Přečtěte si: Rodiče chtějí bojkotovat Dobešovy testy. Nepošlou děti do školy

středa 23. listopadu 2011 ·

Ministr školství Josef Dobeš by měl ještě zapracovat na tom, aby přesvědčil veřejnost, že plošně testovat žáky z 5. a 9. tříd je skutečně potřeba. Jinak totiž hrozí rodičovský bojkot.

Z článku Barbory Říhové v Lidovky.cz vybíráme:

S nápadem plošně testovat žáky pátých a devátých tříd přišel Dobeš loni v létě. Argumentuje propadem českých školáků v mezinárodním srovnání. „Je to návrat k jednotné škole. Ministr to navíc vidí optikou vězeňského psychologa (Dobeš pracoval v Praze na Pankráci jako vězeňský psycholog, pozn. red.), že to nařídí a vězňové to udělají, ale škola přece není vězení. To má být věcí diskuse. Navíc existuje řada materiálů, které dokazují, že testováním nezvýšíte kvalitu vzdělávání,“ argumentuje Riško.


Dobešovi zároveň vadí, že se před čtyřmi lety zrušily povinné školní osnovy a podle České školní inspekce si třetina škol neví s tvorbou vlastních osnov rady. Inspiraci by měl podle odborníků Dobešův resort hledat v zahraničí. Řada zemí má totiž s plošnými testy mnohaleté zkušenosti. OECD ovšem nedávno doporučila, aby se země přikláněly nikoli k plošnému, ale výběrovému národnímu testování na menších vzorcích školáků.

40 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
23. listopadu 2011 v 13:56  

Proč se tento portál nenazývá "Antidobeš". Vždyť vše , co jsem si zde zatím o ministrovi přečetl, je urážlivé, neobjektivní a nefér. Prosím o věcnou diskuzi a návrh na alternativní řešení.

Janek Wagner řekl(a)...
23. listopadu 2011 v 13:59  

Publikujeme všechna dostupná vyjádření Josefa Dobeše i řadu materiálů MŠMT a přímo řízených organizací. Jsme otevřeni všem názorům a všem autorům.

Prosím, můžete konkretizovat urážlivé, neobjektivní a nefér pasáže v tomto článku?

Anonymní řekl(a)...
23. listopadu 2011 v 14:01  

K věcné diskusi musejí být dva.

Kdybyste o čemkoli z oblasti vzdělávání někdy zkusil s panem vězeňským psychologem věcně diskutovat, případně mu navrhovat alternativní řešení, určitě byste sem takovýto příspěvek nenapsal.

(Dočkal byste se totiž právě od něj jen urážek a nejen neobjektivních a nefér, ale rovnou zcela nepravdivých výroků, navíc každý týden jiných.)

Anonymní řekl(a)...
23. listopadu 2011 v 14:44  

Rodičovský bojkot nebude do budoucna nic jiného než další signál dětem, že ve škole není přece potřeba nic dělat. Pánbůh s námi a zlé pryč, protože už teď se s deváťáky nedá vydržet.

Anonymní řekl(a)...
23. listopadu 2011 v 16:01  

Pravděpodobně jste učitel/ka v 9. třídě... V tom případě se zamyslete, co jste pro zlepšení komunikace s nimi udělal/a. Testy to za Vás nevyřeší.

Anonymní řekl(a)...
23. listopadu 2011 v 17:25  

Vážení diskutující,
jsem vedoucí oddělení menší strojírenské firmy. Nejsem tedy zběhlý v psaní delších článků. Nicméně jsem se probojoval až k titulu ing., leč před více než 20 lety. Když říkám, že probojoval, myslím tím se vším všudy. Když vidím, co stačilo mému klukovi, aby poměrně úspěšně procházel na gymnáziu, upřímně se děsím.
Mám pár poznámek na vás, milí učitelé:
1) nechcete testovat, ale co uděláte proti tomu, aby se průměrní i podprůměrní žáci dostali na gymnázium či maturitní obor, kde než se zbaví jen těch největších debilů, to třídu totálně rozhodí?
Když jsem svého kluka nutil do učení, tak na mě vybalil, že to nemá cenu, že jeho nevyhodí, protože ještě nevyhodili daleko horší jedince
2) tvrdím, že ve školství jsou stejně jako jinde prachy až na prvním místě. Vezmete na jakoukoli pseudo střední školu, jejíž zaměření je naprosto nepotřebné pro trh práce, kohokoliv. Chápu, za žáka jsou peníze a peníze jak známo, nesmrdí. Pro peníze nebudete tlačit na pilu, čtyřkaře dovedete k maturitě. Fuj, je mi z toho nanic. Kdyby naše firma nakoupila nekvalitní materiál z Číny, z toho jsme pak vylisovali ložiska a dodali do D - byla by to naše poslední zakázka. Nejenom, že bychom nedostali zaplaceno, ale ty pokuty za nedodržení termínu a kvality by nás položily! Vy naproti tomu vykřikujete, že z bláta vzděláte zlato. Lžete!
3) k tomu, aby ten váš ústav fungoval (neříkám prosperoval), vám stačí dodržet nějaké akreditace a aprobovanost učitelského sboru. Nic víc a nic míň. Vy se nemusíte starat o to, aby absolvent byl použitelný na trhu práce, vy nemusíte reagovat na národní ani celosvětové změny. Důležité je, že budoucím klientům slíbíte maturitu.
3) budu se opakovat, ale po drtivé většině k nám do firmy přijatých (a záhy propuštěných) maturantů jsem přesvědčen, že maturitu je schopen dnes udělat kterýkoli blb! Nejenomže neumějí ani základy jazyka, přestože z toho maturovali, nejenomže neumí vyplnit jednoduchou tabulku hodnot, přestože čtyři roky měli matematiku. Za ty čtyři roky jste maturanty nenaučili samostudiu (nastudovat 50 stránek v manuálu je pro ně neřešitelný problém, jednoho jsem slyšel i nahlas louskat slova (to opravdu nebylo čtení!) a málem to se mnou seklo).
Především nejsou absolutně zvyklí na určitý řád a disciplínu. Prostě když nestíhají nebo jsou jinak indisponovaní, nepřijdou do práce. Jsou na to ze střední školy zvyklí, že?
4) jestli si vzpomenu na svá mladá léta, pak jsem taky uvažoval ode dneška na zítřek. Jenomže když jsem něco flákal, učitelé se se mnou nepárali, dostal jsem kouli. Ale tu kouli dostalo minimum jedinců a sakra jsme se snažili to spravit, aby nás nevyhodili. Dnes je ve stádě víc troubů, kteří zcela v duchu „v jednotě je síla“ si jsou jisti, že tolik(!) nás přece nevyrazí. A štve mě, že to pohlcuje i ty slušné a pilné studenty, včetně mého syna.
Nechcete testovat, nechcete srovnávat, nechcete vyhazovat studenty, nechcete státní maturity, nechcete zkrátka žádnou kontrolu. Zároveň chcete tvrdit, že uděláte ze čtyřkařů maturanty, umožníte trojkařům studovat na gymnáziu, vyrábíte bakaláře těžko pojmenovatelných pavěd jak na běžícím pásu jen na základě nějakých samostatných prací, které buď obšlehnou nebo si je nechají za úplatu udělat. A jestli se bojíte testování ala státní maturita, řeknu jenom tohle. Můj syn si zvolil na gymnáziu úroveň základní. Já jsem se o to nějak nezajímal, neboť mě přesvědčoval, že výhody z absolvování vyšší úrovně mu žádné neplynou. No, budiž, řekl jsem si. Pak jsem viděl zadání. No, to si snad děláte pr...! Matiku s fleku, čeština tak na 75%. A jestli si gymnazista může volit základ a ještě TOHLE nedá, jděte někam s celým státním školstvím.

Anonymní řekl(a)...
23. listopadu 2011 v 17:25  

pokračování
5) navrhněte tedy někdo z učitelů řešení, aby výše popsané jevy nenastaly. Tvrdím, že to se ale nikdy nestane, protože nikdo si pod sebou větev neuřeže. Divím se, že poměrně dost z vás tady v diskuzích nadává na poslance - vždyť používáte úplně stejné prostředky pro vytvoření potřebnosti, nedotknutelnosti, důležitosti vaší školy a hrdě se bráníte jakékoliv kontrole.
Ale tak nějak jsem se s tím smířil. Převedu-li tuto situaci naší branže, pak mi školství připomíná začínající výrobní konkurenci z Číny - neuvěřitelné množství zbytečností a zmetků, které jdou při prvním použití do kytek. Pokud chcete, aby věc sloužila, vezmete velké množství dražšího sekundového lepidla (hromada drahých školení (to se vám zase hodí...) a přizpůsobení si „maturanta“ obrazu svému) a pak to teprve bude fungovat.

Z „civilu“ zdraví Tomáš

poste.restante řekl(a)...
23. listopadu 2011 v 18:28  

Pane Tomáši, ne snad že byste neměl v mnohém pravdu.
Uniká Vám ale jeden podstatný detail.

Žák, to není materiál, ani polotovar a škola není fabrika.

Vy nám jej nadáváte k zušlechtění a my jej nikomu neprodáváme.

Testy nejsou výstupní kontrola.
A už vůbec ne učitelovy práce.

To, co si žák ze školy odnese, jaké informace získá, to je především na něm samotném, potažmo na rodičích.
Škola tomu může pomoci, anebo ublížit. A faktem je, že současné prostředí našeho školství je zparchantělé.
Přesto i dnes odcházejí žáci s excelentními znalostmi. Je to tím, že oni sami se o to zasloužili a příslušný učitel jim vyšel všemožně vstříc a byl přitom šťastný, protože konečně měl žáka, kterého mohl učit.

Neexistuje způsob, jak někoho něco naučit proti jeho vůli.

(Tedy existuje jich několik, ale jsou vesměs zakázány, anebo nelegální.)
:-)


Chcete řešení problému?
Já jej v těchto diskusích nabízím již několik let.

Je to změna financování škol a navýšení rozpočtu resortu ALESPOŇ na úroveň průměru EU, či OECD.

Dokud se bude škola bát vyhodit grázla či flákače,
dokud bude ředitel na poradách "naznačovat", že za dalším žákem půjde ze školy učitel, na jehož výplatu už nezbude, nezmění se vůbec nic.

A dokud lidé v tomto státě nepochopí, že peníze vložené do školství jsou investicí do budoucnosti nás všech, lze měnit jen velmi málo.

Anonymní řekl(a)...
23. listopadu 2011 v 19:15  

Pan Tomáš (17:25) má zase naprostou pravdu. Za všechny normální učitele, kteří chtějí to nefunkční školství změnit, přidávám velký souhlas.
E.N.

Anonymní řekl(a)...
23. listopadu 2011 v 19:23  

to poste.restante, 18:28

Vaše teorie má trhliny.
"Dokud se bude škola bát vyhodit grázla či flákače" - a co uděláme, když se jako grázlíci a flákači chovají v podstatě všichni žáci? Na 2. stupni je to naprosto běžné. Vyhodíme všechny?
Některé děti začínají v 6. třídě jako celkem slušné a pracovité. Ted v půlce listopadu už s nimi nikdo nehne, kecají celou vyučovací hodinu, chodí si volně po třídě, vykřikují, hází vším možným, perou se při hodinách - co s tím dělat? Poznámkám se smějí. Možná tři děti z celé třídy jsou v tom stranou.
Můžete se jako učitel snažit sebe víc je zaujmout, oni vám to dělají snad naschvál. Můžeme je snad vyhodit ze školy?

Anonymní řekl(a)...
23. listopadu 2011 v 19:44  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
Anonymní řekl(a)...
23. listopadu 2011 v 19:46  

Ministr školství Josef Dobeš by měl ještě zapracovat na tom, aby přesvědčil veřejnost, že plošně testovat žáky z 5. a 9. tříd je skutečně potřeba. Jinak totiž hrozí rodičovský bojkot.

To se mi snad zdá. Ministr sice může mít hloupé nápady, ale takhle to demokraticky dotáhneme k tomu, že se nebude ani známkovat a vůbec hodnotit. Mohlo by se totiž stát, že kmotrovské dítko páně velkopodnikatelova by skončilo na posledních místech a tomu je třeba zabránit, aby náhodou pan podnikatel neposlal na školu armádu právníků.

Feřtek zatracuje testy proto, že prý nebudou motivovat ty, kteří budou mít špatné výsledky. Čili nebudeme hodnotit, aby se někdo náhodou nedozvěděl pravdu. Vzhůru k světlým zítřkům, zpátky ni krok.

Anonymní řekl(a)...
23. listopadu 2011 v 19:49  

Můžeme je snad vyhodit ze školy?

Bohužel nemůžete. Můžete jim ale dát povinné testy v deváté třídě, které když neudělají alespoň na 60%, nebudou mít nárok na studium veřejné školy s maturitou. A to uvidíte, jak se situace z roku na rok změní.

Anonymní řekl(a)...
23. listopadu 2011 v 19:53  

A dokud lidé v tomto státě nepochopí, že peníze vložené do školství jsou investicí do budoucnosti nás všech, lze měnit jen velmi málo.


To ano, ale jen efektivně vynaložené. Učit dementy zavazovat si tkaničky s armádou školních psychologů a speciálních pedagogů za zády a pak tyto dementy za každou cenu rvát na vysoké školy, abychom konečně dosáhli stoprocentního podílu VŠ vzdělaného obyvatelstva a za dva tři roky předhonili Švýcarsko v HDP na hlavu, to je prostě nesmysl. Kdo to nevidí, je blb.

Anonymní řekl(a)...
23. listopadu 2011 v 20:00  

to Tomáš: Máte naprostou pravdu, ale myslím si, že kritika učitelů je trochu pláč na cizím hrobě. Znám mraky učitelů, kteří léta horují proti tomu hnoji, co se tady ze školství udělal. Proti těm Feřtekům, Štefflům, Hausenblasům a obdobným mašíblům. Dnes se vše hodnotí na základě mezinárodních statistických studií a pro jakoukoli kravinu najdete vždy aspoň jednu studii, která ji potvrdí, nebo se to o ní alespoň může tvrdit, protože aparát na to, to posoudit, téměř nikdo nemá.

Anonymní řekl(a)...
23. listopadu 2011 v 20:14  

Pravděpodobně jste učitel/ka v 9. třídě... V tom případě se zamyslete, co jste pro zlepšení komunikace s nimi udělal/a. Testy to za Vás nevyřeší.

To je nádherná ukázka nebetyčné blbosti a alibismu. Budeme psát diplomové práce o komunikaci s deváťáky, budeme pořádat semináře, psát studie a podepisovat smlouvy s rodiči. Testy za nás komunikaci nevyřeší. Inu, to jistě ne, ale to po nich nikdo rozumný ani nechce. Test je nástroj státu, resp. daňových poplatníků. Není to primárně zpětná vazba pro školy, ani pro učitele, ale především pro daňové poplatníky, kteří vzdělávání na veřejných školách plně hradí. Začínají se právem ptát, co za své peníze dostávají? Kvalitní odborníky?

Anonymní řekl(a)...
23. listopadu 2011 v 20:26  

to poste.restante
Ono to vypadá, že vám učitelům nepřeju. Není to pravda. Jenom mně vadí, že ve vašem resortu, kde je zastoupeno snad nejvíce vysokoškolsky vzdělaných lidí, se to takhle smolí. Máte naprostou pravdu, že hodně vašich rozhodnutí je zatíženo strachem o existenci, snížením osobního nebo jak tomu říkáte. Máte pravdu v tom, že těch pouhých dvacet by mně dělalo hodně vrásek na čele s tím, jak uživím rodinu... Máte pravdu v tom, že by to chtělo změnu financování.
Ale zvednout všem učitelům by nic nevyřešilo. Mám dobrého kamaráda učitele, učí na střední odborné, bezva chlap. Kdysi u piva jsme plácali o mé branži, kolik do čeho investujeme, co se vyplatí nejvíce lisovat a komu a proč apod. Pravidelně děláme průzkum trhu, máme plán investic.
Nechápu, proč to třeba ve školství taky nezkusíte.
1) Zjistěte si potřeby trhu práce.
2) Školy, které připravují nejpotřebnější absiolventy výrazně finančně podpořte - třeba kapitalisticky tak, že dotaci na žáka vynásobíte koeficientem žádanosti (hlasuji za strojaře dotace krát3)
3) školy, jejichž absolventi jsou neuplatnitelní, zrušte nebo slučte do velmi málo center v republice (umělecký kovář apod., ale taky nechápu velký počet obchodních akademií - vím, že aspoň v našem okrese jsou právě tihle nejvíce nezaměstnaní,a když, tak v úplně jiném oboru) - my taky rušíme nerentabilní provozy
4) konkurenční boj nás nutí držet si velmi vysoký standard výroby - srovnávací testy nebo výsledky státní maturity nebo zkrátka NĚCO vás bude muset donutit vrátit standardy na mnohem vyšší normy než jsou teď

Tomáš

Anonymní řekl(a)...
23. listopadu 2011 v 20:30  

"Vždyť vše , co jsem si zde zatím o ministrovi přečetl, je urážlivé, neobjektivní a nefér."

Mám obavy, že stále nevím co bych pozitivního na Dobeše napsal. Mám snad kladně hodnotit to, že se nechal s celou rodinou na státní útraty vyfotit za 70 000,- nebo že dal vedoucím odborů odměny 150 000,- Kč v době, kdy většina kantorů za práci navíc neměla ani korunu. Já nepsal seminární práci své podřízené. Takových úletů má samozřejmě tento pán více. Taky by lid učitelský zaujalo, proč se stal nejlepším ministrem školství všech dob. Jaká měřítka a srovnání přitom Klaus použil. Ignorant

poste.restante řekl(a)...
23. listopadu 2011 v 20:37  

Anonymní 19:23

Ze základní školy žáka vyhodit nelze. Ze střední ano.
Přesněji nelze vyloučit žáka ze základního stupně vzdělání.
Ale lze jej vyloučit z konkrétní školy. (Tedy ne podle současné zákonné úpravy - to je další systémová změna, kterou navrhuji.)

Uvidíte, že bude stačit několik rodičů, kteří budou muset dítě vozit 15 km dítě do jiné školy, protože z té místní dítko bylo vyloučeno...

Luděk Blaha řekl(a)...
23. listopadu 2011 v 20:39  

navrhněte tedy někdo z učitelů řešení

Řekl bych, pane civilní Tomáši, že synek úspěšně odmaturoval. Blahopřeji. Chci věřit, že to nebylo v duch Vašeho přesvědčení, že maturitu je schopen dnes udělat kterýkoli blb!
Škoda, přeškoda, že jste v době k tomu příhodné, nevlítl do vzdělávacího ústavu a nedožadoval se nekompromisně pro svého synka individuálního studijního plánu s laťkou nastavenou do výšky Vašich požadavků na kvalitní vzdělání a se silně zdůrazněnou hrozbou vyhazovu při jeho neplnění.
Toť můj návrh řešení.
Napravte to v rámci synkových studií vysokoškolských.
Nevybavuji si za posledních dvacet let, že by mi někdo z rodičů poděkoval, že jsem byl při vzdělávání jeho dítěte náročný a důsledný.

poste.restante řekl(a)...
23. listopadu 2011 v 20:40  

Pavel Doležel

Investice může být i špatná, samozřejmě.

Ale my už jsme na toto téma diskutovali a Vy víte, že s Vámi v zásadě souhlasím.

Anonymní řekl(a)...
23. listopadu 2011 v 20:43  

Tomáš

23. listopadu 2011 20:26

Pravdou je, že redukce SŠ teprve čeká. Mělo by se tak ale dít rovným dílem. Jak školy státní, tak školy veřejné. Vysvětlete nám, jak může fungovat druhý stupeň ZŠ na soukromé škole, když má ve čtyřech ročnících 15 žáků ? Možné je to, že Václav Klaus j. "zařídil", aby se tato redukce soukromých škol netýkala ?
Taktéž není možné preferovat jen strojírenské a stavební průmyslovky a školy. To by jsme opravdu společnost ochudili. I některé úplně pitomé obory mají někde své opodstatnění. Taky vadí, že vše házíte pouze na učitele. Ti chodí do práce a snaží se učit. Musíte svou kritiku směřovat na zřizovatele, MŠMT ( a pracuje vůbec podle Vaších představ ?). Ignorant

Anonymní řekl(a)...
23. listopadu 2011 v 20:48  

poste.restante

"nelze vyloučit žáka ze základního stupně vzdělání"

Již se těším, že k této situaci může dojít. Nevěřím však tomu, že se toho do důchodu dožiji. Ignorant

Anonymní řekl(a)...
23. listopadu 2011 v 20:55  

Co je míněno pojmy školy státní a veřejné? Nic takového neexistuje. MŠ a ZŠ jsou zřizovány obcemi, střední školy krajem. Samozřejmě s výjimkou škol soukromých a církevních a několika málo škol, jejichž zřizovatelem je přímo ministerstvo.

Luděk Blaha řekl(a)...
23. listopadu 2011 v 20:57  

Musíte svou kritiku směřovat na zřizovatele, MŠMT a ředitele škol.

Co jsem se kdy dozvěděl, bylo, že máme mít děti rádi, neboť jedno každé přináší nemalé penízky na platy.

poste.restante řekl(a)...
23. listopadu 2011 v 21:01  

Tomáš

Promiňte, ale Vaše znalost problematiky je dost povrchní.
(To Vám nezazlívám, jen to konstatuji. Já nejspíš budu za laika ve Vašem oboru.)

Proč si myslíte, že si neděláme průzkum trhu?

Jedno srovnání s "konkurencí" jsem dělal minulý měsíc.


My na středních školách jsme na volbě žáků a rodičů závislí existenčně. Stejně jako komerční sféra, jen trochu "jinak".

Průběžně aktualizujeme "nabídku", tedy měníme předmětovou skladbu i v rámci oboru.
Když nám z analýzy před 4 lety vyšlo, že rodiče velmi zajímá možnost výuky druhého světového jazyka, překopali jsme celý obor, změnili hodinové dotace, přijali dalšího jazykáře, ...

Používáme i stejné "finty", jako komerce.
Třeba když jsme předmět Průmyslové výtvarnictví přejmenovali na Grafický design, protože na to lidé lépe slyší, ...


Potřeby trhu?
V jedné místní firmě potřebovali obsluhu a programátora CNC stroje. Z 50 uchazečů prošlo do posledního kola 7. Pět z toho naši absolventi. Jeden uspěl.
Navzdory vší bídě, absolventi našich oborů (strojírenské zaměření) bývají úspěšní v hledání práce i přijímačkách na VŠ.
Technické lyceum z matematiky odmaturovalo u SM lépe, nežli gymnázium.

Reakce zřizovatele = kraje?
Sloučil nás se školou, jejíž absolventi jsou neuplatnitelní na trhu práce a snížil počet tříd našich oborů. Technické lyceum chce zrušit úplně. Je to prý neperspektivní obor.

Jako učitele se Vás nikdo na nic neptá, víte?

Anonymní řekl(a)...
23. listopadu 2011 v 21:03  

Překlep - soukromé, ono to pak z textu vyplývá, tak ne hned tak zhurta. Jinak jste neodpověděl ! Ignorant

Anonymní řekl(a)...
23. listopadu 2011 v 21:09  

Nebylo to míněno jako útok, jen mi to nebylo jasné. Moje odpověď ve věci testování je jednoznačná. Ano.

Anonymní řekl(a)...
23. listopadu 2011 v 21:16  

Moje odpověď ve věci testování je jednoznačná. Ano.

Díval jsem se na standardy ČJ,M,AJ. Jen mám možná oprávněný strach, aby to nebylo v podobě maturitního testu z ČJ. " Skotná vlčice,..." atd. Bylo to docela přiblblé a do ČJ to vůbec nepatřilo. Navíc nevěřím Dobešovi, že nevytvoří žebříčky škol, protože mění názor každou minutou. Ignorant

Anonymní řekl(a)...
23. listopadu 2011 v 21:49  

"Antidobeš"

Měl jsem příjemný sen o českém školství, Dobeše jsem tam ale neviděl.

Anonymní řekl(a)...
23. listopadu 2011 v 21:53  

to Ignorant:
To jste asi jeden z mála. A doporučuji VŠEM obhájcům plošného testování, aby si prohlédli indikátory (tj. podklad pro tvorbu testů) na dějepis, občanku, výtvarnou výchovu, hudební výchovu atd. To je totiž druhá vlna z ministerstva. Možná pak začnou mluvit jinak. Najdete je zde: http://diskuze.rvp.cz/viewforum.php?f=607

Anonymní řekl(a)...
23. listopadu 2011 v 22:00  

to 23. listopadu 2011 21:53

Pánbůh zaplať za standardy. V září bylo pozdě s jejich zavedením.

Anonymní řekl(a)...
23. listopadu 2011 v 22:03  

23. listopadu 2011 21:53


Prohlížel jsem si pouze dějepis. Ono chtít po žákovi deváté třídy, aby si 4 roky pamatoval pravěk je brutální. A protože je vyvíjen silný tlak na to, aby se učila především druhá polovina 20. století, tak nevím jak to vyučující vše zvládnou. Nějaký génius zapomněl, že se historie učí chronologicky. Ignorant

Anonymní řekl(a)...
23. listopadu 2011 v 22:11  

Pánbůh zaplať za standardy. V září bylo pozdě s jejich zavedením.



Pánbůh zaplať za standardy. V září 2021 není pozdě s jejich zavedením.Účastnil jsem se debaty na NIDV s náměstky MŠMT. Je to šité horkou jehlou a vše bylo odbyto za pár hodin. Doporučil bych pomalejší tempo zavádění, oponenturu široké pedagogické veřejnosti a alespoň částečnou shodu.

Anonymní řekl(a)...
23. listopadu 2011 v 22:22  

chtít po žákovi deváté třídy, aby si 4 roky pamatoval pravěk

Takže v patnácti už může zapomenout, že byl nějaký pravěk? TAk to myslíte?
Asi je to v tom dějepravectví divně nastaveno. Mí deváťáci nikdy neví, když se na něco ptám z historie - kdy žili lovci mamutů (tvrdili že kolem začátku našeho letopočtu), že antické kultury byly před milionem let, a podobné perličky. Nemají vůbec povědomí, co s čím souviselo. Neměli byste ubrat blábolů a vaty, a chtít od nich to nejdůležitější, zato dobře?

Anonymní řekl(a)...
23. listopadu 2011 v 22:38  

chtít od nich to nejdůležitější, zato dobře

Upřímně - vy dokážete po pěti letech vypočítat geometrický význam totálního diferenciálu ? Vždyť je to přece ve standartu výuky matematické analýzy.

Základy snad učí každý, ale co tvůrce standardu, to jiný názor na tyto základy. Nyní si do toho všeho namotejte ostatní předměty a vytvořte si vzorek ve třídě. Na velkém počtu ZŠ se tam setkáte s trojkaři, čtverkaři, pětkaři. Potom si přidejte sociálně vyloučenou oblast s vysokým počtem nepřizpůsobivých, žáky s IQ 70 z bývalých zvláštních škol. Nyní raďte !!!

Anonymní řekl(a)...
23. listopadu 2011 v 22:41  

standard - oprava

Anonymní řekl(a)...
23. listopadu 2011 v 23:18  

Co je totální diferenciál fakt celý život netuším. Ještě tak sémantický diferenciál, když už. Ale nevědět na ose historie světa, kdy byl zhruba pravěk a čím začíná novověk, no nevím, to mi přijde jako neumět česky poděkovat. Oni si pletou i první a druhou světovou válku, pokud vím. Na to narazíte třeba v občanské výchově - a je vymalováno. Měli teda ten dějepis, nebo ne - člověka napadá.

Luděk Blaha řekl(a)...
24. listopadu 2011 v 0:21  

Hele, a co nějak přesvědčit rodiče, aby bojkotovali Dobešovo školství a neposílali děti do školy vůbec.
Byli jste už někdy v prázdné škole? Tam je tak krásně ticho. Jen ta vůně kadidla chybí ...

Anonymní řekl(a)...
24. listopadu 2011 v 11:04  

Jo, ano to na první pohled vypadá, že pravěk je důležitý. Mně bylo divné, když mi 17-ti letí žáci u Bodamského jezera odpovídali, že se vlévá do Baltského moře. Můj otec pohoršeně říká "voni dneska ani nevěděj, kdo to byl Zápotocký"! A já jsem zase konsternován z toho, že nespočítají, kolik bude 4 sestrám za 4 roky dohromady let. nezlobte se na mě dějepisomilci - ten pravěk mi z toho vychází jako nejméně důležitý.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.