Už za tři týdny si ministerstvo školství přezkouší některé žáky pátých a devátých tříd z češtiny, matematiky a angličtiny. Pilotní projekt se bude týkat stovky tříd po celé zemi. Příští rok v červnu chce ministerstvo otestovat už všechny školy, ostré testování se rozběhne v roce 2014.
Z článku wlk v iDNES.cz vybíráme i video se záznamem úvodního vyjádření pana ministra na dnešní tiskové konferenci MŠMT (záznam celého přímého přenosu zatím není k dispozici):
Při květnovém termínu, tedy zhruba za půl roku, se budou konat už i testy z francouzštiny a němčiny. Generálka prověří také "klima" na dané škole - žáci při ní budou moci hodnotit, jak se ve škole cítí. Ministr dodal, že školy testování spíše vítají. "Nezaznamenal jsem, že by to školy vnímaly úkorně. Školy po tomhle volají, chtějí zpětnou vazbu o tom, jak učí," řekl Dobeš.
Přečtěte si: První páťáky a deváťáky Dobeš prověří za tři týdny, všechny do tří let (video z dnešní TK MŠMT)
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
8 komentářů:
Slyšeli jste, učitelé, ředitelé.
Chcete to VY!
Pan Dobeš je jen váš pokorný sluha, manažer, který vám to organizuje tak, jak jste si sami přáli.
A protože veřejně mlčíte dál, souhlasíte. A ponesete odpovědnost.
ponesete odpovědnost
Jestli, pak "pouze" morální a jen v okruhu tří metrů od hrobu Jana Ámose.
A to je přesně důvod, proč je školství tam kde je a pohne s ním leda jurodivý Dobeš (k horšímu).
To 15:05
Tím chcete říct co?
Že testování jest cestou do pekel?
To 15:44
To je to samé - reagujete na kolegu Bláhu (pobavilo ;-) nebo na předřečníka?
A co tím chcete říct?
---------------------------------
Testování je jednou z forem, jak zjistit, kde jsme, což někteří víme (to, kde jsme) a někteří tušíme.
"Zachránit" školství snížením jeho náročnosti je - podle mne - už nemožné, zvýšením náročnosti je snad ještě šance.
Dovolím si oponovat. V současnosti je většina žáků výborných a chvalitebných na osmiletých gymnáziích. Na spoustě škol zbyli jen žáci dobří, dostateční a nedostateční, kteří vesměs již nemají kam propadnout. Co tady kolego chcete testovat, to opravdu nevím. A co teprve žáci ze sociálně znevýhodněných oblastí - Karvinsko, Ostravsko, střední Morava, sever Čech,...a co tady chcete testovat. Běžně z těchto škol unikají analfabeti. Někteří žáci z rodin nepřizpůsobivých jsou na útěku běžně i měsíce. A je stále hůř.
Pro Krtka:
Testy jak je chystá Dobeš vedou jednoznačně
a) ke snížení náročnosti - v netestovaných předmětech extrémně, v testovaných předmětech ve všem, co se automatizovaným testem ověřit, resp. změřit nedá
b) k dalšímu zhoršení celkové kvality vzdělávání
c) k vyhazování peněz, kterých je i bez toho ve školství zoufale málo.
Pro anonymní z 21. listopadu 21:40:
Jinými slovy tvrdíte: "Téměř 88% žáků 5. tříd jsou trojkaři, čtyřkaři a pětkaři."
To jste asi nikdy neviděl vysvědčení žáků z 5. tříd.
Nebylo by lepší si nejprve zjistit fakta než tu s námi budete manipulovat?
Pavel
Dobrý den
Zatím nevím, co si o tom mám myslet. Připadá mi to jako pohádkový příběh z Půlnočního království, kde se odvolávalo, co slíbilo a slíbilo se, co se odvolalo s tím, že tahle pohádka asi nebude mít dobrý konec.
Včera jsem poslouchal na Radiožurnálu besedu s náměstkem ministra o celoplošném testování a nejsem z toho moudrý. Nejdříve to vypadá, že test bude mít jen jednu variantu a pak se s překvapením zjišťuje, že nelze srovnávat nesrovnatelné. Že je třeba zakomponovat do tvorby testů různá zohlednění pro žáky se specifickými vzdělávacími potřebami, že je třeba jinak přistupovat k žákům ze znevýhodněného sociokulturního prostředí, či je třeba brát v úvahu vybavenost školy moderní počítačovou technikou a připojení k internetu.
Pořád se omílá potřeba individuálního přístupu k žákovi s respektem k jeho potřebám, zláštnostem a různorodostem schopností a talentů, rodinné anamnéze atd. a pak se zcela proti tomuto principu vymyslí univerzální test a na jeho základě výsledek podle hesla: "padni komu padni" .
Jsou školy, které si již několik let zpětnou vazbu pomocí testování ověřují, zda hodnocení schopností a znalostí žáků odpovídá jejich reálným schopnostem, zda přístup, který ve svém ŠVP škola volí, je ve smyslu úspěšnosti žáků produktivní a výsledky nikterak netají. Rozhodnutí, zda má jít žák zkusit střední školu s maturitou, by však mělo být vždy jen a jen na rodičích a dítěti. Testy by mu (jim) měly pomoci v objektivním sebepoznání a v sebehodnocení, ale rozhodně by neměly jednoznačně a navždy zavřít dveře ke studiu. Každý člověk prochází nějakým osobnostním vývojem a to, co někdo chápe již v páté třídě, někdo pochopí až v dospělosti.
Jak třeba hodnotit v testu žáka, kterému se zrovna rozvádějí rodiče, nebo je nějakým způsobem doma týrán, nebo je z dětského domova, nebo trpí nějakou momentální zdravotní indispozicí. Kolik dostane šancí, aby to napravil??? Jednu v páté a pak druhou v deváté?
Chápu potřebu státních maturit, kam studenti nastoupili zcela dobrovolně na základě vlastního rozhodnutí a tím pádem lze od nich očekávat určitou minimální úroveň vstupních znalostí a schopností, které by měly objektivně zhodnotit příjímací zkoušky. Proč ale testovat žáky, kteří nastoupili do základní školy na základě spádové oblasti a u jejichž rodičů hraje roli při rozhodování hlavně bezpečnost dítěte při cestě do školy a ze školy, než nějaká kvalita prokazovaná v páté třídě nějakým testem a zároveň škola, kam nastupují, neměla šanci ovlivnit jejich vstupní úroveň?
Opět, jako už po několikáté, to vnímám jako naprostou nedůvěru centrálních úřadů ve schopnosti a možnosti ředitelů a učitelů škol, kteří by finanční prostředky na různé monstrprojekty, pokud by je dostali přímo a bez nějakých omezujících administrativních pravidel, použili mnohem efektivnějí a cílenějí, než jak to MŠMT předvádí od dob INDOŠe až po státní maturity. Příjde mi to jako další dobrý důvod, jak nějaké polostátní a polosoukromé firmě přihrát nehorázný balík peněz, aby se zjistilo něco, co už se dávno ví.
Okomentovat