Z povzdálí sleduji pokusy o reformu českého školství, včetně zavádění standardizovaných testů - a obávám se, že nikdo z odborníků nemá ponětí o potenciálních důsledcích nepromyšlených kroků, které mohou české školství fatálně poškodit.
Z článku Jany Bradley v BritskéListy.cz vybíráme:
Na začátku 21. století se prezident Bush rozhodl, že americké školství musí být reformováno a podepsal klíčový zákon No Child Left Behind (Žádné dítě nesmí zůstat pozadu), který nařizuje povinné plošné testování všech žáků 3.-8.tříd. Původním účelem reformy bylo standardizovanou formou porovnávat školy, sledovat úroveň gramotnosti a nabytých vědomostí všech žáků.
Testová reforma naprosto změnila podstatu státního amerického vzdělávání. Standardizované testy se staly měřítkem kvality školy - a protože se testuje jen úroveň čtení a matematické vědomosti, žákům se nedostává skutečného vzdělání v ostatních předmětech.
Je kladen obrovský důraz na analýzu textů, ale není kladen žádný důraz na to, co se vlastně ve školách učí. Ve školách může učit každý, kdo má pozitivní vztah k analýze dat a umí učit testové strategie. Dobrý učitel nemusí umět učit, ale musí umět připravit žáky k testům. Znalosti jsou nepodstatné, ty se netestují.(...)
Ve školách se učí především testová příprava, neučí se podrobně nebo do hloubky to, co se netestuje, tedy umění, literatura, vědecké předměty, případně tělesná výchova.
Přečtěte si: Systém standardizovaných testů navrhovaný ministrem Dobešem se v americkém školství naprosto neosvědčil
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
9 komentářů:
(Žádné dítě nesmí zůstat pozadu)
Viz. Dobeš - škola musí doučit všechny žáky to, co neumí. Doplňuji - to co proflákali a nechodili do školy, to co nepochopili a nikdy nepochopí, protože mají IQ nižší jak 70,.....Jednou máme vzor ve Finsku a Francii, v roce 1976 jsme se inspirovali Švédskem a nyní kopírujeme USA.
Tato diskuse je zcela zbytečná - jak se právě dívám na tiskovku pana ministra, on je rozhodnut a přes to nepojede vlak... jakkoli nesmyslné a nebezpečné je.
Cituji: "Dobeš testování chápe spíše jako udržení určitého minimálního standardu vědomostí, které by měli žáci 5. a 9. tříd bezpečně ovládat. Výsledky podle něj mají být především zpětnou vazbou pro školy, učitele, žáky i jejich rodiče." viz. www.idnes.cz
Jestli to myslí dobře, ať si škola sama otestuje, co potřebuje. A to vše v souvislosti s místními podmínkami i osobních znalostí osobnosti žáků.
Veškeré to plošné měření není pro školu a pro děti, ale pro pana Dobeše. To, že má MŠMT nárok, je už mimo předchozí argumenty o dobré zpětné vazbě pro učitele, děti a rodiče.
Neměl byste tak "tlačit na pilu", prozrazuje to, že vám dochází argumenty. Navíc byste měl opatrněji užívat pojmy, neboť zpětná vazba je něco mnohem širšího a smysluplnějšího, než jen "ploché" srovnávání. Dítě je něco mnohem složitějšího, než byste se z matamatických a jazykových testů snažil odezřít. Ale to vy přece jako psycholog víte?
(obyčejný člověk)
Bohužel je to tak, že Dobeš tvrdí "dělám všechno dobře, učitelé za mnou stojí" a ti mu to svým prakticky úplným mlčením stvrzují (diskuse pár nadšenců na České škole či pár odborných článků v periodikách nepatrného nákladu či na webech nepatrné sledovanosti se nepočítá).
Dokonce si teď zřejmě nechají i nakálet na hlavu od Cermatu a budou se znovu nesmyslně proškolovat na opravování státních maturit pod přímým velením Zeleného (ač to byla jedna z mála příležitostí, aby alespoň na dopisy nereagovali a čistě pasivně to bojkotovali).
Takže - ne, že za všechno může nadutý ignorant Dobeš! Teď, po takovém času a tolika příležitostech se ozvat, už jste v tom s ním všichni, kdo jste z titulu své odbornosti mnohokrát mohli nahlas a veřejně říci, že připravuje a páchá škodlivé nesmysly.
Ředitelé, učitelé - zkrátka všichni nesete odpovědnost za průser, do kterého do kterého Dobeš naše vzdělávání valí, společně.
všichni nesete odpovědnost
Pokračování č.3:
Ve výčtu odpovědných nelze opomenout rodiče. Ti za děti nesou odpovědnost před mocí světskou i boží. Měli by se zamyslet nad tím, komu děti dávají v plen.
Ti rodiče ovšem svoji odpovědnost (jako celek) ponesou - v podobě objemu prostředků, které ekonomika provozovaná jejich dětmi vygeneruje na jejich důchody :o/ - přestože těžko mohli posoudit, co se ve školství páchá.
U ředitelů a učitelů je rozdíl v tom, že oni víceméně vědí a přesto s tím nic nedělají.
těžko mohli posoudit
Nevěřím, že rodiče nejsou schopni posoudit míru vzdělanosti a vychovanosti svých dětí.
A jsou-li, je problém daleko hlubší.
A navíc si prosím přečtěte celý původní článek: v USA třicet let experimentovali, až zjistili, kde jsou. Nám stačilo odhadem deset let.
Budeme pokračovat v experimentu "hlavně, aby to děti bavilo"? Tím neříkám, že to musí být nuda, ale počítat se jinak než drilem nenaučím.
A myšlení taky bolí.
To Krtek:
Američané toho mají historicky relativně málo za sebou, tak se občas nadchnou pro nesmysl.
My už bychom s různými pangejty mohli mít víc zkušeností.
Pangejt je "učit děti (v podstatě časem jen) to co jde otestovat". Ten si taky v USA donedávna zkoušeli.
Pangejt je "děti se mají ve škole bavit a hrát si".
Rozumná cesta vpřed je "učení je práce; ale té práce, těch dovedností, a nakonec i těch nezbytných znalostí je dohromady tolik a musí se stihnout za tak krátký čas, že není jiná šance ji zvládnout, než že děti bude bavit (a není od věci, když baví i učitele)".
Okomentovat