Vládní koncepce je strašně nebezpečná, varuje šéf Asociace speciálních pedagogů Jiří Pilař. Zrušení praktických škol by prý bylo ranou hlavně pro těžko vzdělavatelné děti.
Z článku Daniela Kaisera v Lidovky.cz vybíráme:
Pilař je přesvědčený, že všechny děti nelze integrovat do tříd s normálními dětmi, tak jak to plánuje ministerstvo. "Dětský kolektiv je jedním z nejkrutějších prostředí. Pakliže tyhle děti vženete na základní školu, kde budou za permanentního otloukánka, dostávat čtyřky pětky, spolužáci se jim budou vysmívat, že jsou hloupí, může to dopadnout dvojím způsobem: buď se z dítěte stane schizoid, neurotik, možná dokonce psychicky nemocný člověk, nebo najde východisko v agresivitě, začne mlátit všechny kolem sebe," míní předseda Asociace speciálních pedagogů.
Přečtěte si: Zrušení 'zvláštních' škol zvýší počet agresorů, kritizuje úřad Pilař
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
17 komentářů:
Pan Pilař má pravdu v tom, že u nás téměř všichni lidé umějí číst a psát (i děti se vzdělávacími potížemi). Stejně tak u nás neřádí pouliční dětské gangy. Asi ty "zvláštní školy" a "polepšovny" nějaký význam pro společnost mají. České děti skutečně umějí psát a dětské gangy řádí v cizině a ne u nás.
Proč všichni ministři mají nutkání všechno reformovat?
12:21 - Proč? Ptejte se Bruselu!
Někdo to gesto inkluze udělat musí (a hlavně sáhnout do peněženky). Jinak by hrozilo, že by nepřizpůsobiví začali emigrovat k nim.
Třeba se praktické děti na svoji asimilaci integrací těší. Už se jich někdo ptal?
"Tak děti! pěkně se utište, tady k nám přišli naši noví spolužáci, jak jsme si říkali, abyste se k nim chovali hezky a nedávali jim najevo, že jsou hloupí. Kdo jim to dá najevo, bude ještě větší blbec než oni."
Ad Brusel.
Možná by také šlo zkusit argumentovat věcnými důkazy a výsledky fungujícího systému.
Pokud vím, pak kritizována není existence škol "zvláštních", praktických, či jak to nazveme, jako takových.
Kritizován je fakt, že je přílišné procento romské menšiny do těchto škol umisťováno poněkud automaticky, bez ohledu na jejich intelektové schopnosti.
Jejich zaostávání je často spíše charakteru sociálního, absencí základních návyků atd.
Ale nikdo nám z EU nenařizuje, pokud vím, naše speciální školství zlikvidovat.
P.S.: Co takhle změna názvu na "vyrovnávací škola".
Chceme přece vyrovnat šance na uplatnění, odstranit sociální hendikep, atd., ne?
;-)
Ale houby! Jen ať ty zvláštní školy zruší! Jsem jedině pro. Nažeňme např. čtvrťáky ze zvláštních škol, kteří počítají sotva do 20, mezi čvrťáky na základkách, kteří počítají do
1000 000. A nažeňme speciální pedagogy, kteří berou ve zvláštních zcela opravněně vyšší platy než kantoři na základkách, do základek jako asistenty za minimální plat, který asistenti pobírají nyní. Tomu aspoň šíkám koncepce jak se sluší a patří!!!
Mám takový pocit, že tato "pozitivní diskriminace" jedinců s IQ okolo 70 škodí pouze těmto dětem. V ZŠ hlavního vzdělávacího proudu nemají šanci. Tyto děti byly zvyklé na malé kolektivy spolužáků s individuálním přístupem pedagoga a asistenty. To nelze realizovat v kolektivech "26" a více. To je jasné, o tom netřeba diskutovat.Při počtu žáků 30 a na vyjímku 34 přece nelze k těmto žákům individuálně přistupovat. Kolik asi může pedagog za 45 minut zvládnout těchto žáků ? Zároveň se automaticky výuka změní na frontální výuku. Na nové metody a formy práce zapomeňme.
Tito žáci nemají šanci. Zkuste sedět 6 vyučovacích hodin v místnosti a výukou třeba Einsteinovy teorie relativity. Nebudete nic chápat. Ve stejné pozici jsou žáci, které chceme integrovat. Za 6 hodin nepochopí naprosto nic, pač do hrnku ( jejich hlavy ) již nelze nalít více vody. Geneticky to prostě nelze. Ignorant
"Moudrost je dovednost, jak přiměřenými prostředky dosáhnout společné dobro."
A tak se oprávněně bojím, že tímto opatřením nejde ani o dobro, ani o moudrost. Ublíží to dětem, které ani nebudou vědět, proč to mají podstoupit. Nebo jim škola vystěvtlí inkluzi a integraci? Přezkouší je pak z toho a hurá do slučování..
Nebo máte jiný nápad jak asimilovat nesourodé inteligence a dětskou nesourodou nezralost?
Když to Dobeš dopustí, asi o tomu rozumí.
asi o tomu rozumí.
Tato věta vyvolala u nás doma bouři smíchu. Ten nejhorší ministr školství od roku 1989 to absolutně nerozumí. je to jen chaotik.
Také nesouhlasím s přehnanou integrací - především u mentálně retardovaných dětí. Nelíbí se mi ani hranice 5 integrovaných dětí na třídu - nedokážu si představit učit současně průměrné žáky, 5 integrovaných žáků a každého s jiným typem postižení a k tomu se věnovat ještě nadaným dětem, jak se to od učitele vyžaduje. Nějakou dobu jsem učila na zvláštním SOU a musím říci, že učitelky na zvláštních ZŠ odvedly skvělou práci. Zatímco v běžných třídách SOU se takřka nedalo učit, děti na zvláštním SOU byly klidnější, vyrovanější a hlavně nebyly tak zakomplexované. Pracovalo se mi s nimi hodně dobře - i díky sníženému počtu žáků ve třídě. Zvažovala jsem podpis na iniciativě paní doktorky Teplé. Nepodepsala jsem jen z jednoho důvodu, a tím byl její návrh 12-leté povinné školní docházky. Zažila jsem na SOU povinnou 10-letou docházku a to bylo martyrium jak pro žáky, tak pro učitele. U některých žáků jsme počítali doslova hodiny, které ještě musí ve škole strávit - odejít už neměli kam. Byli jsme jakási poslední instance před polepšovnou...
Jana
Mame u nas v jedne sestce 30 zaku (vetsinu trid tak plnou nemame, tato sestka je vcelku vyjimka), z toho 2 romy, jeden je OK (sestra uz vysla, vyucila se a nekde pracuje), jeden chodil kazdy rok nekam jinam, ted bohuzel k nam.
Muzete hadat, jake procento meho casu ve vyucovaci hodine tento JEDEN chudacek (on ma pravo jist, on je diskriminovan, a podobne, to uz umi) spotrebuje proti zbytku tridy. A neni sila, ktera by ho zvladla, nic na nej neplati, ani po dobrem, ani po zlem. A je to maly prcek.
Ma to jednu vyhodu - zacinam se daleko lepe divat na vsechny ostatni "problemove zaky".
Dost dobre si ovsem neumim predstavit, co budu delat, az budou ve tride takovi dva...
Ano, inkluze je zatraceně drahá (a tím pádem ji nelze za současného stavu financování školství provozovat).
Otázka je, jestli je zbytečně drahá.
Jestli náhodou segregace "ve velkém" není dražší.
Víte, kolik peněz měsíčně či ročně stojí uhlídání jednoho ghetta o pár stech obyvatelích, pro které jsou příslušníci většinové společnosti odlišný živočišný druh, se kterým se neidentifikují a nanejvýš ho možná považují za vhodný k exploataci?
Zeptejte se policejních velitelů ze Šluknovska. Řeknou vám částky, které když si patřičně extrapolujete, začnou vám připadat nejen náklady na různé formy inkluze, ale málem i celé dnešní náklady na školství jako zanedbatelná čísla.
Kdysi po revoluci byl u nás ve škole na návštěvě univerzitní profesor z USA - velmi obdivoval systém speciálního školství!!!
Z nynější praxe vím, že integrace dětí s LMR do běžných ZŠ naprosto nefunguje a speciální vzdělávací potřeby žáků nejsou naplňovány. Ředitelům nejde o dítě, ale o dotace (omlouvám se těm, kteří do integrací jdou se znalostí problematiky. A souhlasím s názorem, že dětský kolektiv je zlý - naše děti se přes veškerou snahu učitelek ocitají v sociální izolaci!
7. listopadu 2011 10:41
Nechci Vás urážet, ale jste vedle jako jedle. Vypadá to, jakoby v USA a Velké Británii tato gheta nebyla. Toto etnikum se nepodařilo včlenit do společnosti posledních 600 let. Je to běh na dlouhou trať. Problém vidím v tom, kdo je na těchto místech shromažďuje ? Kdo na těchto chudácích vydělává obrovské částky? Stát by si měl pohlídat tyto "podnikatele" a lichváře. To však vláda nedělá ! Pak by se za tyto zásahy dalo dát policajtům třeba 5x tolik !Ignorant
Pro Ignoranta:
"Toto etnikum" - které myslíte? V ghettech v USA a VB jsou úplně jiní lidé než u nás. Navíc jste mi srovnávání s USA/VB podsunul. Oni z toho, co ve skutečnosti znamená inkluze, moc neprovozují.
Souhlasím s Vámi, že jde o velmi drahý běh na velmi dlouhou trať, stejně tak se asi shodneme, že rušení "zvláštních škol", co chystá Dobeš, je v duchu jeho "nejlepších tradic" pitomost.
Ale neshodneme se, pokud mě budete přesvědčovat, že přes "zvláštní školy" vede cesta do lepší budoucnosti. "Zvláštní školy", jinými slovy programová a důsledná segregace dětí, je z nouze ctnost.
Prostě a jednoduše: jestli si někdo myslí, že složité problémy, které jsme si dále zhoršili neřešením a ještě upevnili "levnými a účinnými" ZvŠ (i kdyby je obdivoval ne jen jeden profesor z USA, pro 13:09), se dají vyřešit za málo peněz, času a práce, tak nedají.
A už jen na okraj, i ředitelům "ZvŠ" jde o dotace a o existenci.
A jestli je dětský kolektiv "zlý", tak to jako necháme tak, prostě to konstatujeme a budeme si to ještě pěstovat?
Pokud by měli být všichni pod jednou střechou, pak jedině mít vyrovnávací třídy. Tam by měli učit hlavně spec. pedagogové, jako dnes v praktických školách, případně pár odborných učitelů ze školy na kmenové předměty. Ale ani to by možná nešlo - musel by mít úplně jiné plány/osnovy. Společné by měli třeba jen výchovy (při půlených počtech žáků ve třídě) a mimoškolní akce.
Myslím, že by se rozhodnutí mělo nechat na rodičích. Proč to řešit za ně? Ať si každý vybere, zda chce pro své dítě inkluzi nebo praktickou školu. Jak jednoduché.
Ať si každý vybere, zda chce pro své dítě inkluzi nebo praktickou školu.
Jednoduché je to teď, kdy si rodiče vybrat mohou.
Pokud budou praktické školy zrušeny, bude možnost výběru nulová.
Myslím, že svůj díl pravdy mají obě strany.
Odpůrci v tom, že mnohdy se vstupenkou do "zvláštní školy" stávala samotná příslušnost k etniku.
Sociální nevyzrálost a absenci některých návyků by v takových případech měla řešit spíše jakási "nultá" třída, před základní školou, případně vhodný program ve škole mateřské.
To se ale dá řešit.
Zastánci zvláštních škol mají pravdu v tom, že pokud je dítě intelektově neschopné výuky v běžném prostředí, pak mu násilnou inkluzí jenom ublížíme.
Což platí bez ohledu na etnikum.
Zrušením těchto škol problém nevyřešíme, ale eskalujeme.
Zda a do jaké školy má dítě nastoupit, to je dosti odborný problém, kde je nutno vážit na lékárnických váhách.
Opravdu mám pocit, že naše školství má v současnosti dost jiných problémů a nevidím žádný přínos v tom, pokud někdo zbytečně vymýšlí další.
Kromě toho se nemohu zbavit dojmu, že zastánci "Totální inkluze" často patří spíše do kategorie, kterou pracovně nazývám "Hlasatelé univerzálního dobra ve jménu jedině pravé myšlenky".
Že o děti tady povětšinou vlastně vůbec nejde.
Že argumentace je pořád v rovině: "No my si myslíme, že když to bude takhle, tak to bude lepší".
Existují u nás nějaké pilotní projekty inkluze, běžící alespoň 5 - 7 let, na kterých by šlo názorně deklarovat a vyhodnotit, i statisticky, náklady a přínosy?
(Přiznám se, že já jsem kromě několika krátkodobých projektů organizace "Člověk v tísni" na žádné nenarazil.)
Máme srovnávací analýzy, studie, vyhodnocení?
Nebo se zase jen pouštíme do neověřeného experimentu s celou generací, jak tomu bylo v minulosti už vícekrát?
Zdůrazňuji především to U NÁS, tedy v ČR.
Projekty z Finska či odjinud je možné argumentovat až tehdy, když budeme do školství obecně (a inkluze konkrétně) vkládat porovnatelné prostředky.
Okomentovat