Přečtěte si: V Česku byli na zvláštní, v Británii s přehledem dokončují i střední školu (AKTUALIZOVÁNO)

úterý 29. listopadu 2011 ·

Britská organizace Equality za podpory Roma Education Fund zpracovala ojedinělou studii uplatnění romských dětí na britských školách. Výsledky dokazují, že děti, které český školní systém posílal do zvláštních škol, po přestěhování do Británie s přehledem vystudují britské školy hlavního proudu i školy střední.

Z článku Jackie Hide v Reporti.net vybíráme:

  • 85% všech „zkoumaných“ romských žáků bylo v ČR a na Slovensku umístěno do speciálních či segregovaných škol.
  • Průměrné výsledky romských žáků (9-15 let) v matematických a čtenářských dovednostech a přírodních vědách byly na britských mainstreamových školách pouze lehce podprůměrné.
  • Jen malému procentu celé kohorty romských žáků (2-4 procenta) byly diagnostikovány speciální vzdělávací potřeby na základě vzdělávacích obtíží či znevýhodnění, které jim v porovnání s ostatními dětmi znesnadňují samotné vzdělávání či přístup ke vzdělávání. Těmto romským dětem je v Británii odpovídající podpora poskytnuta v rámci mainstreamových škol.
Studie ke stažení ve formátu PDF

24 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
29. listopadu 2011 v 17:01  

No a co když je zakopaný pes v motivaci. U nás žádnou motivaci neměli, protože věděli, že stát jim ty sociální dávky dá až se budou válet doma nebo po hospodách. V Anglii se s nimi nikdo nepáře. Pokud se tam chtějí udržet musí prostě makat a hotovo, jinak by se vrátili s odtudou zpátky k nám.

Anonymní řekl(a)...
29. listopadu 2011 v 17:04  

Jo a máte vůbec někdo, co to jsou v Anglii mainstramové školy? Ty jsou přece na úrovni našich zvláštních škol. Normální anglán by do takové školy nedal dítě ani náhodou. Až budete příště odněkud něco brát ověřujte si co vlastně píšete.

Charlie řekl(a)...
29. listopadu 2011 v 17:15  

Několik seriozních otázek (bez nich nemá pro mne statistický výzkum význam):

1. Kolika zkoumaných žáků se výzkum týkal?

2. V jakém jazyce se výzkum prováděl? Jak dlouho před výzkumem se zkoumaní žáci tento jazyk učili?

3. Kolik žáků je v tzv. mainstreamové třídě v UK?

4. Kolik odborníků se těmto žákům věnovalo kromě učitele (psychologové, jazykoví lektoři, asistenti učitelů)?

4a. Kdo odborníky platí, je-li jejich počet nenulový?

4b. Jaké jsou náklady na vzdělání 1 žáka v mainstreamové škole v UK?

5. Kolik % HDP dává UK na školství?

6. Jaké jsou výsledky vzdělávání ostatních menšin.

A na závěr jedna "podpásovka":
Kolik rodičů zkoumaných žáků dobrovolně nebo nedobrovolně podepsalo (a pak si ztěžovalo) umístění svého dítěte do zvláštní nebo praktické školy v ČR?

Anonymní řekl(a)...
29. listopadu 2011 v 17:30  

Chybí ještě informace, kolik romských absolventů našich speciálních škol bylo přijato na Oxford nebo jinou kvalitní univerzitu v UK. Hned bych měl dobrý pocit, že ta dřina s jejich výukou nebyla marná.

Anonymní řekl(a)...
29. listopadu 2011 v 17:55  

Charlie:
Vy jste se asi zblaznil - pokladat otazky, Vam nestaci "hruby vysledek"? Porad nejake analyzy... :-)

Charlie řekl(a)...
29. listopadu 2011 v 18:06  

Hluboce se omlouvám, ale jako matematik, fyzik a výpočtář mám rád jasná a ověřená fakta. A znáte ty vtipy o statistikách... A protože tuhle jsem sám nedělal, chci vědět, do jaké míry si ji autoři poupravili :)

Anonymní řekl(a)...
29. listopadu 2011 v 20:11  

Stále nám není jasné, proč v Kanadě zavedli vízovou povinnost pro občany ČR ?

Anonymní řekl(a)...
29. listopadu 2011 v 20:51  

Vzorek testovaných byl 10, 50,....100?

Anonymní řekl(a)...
29. listopadu 2011 v 20:53  

Zajímavý je velmi častý návrat "Angličanů", přihlášení jejich dětí do školy a za měsíc zase odjezd do Anglie. Důvod neznám, mohu jen spekulovat. To je dotaz pro ministra Drábka.

krtek řekl(a)...
29. listopadu 2011 v 21:03  

Najdete-li si čas a originální zprávu, zjistíte, že dotazovaných bylo 61. 30 z nich chodilo v Čechách na školu blízkou základní škole praktické (nevím, co to je) a jen menšina na základní školu praktickou. Nedočetl jsem do konce (nedostatek času, ne zájmu). Výzkum je zajímavý, ale tak zobecnit jako ve zprávě je příliš odvážné.
To, že se Romům má dostat co nejúplnějšího vzdělání, podepisuji. Ale mládež všeobecně má spoustu jiných vzorů a stimulů, takže vlastní vzdělávání je až na ... místě.

Anonymní řekl(a)...
29. listopadu 2011 v 21:13  

Je rozdíl mezi přistěhovalcem, který se chce v nové zemi integrovat. Vždy se snaží o něco více. Když se navíc setká s lidmi bez předsudků, má určitě větší šanci, než když žije v ČR.

Anonymní řekl(a)...
29. listopadu 2011 v 21:18  

Za podpory Roma Education Fund - zajímá mě objektivita požadavky testu.

Anonymní řekl(a)...
29. listopadu 2011 v 21:29  

Je rozdíl mezi přistěhovalcem,...


tedy z toho plynoucí informace : Doma zbyli ti nepřizpůsobiví. S touto teorií lze souhlasit. Další podezřelá věc, v Anglii je přestěhováno jen tak málo rodin , když byl počet testovaných 61 ? Nějak se mě to nezdá.

Luděk Blaha řekl(a)...
29. listopadu 2011 v 21:36  

No vidíte, že to jde, když se chce. Slušivý oblek, kravata.
Na ilustračních snímcích jsem zaregistroval dokonce i Afroromy.

Škoda, že se u nás nenajde nějaká renomovaná organizace, která by recipročně vypracovala ojedinělou studii o v česku nerabujících Afričanech, Arabech, Indech a Pákistáncích. Aby také Britové měli o čem přemýšlet.

Anonymní řekl(a)...
29. listopadu 2011 v 22:18  

Neměla by se Lucie Fremlová, která se na studii podílela, věnovat raději charitě v České republice nebo pracovat jako romská asistentka ve škole? Možná by pak problém viděla trochu jinak.

poste.restante řekl(a)...
29. listopadu 2011 v 23:37  

Řekněme si upřímně, že některé romské děti v minulosti opravdu končily v praktických (či zvláštních) školách nikoliv kvůli nízké inteligenci, ale spíše kvůli mizerné vyspělosti sociální.

Snad by to řešily přípravné, nulté třídy, nebo speciální program v Mateřské škole.

Na druhou stranu vah je ale nutno položit fakt, že motivace k začlenění je v nové zemi obvykle vyšší, ale hlavně, že dojde k vytržení žáka z domovského ghetta, kde ani kolem sebe nevidí zrovna moc vzorů úspěšných studentů.

Vliv prostředí romských osad na jejich obyvatele je krásně možné sledovat na východním Slovensku.
Kdo se sem narodí, jen málokdy odsud odejde.
Ne, že by nemohl, prostě nechce.
A i kdyby snad jednotlivec sám měl snahu, prostředí ho stáhne zpátky jako močál.

Závěrem.
Vzorek 61 rodin mi přijde opravdu jako poněkud malý, na tak překotné závěry.
Přesto bych studii šmahem neodsuzoval jen proto, že se nám její závěry nelíbí.
Což takhle srovnávací studie?

Anonymní řekl(a)...
30. listopadu 2011 v 0:09  

Pokud by to tak platilo, pak:
- romsti zaci ve zvlastnich skolach musi byt vicemene bezproblemovymi premianty (nemam statistiku, zda ano a kolik se jich bez problemu vyuci)
- je mozne, ze uroven britskych mainstreamovych skol je katastrofalni
- romsti zaci musi byt velmi nadani na jazyky, ze zvladaji vyuku v AJ

Anonymní řekl(a)...
30. listopadu 2011 v 3:21  

Obávám se, že B je správně: úroveň britských veřejných škol je katastrofální

Anonymní řekl(a)...
30. listopadu 2011 v 13:12  

Obavam se, ze uroven ceskych skol sla markantne dolu. Viz vysledky posledniho pruzkumu PISA.

Anonymní řekl(a)...
30. listopadu 2011 v 13:17  

Obavam se, ze uroven ceskych skol sla markantne dolu. Viz vysledky posledniho pruzkumu PISA.
http://www.uiv.cz/clanek/607/1871

Anonymní řekl(a)...
30. listopadu 2011 v 17:40  

No dyť jo, o to se přece už dvacet let snažíme, přiblížit se co nejvíce západu. Školství nevyjímaje.

Anonymní řekl(a)...
30. listopadu 2011 v 20:55  

už dvacet let snažíme, přiblížit se co nejvíce západu. Školství nevyjímaje

Kdyby jenom školství. Já se kupříkladu už dvacet let snažím podobat se modelkám ze západních časopisů, a ono nějak prdlajs...

Luděk Blaha řekl(a)...
30. listopadu 2011 v 21:40  

podobat se modelkám ze západních časopisů

A v kterém freewareu si děláte retuše?

Anonymní řekl(a)...
30. listopadu 2011 v 21:59  

Žádné retuše. Zakoupila jsem štěně, velmi aktivní. Doufám, že venčení a skotačení nám oběma půjde k duhu.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.