Britská organizace Equality za podpory Roma Education Fund zpracovala ojedinělou studii uplatnění romských dětí na britských školách. Výsledky dokazují, že děti, které český školní systém posílal do zvláštních škol, po přestěhování do Británie s přehledem vystudují britské školy hlavního proudu i školy střední.
Z článku Jackie Hide v Reporti.net vybíráme:
- 85% všech „zkoumaných“ romských žáků bylo v ČR a na Slovensku umístěno do speciálních či segregovaných škol.
- Průměrné výsledky romských žáků (9-15 let) v matematických a čtenářských dovednostech a přírodních vědách byly na britských mainstreamových školách pouze lehce podprůměrné.
- Jen malému procentu celé kohorty romských žáků (2-4 procenta) byly diagnostikovány speciální vzdělávací potřeby na základě vzdělávacích obtíží či znevýhodnění, které jim v porovnání s ostatními dětmi znesnadňují samotné vzdělávání či přístup ke vzdělávání. Těmto romským dětem je v Británii odpovídající podpora poskytnuta v rámci mainstreamových škol.
24 komentářů:
No a co když je zakopaný pes v motivaci. U nás žádnou motivaci neměli, protože věděli, že stát jim ty sociální dávky dá až se budou válet doma nebo po hospodách. V Anglii se s nimi nikdo nepáře. Pokud se tam chtějí udržet musí prostě makat a hotovo, jinak by se vrátili s odtudou zpátky k nám.
Jo a máte vůbec někdo, co to jsou v Anglii mainstramové školy? Ty jsou přece na úrovni našich zvláštních škol. Normální anglán by do takové školy nedal dítě ani náhodou. Až budete příště odněkud něco brát ověřujte si co vlastně píšete.
Několik seriozních otázek (bez nich nemá pro mne statistický výzkum význam):
1. Kolika zkoumaných žáků se výzkum týkal?
2. V jakém jazyce se výzkum prováděl? Jak dlouho před výzkumem se zkoumaní žáci tento jazyk učili?
3. Kolik žáků je v tzv. mainstreamové třídě v UK?
4. Kolik odborníků se těmto žákům věnovalo kromě učitele (psychologové, jazykoví lektoři, asistenti učitelů)?
4a. Kdo odborníky platí, je-li jejich počet nenulový?
4b. Jaké jsou náklady na vzdělání 1 žáka v mainstreamové škole v UK?
5. Kolik % HDP dává UK na školství?
6. Jaké jsou výsledky vzdělávání ostatních menšin.
A na závěr jedna "podpásovka":
Kolik rodičů zkoumaných žáků dobrovolně nebo nedobrovolně podepsalo (a pak si ztěžovalo) umístění svého dítěte do zvláštní nebo praktické školy v ČR?
Chybí ještě informace, kolik romských absolventů našich speciálních škol bylo přijato na Oxford nebo jinou kvalitní univerzitu v UK. Hned bych měl dobrý pocit, že ta dřina s jejich výukou nebyla marná.
Charlie:
Vy jste se asi zblaznil - pokladat otazky, Vam nestaci "hruby vysledek"? Porad nejake analyzy... :-)
Hluboce se omlouvám, ale jako matematik, fyzik a výpočtář mám rád jasná a ověřená fakta. A znáte ty vtipy o statistikách... A protože tuhle jsem sám nedělal, chci vědět, do jaké míry si ji autoři poupravili :)
Stále nám není jasné, proč v Kanadě zavedli vízovou povinnost pro občany ČR ?
Vzorek testovaných byl 10, 50,....100?
Zajímavý je velmi častý návrat "Angličanů", přihlášení jejich dětí do školy a za měsíc zase odjezd do Anglie. Důvod neznám, mohu jen spekulovat. To je dotaz pro ministra Drábka.
Najdete-li si čas a originální zprávu, zjistíte, že dotazovaných bylo 61. 30 z nich chodilo v Čechách na školu blízkou základní škole praktické (nevím, co to je) a jen menšina na základní školu praktickou. Nedočetl jsem do konce (nedostatek času, ne zájmu). Výzkum je zajímavý, ale tak zobecnit jako ve zprávě je příliš odvážné.
To, že se Romům má dostat co nejúplnějšího vzdělání, podepisuji. Ale mládež všeobecně má spoustu jiných vzorů a stimulů, takže vlastní vzdělávání je až na ... místě.
Je rozdíl mezi přistěhovalcem, který se chce v nové zemi integrovat. Vždy se snaží o něco více. Když se navíc setká s lidmi bez předsudků, má určitě větší šanci, než když žije v ČR.
Za podpory Roma Education Fund - zajímá mě objektivita požadavky testu.
Je rozdíl mezi přistěhovalcem,...
tedy z toho plynoucí informace : Doma zbyli ti nepřizpůsobiví. S touto teorií lze souhlasit. Další podezřelá věc, v Anglii je přestěhováno jen tak málo rodin , když byl počet testovaných 61 ? Nějak se mě to nezdá.
No vidíte, že to jde, když se chce. Slušivý oblek, kravata.
Na ilustračních snímcích jsem zaregistroval dokonce i Afroromy.
Škoda, že se u nás nenajde nějaká renomovaná organizace, která by recipročně vypracovala ojedinělou studii o v česku nerabujících Afričanech, Arabech, Indech a Pákistáncích. Aby také Britové měli o čem přemýšlet.
Neměla by se Lucie Fremlová, která se na studii podílela, věnovat raději charitě v České republice nebo pracovat jako romská asistentka ve škole? Možná by pak problém viděla trochu jinak.
Řekněme si upřímně, že některé romské děti v minulosti opravdu končily v praktických (či zvláštních) školách nikoliv kvůli nízké inteligenci, ale spíše kvůli mizerné vyspělosti sociální.
Snad by to řešily přípravné, nulté třídy, nebo speciální program v Mateřské škole.
Na druhou stranu vah je ale nutno položit fakt, že motivace k začlenění je v nové zemi obvykle vyšší, ale hlavně, že dojde k vytržení žáka z domovského ghetta, kde ani kolem sebe nevidí zrovna moc vzorů úspěšných studentů.
Vliv prostředí romských osad na jejich obyvatele je krásně možné sledovat na východním Slovensku.
Kdo se sem narodí, jen málokdy odsud odejde.
Ne, že by nemohl, prostě nechce.
A i kdyby snad jednotlivec sám měl snahu, prostředí ho stáhne zpátky jako močál.
Závěrem.
Vzorek 61 rodin mi přijde opravdu jako poněkud malý, na tak překotné závěry.
Přesto bych studii šmahem neodsuzoval jen proto, že se nám její závěry nelíbí.
Což takhle srovnávací studie?
Pokud by to tak platilo, pak:
- romsti zaci ve zvlastnich skolach musi byt vicemene bezproblemovymi premianty (nemam statistiku, zda ano a kolik se jich bez problemu vyuci)
- je mozne, ze uroven britskych mainstreamovych skol je katastrofalni
- romsti zaci musi byt velmi nadani na jazyky, ze zvladaji vyuku v AJ
Obávám se, že B je správně: úroveň britských veřejných škol je katastrofální
Obavam se, ze uroven ceskych skol sla markantne dolu. Viz vysledky posledniho pruzkumu PISA.
Obavam se, ze uroven ceskych skol sla markantne dolu. Viz vysledky posledniho pruzkumu PISA.
http://www.uiv.cz/clanek/607/1871
No dyť jo, o to se přece už dvacet let snažíme, přiblížit se co nejvíce západu. Školství nevyjímaje.
už dvacet let snažíme, přiblížit se co nejvíce západu. Školství nevyjímaje
Kdyby jenom školství. Já se kupříkladu už dvacet let snažím podobat se modelkám ze západních časopisů, a ono nějak prdlajs...
podobat se modelkám ze západních časopisů
A v kterém freewareu si děláte retuše?
Žádné retuše. Zakoupila jsem štěně, velmi aktivní. Doufám, že venčení a skotačení nám oběma půjde k duhu.
Okomentovat