Hlavním důvodem žádosti je chaotický způsob řízení resortu. K žádosti se můžete připojit ve formuláři v článku.
Mezi prvními signatáři dopisu premiérovi, který žádá odvolání ministra Dobeše pro chaotické řízení resortu, jenž hrozí dlouhodobými následky pro vzdělávací systém, jsou především vysokoškolští učitelé, ředitelé škol, učitelé a profesionálové z oblasti vzdělávání učitelů.
V pondělí 21. listopadu předal na Úřadu vlády zástupce prvních šedesáti signatářů dopis premiérovi Petru Nečasovi, který ho žádá o odvolání ministra školství, mládeže a tělovýchovy Josefa Dobeše. Hlavním důvodem je dlouhodobě chaotické řízení resortu. V etapě, kdy jsou zaváděny tak silné nástroje vzdělávací politiky, jako jsou například státní maturity nebo plošné testy na základních školách, není možné, aby o jejich smyslu nejen že ministr neměl jasnou představu, ale navíc ji měnil z týdne na týden.
Kroky ministra v posledních měsících jasně naznačují, že přes příslib rozvoje učitelské profese a její metodické podpory, jde opačnou cestou. Omezuje to, co je podporou pedagogické práce, a rozvíjí kontrolní a represivní nástroje, aniž je ochoten naslouchat zahraničním zkušenostem a věcným argumentům o negativních následcích, které jeho kroky pravděpodobně přinesou.
Jde už o druhý dopis premiérovi týkající se ministra Dobeše a projektu plošného testování. Poprvé odborná veřejnost upozorňovala na rizika plošných testů právě před rokem a pod dopis se podepsalo 1376 signatářů. Dopis z loňského prosince, který byl premiérovi i s podpisy doručen počátkem ledna 2011, si můžete přečíst ZDE.
Tomáš Feřtek, tiskový mluvčí EDUin, řekl: „V posledních dvou týdnech je to pátá výzva z řad odborné veřejnosti, která se nějak týká činnosti ministra školství Josefa Dobeše. Asi největší rozruch způsobil jeho pozitivní názor na nápad, využít plošných testů na základních školách k roztřídění žáků na studijní a nestudijní, který vedl k výzvě k rodičovskému bojkotu plošného testování. Učitelé zase reagovali na faktické umrtvení Metodického portálu rvp.cz. Školním psychologům vadí radikální omezení činnosti poskytující odbornou podporu školám. Výzva k odvolání ministra je vyústěním těchto hlasů, protože všechna mediální vystoupení Josefa Dobeše, včetně pondělní tiskové konference k plošnému testování, naznačují, že i když často vyzývá k debatě, hlasy oponentů fakticky neslyší a vést s ním věcnou polemiku prakticky není možné.“
Dopis se jmény prvních signatářů
Vážený pan
RNDr. Petr Nečas
předseda vlády České republiky
—————————————-
Vážený pane předsedo vlády,
naše školství se ocitlo v situaci, kdy autoritářské a neodborné zásahy ministra školství ohrožují vzdělávání našich dětí, a tím i budoucnost našeho státu. Také ve školství je třeba hledat rovnováhu mezi autoritou státu a rozmanitostí a svobodou jednotlivců. O tom, kde tato rovnováha leží a jak jí máme dosáhnout, však není shoda ani mezi odborníky, ani mezi veřejností nebo politiky.
V polistopadovém vývoji českého školství se neustále opakují snahy o nedemokratické nebo amatérské rozhodování jedince nebo skupiny ve vedení resortu. Ty mu také nejvíce škodí, protože maří práci všech, kteří o kvalitu vzdělávání usilují. Jejich ochotou nelze dál plýtvat. Nelze dál promarňovat osudy dětí. Je třeba společně dohodnout cestu k porozumění. Ministr Josef Dobeš v roli moderátora hledání dohody zcela selhal.
Je obtížné vyznat se v jeho zmatených záměrech, které si navzájem odporují a leckdy už po týdnu míří zase úplně jinam. Jedno je však přece jen zcela zjevné. Ministr školství kalkuluje hlavně s podporou těch učitelů a ředitelů škol, kteří si vždy radši počkají na detailní pokyny shora. Výsledky českých žáků se však začínají propadat právě proto, že se naše školství včas nezbavilo tohoto komunistického dědictví. Je hrubou chybou se k němu zase vracet. Z mladé generace by měly vyrůst samostatné a sebevědomé osobnosti, které dokážou obstát v globální konkurenci. Jejich vzdělávání nelze omezovat představami těch pedagogů, kteří samostatnost a sebevědomí sami postrádají a jde jim víc o vlastní pohodlí.
Pohár naší trpělivosti přetekl ministrovou nestoudnou představou, jak budou počítače testující žáky rozhodovat o tom, kdo půjde dál studovat a kdo do učení. Tak primitivní plošné zneužití testů odporovalo stavu vědeckého poznání a profesionální etice dávno předtím, než v psychologii získal vysokoškolský diplom. Podle všeho jde nejpravděpodobněji o další pouštění žilou státní pokladně.
Josef Dobeš ve funkci ministra školství, mládeže a tělovýchovy škodí nejen pověsti Vaší vlády, ale především škodí celé společnosti. Žádáme, abyste ho z ministerské funkce odvolal.
Podepsáni:
- RNDr. Oldřich Botlík, CSc., osoba samostatně výdělečně činná
- PaedDr. Tomáš Bouda, ředitel CDV PedF Ostravské univerzity a projektový manažer KVIC, Nový Jičín
- Ing. Bořivoj Brdička Ph.D., odborný asistent PedF UK
- Zdeněk Brož, ředitel ZŠ Chrudim, Dr. Jana Malíka
- Bc. Eliška Bucvanová, lektorka – Centrum pro demokratické učení
- Mgr. Radka Černínová, učitelka na SŠ
- PhDr. Pavla Čučková, zástupkyně ředitele ZŠ Kelč, okres Vsetín
- Mgr. Dagmar Bulanová, zástupce ředitelky ZŠ
- Mgr. Petr Daniš, ředitel sdružení Tereza
- Mgr. Justina Danišová, lektorka environmentálního vzdělávání
- PhDr. Eva Dittrich Sanigová, sociolog, projektový vedoucí
- Mgr. Saša Dobrovolná, lektorka, manažerka a kouč
- Mgr. Tomáš Dopita, učitel ZŠ Vsetín
- RNDr. Renata Fejfarová, pedagog, lektor, supervizor
- Tomáš Feřtek, spoluzakladatel EDUin, o.p.s.
- Mgr. Jan Froněk, lektor DVPP, VŠ učitel
- Mgr. Bohuslav Hora, zástupce ředitele, ZŠ Planá nad Lužnicí, okres Tábor
- Doc. Ing. Jaroslav Hrubý, CSc., vysokoškolský učitel – speciální pedagogika
- Mgr. Iveta Hudzietzová, pedagog
- Anna Chocholová, učitelka ZŠ Kladno, Norská 2633
- Doc. Jaroslav Kalous Ph.D., docent, FHS UK
- Bc. Miroslava Knedlová, ředitelka MŠ RK Waldík Zlín
- Mgr. Jana Kneřová, učitelka ZŠ
- Mgr. Věra Krejčová, Ph.D., vysokoškolská učitelka na PdF UHK a lektorka v oblasti dalšího vzdělávání učitelů
- Mgr. Stanislava Křížová, projektová manažerka, lektorka, učitelka
- PhDr. Libor Kyncl, učitel, lektor DVPP, systemický kouč
- Mgr. Beata Kynclová, učitelka, lektorka DVPP, systemický kouč
- Mgr. Karel Lippmann, gymnaziální učitel
- Mgr. Eva Malířová, lektorka NaZemi – Centra globálního rozvojového vzdělávání
- Prof. PhDr. Petr Matějů, Ph.D. Institut pro sociální a ekonomické analýzy (ISEA)
- Mgr. Eva Mokrošová, vedoucí útvaru DVPP, KVIC Nový Jičín
- Dr. Dana Moree, VŠ pedagog
- Mgr. Petra Morvayová Ph.D., odborná asistentka PF UJEP & profesní kouč
- PhDr. Jana Nováčková, CSc., předsedkyně Společnosti pro mozkově kompatibilní vzdělávání
- Ing. Miroslav Pavel, lektor vzdělávání a systemický kouč, Zlín
- prof. Ing. arch. Petr Pelčák, vedoucí Ústavu navrhování 3, Fakulta architektury VUT v Brně
- RNDr. Pavel Pešat Ph.D., vysokoškolský učitel FP TUL
- Mgr. Martina Pokorná, právník
- MUDr. Věra Pokorná, lékařka
- Mgr. Vít Pokorný, externí pedagog na UJEP
- Ing. Miloš Rathouský, ředitel sekce RLZ, Svaz průmyslu ČR
- Mgr. Michaela Rychtecká, lektorka, NaZemi – společnost pro fair trade
- Mgr. Bohuslav Sedláček, učitel na ZŠ
- Mgr. Jaroslava Simonová, analytička v oblasti školství
- Mgr. Zdeněk Slejška, spoluzakladatel a ředitel EDUin, o.p.s.
- Ing. Ivan Smolka, ředitel Waldorfského lycea v Praze
- Mgr. Alena Sobotová, školní speciální pedagog
- Prof. PhDr. Vladimíra Spilková, CSc., Univerzita Karlova a Asociace profese učitelství
- Hana Svobodová, ředitelka ZŠ a MŠ Kamenický Šenov
- Bc. Eva Sůrová, ředitelka soukromého vzdělávacího zařízení Ekoškolka Rozárka
- Hana Šimková, učitelka ZUŠ
- Mgr. Jan Špaček, asistent, Filozofická fakulta Masarykovy univerzity
- Mgr. František Tomášek, učitel a metodik CIV
- PhDr. Marek Václavík, VŠ pedagog
- Doc. PhDr. Josef Valenta, CSc., akademický pracovník FFU a DAMU
- Ing. Milan Vašák, stavitel
- Mgr. Hana Vaverková, ředitelka ZŠ Olomouc, Gagarinova 19
- Mgr. Hana Vellánová, ředitelka ZŠ Planá nad Lužnicí
- Anna Veselková, studentka ÚISK FF UK, koordinátorka PR aktivit Step by Step ČR
- Doc. PhDr. Jiří Voráč, Ph.D., vedoucí Ústavu filmu a audiovizuální kultury, Masarykova univerzita
- Janek Wagner, šéfredaktor, Česká škola
- Mgr. Michaela Willheimová, lektorka – Společnost Montessori o.s.
- PhDr. Stanislav Zajíček, učitel, Gymnázium Matyáše Lercha, Brno
- Mgr. Jan Zouhar, kouč, mediátor a konzultant škol
39 komentářů:
Tak jsem se pobavil, čím vším se dá živit :-)
projektová manažerka, lektorka, učitelka
učitel, lektor DVPP, systemický kouč
lektorka NaZemi – Centra globálního rozvojového vzdělávání
předsedkyně Společnosti pro mozkově kompatibilní vzdělávání
lektorka, NaZemi – společnost pro fair trade
koordinátorka PR aktivit Step by Step ČR
kouč, mediátor a konzultant škol
Opět feřtci a eduíni, kdo taky jiný?
Ne. Lidi, kteří pracují s lidmi, kteří pracují s dětmi. Nebo dokonce opravdu lidi, kteři sami pracují s dětmi či naší mládeží. A nepracují s papíry- resp.neradi pracují s papíry.(protože je to zdržuje a vyčerpává a na rozdíl od té práce s dětmi nevidí žádný efekt a význam). Taky jsem učitelka, takže jim rozumím a podepisuji...
Kde nechal pan profesor Zajíček svoji věrnou studentku Večerkovou, že by už měla jiné starosti než kvalitu školství? Nějak ji v seznamu postrádám.
No ovšem, celé osazenstvo portálu rvp.cz (nezávidím jim, že přišli o práci, ale konečně přece můžou nastoupit jako učitelé, no ne? místa leckde jsou)
a kompletní EDUIni včetně psychologických spolupracovníků. S jejich uplatněním to bude poněkud horší.
No netvrdím, že Dobeš je ideál krásy a ostrovtipu, ale možná by stálo za to ho proti mašíblům všeho druhu trochu podpořit. Vedl bych s odpůrci testování opravdu hlubokou diskusi o jednotlivých studiích, rozdílech mezi korelací, statistickou závislostí, pseudokorelací a kauzalitou, ale neznám jediného člověka který by těmto pojmům rozuměl a zároveň byl zapřísáhlým odpůrcem testování. Tady nejde o to, jaké ty testy budou. Prostě nějaké části "samostatné a sebevědomé" veřejnosti nevyhovuje možnost, že by mohla být s někým srovnávána ve schopnostech. Tomuto tlaku ale nelze ustupovat, protože to je extrémně nebezpečné. Myslím, že mnohem nebezpečnější pro rozvoj společnosti a pokrok vědění a poznání, než nějaká hospodářská krize, atomová elektrárna, nebo globální oteplování. Přitom vyjma výzvy pana docenta Bečváře a opakovaného oceňování mašíblů při udělování Bludných balvanů pořádaném spolkem Sysifos, nevidím žádnou snahu o nápravu tristního a zoufalého stavu. Blbeček, který neumí vynásobit dva zlomky a o české kultuře ví jen kolikrát vylezlo na večírku ňadro Agátce Hanychů, se postaví do čela a se sebevědomím sobě vlastním (já tomu říkám drzost) bok po boku s profesorem medicíny, historie, či fyziky, který celý život věnoval studiu a který rozšířil vědění lidstva, se prohlásí za intelektuála, samostatného a sebevědomého občana, jehož názor na cokoliv má stejnou váhu, jako názor tohoto profesora. Tohle já prostě odmítám i kdybych stokrát měl být tím blbečkem. Jak může nějaké střevo, které se neumí podepsat a v pětadvaceti slabikuje jak za nás druhák, považovat za autoritu někoho jiného, než Rytmuse, Daru Rolins, nebo něco podobného? Zaplať nám toho Dobeše samo nebe.
to anonymní 24. 11. 20:43
Celé osazenstvo portálu rvp.cz? Když porovnám seznam 64 signatářů s kontakty na pracovníky z portálu (viz http://rvp.cz/informace/kontakty) nemyslím, že máte pravdu.
Navíc, proč myslíte, že všichni přišli o práci, resp. že nemají už nějakou novou? Vy je všechny dobře znáte?
Pane Doležele, s většinou Vašeho textu souhlasit mohu, i když bych volil méně expresivní výrazy.
Jen se na rozdíl od Vás domnívám, že většina ministrových kroků vede spíše ke zhoršení stavu, neboť patří, bohužel, spíše mezi ty, kteří problémům školství nerozumí.
V čem konkrétně se mýlí a proč, o tom se na tomto webu diskutuje poslední dobou téměř neustále, protože jeho nesmyslných kroků přibývá.
A nemyslím si, že všichni kritici jsou mašíblové a hlupáci.
to poste.restante: Dobře. Mně sice Bátora nevadí ani z desetiny tak, jako jeden jediný vůl, který ve dvaceti má za sebou akorát četbu výsledků Gambrinusligy, které považuje za vrchol lidského důvtipu a poznání, nicméně i mistr Dobeš se utne, nebo utnul. Otázkou pro mne je, co všechno by musel posr..., aby to vyvážilo zavedení státních maturit a plošného testování na ZŠ. Co se dělo no MŠMT do příchodu Dobeše? Nezlobte se, ale kraviny se vršily na ještě větší kraviny. Kecalo se, zkompetentňovalo se, integrovalo se (ale ne po Newtonovsku, Rimanovsku, nebo Lebesgueovsku), inkludovalo se, analyzovalo se, liberalizovalo se a zavádělo se moderní učení v souvislostech a souvislosti se dávaly do souvislostí se souvislostmi, aby jsme se nakonec souvisle dozvěděli to, co někteří říkáme od začátku-že jsme v prde....
Liška, všech intelektuálů futrál, Kuchtová, Kopicová, Buzková, která neuměla násobit procenta, atd. Dobeš po letech nesmyslů a lží, konečně vnáší do vzdělávání svěží vítr a opravdové změny. Ano, dělá to chaoticky, často se splete, ale řekl bych, že je jakžtakž otevřen diskusi. Už jen ta odvaha jít proti těm zatuchlým klientelistickým strukturám je obdivuhodná. Když se nezasvěceného zeptáte, jaká je nejdůležitější změna, kterou zevedl Liška, tak se nic nedozvíte. Když se zeptáte na Dobeše, nebudou lidi vědet, co říci dříve. Už jen, že se o tom diskutuje, je dobře.
Pane Doležele, "abychom", ne "aby jsme; po "lží" nemá být čárka. To jen čistě technicky. Dál už radši nic...
Souhlasím s Doleželem. Do písmene.
to anonymní: Díky!
To díky patří oběma anonymům.
Mimochodem, nejsem si jist, jestli v poslední větě také nemám jednu čárku navíc. Mohl by někdo nebožákovi podat pomocnou klávesnici?
pomocnou klávesnici?
:)
Už jen, že se o tom diskutuje, je dobře.
Návrh řešení:
Už jen to, že se o problému diskutuje, je dobře.
Zdravím.
Pavel Doležel
(ministr) ... je jakžtakž otevřen diskusi
Ano, pokud přicházíte z VORPu, z Hradu, nebo D.O.S.T atd.
Když se zeptáte na Dobeše, nebudou lidi vědet, co říci dříve
Tak si to zrekapitulujme:
Státní maturity - ANO,
ale tak, jak proběhly, kolik nervů, úsilí a práce na odstraňování MŠMT a CERMATEM způsobeného chaosu to stálo hlavně učitele - NE
A to, co se dělo po nich, mediální demagogie, "žebříčky" - rozhodně NE
Změna financování škol - ANO
Tak, jak jsou zatím známy její parametry - NE, vše jen zhorší
Testování - ANO
ale to, co slyším o jejich "využití" - NE a na mnoha místech jsem psal proč.
Smlouvy s rodiči - no, comment
A "nápady", které vyhlásil a vzápětí odvolal, když se ozvaly hlasy, které vysvětlily o jakou jde pitomost, už raději ani nebudu vypočítávat, protože by to bylo na dlouhý seznam.
Promiňte, ale podle Vaší logiky bychom mohli poplácat po zádech vojáka, který vyběhne ze zákopu a začně střílet na všechny strany kolem sebe kuloletné dávky.
Sice zastřelí také pár vlastních, ale občas trefí i nepřítele.
A hlavně, že se "něco děje" a někdo tu nehybnou frontu "rozhýbal".
Pěkně děkuju.
Jsem na straně těch, které pan ministr (snad) v dobrém úmyslu a omylem zastřelí.
Už jen, že se o tom diskutuje, je dobře.
Jistě.
Jenže diskutujeme hlavně o chybách, které udělal, anebo se chystá udělat.
Ja to vnimam jako pan Dolezel, i kdyz jsem s nim v mnohem nesouhlasil, v tomto bych to videl stejne. Je fakt, ze vsichni predtim neco rikali a nestalo se nic.
Ted se neco deje, ano s chaosem, ale poste.restante, mate jistotu, ze nekdo jiny by to v situaci, kdy se porad nekomu neco nelibi zleva, zprava, neco ucitelum, neco rodicum neco vseobjimajicimu EDUinu zvladl bez chaosu?
Ono by se mohlo stat, ze nekdo jiny, v dobre vire predejit chaosu a vyhovet kritikum by tak dlouho ladil, aby byl po volbach vystridan...
Anonymni 0:01 = PN
Už jen to, že se o problému diskutuje, je dobře.
Nejlepší je, když se o problému jen diskutuje.
Navrženým řešením bývá zpravidla nejnebetyčnější pitomost, která problém spíše prohloubí.
Je to technicky čistě? Doopravdy jsem si dal záležet.
Já to pro změnu vidím podle Paretova pravidla:
80% problémů je způsobeno 20 % příčin
Mně by úplně stačilo, kdyby se pan ministr soustředil na státní maturity a financování škol.
A obecně, kdyby se některým myšlenkám, které ho přepadnou, alespoň pokusil ubránit.
Poradil se, popřemýšlel, pak zveřejnil návrh a pečlivě si prošel kritické připomínky. Znovu popřemýšlel a nakonec prosadil řešení.
A já ho budu milovat.
(Všimněte si, že nepíšu "správné" řešení, protože takové vlastně není.)
Jenže on nejdřív vypustí bublinu a pak kouká, co se to děje. (Prý se mu na MŠMT přezdívá "bublifuk".)
Jako když děcko píchá do mraveniště.
Příliš mnoho psů - zajícova smrt.
Jenže zajícem jsou v tomto případě učitelé a žáci.
Pokud si ale někdo myslí, že je výhra prosadit řešení blbé, které situaci zhorší, nežli žádné, pak já jsem opačného názoru.
Pokud někomu vyhovuje řešení problémů metodou slepého kuřete = klovat co nejvíc a občas se trefit,
pak já dávám přednost efektivnějším postupům.
Škody bývají menší a vyjde to mnohem levněji.
Na otázku z 0:01 odpovídám.
Žádná velká změna se neděje bez určitého chaosu.
Ale je velký rozdíl chaos systematicky zvětšovat svou nekompetentností.
Jistotu, že jiný by nebyl horší, samozřejmě nemám. Má to být omluva neschopnosti?
Budeme si pořád říkat, že by to mohlo být i horší a tak nedáme šanci lepším?
Což takhle kdyby VV vybraly na MŠMT politika, který se problematikou školství dlouhodobě zabýval i před volbami a ví o ní aspoň něco víc, nežli vězeňský psycholog, jehož jedinou kvalifikací bylo zaměstnání v ABL? (Pokud takového vůbec mají.)
"Budeme si pořád říkat, že by to mohlo být i horší a tak nedáme šanci lepším?
Což takhle kdyby VV vybraly na MŠMT politika, který se problematikou školství dlouhodobě zabýval i před volbami a ví o ní aspoň něco víc, nežli vězeňský psycholog, jehož jedinou kvalifikací bylo zaměstnání v ABL? (Pokud takového vůbec mají.)"
No a o tom to cele je, lepsi uz to nebude :-(.
PN
Jakkoli jsem se svému oboru v praxi nijak zvlášť nevěnoval, pamatuji si (lépe, mám ten pocit), že jedno ze základních pravidel kybernetiky praví, že se systém nedá řídit zevnitř. Nebo tak nějak.
Nejsou-li vytvořeny odpovídající vnější podmínky, nezmění se nic. Naše školství začne fungovat teprve tehdy, až bude krajina poseta mrtvolami vyhladovělých nevzdělanců. (doopravdy jen lehká nadsázka)
"Výsledky českých žáků se však začínají propadat právě proto, že se naše školství včas nezbavilo tohoto komunistického dědictví. Je hrubou chybou se k němu zase vracet. Z mladé generace by měly vyrůst samostatné a sebevědomé osobnosti, které dokážou obstát v globální konkurenci. Jejich vzdělávání nelze omezovat představami těch pedagogů, kteří samostatnost a sebevědomí sami postrádají a jde jim víc o vlastní pohodlí."
To mi na prohlášení vadí nejvíce - to znamená, že "kdo není s námi (čti - reformátory), je proti nám?"
Jak píše Doležal s poste-restante nejde o nálepku, ale obsah. A je-li ten odmítán i s nálepkou, budeme mít školství plné "pozitivních ostrůvků", ale neschopné nepřipustit lajdáky k maturitě a na vysoké školy. Že to má všeobecně mládež těžké, se nedá řešit tím, že jim rozdáme vysvědčení a tituly za účast (a ještě hojně omlouvanou). To není filipika proti mladým, ale školství nemůže léčit společnost jako celek - nemůže za přepracované rodiče vychovávat, za nezaměstnané rodiče dodávat vzory, tvořit protiváhu politické scéně s její častou amoralitou, postavit kritické myšlení, když je média svou činností spíše popírají, atd. Zkrátka - školství zázraků nečiní a vinit z toho učitele nejde.
Díky Bláhovu závěru: "Naše školství začne fungovat teprve tehdy, až bude krajina poseta mrtvolami vyhladovělých nevzdělanců. (doopravdy jen lehká nadsázka)"
Krtek:
"To mi na prohlášení vadí nejvíce - to znamená, že "kdo není s námi (čti - reformátory), je proti nám?"
A bylo to u RVP/SVP jinak? Kdo kritizoval reformy, byl oznacen za spatneho ucitele. Ideologie vitezi nad racionalim uvazovanim.
PN
Kdo kritizoval reformy, byl oznacen za spatneho ucitele.
A proč hned kritika, že?
Mnohdy stačí vyjádřit pochybu, vyslovit připomínku nebo vznést dotaz.
A kromě označení kvality učitele klidně padne i obvinění dotyčného z toho jeho věčného kverulantví a osobních výpadů vůči nositeli osvícené myšlenky. Na to si ale, až vyjde najevo, že myšlenka je spíše potemnělá, už nikdo nevzpomene.
A reformátoři budou dál předkládat zaručené recepty na směřování k zářným zítřkům, aniž by jim kdy docvaklo, že za opravdovým uměním se skrývá především velká dřina.
Jak pravil jeden okresní přeborník: Ono to čutání do meruny sice kluky baví, ale jinak je to na hovno.
Nevím jak dlouho budou muset ještě reformy pokračovat než se přijde na to, že právě ony jsou příčinou neutěšeného stavu současné úrovně vzdělání. A je to vidět i v dalších postkomunistických státech. I tam jde úroveň rapidně dolů.
Dobeš je první, který chtěl něco změnit. Avšak odborníci /propuštěnci/ a další redaktůrci, nemajíce jiné záminky hledají způsob jak mu házet klacky pod nohy. Je to jakási druhá čunkogate. Hyeny typu "odborníků" z Eduinu, bývalí úředníci ministerstva, kteří nám učitelům svými výkazy, dotazníky a pod.destruovali práci, se nyní mstí. Jak jen deformovali ministrova slova, cituji:"Když to přeženu, tak mentálně retardovaný měl ve starém systému možnost dosáhnout na titul bakalář". Sám přece konstatuje, že to záměrně přehání.Jenomže sdělovací prostředky mluví o "urážkách" ministra.
Pravda je, že VŠ vyrábějí tisíce nezaměstnaných. A mladí lidé, žáci, studenti i rodiče ztrácejí motivaci se učit,resp. vést děti ke studiu, stačí získat papír. Čím je můžeme motivovat? Každý třetí má nějakou dys.... Na nižsším stupni ZŠ může propadnout jen jednou, na II. jakbysmet.
To je hlavní příčinou úpadku vzdělání i výchovy mladých. Méně škol, více kvalifikovaných dělníků!
Pane Doležele,
vy si fakt neuvědomujete, že na Dobeše právě výborně sedí ten váš popis blbečka z prvního příspěvku? A že v kritice lidí ze školství jste úplně mimo, protože oni ve valné většině nemají vůbec nic proti testování jako takovému, ale proti stupidnímu srovnávání podle primitivních kritérií, která se jedině dají aplikovat v plošných a automatizovaných testech, notabene ušitých horkou jehlou bůhvíkým, bez odvozování ze standardů (protože dosud žádné neexistují a není ani rozumně naplánováno jejich vytvoření)?
To nad čím se tak rozplýváte je velmi dobře charakterizováno příměrem poste.restante o zmateném vojákovi, který vyleze ze zákopu a střílí na všechny strany. Rozdíl mezi ním a Dobešem je jen v tom, že Dobeš není zmatený, ale jen ví tak málo, že mu to co dělá připadá úplně správné a zcela konzistentní.
Představte si, že jsme vystoupili z EU, že je většinový volební systém, že ústavní soudci jsou skutečnými morálními autoritami a už chápou, co je to ochrana soukromého majetku a opravdu rozumí tomu, že jsme si všichni před zákonem rovni, což by dokázali např. zrušením pozitivně diskriminačního zákona o cikánech.
Představte si, že zákon straní řádným a poctivým lidem před podvodníky a zloději, že je sjednocen výklad práva, že místo slov jako tunelování či odklánění se zase říká krádež a podvod, že soudci jsou morální autority a hlavně odvolatelní, že policie je skutečným ochráncem práva a veřejného pořádku a senát a kraje jsou zrušeny.
Představte si, že se politici starají podle svého nejlepšího vědomí a svědomí o veřejné blaho a ne o své kapsy a že jsou stejně jako výše zmínění odvolatelní a neúplatní (alespoň z 80%).
Představte si, že MŠMT má vypracován proveditelný, funkční výchovně vzdělávací systém, který je učiteli a veřejností akceptován, že rodiče zodpovědně vychovávají své děti (alespoň v úrovni před 30-ti, raději před 40-ti lety), že tedy rodiny skutečně řídí rodiče a ne jejich děti, že rodiče plně hradí škodu, kterou jejich děti způsobily, že ve společnosti je normální žit bez dluhů, úcta k národu, k autoritám, k životu a k člověku, že vulgární výrazy jsou ve sdělovacích prostředcích, institucích a na veřejnosti nepatřičné.
Představte si, že školské reformy počínaje tou množinovou jsou zrušeny, že jsou rovněž zrušeny všechny soukromé a církevní školy, které neposkytují výrazný nadstandard oproti školám státním, že jsou zrušeny všechny státní školy, které nedosahují na standard, že jsou inovovány jednotné školské osnovy a obory jsou pod kontrolou MŠMT.
Představte si, že ČŠI (bývalí vynikající učitelé) opět kontroluje hlavně kvalitu vyučovacího procesu, že pedagogické fakulty jsou prestižní školy zaměřené daleko více na studijní praxi, že výše odměňování ve školství odpovídá úrovni VŠ vzdělání, že ředitelé všech škol jsou na základě konkurzu jmenováni na 4 leté funkční období, že učitelé mohou používat ve škole všech výchovných prostředků, že jména mladých provinilců a delikventů budou povinně publikována na nástěnkách škol, podle závažnosti i na veřejných vývěskách či sdělovacími prostředky a cikáni pracují, umí vychovávat děti alespoň tak, že mají základní společenské a hygienické návyky a vědí, že se budou do smrti živit prací a umí hospodařit v rodině.
Výčet není zdaleka úplný, o lecčems lze diskutovat, ale lze ho (jen tak pro představu) považovat za minimum toho, co by se všechno muselo ve společnosti stát, aby se pád českého školství alespoň zpomalil.
VM
to VM, 0:11
... a nejen pád českého školství.
to VM 0:11
Větší utopie než "Sluneční stát".
Ale krááááásná!
to VM: Větší snůšku blábolů jsem dlouho neviděl. K čemu chcete většinový volební systém? Aby se střídaly dvě nejsilnější politické strany a nikdo jiný neměl šanci jim do toho kecat? Navíc když střídání v případě ČR znamená vždy totální obrat?
Že soudci jsou odvolatelní kým? Tím, kdo prohrál soudní spor a sehnal 20 tisíc podpisů? Jako byste nevěděl, že čím větší kravinu vymyslíte, tím více podpisů pod ní seženete. Hlavně když to není náročné na myšlení. Ať žije demokracie a svoboda. Ať žijí zástupy dementů a mašíblů.
Že se mají politici starat podle svého nejlepšího vědomí a svědomí o veřejné blaho a ne o své kapsy? A že mají být neúplatní? A o co se staráte vy? Staráte se nějak o veřejné blaho? Víte, politici jsou reprezentativním vzorkem nás všech. To my se nejprve musíme změnit a pak to teprve chtít po nich. Dám vám kontrolní otázku: Kde bylo 17. 11. 2011 více lidí? Na Václavském náměstí v Praze, nebo v Ikei na Zličíně? Politici se chovají racionálně a dovolí si přesně to, co si myslí, že jim projde. Dovolávat se u nich nějakých morálních hodnot je stejné, jako vyprávět pohádky počítači.
Že výše odměňování ve školství neodpovídá úrovni VŠ vzdělání? Jak to víte? Nechci být netaktní, ale jak se občas říkávalo, že VŠE je nejtěžší gympl v Praze, tak dnes by se dalo říci, že pajdáky jsou jedněmi z těch nejlehčích. Jedna z mých středoškolských profesorek říkávala, že studenti žurnalistiky a pajdáku by se měli občas zajít někam podívat, aby věděli, co je to vysoká škola. Pochopitelně jinam, než na VŠFS, UJAK, plzeňská práva, VŠEM, apod. Zkuste si střihnout třeba FJFI, nebo farmacii. Nadzvedává mne ze židle, když slyším volání po tom, aby učitelé měli plat odpovídající jejich VŠ vzdělání. Vždyť ho mají. A že blbej automechanik má třikrát větší? Inu holt asi víc lidí chce jezdit auty, než kolik jich chce vědět, kdy se narodil nějakej dědek.
kolik jich chce vědět, kdy se narodil nějakej dědek
Datum svého narození žákům zásadně nesděluji.
Ani když žadoní, tvrdíce, že si ověřují pravdivost pořekadla:
Jak jsi starý, tak jsi blbý.
P.S.
Moje příspěvky nejsou, ale opravdu nejsou, pro lidi, kteří nerozeznají ani dobro od zla.
VM
Pro VM:
A co je to dobro a zlo? To, co si myslím já nebo vy, to, co schválí parlament? Je EU zlem nebo dobrem? Proto se objevila ta kritika.
Bohužel má Pavel Doležel pravdu - rozhoduje společný průnik individuálních zájmů.
Pro krtek
Bohužel má Pavel Doležel pravdu - rozhoduje společný průnik individuálních zájmů.
Ano, přesně tak to dnes je. A fakt si myslíte, že je to tak dobře?
VM
Pro krtek
Tak dobrá. Výsledkem průniku individuálních zájmů je např.situace, v níž se ocitly USA a Evropa, tedy ekonomická a finanční krize. Krizi nezavinili jenom nezodpovědní, zlí a po mrzkém zisku bažící bankéři, realitní společnosti a vlády, to je jenom jedna strana mince. Druhou stranou mince jsou nezodpovědní, po okamžitém užitku bažící občané, kteří si žijí, či chtějí žít nad své možnosti, nad své poměry, zkrátka na dluh.
Před několika málo desítkami let každý mamlas věděl, že žít na dluh se nemá. I tehdy se našlo pár bláznů, kteří to zkusili a zničili si své životy. Kdyby tenkrát někdo prohlásil, že to bláznovství zachvátí celé USA a Evropu, tak se z blázince do smrti smrťoucí nedostal. I dnes tu pravdu každý ví a zná, ale myslí si, že v moderní době již neplatí, že jde o hloupé řeči dědků . Ten byznys by přeci nemohl vůbec vzniknout, kdyby se občané ztotožnili s pravdou!
Jak se to léčí? Vytváří se eurovaly, vznikají nové oddlužovací společnosti, vznikají poradenské instituce, pojišťovny a advokáti si mnou ruce nad nečekaným byznysem, vyrojilo se tím pádem množství podvodníků a zlodějů, čímž vznikají nové kapacitní nároky na soudy, policii, vězeňství atd., atd. Dovede si někdo představit, co to všechno stojí, o jaké bohatství se připravujeme placením naprosto zbytečných aktivit? A přesto přezevšechno stejně každý ví, že současné řešení není to pravé ořechové. Dobrá rada je přitom prostá. Lidé, nežijte na dluh! Pravda je totiž jenom dobrá, osvobozuje. Pravda je nepříjemná (a to velmi) pro ty, kteří ji nerespektují. Je úplně jedno, co si kdo o pravdě myslíme, každý se s ní setká.
Průnik individuálních zájmů může vést ke shodě, ale rozhodně ne ke štěstí a prosperitě.
VM
Pro VM:
To jsem rád, že si rozumíme. Já nemluvím o štěstí a prospěritě, ale o tom, co rozhoduje.
I když osobně nežiju na dluh, budu - možná - nucen se uksrovňovat, ač jsem dluhy nezpůsobil, protože ti, co je způsobili, rozhodují o nápravě.
Já jenom nevím, co je to dobro a zlo objektivně (subjektivně samozřejmě hranice mám - např. jsem se neúčastnil kupónové privatizace, nejezdím načerno, resp. pokuty jsem splatil, splachuji na záchodě, seberu, co mu upadne, atd.) a jak se dá posoudit, co je dobré a co zlé.
Pro krtek:
Teď jste mě opravdu potěšil, slzu jsem zamáčkl a dal si studenou sprchu. Jenom jsem tam byl příliš dlouho a vypančal tak hodně vody. Jediné pozitivum to mělo v tom, že se mi tak rozklepaly zuby zimou, že se mi vyklepal zubní kámen, čímž ušetřím za dentistu.
S tím WC, no to je super, ani v kupónovce jste nejel (Vaše škoda), Vy už nejezdíte ani na černo, tož blahopřeji! Ale seberu, co mu spadne, no toto pane kolego … ?!? Tady bych ještě viděl jisté rezervy.
VM
Co to je ten průnik individuálních zájmů kolegové?
Okomentovat