Přečtěte si: Stav vzdělávacího systému poznáme i bez testů

úterý 22. listopadu 2011 ·

Psycholog Václav Mertin komentuje včerejší vyjádření ministra Dobeše a dokládá, že očekávání, která ministr a část veřejnosti vkládají do plošného testování na základních školách, se nemohou naplnit a naopak hrozí, že jen posílí negativní trendy v našem vzdělávacím systému.

Z článku v EDUin.cz (článek původně zveřejnily Lidové noviny) vybíráme:

Jeden velký problém pedagogického (i psychologického) testování tkví v tom, že zkoumaná materie je nesmírně složitá, naproti tomu testové nástroje velmi nedokonalé a neúměrně zjednodušující realitu. Pro řadu účelů to příliš nevadí (například pro výzkum, zjišťování populačních vývojových trendů), jenže kdyby se pouze na základě výsledků v testech měl rozhodovat budoucí osud konkrétního dítěte nebo školy, tak jde legrace stranou, protože testy takhle používat nelze. (...)

Plošné testování neslouží vzdělávání a rozvoji dítěte, je určeno zejména pro školské úřady, tedy pro stát. Na to, aby paní učitelka zjistila, co Honzík potřebuje rozvíjet, nepotřebuje plošné testování, ona se to spolehlivěji a validněji dozví, když Honzíka učí.


Je škoda, že rodiče víc nepřemýšlejí o smyslu takového testování. Patrně by museli dospět k tomu, že k informacím o stavu českého vzdělávacího systému lze dospět i bez plošného testování, že takové testování povede víc k přípravě na testy než k rozvoji vzdělanosti a že dnes už tento přístup představuje spíš návrat do odborné minulosti než vhodnou perspektivu.

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.