„Víte, a co kdybyste paní redaktorko napsala, že v České republice mají takovou péči o romské děti, že dokonce pro ně mají školy, které respektují jejich etnikum, jejich vzdělávací potřeby, které spolupracují s jejich rodiči, které jim nabízejí specielní vzdělávací program z hlediska potřeb jejich vzdělávání, které financují ty školy daleko většími normativy než běžné, prostě bílé české děti,” tak popisuje v dokumentu Zdi z roku 1999 významná úřednice ministerstva školství Marta Teplá smysl tehdejších zvláštních škol. Včera se objevila zpráva, že paní Teplá ministerstvo, v němž dlouhá léta posilovala pozice speciálního vzdělávání, náhle opouští. Co to znamená?
Z článku Tomáše Habart v Varianty.cz vybíráme:
Vraťme se ještě k úvodní citaci. Ano, zní to jako skvělá zpráva – na přelomu tisíciletí jsme měli školy, které byly uzpůsobené speciálním vzdělávacím potřebám některých dětí. Jenže, systém byl nastaven tak, že přijetí do zvláštní školy znamenalo vyrůstat v omezeném světě podobně „zvláštních“ vrstevníků s malými ambicemi na zvyšování kvalifikace po ukončení povinné školní docházky. Navíc, skupina těchto dětí byla neformálně (jaksi v praxi, nikoliv legislativně) chápána primárně etnicky. Toto přesvědčení evidentně sdílela i tehdejší vlivná ministerská úřednice Teplá, podle níž je dokonce výhodou českého školství, že má pro romské děti „školy, které respektují jejich etnikum“. Co na tom, že jde o školy zvláštní, tedy již z názvu stigmatizované, o školy, které mají snížený obsah vzdělávání a které kladou důraz na pracovní vyučování s předpokladem, že žáci v budoucnu v lepším případě dokončí učiliště. Jakkoliv nebyly tyto školy oficiálně zřizovány pro romské děti, je vidět, že v tomto smyslu jim bylo v praxi rozuměno. Není divu, že Česká republika nedokázala přesvědčit štrasburský soud o rovných šancích všech dětí na vzdělání.
Přečtěte si: Úřednice Teplá měla na MŠMT skončit už dávno
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
8 komentářů:
A proto ať žije inkluze. Bohužel ale nastane jediné - devastace a rozpad běžných škol. Postihne to pak všechny a náprava nebude ani jednoduchá, ani laciná.
Jaká náprava?
Nebuďte naivní.
Je vidět, že zmatený duch Velkého inkluzisty GreenFoxe stále bloudí chodbami MŠMT. Škoda, po panu Bátorovi je to v krátké době odchod dalšího člověka s funkčním mozkem z ministerstva.
Názory jakéhosi štrasburského soudu na naše školství nám mohou být ukradené. Jen tak mimochodem, kolik cikánů pracuje v úřadech EU? Neměl by se tím štrasburský soudu zabývat?
prezentovat školy s omezeným kurikulem jako vzdělávací instituce
Hezky to pan Habart sepsal. Diskurs, paradigma, kurikulum ...
Jen mi nějak není jasná ta kurikulární omezenost. Nebo že by na wiki psali bludy?
Kurikulum zahrnuje:
- vztahy učitelů a žáků,
- potřeby učitelů, žáků a dalších subjektů participujících na procesu vzdělávání,
- způsoby organizace vzdělávání.
A pořád mi vrtá hlavou, ptal se někdo zvláštních dětí (a jejich rodičů), jaký mají na inkluzi názor? Ztotožnili se s dnešním diskursem a jak pohlížejí na posun paradigmatu?
Až se půjde pan Habart do nějaké omezené školy podívat, šel bych s ním, abych viděl, jak tam jeho intelekt ční.
Ještě mne napadlo, a přiznávám, že to fakt nevím, může jít žák ze speciální školy na gymnázium?
Na gymnázium může dnes jít každý, a když si zaplatí, dokonce ho dodělá.
Na gymnázium může dnes jít každý
Tak co ten Brusel pořád prudí?!
Co to je za pitomce? Jak takové slinty může někdo myslet vážně? Cikánské děti se do speciálních škol dostávají po vyšetření Pedagogicko-psychologickou poradnou a vždy pouze se souhlasem zákonných zástupců. Inkluzivní vzdělávání je nesmysl. Čekám, kdy začne v rámci politické korektnosti uplatňovat inkluzi pražská zoologická zahrada a jak se zvířátka mezidruhově vzájemně obohatí.
Okomentovat