Článek přináší pedagogům stručný úvod do autorského práva s přihlédnutím k potřebám učitelské praxe.
Stručný úvod do autorského práva se zaměřením na otázky z učitelské praxe
Ráda bych v tomto článku využila své zkušenosti z přednášek o
autorském právu pořádaných pro učitele a odpověděla jím na některé často
se opakující otázky. Nutno říci, že právě na ty nejčastěji se opakující
otázky nelze dáti žádnou jednoznačnou odpověď, snad právě proto se
stále vracejí. Než se však dostaneme ke konkrétním problémům, bude třeba
probrat trochu teorie.
Základní normou autorského práva je Autorský zákon
č. 121/2000 Sb. (dále jen AZ), v něm tedy budeme hledat odpovědi na naše
otázky především. Autorské právo obecně zahrnujeme do oblasti práva
občanského. Pokud tedy AZ neupravuje nějakou konkrétní oblast, například
způsob sjednávání smluv, budeme hledat v Občanském zákoníku.
Právo autora k jeho autorskému dílu se nazývá autorským právem subjektivním.
Toto právo vzniká okamžikem, kdy je dílo jakýmkoli vnímatelným způsobem
vyjádřeno. Jde tedy o zcela neformální ochranu – k tomu, aby bylo dílo
chráněno, není třeba žádné registrace, jako je tomu třeba u patentů.
Dílo dokonce ani nemusí být vyjádřeno nijak trvale, stačí, když si
skladatel hudbu třeba jen přehraje na klavíru.
Které podmínky je tedy třeba naplnit, aby bylo dílo dílem autorským?
Především musí jít o dílo umělecké či vědecké, které je nějakým
způsobem jedinečné – platí tedy, že pokud vznikla dvě naprosto shodná
díla, buď nejde o díla autorská, nebo je jedno z nich plagiát. Na druhou
stranu ovšem nezávisí na umělecké hodnotě díla, i dětské kresbičce
poskytuje zákon stejnou ochranu jako dílům velkých mistrů. Autorské dílo
musí být výsledkem tvůrčí duševní činnosti člověka, a jak už jsme
říkali výše, musí být vyjádřeno v nějaké vnímatelné podobě (není však
třeba, aby bylo také skutečně vnímáno).
Autorský zákon též příkladmo vyjmenovává, co autorským dílem není.
Jde o námět díla, denní zprávu, myšlenku, postup, princip, metodu,
objev, vědeckou teorii, matematický vzorec, statistický graf nebo jiný
podobný předmět sám o sobě. Důležité je zde ono „sám o sobě“. Denní
zpráva sama o sobě autorským dílem není, ale novinový článek o této
zprávě napsaný již samo sebou autorským dílem je, a tak to platí i pro
ostatní vyjmenované předměty. Ve skutečnosti jde o výčet spíše
informativní a možná matoucí, neboť jde pouze o takové předměty, které
nenaplňují definici autorského díla, chybí jim ono umělecké či vědecké
ztvárnění nebo prvek jedinečnosti.
Autorem tedy vždy musí být fyzická osoba, není však
třeba, aby tato osoba měla způsobilost k právním úkonům. Jinak řečeno,
autorem se může stát malé dítě, autorství nebrání ani mentální
postižení. Jiná je otázka nakládání s dílem, k tomu již samozřejmě autor
způsobilost k právním úkonům potřebuje, a v opačném případě za něj bude
jednat zákonný zástupce.
Nyní pár slov k obsahu autorského práva. Práva autora se dělí na práva osobnostní a majetková. Osobnostními právy
autora jsou tato: právo rozhodnout o zveřejnění díla, právo osobovat si
autorství a právo na nedotknutelnost díla, zejména právo udělit svolení
k jakékoli změně nebo jinému zásahu do svého díla. Je-li dílo užíváno
jinou osobou, nesmí se tak dít způsobem snižujícím hodnotu díla (§ 11
AZ).
Z hlediska uživatelů nejdůležitějším autorovým majetkovým právem je právo dílo užít. První odstavec § 12 AZ, který toto právo upravuje, si zde dovoluji ocitovat v plném znění: „Autor
má právo své dílo užít v původní nebo jiným zpracované či jinak změněné
podobě, samostatně nebo v souboru anebo ve spojení s jiným dílem či
prvky a udělit jiné osobě smlouvou oprávnění k výkonu tohoto práva; jiná
osoba může dílo užít bez udělení takového oprávnění pouze v případech
stanovených tímto zákonem.“ Ačkoli pro právnickou veřejnost je pojem užití díla
poměrně jasně definovaným pojmem, domnívám se, že laikům působí při
výkladu zákona stále jisté obtíže. Užití díla z hlediska autorského
zákona totiž neznamená užití pro osobní potřebu (s určitými výjimkami).
Hovořím-li tedy o užití díla, nemám tím na mysli to, že si někdo v klidu
domova přečte knihu či pustí film, neboť tak smí kdokoli činit i bez
souhlasu autora. Dílo lze užít v hmotné podobě (například rozmnožením,
vystavením, půjčením, pronajmutím či prodejem) nebo v podobě nehmotné –
sdělováním díla veřejnosti (například živým provozováním díla nebo
vysíláním).
Za jakých okolností tedy může běžný uživatel užít dílo?
- Vždy, pokud má souhlas autora nebo jiného nositele autorských práv, který takový souhlas může udělit. Souhlas k užití díla se poskytuje licenční smlouvou, která může být i ústní a za určitých okolností se obě strany smlouvy ani nemusí navzájem poznat – viz licence Creative Commons.
- Pokud je dílo ve veřejném zájmu vyloučeno z ochrany, seznam takových děl upravuje § 3 AZ. Jde o úřední díla, jako jsou právní předpisy, kroniky, státní symboly a podobně, a výtvory tradiční lidové kultury.
- Jde-li o dílo již volné, tedy takové, u kterého uplynula doba trvání majetkových práv. Pokud není stanoveno jinak, trvají majetková práva po dobu autora života a 70 let po jeho smrti. Budete-li tedy chtít žákům předčítat Babičku Boženy Němcové na pokračování, z hlediska Autorského zákona vám v tom nic nebrání.
- V případech tzv. volných užití, které vlastně nejsou užitím ve smyslu autorského zákona. Já vím, pojmosloví se nám zde trochu zamotává. Jde o užití pro osobní potřebu fyzické osoby, jehož účelem není dosažení hospodářského prospěchu.
- V případech bezúplatných zákonných licencí, to znamená v takových případech, kdy zákon užití bez souhlasu autora výslovně dovoluje.
Autorský zákon zná tři druhy citací (§ 31 AZ):
- Malá citace umožňuje užít výňatky (nikoli tedy celá díla, ani drobná) z děl jiných autorů ve svém díle. Nezáleží na účelu provedené citace, ale výsledek musí splňovat znaky díla popsané výše.
- Velká citace je trochu širší z hlediska rozsahu citace, je však omezena účelem. Citovat lze i drobná celá díla (obrázky, básně), a to pouze pro účely kritiky nebo recenze, vědecké či odborné tvorby. Výsledek nemusí splňovat znaky díla, ač většinou bude.
- Výuková a výzkumná citace je opět širší z hlediska rozsahu citace a užší z hlediska účelu. Tímto způsobem lze citovat celá díla, nikoli jen drobná, a to jen při vyučování pro ilustrační účel nebo při vědeckém výzkumu. Způsobem užití díla však nemusí být jen přednes, ale i jiné způsoby přicházející při vyučování v úvahu, například vystavení. V rámci této citace by tedy bylo možné promítnout i filmové dílo, pokud ovšem takové užití obstojí vedle samotného vyučování. Je-li audiovizuální dílo promítáno samo o sobě, bez doplňujícího výkladu a vazby na probíranou látku, jde o užití, ke kterému je třeba souhlas nositele autorských práv (v tomto případě nejčastěji českého distributora filmu). Účelem výukové a výzkumné citace nesmí být dosažení hospodářského prospěchu, čemuž však samozřejmě nebrání, pokud vyučující dostane za svou práci plat, neboť ten by jistě dostal, i kdyby konkrétní dílo necitoval, a samotné užití díla zde tedy nesměřuje ke zvětšení majetku uživatele.
Další drobnou zastávku bych ráda učinila u rozmnožování učebnicových textů. Jak jsem již poznamenala výše, pro svou osobní potřebu si každý může pořídit kopii jakéhokoli zveřejněného autorského díla. V případě tiskových rozmnoženin tak může učinit i právnická osoba pro své vnitřní potřeby či jedna osoba na objednávku druhé, pokud řádně zaplatí odměnu specifikovanou v § 25 AZ. Žáci si tedy mohou na doporučení učitele rozmnožit potřebnou část učebnice, a mohou tak učinit například i ve školní knihovně.
Pokud však bude vyučující pro potřebu žáků rozmnožovat učebnicové texty a tyto jim rozdávat, půjde již o neoprávněný zásah do autorského práva. Takové konání totiž může mít značný dopad na trh s danou učebnicí, pravděpodobně bude ukusovat z jediného trhu, který daná učebnice má, a omezovat tak případné příjmy autora. Jak vidno, hranice dovoleného a nedovoleného je zde velmi tenká.
Posledním drobným tématem, u kterého se nyní zastavíme, je užití školních děl. Školní dílo je takové, které bylo vytvořeno žákem nebo studentem ke splnění školních nebo studijních povinností vyplývajících z jeho právního vztahu ke škole. Škola ovšem nemůže s takovým dílem nakládat volně, smí jej užít jen k výuce nebo k vlastní vnitřní potřebě, případně může žáka nebo studenta žádat o souhlas s uzavřením licenční smlouvy o užití takového díla za obvyklých podmínek. Pokud by žák či student takový souhlas odmítl poskytnout, může se škola domáhat nahrazení chybějícího souhlasu u soudu. Než tedy škola přistoupí k uspořádání veřejné výstavy školních děl, doporučuji obstarat si alespoň ústní souhlas autorů či jejich státních zástupců k takovému užití díla.
Jsem si plně vědoma toho, že vzhledem k rozsahu článku nemohlo být téma autorských práv ani zdaleka vyčerpáno, snad ale článek poskytl alespoň užitečný náhled do problematiky.
Převzato z clanky.rvp.cz
2 komentářů:
Komu by to připadalo příliš složité a neurčité, může zkusit aplikovat tisíce let osvědčené pravidlo: co nechceš, aby činili jiní tobě, nečiň ty jim.
Neboli: chceš-li za svoji práci odměnu, přiznej i tvůrcům autorských děl (což mimochodem zdaleka nejsou jen autoři textu či obrázků), že si ji za svoji práci s vytvořením díla zaslouží. Jinak, než placením za užití díla (s výjimkou dotací z veřejných peněz a podobných ekonomických anomálií), se k penězům nedostanou.
A věz, že bezúplatné zákonné licence jsou v podstatě totéž, co znárodnění bez náhrady, a že je radno s nimi v legislativě i v realitě co nejvíc šetřit. Jejich rozsah v českém právu je mnohem širší, než je zvykem v civilizovaných zemích.
Velké díky za tento článek.
Okomentovat