Článek od bývalé ředitelky Výzkumného ústavu pedagogického v Praze, který mapuje počátky Metodického portálu. Příspěvek byl převzat ze sborníku k závěrečné konferenci projektu Metodika II.
Píše se rok 2003. Ve VÚP se připravují rámcové vzdělávací programy
pro předškolní, základní a gymnaziální vzdělávání. Všechny už prošly
řadou připomínkových řízení a neustále se ladí. S Karlem Tomkem, který
tenkrát pracoval na MŠMT jako ředitel odboru 22, jsme seděli a
přemýšleli, jak učitelům pomoci s nelehkým úkolem, který na ně měl brzy
padnout – s tvorbou ŠVP a pak s jejich následným zaváděním do praxe.
Věděli jsme, že bude nutné vzdělávat pedagogické pracovníky, poskytovat
jim informace a podporu, informovat i rodičovskou a nepedagogickou
veřejnost atd.
Věděli jsme také, jak velkou cílovou skupinu před sebou máme: skoro
5 000 MŠ, přes 4 000 ZŠ a asi 400 gymnázií. Ale také jsme věděli, že
nestačí jen prezenční školení a třeba e-learningové kurzy, že musíme
vymyslet ještě něco jiného. Začali jsme přemýšlet o chytrém prostředí,
které by nabízelo RVP v elektronické podobě. Napadlo nás, že by bylo
ideální, kdyby se na něj nabalovala celá řada informací, metodik,
odkazů, kdyby tam byly zveřejněny ukázky dobře zpracovaných částí ŠVP
z jiných škol, námětů, úloh a jejich řešení, cvičení, projektů, nabídky
seznamů literatury, odkazů na internetové stránky atd. A jako důležitou
jsme viděli i možnost vzájemné výměny zkušeností mezi učiteli.
K realizaci takového plánu bylo ovšem nutné mít k dispozici potřebné
mediální prostředí, které by bylo široké veřejnosti co nejsnadněji
dostupné a bylo by možné je rychle a snadno aktualizovat. Proto jsme
požádali MŠMT o možnost vytvořit internetový informační, metodický a
vzdělávací portál pro předškolní, základní a gymnaziální vzdělávání.
Ve stejném roce (2003) porada vedení MŠMT rozhodla provést revizi
koncepce Školského informačního a vzdělávacího portálu podle záměru
vymezeného v dokumentu Plán II. etapy realizace státní informační
politiky ve vzdělávání, který byl zpracován na základě usnesení vlády.
Domluvili jsme se proto s ministerstvem, že nově vybudovaná internetová
podpora pro učitele by se tak mohla stát součástí Školského vzdělávacího
portálu. Začali jsme tedy budovat první komplexní internetový metodický
portál, který měl školám a učitelům poskytovat informační servis,
širokou metodickou podporu, vzájemnou výměnu zkušeností a nejrůznější
formy dalšího vzdělávání.
Návrhy obsahové náplně portálu Zdroj: Stanislava Krčková |
Tento článek byl převzat z publikace Metodický portál – příležitost pro učitele: Sborník k závěrečné konferenci projektu Metodika II. Praha : NÚV, divize VÚP a divize NÚOV, 2011.
Navštivte také pohled ke konferenci v Digifoliu.
0 komentářů:
Okomentovat