsou jen debilní socialisti. To jsou i Liška všech intelektuálů futrál, Kopicová, Kuchtová, ale před tím třeba i Piťha, který svého času prohlásil, že ne každý je matematik, ale každý je občan. To je sice možná pravda (když vynechám mrtvoly na patologii), ale on se tím snažil postavit občanskou nauku (resp. jakýsi ten spletenec trivialit, kterému se dnes říká společenskovědní základ, nebo tak nějak) na stejnou úroveň důležitosti, jako je matematika a také tím odůvodňoval, že matematika nemusí být povinným maturitním předmětem. Inu panu profesorovi zjevně uniká, že znát elementární matematické poznatky opravdu není totéž, jako býti matematikem. Čili pitomci z řad ČSSD tomu sice nepomohli, ale nejsou v tom ani zdaleka sami.

Anonymní řekl(a)...
3. prosince 2011 v 22:49  

Souhlas s poste.restante, Pavlem Doleželem i Anonymním 3. 2. 12:04
Jan Hučín

poste.restante řekl(a)...
3. prosince 2011 v 23:48  

Přestože jsem byl oonehdá označen za "levicového demagoga", nemíním se pustit do diskusí, zda za bezútěšný stav našeho školství může více vláda levice, nebo pravice, zda je to konzumní systém života, kde za peníze je všechno, včetně papíru s nápisem Diplom, anebo nesmyslná snaha zvýšit uměle počty vysokoškoláků v populaci, protože nám díky jejich malému počtu vycházel u "renomovaných agentur" nižší rating.

Není to totiž důležité, protože svůj podíl viny máme všichni.
Jedni vymýšleli pseudoreformy a jiní je podporovali hlasováním ve sněmovně - stačí si projít záznamy.
My, učitelé pak neseme vinu za to, že jsme mlčeli a nechali sebou vláčet, abychom "nenahněvali vrchnost".

Přiznám bez problémů, že když jsem slyšel na počátku vstupu do funkce promluvit ministra Dobeše, věřil jsem, že přišel někdo se zdravým rozumem, i když je zmatený a věci nerozumí.

Jenže když domýšlím důsledky jeho kroků, vychází mi pořád jen méně peněz, úspory za každou cenu a i to málo, co zbylo, utracené za pitomosti bez přínosu a efektu. Obzvláště to platí pro prostředky z ESF, kde zřejmě jediným cílem je utratit co nejvíc a co nejrychleji.
Je mi líto, ale nevěřím ministrovi, kterého nezajímá jeho resort, ale pouze vlastní PR.

Co by mohlo reálně pomoci?
Už jsem to tu psal mnohokrát.
Kromě změny systému financování by pro začátek pomohly jednotné přijímací zkoušky, (klidně třeba formou Dobešových "testů"), zákonná možnost vyloučení žáka z výuky a ze školy, povinnost rodičů vyzvednout si žáka vyloučeného z výuky osobně, detenční místnosti, ... atd.

A pak také změna paradigmatu v přístupu médií. Pokud chceme, aby učitel měl respekt, není možné léčit si komplexy z dětství prostřednictvím novinových článků a zpráv v TV...
:-)

Luděk Blaha řekl(a)...
4. prosince 2011 v 1:06  

podíl viny máme všichni

Tak toho bych se, pane poste.restante, od Vás nenadál.
Reformy jsem nevymýšlel, ve sněmovně nehlasoval, nemlčím a vláčet sebou taky nechávám.
Dost jste si to u mne pokazil, protože v ostatním máte vesměs pravdu.
Ale na druhou stranu oceňuji, že jste se sám ke všemu přiznal. Třeba já jsem všechno popřel.

poste.restante řekl(a)...
4. prosince 2011 v 2:15  

Tak jo, kolego Blaho.
Uznávám svůj omyl.
"Všichni" neznamená ÚPLNĚ všichni.
:-)

Anonymní řekl(a)...
5. prosince 2011 v 13:34  

Tedy pane Doležele, jak vy s vaší schopností celkem složitě přemýšlet můžete věřit tomu, že Dobeš něco na našem vzdělávání zlepší...? Máte doopravdy přehled o tom, co provádí? A mluvil jste s ním někdy?

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.