Další z řady reflexí účastníků kurzu RVP "Vzdělávací technologie pro 21. století". Vznikla po prostudování problematiky 6. lekce, jež nesla název Aktuální metody hodnocení výukových výsledků. Má ovšem přesah i do poslední ještě nerealizované lekce - Budoucnost vzdělávacích technologií.
Tento text jsem napsal jako reakci na 6. lekci kurzu RVP_VT21,
jež se zabývá tématem Aktuální metody hodnocení výukových výsledků.
Je pondělí 7 hodin ráno a Petrovi zní pokojem jeho oblíbená skladba
Wake me up or I’ll be late skupiny Wonky chonk. Předchozí večer si
zapomněl budík sám nastavit na 6:30, aby ještě stihl vidět východ
slunce. Jeho osobní véemka (VM = virtual man; v jeho případě ve tvaru kapesních hodin) z předchozích školních dní usoudila, že nejlepší čas pro dnešní vstávání bude v 7:00.
Neochotně ale rychle vstal, gestem zapnul rádio a přeladil na stanici
s poněkud hlučnějším pořadem, než by běžně člověk ráno očekával. Na
snídani si chtěl vzít jogurt s příchutí čokolády, lednička mu však
doporučila jablko a pomeranč. Chvíli přemýšlel, zda poslechne. Nakonec
si vzal dvě jablka a utíkal na autobus směřující do vedlejší čtvrti k
jeho škole. Jelikož měl autobus dvě minuty zpoždění, stihl si ještě na busboardu přečíst ranní zprávy z Twitteru a odeslat Evě omluvnou zprávu za zmeškaný ranní východ slunce.
Do školy dorazil v 7:40, vstupní déeska (DS = door scan)
ověřila jeho identitu a pustila jej dovnitř. Když se přiblížil ke své
šatní skříňce, na displeji se mu objevila připomínka, že o velké
přestávce se má dostavit do ředitelny. Jen na zprávu rychle mrkl,
otevřel a zavřel skříňku a běžel do třídy.
Na jeho stole se rozsvítil displej, zobrazil mu nabídku předmětů na
tento týden s doporučenou pondělní skladbou. Bezmyšlenkovitě návrh šišky
(oblíbený výraz pro ŠIS = Školní informační systém)
odsouhlasil a než zazvonilo na hodinu, ještě si přeobjednal dnešní oběd.
Měl chuť na ovocné knedlíky. Stravovací aplikace však v minulém týdnu
nezaevidovala jedinou hodinu tělocviku, takže mu dovolila původní rizoto
vyměnit jen za kuřecí plátky nebo řecký salát. Vybral si plátky.
Do třídy vešel třídní, pozdravil se se žáky a nechal je pracovat.
Chtěl si osobně ověřit přítomnost déeskou nahlášených žáků. Rychlým
pohledem po třídě však usoudil, že to nejspíš nebude nutné. Bude mít
dost času projít pokroky a neúspěchy všech dětí ve třídě. Takže si
nakonec ověří i jejich fyzickou účast v hodinách. V posledních měsících
se jen ojediněle stávalo, že by se někteří žáci zkoušeli ztrácet z
hodin. Déeska byla v tomto ohledu ojedinělou pomocnicí.
Petr věděl, že má ještě nějaké resty z minulého týdne, a tak si z
nabídky nedodělaných úkolů vybral fyzikální pokus a zapnul potřebnou
aplikaci. Šiška zesynchronizovala potřebná data a ukázala Petrovi
výsledek nezdařené páteční simulace jaderného pokusu. Doma si připravil
nějaké podklady, vytáhl tedy véemku a soubory přetáhl do připravené
simulace.
Šiška z minulých let věděla, že fyzika není jeho silná stránka, a tak
mu navrhla pozměněné parametry simulace, aby mu pomohla úkol v krátkém
čase dodělat a vybrat si práci na jiném předmětu. Po pár minutách si
výsledek simulace, zdrojová data, parametry, grafický výstup včetně jeho
interpretace uložil do svých hodinek.
Třídní si jeho úspěšně zakončeného pokusu všiml, na svém panelu si
zobrazil přehled všech jeho předchozích pokusů za celý měsíc a
přemýšlel, jak by mohl Petrovi ještě pomoci, aby to z fyziky dotáhl
alespoň na 70 % při závěrečném hodnocení. Někteří žáci se sami ozývali,
když potřebovali některou látku vysvětlit osobně. Petr však mezi ně
nepatřil a raději testy opakoval vícekrát, než aby dal najevo, že něco
neví. Vzhledem k sofistikovanému školnímu informačnímu systému a
průběžnému zaznamenávání jeho studia neměl Petrův přístup rozumné
opodstatnění. Věděl to a přesto raději nic neřekl.
Celý článek na spomocnik.rvp.cz
Stanislav Cikalo: Daty řízené školství v roce 2020
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
2 komentářů:
Proboha, co je to za blábol?
Pro lepší pochopení tohoto článku si přečtěte informace o celém kurzu Vzdělávací technologie pro 21. století na http://clanky.rvp.cz/clanek/o/z/14037/RVP-VT21-PRUBEZNA-ZPRAVA-O-KURZU.html/
Okomentovat