Vládní kabinet dnes odsouhlasil priority a opatření pro rozvoj vzdělávací soustavy v Česku do roku 2015, a to od mateřských škol, přes základní až po střední školy.
Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy ČR vychází z
programového prohlášení vlády, zejména v oblastech zavedení hodnotících
systémů pro základní školy, podporu technického školství, podporu
profesního rozvoje učitelů, snížení administrativní zátěže škol či změn
způsobu financování apod. Jeho cílem je zvýšení kvality systému školství
a optimalizace sítě škol.
Testování žáků 5. a 9. tříd základních škol bylo nahrazeno pojmem
zjišťování výsledků. Vláda se shodla že, testy na základních školách
nebudou sloužit k selekci žáků pro jejich další studium na středních
školách, to by byl podle vlády riskantní přístup. Premiér Petr Nečas
považuje také za prioritu, aby zjišťování úrovně vzdělání probíhalo
elektronickou formou namísto papírových testů. Stát tak ušetří za tuny
papíru.
České školy budou konkurenceschopnější
Podle ministra školství Josefa Dobeše představuje schválený dokument klíčový materiál pro konkurenceschopnost českého školství. Upozornil také na zhoršující se výsledky českých dětí v mezinárodních průzkumech vzdělanosti. „Tento materiál má cíl toto zastavit, otočit a změnit,“ dodává Dobeš.Záměr který předkládá ministerstvo školství vychází ze tří základních tezí, a to podpory učitelů, zvýšení kvality vzdělávání a zvýšení efektivity celého systému.
Pracovní skupina učitelů nastavila standardy
„Na zvýšení kvality vzdělávání celý rok pracovala skupina sedmdesáti učitelů na standardech pro žáky 5. a 9. tříd z matematiky, z českého jazyka, a angličtiny. Nyní ještě dopracováváme němčinu a francouzštinu, a to proto, že celý vzdělávací systém je rozvolněný zrušením osnov a učitele nemají porovnání,“ řekl ministr Dobeš. „V klíčových bodech v 5. a 9. třídě je třeba nastavit minimální standard, co musí každé dítě v České republice umět z těch tří klíčových předmětů,“ dodal.Zavádí se také metoda hodnocení škol, které má být zpětnou vazbou pro školy, učitele i rodiče, aby se dozvěděli, jak dané dítě dosahuje či nedosahuje stanovených minimálních standardů v klíčových předmětech. „Pokud se tak nestane, bude úkolem školy to dané dítě dotáhnout do toho požadovaného standardu,“ uvedl ministr Dobeš.
Dalším důležitým bodem je podle ministra Josefa Dobeše optimalizace nabídky vzdělávání. Připomněl, že v současnosti je síť škol předimenzovaná o dvacet procent. Probíhá ale podle něj snaha o tuto optimalizaci společně s kraji. „Ve chvíli, kdy bude schválen nový model financování, tak jak koalice s tím souhlasí, ministerstvo dostane poměrně silný optimalizační nástroj,“ vysvětlil ministr školství.
Kariérní růst pedagogů je prioritou vlády
V kapitole technického a odborného vzdělávání ministr Dobeš zmínil také nutnost zvýšení praxe studentů a větší účasti zaměstnavatelů v odborném vzdělávání. V rámci koncepčního materiálu zmínil také jako stěžejní podporu kariérního růstu pedagogických pracovníků.Materiálem se vláda zabývala již v dubnu, byl ale po dohodě přerušen kvůli nutnosti shody změny financování regionálního školství. V říjnu byl pak návrh projednán na Poradě ekonomických ministrů.
6 komentářů:
Naprosto souhlasím ve všech bodech. Hlavně neuhnout a dotáhnout to do reálné podoby.
Kariérní růst učitele bude navázán na výsledky jeho žáků v plošných testech...
"Pokud se tak nestane, bude úkolem školy to dané dítě dotáhnout do toho požadovaného standardu,"
Nějak to nechápu, škola napíše srovnávací testy v deváté třídě. Ty se vyhodnotí. S velkou pravděpodobností se zjistí, že 20% žáků ve třídě je hluboce podprůměrných. Letošní testy se mají psát plošně v červnu. Potom nechápu, jak škola takové dítě dotáhne. Chybí mi tady jeden institut a tím je, že by žák mohl propadnout vícekrát. Ideální by bylo, pokud by tyto testy byly nahrazeny povinnými přijímačkami pro všechny maturitní obory třeba v dubnu. Ignorant
Hlavně neuhnout a dotáhnout to do reálné podoby.
Tak z toho mám docela strach.
Zatím všechny kroky, které ministr dotáhnul do reálné podoby, vedly ke zhoršení stavu.
Ono to totiž na papíře vypadá vždycky hezky, když vyhlásíme záměr, který určitě povede ke zlepšení.
Jen ta realizace, ta se nějak nedaří.
Jestli to nebude tím, že někdo mění systém, kterému zjevně nerozumí a řídí se spíše podle svých představ a chtění.
řídí se spíše podle svých představ a chtění
Když toužím po něčem, co jsem nikdy nezažil, nezbývá než si to představovat a chtít.
Zažil někdo školství, které šlapalo, fungovala a bylo efektivní, všichni s ní byli spokojeni? Já ne. Tak fakt nezbývá než si je představovat. A chtít.
Zažil někdo školství, které šlapalo, fungovala a bylo efektivní, všichni s ní byli spokojeni?
Nevím, jestli byli spokojeni všichni, ale já zažil školství začátkem devadesátých let.
Byrokratická buzerace skončila. Byla obnovena osmiletá gymmnázia a já na jednom takovém učil.
Žáci, kteří se snažili a měli opravdový zájem.
Učit tehdy byla nádhera.
Tak fakt nezbývá než si je představovat. A chtít.
Hluboký omyl, kolego.
Je třeba také znát, rozumět a chápat. A když nevím, nebát se zeptat.
Jinak totiž dopadne Vaše chtění ...
... no třeba jako když Dobeš řídí školství.
Okomentovat