Jedním z nejdiskutovanějších a nejvíce kontroverzních projektů v oblasti distančního vzdělávání je projekt Pearson OpenClass, který v sobě integruje především webové aplikace vytvořené Google. Půjde o revoluční projekt v oblasti vzdělávání nebo o kompilát ušitý horkou jehlou s pochybným obchodním modelem?
Distanční vzdělávání je zatím sice spíš záležitostí celoživotních
studií nebo univerzitních kurzů, ale i pro základní či střední školy
může představovat zajímavý doplněk klasických vzdělávacích forem. Je
možné díky němu prohlubovat látku, nabízet lepší možnosti procvičování
nebo pohodlněji realizovat domácí úkoly. Proto postupně LMS (Learning
Management System) nastupují také v českém školství. Pokud bychom se
chtěli podívat na obecné požadavky, které na tyto systémy klademe, pak
by měly umět především zastat následující agendy:
- Nástroje na vytváření výukových kurzů a manipulaci s výukovými materiály.
- Správa žáků a jejich hodnocení.
- Systém pro odevzdávání úkolů a testování.
- Evidence a zpráva kurzů.
- Komunikační nástroje.
- Systém ochran a uživatelských práv.
V následujícím článku se zaměříme především na jeden z nejdiskutovanějších LMS současnosti, kterým je OpenClass od největšího nakladatele učebních materiálů v USA Pearson. Autoři se chlubí, že dokázali vytvořit LMS v rekordním čase a že nabízejí nejlevnější ceny. Základní služby jsou zcela zdarma. Systém má být živ především z prodeje knih, které bude moci pedagog v rámci kurzu doporučovat. Další možností, která je relevantní, ale zatím se o ní nemluví, je přítomnost reklamy.
Velkou výhodou celého projektu je, že pokud škola má aktivované Google Apps, je instalace záležitostí několika málo vteřin, neboť jde o aplikaci nabízenou přímo v Google Apps Marketu. Osobně se mi tento obchodní model (s ohledem na obsah, který je s Google spojený velice těsně) líbí, pro svoji jednoduchost a pohodlnost.
OpenClass od Pearson
Celý koncept vychází z poměrně jednoduché myšlenky – Google nabízí téměř vše, co je ke kvalitnímu LMS systému potřeba – úkoly je možné psát pomocí textového editoru z Dokumentů, hodnocení studentů zadávat v tabulkovém procesoru, diskutovat je možné přes Chat či Groups, o e-maily se postará Gmail atp. V tomto kontextu již jen stačí vzít jednotlivé nástroje, dát je dohromady a vystavět nad nimi rozumné interakční prostředí. Jak to vypadá v praxi?Učitel si vytvoří kurz, u něj vyplní sylabus a následně se může věnovat jednotlivým lekcím. Ke každému kurzu náleží popis, jeho kód, časové ohraničení a samozřejmě název. Vyplňování obsahu jednotlivých kapitol je poměrně jednoduché a pohodlné. Kvalitní editor si přímo poradí také s rovnicemi, které není třeba převádět do obrázkové podoby.
Aplikace samozřejmě nabízí možnost v jednotlivých částech kurzů mít zařazeny domácí úkoly, které musí studenti vypracovat a odevzdat nebo jsou přítomné testy, které pokrývají všechny běžně používané varianty otázek (volná odpověď, výběr jedné či více možností, zapsání odpovědi formou krátkého řetězce (např. číslo jako výsledek příkladu) a mnohé další). Organizace testů je relativně přehledná a pohodlná. Na ně navazuje řada dostupných statistik, které umožní učiteli analyzovat úspěšnost studentů v jednotlivých částech testu i globálně.
Komunikace se studenty je možná buď e-mailem, nebo formou strukturovaných diskusních fór k předmětům. Jednotlivá vlákna je možné moderovat a spravovat dle potřeby. Dalším užitečným nástrojem je kalendář, do kterého se studentům zaznamenávají jednotlivé povinnosti, takže mají dobrý přehled o tom, co je aktuálně čeká. Hodnocení studentů probíhá pomocí speciální aplikace, která je velice jednoduchá a není jí příliš co vytknout. Celkově je možné říci, že práce s prostředím OpenClass je relativně snadná a přehledná, takže se jí není třeba bát.
To, co je dle mého soudu na tomto LMS nejzajímavější, a co jej odlišuje od konkurence je sociální rozměr vzdělávání. Studenti spolu mohou diskutovat, vidí, kdo z nich je právě online, monitorují svou aktivitu. Nechybí ani návaznost na Skype. Osobně si myslím, že právě sociální rozměr je něčím, co podobným nástrojům chybělo. Každý uživatel pracující sám za sebe je sice pěkný model, ale s řadou problémů, jako je nízká motivace k práci ad.
Zajímavé je, že pro projekt se již podařilo sehnat velké množství partnerských univerzit, z nichž mnohé jej nasadili v tomto podzimním semestru, pro vybrané kurzy. Příkladem mohou být Abilene Christian University, Arizona State University, Piedmont Community College, West Virginia University v Parkersburg, Monash University, Kentucky Community & Technical College System, Rice University, University of Wisconsin Extension a Columbia University. [1] Lákadlem je samozřejmě cena a moderní pojetí výuky spojené s Google.
Celý článek na spomocnik.rvp.cz
0 komentářů:
Okomentovat