S tím, jak naše školství čerpá naše peníze přecezené přes evropské granty, si zvykáme na přehršel nových slov, evropský newspeak. Mezi ně patří pojem inkluzívní vzdělání. Pod praporem tohoto pojmu zahájil ministr školství kampaň za zrušení zvláštních škol, protože moderní je přece inkluze. Není sám, kdo ani zdálky nepochopil, co ten pojem obnáší - nemá-li být zkroucen a mrven coby nástroj politických ambicí. Inkluzívní vzdělání totiž obsahuje kdesi v hloubi krásnou platonskou ideu (stejně jako Evropská unie), s níž realizace nemá zbla společného.
Z článku Tomáše Houšky v BigBlogger.Lidovky.cz vybíráme:
Inkluzívní vzdělávání je princip, který může pomoci - ale vyžaduje své. Například asistenta učitele (byť ne na všechny hodiny), zcela změnit metody práce (a k tomu je třeba chuť a síla něco měnit a také čas se to naučit - a chybovat při tom), změnit organizaci výuky mnoha předmětů (tedy dělit třídy, vytvářet skupiny podle úrovně dovedností napříč věkovými ročníky), používat pomůcky diferencované různým žákům, velkou míru individualizace, elearnigové nástroje (včetně metodik a externích lektorů kdesi na síti) atd. Je dobře přiznat, že jakkoli je správné se tímto směrem pouštět hledat, že zatím NIKDE nefunguje zcela spolehlivě - a že v některých zemích se o to snaží už desítky let - a i když bude šlapat jak hodinky, nedokážeme vytvořit vyučovatelnou skupinu ze všech dětí bez ohledu na jejich schopnosti. V zemích, kde obdobu našich zvláštních škol nemají, je běžná negramotnost, protože některé podprůměrně nadané děti se prostě poztrácejí vrstevníkům už v první třídě a už nikdy tu ztrátu nedohoní. Fakt to tak chceme? Domyslíte-li rozdíly mezi žáky naznačené tím grafem, bude vám jasné, že v tomto rozsahu (nemluvím o tom, že bez jakékoli přípravy prostým rozhodnutím od úřednického stolu) nejde. Zrušení zvláštních škol nenastolí žádné krásné bezbariérové a nediskriminující vzdělávání, ale poškodí vzdělávání úplně všech - nejen těch, co ze současných zvláštních škol přijdou do škol základních.
Přečtěte si: Peklo inkluzívní školy
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
3 komentářů:
Jak se daří inkluze, to jsme viděli nedávno v Londýně a před nějakou dobou v Paříži. Zapalovaly frustrované menšiny a již 100 % občané Británie a Francie, jejichž prarodiče přišli do těchto zemí za prací. To, že je nechce nikdo zaměstnávat ? Zeptejte se tamějších obyvatel, proč asi ?
Inkluze bude potřebovat obrovské množství financí, změn zákonů a velké množství asistentů. Školský rozpočet se bude muset několikanásobně navýšit a výsledek nejistý.
Nápady se zrušením deváté třídy a zavedení 10 leté, aby se nepřizpůsobiví aspoň vyučili je taky srandovní. Jim se do školy nechce, ta je nebaví, to není zábava a herna, tam není chlast, cigarety a adrenalin .
Přesně tak. Celá myšlenka inkluze vychází z toho, že je to ruka podaná těm, kdo mají bariéry v přístupu. Třeba berli, vozík, špatné sociální zázemí. Jenže to nejdůležitější ze všeho je, aby se chtěli vzdělávat, chtěli se něco naučit, chtěli se vyrovnat ostatní většině. Pokud tato touha není, půjde všechna snaha vniveč.
Stále čekám, až se v televizním spotu objeví upoutávka - tatínek s havraní kšticí strká vpřed svého snědého synka a povídá: náš Dežo by se tak, ale tak rád taky učil v té hezké škole tamhle na rohu, kdy už tam bude moci chodit?! ...no jo, sci-fi.
Chápu to správně, že po té, co se nepovedlo zavést do škol kompetence, neboť reforma uhasla dříve než učitelé a ministerstvo pochopilo, co to vlastně je, a Dobeš to potvrdil povrchním testováním, přinutíme žáky nespokojené s obsahy a procesy učiva žít podle politických priorit?
A že to budou kočírovat učitelé, kteří nezvládají často ani ty "běžné" žáky?
Prozradím vám hrozivé tajemství,.. asi tak za 10-15 let bude stát možná stát o to, aby se vrátily staré časy, pokud si je bude někdo pamatovat. Nebudou na to však peníze, neboť dotace z Unie už budou utraceny, Euro přestane platit a za zbytek státních rezerv (KČ) bude posílena policie a po boku domobrany budeme bránit své holé životy před deprivanty všelikého druhu.
Nebojte, nebude to trvat dlouho, neboť Evropské etnikum pomalu vymírá a zákonů se postupně ujmou přistěhovalci,...přinesou svoji kulturu a ukážou nám svoje kompetence a svoje zákony. Inkluze skončí na smetišti dějin.
Když před pár lety australská vláda povolila přistěhovalce, premiérka jednoznačně a nahlas řekla, že se budou chovat jako na návštěvě. Naučí se jazyk, přijmou kulturu a zákony. Jsou toho schopny děti, s jinou mírou inteligence, kulturou a sociálními návyky? Nebo z nich násilím uděláme dospělejší jedince? Běžní školáci, kteří mají často problém příjmout své vlastní vrstevníky, přeškolíme z EU fondů na to, jak se chovat k těm "divným". A to nemám nic proti dětem ani rasám, miluji své bratry, ale nenávidím mocenskou aroganci.
Okomentovat