Článek přináší třetí, závěrečnou část studie k problematice matematické gramotnosti v základním vzdělávání. Shrnuje analýzu matematické gramotnosti RVP ZV a předkládá doporučení pro inovaci kurikula. Přiložena je též literatura k tématu.
Matematická gramotnost v RVP ZV
S pojmem matematická gramotnost se v RVP ZV přímo setkáme v charakteristice vzdělávací oblasti Matematika a její aplikace: „Vzdělávací
oblast Matematika a její aplikace je v základním vzdělávání založena
především na aktivních činnostech, které jsou typické pro práci s
matematickými objekty a pro užití matematiky v reálných situacích.
Poskytuje vědomosti a dovednosti potřebné v praktickém životě a umožňuje
tak získávat matematickou gramotnost."
Rozvoj matematické gramotnosti však nemá být
záležitostí jednoho vzdělávacího oboru. Je účelné, aby byly složky
matematické gramotnosti rozvíjeny komplexně napříč vzdělávacími obory a
podnět k rozvoji matematické gramotnosti byl zachycen ve všech částech
RVP ZV, ve kterých je to opodstatněné.
Již v úvodní části RVP ZV Pojetí a cíle základního vzdělávání
lze upravit jeden z cílů základního vzdělávání ve smyslu většího důrazu
na rozvoj matematické gramotnosti, na rozvoj komunikace, která by byla
podpořena znalostmi a argumenty. Docházelo by tak k naplňování i dílčího
cíle: vést žáky k přesnému vyjadřování, a to v písemné i ústní podobě.
Klíčové kompetence
Klíčové kompetence svým neoborovým
postavením jsou sice formulovány obecně, avšak každá z nich má větší
(např. kompetence k řešení problémů, kompetence komunikativní) nebo
menší (např. kompetence sociální a personální, kompetence občanské)
spojitost s matematickou gramotností. Přesto je možné využít příležitost
zdůraznit některé složky matematické gramotnosti, např. rozvoj
dovednosti modelování v souvislosti s řešením problémů. Na konci
základního vzdělávání je přirozeným požadavkem, aby žák vnímal
nejrůznější problémové situace ve škole i mimo ni, rozpoznal a pochopil
problém, použil vhodný model, přemýšlel o
nesrovnalostech a jejich příčinách, promyslel a naplánoval způsob řešení
problémů a využíval k tomu vlastního úsudku a zkušeností.
Vzdělávací oblasti
Jak již bylo řečeno, stěžejní potenciál pro rozvoj matematické gramotnosti představuje vzdělávací oblast Matematika a její aplikace.
Přímý souvis s matematickou gramotností najdeme v pasážích, kde je
zmiňováno následující: užití matematiky v reálných situacích, provádění
operací, měření, odhadování, matematizace reálných situací, typy změn
a závislostí a jejich analýza z tabulek, diagramů a grafů, matematické
modelování, využívání počítačového softwaru nebo grafických kalkulátorů,
řešení aplikačních a problémových úloh, analýza problému, provádění
situačních náčrtů, rozvíjení paměti, kombinatorického a logického
myšlení, využívání matematického jazyka apod.
V různé míře se zde objevuje všech sedm kompetencí z vymezeného pojmu matematická gramotnost. Není však dostatečně zdůrazněna matematická komunikace (schopnost
rozumět písemným i ústním matematickým sdělením a vyjadřovat se
jednoznačně a srozumitelně k matematickým otázkám a problémům, a to
ústně i písemně). Přitom vyjadřování a odborná argumentace jsou pro
rozvoj matematické gramotnosti velice důležité. Jedná se především o
analýzy dat, diskuse řešení úloh a vyvozování závěrů. Nedostatečné je i
začlenění obsahu složky neurčitost, omezuje se jen na
práci s daty. Základ pravděpodobnosti v RVP ZV úplně chybí. Situace a
kontexty vymezené v pojmu matematická gramotnost prolínají celou
vzdělávací oblastí Matematika a její aplikace v dostatečné míře.
Vzhledem k často komentovaným neuspokojivým výsledkům našich žáků v mezinárodním výzkumu TIMSS je nutné konstatovat, že zlomky a desetinná čísla
jsou zařazeny mezi očekávané výstupy až na druhém stupni základního
vzdělávání. V testových úlohách se však s touto problematikou mohou
setkat žáci čtvrtých a pátých ročníků. Je ke zvážení, zda na první
stupeň zařadit základy či propedeutiku těchto pojmů přímo do očekávaných
výstupů pro 2. období prvního stupně ZŠ.
V rámci Informačních a komunikačních technologií,
především při práci s textovými, grafickými a tabulkovými editory, je
dostatečný prostor pro rozvoj matematické gramotnosti. Je potěšující, že
informační a komunikační technologie jsou v poslední době stále častěji
využívanou pomůckou při výuce matematiky.
Ve vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět
je souvislost s matematikou a matematickou gramotností evidentní.
Kompetence k užívání matematického jazyka a příslušných pomůcek či
nástrojů se v rámci této vzdělávací oblasti rozvíjí, např. při práci
s různými reprezentacemi dat, při používání náčrtků, plánků a map.
Ve vzdělávací oblasti Člověk a společnost
se matematická gramotnost explicitně objevuje v pasážích týkajících se
hospodaření s penězi (půjčky, úroky, rozpočet) jako odraz úzké
souvislosti matematické gramotnosti s gramotnosti finanční.
Ve vzdělávací oblasti Člověk a příroda
je blízkost k matematické gramotnosti evidentní v pasážích, kde jsou
zmiňovány vztahy veličin, jejich závislosti a grafické znázornění,
vyjádření neznámé ze vzorce, jednotky a jejich převody, měřítko mapy,
glóbusu, užití zlomků a operací s nimi při výpočtech, použití
souřadnicových sítí, odhady, výpočet koncentrace roztoků, úlohy o
směsích, o pohybu apod. Žáci zde používají matematický popis
jednoduchých modelů reality; zkoumání a experimentování vede žáky
k formulování otázek a hledání odpovědí na ně, užívání analýzy a syntézy
jako metody řešení složitějších problémů, formulování jednoduchých
hypotéz a jejich ověřování. Vhodně zadané úlohy mohou vést žáky k řešení
problémových situací s přírodovědnou tematikou s využitím matematických
znalostí a dovedností.
Ve vzdělávací oblasti Člověk a svět práce je
souvislost s matematickou gramotnosti evidentní při práci s návodem,
předlohou, jednoduchým náčrtem apod. To, co se žáci naučí
v geometrických konstrukcích, při zobrazování, využijí v konstrukčních
činnostech a naopak. V oblasti práce s osobními financemi a rodinným
rozpočtem je zde návaznost i na gramotnost finanční.
Průřezová témata
Z průřezových témat nabízí k rozvoji matematické gramotnosti prostor především Environmentální výchova a Mediální výchova.
Jedná se o schopnost žáka orientovat se v datech uváděných v různých
grafech, tabulkách, rozumět těmto sdělením, správně je interpretovat a
kriticky hodnotit. Ve shodě s požadavky současné společnosti je třeba
zdůraznit kritický postoj k interpretacím statistických sdělení,
poukázat na záměrné nekorektní zneužívání výsledků statistických
průzkumů a manipulaci v reklamách (například nabídky „výhodných“
půjček).
Doporučení pro inovace kurikula
Vzhledem k tomu, že současné kurikulum umožňuje
rozvíjet jednotlivé složky matematické gramotnosti, nevyplynuly
z analýzy RVP ZV výrazné potřeby systémových úprav kurikula. Níže uvedená doporučení
směřují ke zdůraznění rozvoje některých složek matematické gramotnosti
v těch částech RVP ZV, ve kterých to odborný panel pokládá za důležité
a opodstatněné, a jsou jedním z podkladů pro budoucí systémové úpravy
závazného kurikulárního rámce.
Doporučení pro rozvoj matematické gramotnosti na úrovni kurikula:
-
doplnit 3. cíl základního vzdělávání o přímou pobídku na rozvoj komunikace podloženou znalostmi a argumenty, např.: „vést žáky k všestranné, účinné a otevřené komunikaci, podpořené znalostmi a argumenty, vést žáky k přesnému vyjadřování, a to v písemné i ústní podobě“;
-
zdůraznit rozvoj dovednosti matematického modelování, např. doplněním textu klíčové kompetence k řešení problému: „vnímá nejrůznější problémové situace ve škole i mimo ni, rozpozná a pochopí problém, použije vhodný model, přemýšlí o nesrovnalostech a jejich příčinách, provede odhad očekávaného výsledku, promyslí a naplánuje způsob řešení problémů a využívá k tomu vlastního úsudku a zkušeností“;
-
ve vzdělávací oblasti Matematika a její aplikace zdůraznit potřebnost rozvoje matematické komunikace ve smyslu diskuse k řešení, k práci s daty doplnit analýzu dat, základy pravděpodobnosti a vyvozování závěrů;
-
zdůraznit v charakteristice průřezového tématu Mediální výchova kritický postoj k interpretacím statistických sdělení, poukázat na záměrné nekorektní zneužívání výsledků statistických průzkumů a manipulaci v reklamách (například nabídky „výhodných“ půjček).
Dalším doporučením je zařadit témata Zlomky a Desetinná čísla
v kurikulu vzhledem ke zhoršujícím se výsledkům žáků v mezinárodních
výzkumech. V současném kurikulu jsou tato témata zařazena na 2. stupeň
základního vzdělávání, přičemž mezinárodní výzkum TIMSS zjišťuje znalost
těchto pojmů u žáků 4. ročníků. Ačkoli školy mají možnost seznamovat
s těmito pojmy žáky již na 1. stupni [1], v RVP ZV toto doporučení ukotveno není. Z toho důvodu by bylo vhodné
zařadit základy počítání se zlomky a desetinnými čísly či propedeutiku
těchto pojmů explicitně do očekávaných výstupů 1. stupně ZŠ.
Závěr
Naplnění jednoho z cílů současné výuky matematiky –
vést žáky k užití matematických znalostí a dovedností v praktickém
životě, čili rozvíjet matematickou gramotnost žáků, současné kurikulum
podporuje. Navrhované inovace v oblasti rozvoje matematické gramotnosti
nelze oddělit od samotné realizace – od kvalitní výuky ve školách. Pro
rozvíjení matematické gramotnosti ve školách je proto důležité především
využívat ve výuce aktivizační metody k osvojení znalostí vlastní
zkušeností žáků, vytvářet podnětné prostředí, motivovat žáky k učení se
pro život efektivním využíváním aplikačních, modelových a problémových
úloh komplexnější povahy, podporováním variability při nalézání řešení
úloh a posilováním zájmů žáků o nalézání efektivního způsobu řešení
úloh.
Zkvalitňování výuky matematiky a rozvoj matematické
gramotnosti jsou vždy závislé na učiteli, a proto je důležité podporovat
učitele v dalším vzdělávání v této problematice. Samozřejmostí je i
poskytování systematické a soustavné metodické podpory učitelům
k rozvoji matematické gramotnosti žáků ve výuce. VÚP se této
problematice cíleně věnuje od roku 2010. Inspirativní náměty do výuky,
zajímavé informace v oblasti rozvoje matematické gramotnosti lze nalézt
na Metodickém portálu www.rvp.cz [2].
Další aktivitou VÚP k podpoře rozvoje matematické
gramotnosti ve školách bude vydání metodické příručky se souborem
komentovaných úloh z mezinárodních výzkumů PISA a TIMSS. Díky podrobné
analýze jednotlivých metod řešení úlohy (skutečných metod, které použil
alespoň jeden žák), popisným komentářem k jednotlivým metodám a rozborem
konkrétních chyb, kterých se čeští žáci dopouštěli, bude učitelům
matematiky předložen materiál využitelný přímo v našich školách, přímo
ve výuce matematiky.
Literatura
- BLAŽKOVÁ, R. Matematická gramotnost absolventů základní školy. Sborník Absolvent základní školy. Brno : Pedagogická fakulta MU, 2007. ISBN 978-80-210-4402-9.
- BRABEC, J. Školní duch Rakouska-Uherska. Respekt, duben 2008.
- Co umí čeští žáci. Výzkum PISA. Praha : ÚIV, 2008. ISBN 978-80-211-0555-3.
- KELBLOVÁ, L. a kol. Čeští žáci v dlouhodobém srovnání. České školství ve světle dlouhodobě zjišťovaných výsledků vzdělávání v mezinárodních šetřeních. Praha : ÚIV, 2006. ISBN 80-211-0524-0.
- Klíčové schopnosti pro celoživotní vzdělávání – evropský referenční rámec. Brusel, 8. července 2005. SEC (2005) 957.
- Koncepce matematické gramotnosti ve výzkumu PISA 2003. Praha : ÚIV, 2004.
- KOUCKÝ, J., KOVAŘOVIC, J., PALEČKOVÁ, J., TOMÁŠEK, V. Učení pro život. Příloha Učitelských novin, prosinec 2004, č. 46.
- KUŘINA, F. Problémy matematického vzdělávání. In Bečvářová, M. (eds.) Sborník materiálů konference O škole a vzdělávání. Praha : MATFYZPRESS, 2007. ISBN 978-80-7378-029-6.
- MARTINEC, L. a kol. Motivace, aspirace, učení I. Hodnocení úrovně vzdělávání v ČR s ohledem na krajovou diferenciaci. Praha : ÚIV, 2006. ISBN 80-211-0504-6.
- MARTINEC, L. a kol. Motivace, aspirace, učení II. Hodnocení úrovně vzdělávání v ČR s ohledem na krajovou diferenciaci. Praha : ÚIV, 2006. ISBN 80-211-0504-6.
- MOLNÁR, J. Učebnice matematiky a klíčové kompetence. Olomouc : UP, 2007, ISBN 978-80-244-1722-6.
- Netradiční úlohy. Matematická gramotnost v mezinárodním výzkumu PISA. Praha : ÚIV, 2006. ISBN 80-211-0522-4.
- PALEČKOVÁ, J., TOMÁŠEK, V. Učení pro zítřek. Praha : ÚIV, 2005. ISBN 80-211-0500-3.
- Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha : VÚP, 2005.
- STRAKOVÁ, J. Vědomosti a dovednosti pro život. Čtenářská, matematická a přírodovědná gramotnost patnáctiletých žáků v zemích OECD. Praha : ÚIV, 2002. ISBN 80-211-0411-2.
- Take the Test. Sample Questions from OECD’s PISA Assessments. OECD, 2009. ISBN 978-92-640-5080-8.
- Tematická zpráva Matematická gramotnost nejen pro matematiku. ČŠI, Praha, červen 2008.
- TOMÁŠEK, V. Matematická gramotnost ve výzkumu PISA. In Sborník příspěvků konference Setkání učitelů matematiky všech typů a stupňů škol. Plzeň, 2002.
- Úlohy pro měření čtenářské, matematické a přírodovědné gramotnosti (patnáctiletých žáků). Praha : ÚIV, 2000.
[2] Například v modulu Články a v Digifoliu.
Tento text byl převzat z publikace Gramotnosti ve vzdělávání: Soubor studií. Praha : Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2011.
0 komentářů:
Okomentovat