Reakce ČMOS PŠ na výroky ministra školství ze dne 18. listopadu 2011. Tisková zpráva MŠMT byla uveřejněna na www.msmt.cz/pro-novinare/msmt-reaguje-na-vyhrady-skolskych-odboru.
Kurzívou text MŠMT, tučně reakce ČMOS PŠ. Barevné zvýraznění ČMOS PŠ.
Praha, 18. listopadu 2011 – „Je pro mě překvapením, že odboráři otočili o 180°. Když jsem je při svém nástupu informoval o plánovaných změnách, vítali je. Proč jsou nyní nespokojení?“ ptá se ministr školství.
Poznámka:
Vedení odborového svazu
konstatuje, že ministr Dobeš o změnách ve vládním nařízení v roce 2010
opravdu pouze informoval. Na argumenty a upozornění odborového svazu, že
dochází k nivelizaci tarifních platů mezi jednotlivými platovými
třídami, ve kterých jsou zařazeni pedagogové, také že dojde
k rozdělování uvnitř pedagogických sborů mezi mladými a déle pracujícími
pedagogy, MŠMT nereagovalo. Ministr byl seznámen s tím, že učitelky
MŠ, učitelé odborného výcviku, vychovatelé, učitelé ZUŠ se budou cítit
dvěma tabulkami diskriminováni. Jejich nespokojenost vyvrcholila petiční
akcí „Praxe není více než vzdělání“.
Nové tabulky jsme nevítali, pouze
označili za dobrý první krok a vyjádřili očekávání, že ten druhý krok
se uskuteční v rámci 4 miliard, které slíbila vláda pedagogům na rok
2012. Dále jsme očekávali, že pedagogové s delší praxí budou ohodnoceni
výše a že dojde i k úpravě relací tarifů mezi jednotlivými třídami.
Ministr Josef Dobeš prosadil státní
maturity. Další nezbytné kroky, které povedou ke zlepšení vzdělávací
soustavy České republiky, je zjišťování kvality vzdělávání v 5. a 9.
třídách a změna modelu financování regionálního školství. „Je třeba
odstranit nasávací efekt, kdy ředitel školy přijme co největší počet
žáků, protože dostává peníze na hlavu, „vysvětluje ministr. Bude nutné
se zaměřit na kvalitu vzdělávání a odstranit propad výsledků českých
žáků v mezinárodních výzkumech PISA a TIMSS.
Poznámka:
Ke státní maturitní zkoušce měli
zástupci odborů věcné a odborné výhrady, plošně jsme se k žádným
bojkotům nepřipojili. Zjišťování kvality obecně jsme nerozporovali.
Obavy se vyskytují v souvislosti s tím, aby výsledky testů nebyly
zneužity v neprospěch žáků a nebyly jediným kritériem pro přijetí na
střední školu s maturitou.
„Za dvacet dva let školské odbory
naprosto zlenivěly a vzdálily se řadovým učitelům. Doporučil bych jim,
aby se méně věnovaly výzvám a proklamacím a více jednotlivým případům
učitelů, kteří potřebují pomoci,“ říká Josef Dobeš. „Kdykoliv se
vyskytne problém, jako například propouštění učitelů na prázdniny, řeší
jej ministr. Nezaznamenal jsem, že by jediný odborář protestoval a
zastal se propouštěných. Tuto asociálnost a necitlivost se školské odbory snaží nahradit vyvoláváním nespokojenosti. Pracovníci
ve školství by jistě více přivítali, kdyby odboráři místo psaní
prohlášení, televizních vystoupení a organizování demonstrací začali
konečně pracovat a starat se o jednotlivé křivdy,“ uvádí ministr.
Poznámka:
Vedení odborového svazu důrazně
protestuje proti tomuto vyjádření. Nikdy jsme v mediích nezveřejňovali
pracovněprávní problémy jednotlivých členů. Za právní pomoc a
zastupování našich členů v soudních sporech jsme v roce 2010 uhradili
z rozpočtu odborového svazu 687 858 Kč, k 31. 10. 2011 částka zatím
činila 852 758 Kč. Právní oddělení ČMOS PŠ se v letošním roce písemně
vyjadřovalo k více jak šesti stům dotazů, stížností a žádostí o právní
pomoc. Stejně tak právníci regionálních poraden vyřizovali stovky dotazů
našich členů na školách a školských zařízení. V současné době probíhá
33 soudních řízení, kdy se naši členové soudí se zaměstnavateli ve
školství. V kompetenci ČMOS PŠ není možnost zasahovat do
pracovněprávních vztahů nečlenů odborů.
Pan ministr by si mohl nechat
udělat rychlé šetření a dozvěděl by se, že na školách leckde vládne
strach, členství v odborech se tají, ředitelé si nepřejí, aby
zaměstnanci založili základní odborovou organizaci. Funkcionáři
základních organizací na školách mají velmi často jako nepohodlní
nejnižší osobní ohodnocení a odměny. Pokud chce ministr rozšířit
působnost odborů v pracovněprávních vztazích, může k tomu využít svého
politického vlivu. Zatím všechny poslední novely zákoníku práce byly
zaměřeny protiodborově.
„Vrcholem jsou protesty proti
přidávání učitelům do nárokové, tedy tarifní složky platu. V roce 2011
dostali přidáno povinně – do „nároků“ mladí učitelé. Nyní vláda splnila
svůj další slib – přidat na platy učitelů 4 mld. korun,“ říká ministr
Josef Dobeš, který rovněž prosazuje, aby to bylo opět do tarifní složky
platu. Zároveň dává odpovědnost řediteli, že může v ojedinělých případech zrušit věkový automat. “Odboráři, místo toho, aby tyto kroky uvítali, tak nám je vytýkají,“ nechápe postoj školských odborů ministr.
Poznámka:
Vedení odborů neprotestuje proti
zvyšování tarifů. Zásadně odmítáme zrušení tzv. věkového automatu.
V případě, že na škole nebude dostatek prostředků na platy,
„ojedinělost“ se stane manažerskou nutností. Nebo se připravuje půda pro
snižování finančních prostředků plynoucích do školství od roku 2013?
Protestujeme proti vytváření sociálních nejistot na pracovištích.
Realizace návrhu MŠMT na zavedení
platových rozpětí pro pedagogy velmi rozšiřuje možnost vzniku
jednotlivých křivd, proti nimž ministr rád slovně vystupuje.
V Praze 21. 11. 2011
Převzato z ŠkolskéOdbory.cz
22 komentářů:
Funkcionáři základních organizací na školách mají velmi často jako nepohodlní nejnižší osobní ohodnocení a odměny.
S touto formulací nemohu, ale naprosto, souhlasit, neboť vzbuzuje povědomí, že aspoň nějaké ohodnocení a odměny mají všichni.
Pokud někdo viděl platové tabulky, tak je zajímavé, že na podzim dostali několik tisíc přidáno mladí učitelé, teď dostanou podobně několik tisíc přidáno vychovatelky a družinářky. A já jako zkušený praktik s VŠ vzděláním a dvacetiletou praxí dostal pokaždé s bídou pár stovek. Opravdu motivující záležitost ...
dostali několik tisíc přidáno mladí učitelé
Tak to mi zase až tak moc nevadí.
Mládí vpřed, v ICT pak zvláště.
Horší je, když posily odučí tak akorát klikačky po menu a vám zůstane za těch pár stovek příprava vlčáků k maturitě.
Na tuto informaci jsem doposud nikde nenarazil, ale možné to je. Ignorant
Jdi do predele ministře. Když ředitel dostane slabý rozpočet, tak všechny přeřadí do 1. stupně. Není to jeho chyba. Je to chyba ministestva. Školství je podfinancované.
Málo žáků ve třídě = nízký rozpočet školy.
a) škola se bude rušit
b) škola se sloučí s okolní
c) učitelé budou mít malé platy, protože budou přeřazeni do nižší platové třídy.
Normativ na žáka bude nahrazen normativem na třídu o počtu 26 žáků, studentů.
chybí nám pdg komora, všichni to vědí a slabé učitelstvo - rep. učitelKY se nedomluví...bohužel....učitel, Mgr., 22 let praxe
A co jste během těch 22 let praxe udělal pro to, aby tu pedagogická komora vznikla, pane Mgr.?
Dobre, a co by teda slo udelat, aby se aspon zacalo uvazovat nad vznikem?
Zalozit forum? Pripravnou "skupinu"? Jsem ne-facebookman, ale kvul tomu, bych se i prihlasil (ucet mam).
Vytvorit misto na webu, kde by se mohli soustredit lide s timto cilem?
PN
PN
No, možná by pro začátek bylo třeba slíbit šéfům různých asociací škol židli místopředsedů v komoře.
Oni totiž dávají přednost tomu být jediným kohoutem na malé kupce hnoje, nežli riskovat, že budou jen jedním z mnoha kohoutů na hnojišti velkém.
:-)
Reagoval jsem už asi na tři různé výzvy a přípravné výbory.
Vždy to chcíplo na nezájmu.
Možná bychom mohli zkusit vykřesat jiskřičku zde na České škole.
A pak také počítat s tím, že většina bude rovnou proti.
Ano, vždy to skončí na tom, že učitelé o komoru aktivní zájem neprojeví. Museli by třebas platit členské příspěvky jako lékaři, kteří platí za každou hodinu práce pro komoru 400,- Kč svým zástupcům v ní...
Nemel bych problem s tim neco zaplatit (pokud to nekdo nevytuneluje :-) ).
"šéfům různých asociací škol židli místopředsedů v komoře."
Nejaka asociace ucitelu (nevim ted jmeno, nevim kdo ji veli, pan RoPo me opet sezere) uz je (tu co chtel kolega zaky poslat domu ze skoly, kdyz zlobi), ty "bych" prizval, kdybych neco zakladal, ale jine asociace? Mame/te prehled jake?
PN
PN
... Asociace - gymnázií, soukromých gymnázií, průmyslových škol, českých daltonských škol, waldorfských, výtvarných škol, plaveckých škol, sdružení soukromých škol, jazykových škol, vyšších odborných škol, cukrářských škol, ...
A pak se divte...
;-)
Jo, to jsou ale hodne formalni nebo ucelove asociace, neco jako asociace reditelu skol.
Ja jsem myslel toto:
http://www.apzs.cz/ - nevim, kolik to ma clenu, ale nejak to funguje, ale maji tam i neco o ped, komore.
http://www.apzs.cz/o-nas/snemy/snemy-v-historii-apzs
Ono by mozna stacilo trochu publicity, jinak nikdo ani nevi, ze neco takovyho existuje.
No je to sice zakladniho skolstvi, ale kdyby se prejmenovali :-) ...
O APZŠ samozřejmě vím, ale všimněte si:
1993, 1995, 1998 a pak nic.
:-(
Vsiml jsem si a nebyt loni ci kdy toho navrhu na "odstraneni zlobiciho zaka", nevedel bych o nich. Kazdopadne je to nejaka struktura, mohla by slouzit jako zaklad k nabaleni zbytku snehove koule ale taky nemusela - nedokazu posoudit, jestli by lepsi stavet na zelene louce nebo "naroubovat neplodici organizaci".
Kazdopadne je to nejaka struktura, mohla by slouzit jako zaklad k nabaleni zbytku snehove koule ...
V první řadě by podobnou ambici musela mít samotná APZŠ.
Cokoliv nelze "naroubovat", pokud podnož roub odmítne.
Možná by stálo za to, kontaktovat představitele, ale jsem poněkud skeptický.
Myšlenka Pedagogické komory v ČR nejspíš prostě potřebuje nějakého aktivistu, do jisté míry šílence, který si ji vytkne jako cíl.
(Někoho jako byl Henry Dunant s praštěnou myšlenkou, že na doktory a polní lazarety se nemá střílet.)
A co SKAV? Ta aktivní je. Nebo že by na někoho až moc? ;)
SKAV?
Inu, kéž by.
Ale zatím mám spíše pocit, že je to parta lidí, kteří se občas sejdou a pod moderováním p. Feřteka si popovídají o školství a udělají tiskovou konferenci.
:-)
Ne, to jsou příliš silná slova.
Pokud by vyvinuli podobnou aktivitu, rád bych je podpořil.
Všechny výše uváděné asociace ve skutečnosti vystupují proti vzniku komory a také odbory udělají všechno pro to, aby nebyla - vznikla by jim totiž konkurence...
Jinak není v silách jednoho člověka zorganizovat 200 000 učitelů na 6 000 škol. Ani 100 lidí na plný úvazek by to nezvládlo!
Není třeba 100 lidí na plný úvazek.
Někdy stačí pár nadšenců, když nazraje ten správný čas.
Pak stačí, když projekt překročí jistou "kritickou hranici" a začne působit "nabalovací efekt sněhové koule".
Jestli čas nazrál, to nevím.
Musí se to čas od času zkoušet.
Edison také neobjevil žárovku hned napodruhé.
Okomentovat