Tvorba školních novin a časopisů je asi jednou z nejčastějších
studentských aktivit, které souvisí s výukou většinou jen nepřímo.
Velice časté je, že jde o zcela samostatnou činnost studentů, do které
škola žádným způsobem přímo kontrolně či finančně nevstupuje, a často
nemá ani přímou souvislost s výukou (i když se samozřejmě podílí na
tvorbě celkového klimatu). Další možností je, že časopis vzniká přímo
jako dílo chtěné, a škola na něj vyhradí určité zdroje, ať již v podobě
zázemí redakce, odborného vedení nebo finanční podpory. Jinou formu
publikování mají výstupy různých třídních projektů, do kterých vstupuje
učitel aktivně a přímo.
Stále více se ukazuje, že budoucnost časopisů i novin se přesouvá do
oblasti elektronických médií. To by samozřejmě měla reflektovat také
výuka. Nejde o nějaké pedagogické inovátorství, ale spíše o důsledek
toho, co se v současnosti v médiích děje obecně. Za důkaz mohou
posloužit třeba zprávy z nedávné konference Czech Internet Forum,
na níž většina našich současných velkých hráčů mediálního byznysu, jako
Lidové noviny, MF Dnes, Economia, Česká televize ad., informovala o své
nadcházející převažující orientaci na elektronická média. Tento vývoj
by měl být pro školy inspirativní.
Elektronické magazíny a školní časopisy se mohou stát velice dobrou
reklamou samotné školy, která se s jejich pomocí může prezentovat jako
moderní vzdělávací instituce. Nemusí to být jen studenti, kteří metod
elektronického publikování využívají, škola samotná může touto formou
snadno vydávat pravidelný bulletin, který poslouží jako jeden z kanálů
pro komunikaci s rodiči a veřejností. Mluví-li se dnes o koncepci
komunitní školy, která by se měla stát hodnotným prvkem místních
ekosystémů, tak právě publikace a komunikace může být jednou z cest jak
tento cíl naplňovat.
Tvoříme školní časopis
V následující části článku se zaměříme na tvorbu školního časopisu. Závěry jsou poměrně obecné, a tak je možné je jednoduše využívat také v rámci jiných publikačních aktivit. Svoji pozornost soustředíme především na ty nástroje, k jejichž činnosti není třeba instalace na vlastní server (vynecháme tak třeba Drupal), neboť to by mohlo být pro žáky do určité míry omezující. Dalším kritériem výběru je volná dostupnost a snadná ovladatelnost doporučovaných nástrojů. Jde o to, aby je žáci mohli snadno vzít a dokázali si s nimi relativně snadno poradit. Výběr je velmi selektivní. Záměrem bylo především ukázat možnosti různých způsobů tvorby elektronického časopisu, spíše než nabídnout nějaký kompletní výčet.Celý článek na spomocnik.rvp.cz
0 komentářů:
Okomentovat