Přečtěte si: Selekce do škol nepatří

pondělí 14. listopadu 2011 ·

Narazil jsem na článek advokáta Tomáše Richtera, který kritizuje poslední nápad Václava Klause mladšího a ministra školství Dobeše, jemuž Klaus jr. dělá poradce, totiž rozdělovat děti již na základní školy podle nějakých testů na ty, kdo budou smět dále studovat, a na ty, kdo budou „odsouzeni“ k učilištím.

Z článku Borise Cveka v BritskéListy,cz vybíráme:

Uvažování pana Richtera jde naopak správným směrem v tom, že naše školství pomocí svých způsobů hodnocení často nedokáže odlišit opravdu nadaného žáka od žáka pouze konformního. Výchova ke konformitě je hlavní nemocí našich extrémně feminizovaných základních a středních škol. K tomu přidejte kult známek, které se berou v rámci školství nesmírně vážně, ač v reálném životě právem nikoho nezajímají. Často lidé se špatnými známkami na základní či střední škole později excelují na škole vysoké, zejména na těch opravdu náročných vysokých školách, kde konformita je potírána a vyžaduje se samostatné uchopení učiva, přemýšlení nad ním a invence. Proto je nápad Klause jr. a ministra Dobeše rozdělovat lidi podle výsledků nějakých testů na SŠ nebo ZŠ naprosto nesmyslný. Každý by měl mít šanci pokusit se o maturitu a o vysokoškolské studium, kde se může rozzářit jeho hvězda málem udušená a zničená základním a středním školstvím. Závěrem lze však říci, že Richter, Klaus jr. i ministr Dobeš v zásadě prokázali svou nevzdělanost, a to je základní problém české společnosti, totiž že nemá vzdělané elity. Vzdělanost se totiž pozná podle invence, která bere dech, a ne podle opakování zaběhnutých stereotypů, tedy podle konformity. Klaus a Dobeš jsou konformní vůči dnešnímu základnímu a střednímu školství, které má prý rozdělit zrno od plev, Richter je zase konformní s předsudky vůči řemeslníkům a dělníkům, které sdílejí vyšší vrstvy plné primitivů.

7 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
14. listopadu 2011 v 18:28  

Podle této logiky je každý, kdo koná nějakou zkoušku, selektován a diskriminován. Když děláte řidičskou zkoušku, buď uspějete a budete jezdit, nebo neuspějete, a pak máte smůlu. To je tedy také selekce a diskriminace těch, kdo nejsou schopni řidičskou zkoušku složit.

Anonymní řekl(a)...
15. listopadu 2011 v 9:09  

A selekce na gymnazisty ve 12 letech, a ten ostatní plebs, který se pak plácá do patnácti ve škole, to je v pořádku?

Anonymní řekl(a)...
15. listopadu 2011 v 10:53  

A víte co není v pořádku? Selekce na ty, kteří vyhráli Fed Cup a ten plebs, který ho nevyhrál. Já chci sakra taky vyhrát Fed Cup. Platím vás, zařiďte to.

Anonymní řekl(a)...
15. listopadu 2011 v 21:36  

Vzdělávání již ze své podstaty JE A MUSÍ BÝT selektivní a diskriminační - musí být, má-li být kvalitní.

Otázkou je věk, ve kterém se má selekce na studenty/učně provádět.
To že jsme na to my v Česku zvyklí, že se selekce provádí v 15 letech neznamená nic víc, než že jsme na to ZVYKLÍ - nemusí to znamenat, že je právě tento věk ten jediný správný.

Petr S.

Luděk Blaha řekl(a)...
15. listopadu 2011 v 23:16  

Promiňte, ale nešlo by místo slova "selskce" používat pěkné české "výběr"?
Selekce ve mně vzbuzuje ne příliš příjemné souběžné představy. Kdysi jsem četl totiž něco v tom smyslu, a neodbytně mi to utkvělo v paměti, že před inseminací se doporučuje provést selekci vhodného dobytka.

poste.restante řekl(a)...
16. listopadu 2011 v 2:46  

Výchova ke konformitě je hlavní nemocí našich extrémně feminizovaných základních a středních škol.
...
K tomu přidejte kult známek, které se berou v rámci školství nesmírně vážně, ač v reálném životě právem nikoho nezajímají.
...
Každý by měl mít šanci pokusit se o maturitu a o vysokoškolské studium, kde se může rozzářit jeho hvězda málem udušená a zničená základním a středním školstvím.


Nejsem si jist, zda pan Cvek píše o současné škole, anebo spíše o tom, jak si myslí, že to vypadá v současné škole.

Konformita? - když učitel musí každou kravinu z úst žáka respektovat jako jeho osobní názor, na který má "právo"?

kult známek? - Prosím Vás, kolegové, kolik žáků máte v průměrné třídě, které ještě zajímají známky?
A že nezajímají nikoho v reálném životě? - Tak to jsem měl vědět dříve. Já hlupák doteď radil žákům, aby kopie notýsku přikládali k životopisu.

My učitelé zkrátka ty báječné individuality dusíme a ničíme, co nám síly stačí. Je to naše hobby a hlavní důvod, proč tuto profesi vykonáváme.

Tak jen doufám, že se jejich hvězdy rozzáří a osvítí i pana Cveka.

Anonymní řekl(a)...
16. listopadu 2011 v 13:19  

individuality dusíme a ničíme

Cožpak pana Cveka. Ono by to chtělo osvítit i některé odborníky na školství u nás, kteří si myslí totéž co pan Cvek. A média jim věnují víc pozornosti, než by věnovala názorům obyčejných učitelů.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.