Vedení našeho školského resortu má výborný nápad: Všechny školy budou zpracovávat jednotné testy a tam, kde uspějí nejlépe, budou odměněni coby kvalitní škola. Budou figurovat v přehledech těch nejkvalitnějších, žáci se tam pohrnou a učitelé dostanou přidáno. Je to logické a správné, nebo myslíte že ne? Každý strojní inženýr by nad takovým postupem zaplesal, protože to je přesně postup hodný strojního inženýra, který je zvyklý najít na stroji základní snadno měřitelný ukazatel (třeba otáčky) a podle něj posoudit výkon stroje. U strojů to funguje, bude to fungovat u škol?
Z článku Tomáše Houšky v bigbloger.Lidovky.cz vybíráme:
Druhá výtka je mnohem závažnější, přestože neviditelná. Testy vždy budou mapovat velmi úzkou výseč oné "přidané hodnoty". Jako kvalitní vyhodnotí tu školu, jejíž žáci dobře počítají, dobře vypracovávají cvičení z pravopisu, správně a přesně memorují. Nechci tvrdit, že je špatně to umět ani toto měřit. Jen se z toho opět nic nedovíme o kvalitě školy a srovnáváme nesrovnatelné. Pro jednoduchý příklad: Takové praktické nebo waldorfské školy budou z principu podle tohoto měření vycházet jako katastrofální. Možná díky takto pořízeným a zveřejněným tabulkám zdokumentujeme zargumentujeme a veřejně prokážeme jejich nízkou kvalitu - a tedy nalezneme plnou oporu tuto tak nekvalitní a zbytečnou odnož našeho školství konečně zrušit. Jejich přínos na úrovni akulturace, praktických dovedností, kvality klima školy atd. prostě testy nezměří.
Přečtěte si: Testování žáků a kvalita škol
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
1 komentářů:
No právě, co pan Houška píše, je pravda. Jinak řečeno - jde o to, že školy jako Waldorfské apod. na testování mohou případně i doplatit, pokud se aspoň částečně nepřizpůsobí požadavku plošného prověřování kvality. Vždyť jejich absolventi chodí také na další stupně škol, tedy střední a vysoké, kde se se způsobem různého jiného způsobu hodnocení také setkají.
Ono se nám tady objevuje různé vzdělávací prostředí. Jsou školy nebo obory, kde se učí hlavně prožitkově, pocitově, tam se potom těžko žáci přivádějí k racionálním výstupům ze svých znalostí a dovedností a tudíž je problém je vlastně hodnotit jinak než slovně. Když se takto učí správně, může se dítě hodně naučit i skrze zážitkovou pedagogiku. Bohužel ji mnohdy praktikují laici a žák pak neumí nic, jen přežívá a fláká se. Tady musí testování narazit na odpor, to je jasné.
Okomentovat