Zhruba šedesátka základních škol na Vysočině nesplňuje průměrné počty žáků na třídu podle stávajících školních předpisů. Tyto školy v současné době navštěvuje 3 393 žáků. Krajský úřad jim proto uděluje výjimku.
Z článku Dany Dvořákové v Deník.cz vybíráme:
„Počet takto fungujících škol se v regionu téměř ustálil. I přes vysoké náklady na jejich provoz se obce snaží je zachovávat a tak nabídnout v obci nejen vzdělávání, ale pomoci i k udržení tradice nebo budování vztahů mladých lidí k obci,“ upozornila Marie Kružíková, radní Kraje Vysočina pro oblast školství.
Přečtěte si: Obce chtějí malotřídky i přesto, že na ně doplácejí
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
12 komentářů:
Možná, že by server ČŠ mohl ve své neskonalé dokonalosti psát správně málotřídky místo hloupých malotřídek. Nebo je to příliš silný požadavek v době krize? Pak jde ale o krizi nikoli ekonomickou, ale mentální.
..psát správně málotřídky.. místo hloupých malotřídek..
To myslíte jako např. málomyslnět místo hloupého malomyslnět?
Za prvé jde o převzatý titulek, za druhé jde o běžně používaný tvar. Hodnotit ho jako hloupý mi nepřipadá jako adekvátní, jazyk se přeci vyvíjí, že?
Vraťme se k tématu. Škol, které mají méně než 50 žáků, je v této republice skoro 1 000, tedy 1/4 základních škol. Neuvěřitelné číslo a z ekonomického hlediska neudržitelné. Nějak mi hlava nebere to, že se uvažuje v rámci nové koncepce regionálního školství o rušení druhých stupňů úplných škol v obcích, které mají kolem 2 000 obyvatel, a o rušení malotřídek se neuvažuje. Přitom to většinou funguje tak, že děti se stejně nevyhnou přejíždění a dojíždění, protože v jedné obci je 1. a 2. ročník, v další sousední 3. ročník a ve třetí 4. a 5. ročník. Jaký to má smysl, když by mohly tyto děti jezdit do obce s úplnou základkou, která je stejně daleko jako ty dvě výše zmíněné a kam stejně budou jezdit na 2. stupeň, nechápu.
Někde již zaznělo, že dotace na třídu se nebude týkat ani soukromého školství, přestože budou tyto instituce pobírat 100 % státních dotací. Taky to nechápu.
Ještě že málotřídky nejsou v každém máloměstě.
To už se kdejaký málomocný víceprezident mohl prohánět na málotraktoru po málostranských ulicích.
Starostové dobře vědí, že obec bez školy brzy zajde na úbytě...
29. listopadu 2011 21:18
Jsou místa, kde nemají ani jednoho prváka, rodiče se stěhují za prací, běžná věc. Takové školy, kde je počet žáků v pěti ročnících 20 asi nemá cenu držet.
Ale no tak, Luďku! Kvůli Vám jsem si poprskala display!
Starostové dobře vědí, že obec bez školy brzy zajde na úbytě...
Obec, která dotuje školu s 20 dětmi v pěti ročnících na úbytě zajde ještě rychleji.
Kvůli Vám jsem si poprskala display
Tak to bych si vyprosil!
Na vině je Váš vytříbený smysl pro recreatio.
Co mám, prosím, říkat já, když jsem upadl na znak, pro silný požadavek správného psaní v době krize obsažený hned v úvodním příspěvku?
Kolego Blaho, 100 bodů.
Ta věta je fakt skvělá.
Už jsem začínal propadat málomyslnosti.
Jednomu to dá občas zabrat, nežli dojde k závěru, že malotřídky jsou to kvůli tomu, že jsou mAlé a nikoliv proto, že je takových tříd ve škole mÁlo.
K tématu.
Z hlediska ekonomického je, myslím, vcelku zřejmé, že jeden school-bus vyjde obec určitě levněji, nežli celoroční provoz malotřídky.
Jenže já chápu i pohled starostů a lidí na vesnicích.
Zavře se škola, pak obchod, pošta (pokud je), hospoda a nakonec skončí i život a vesnice vymírá.
Myslím si, že by takové rozhodnutí mělo být v rukou obyvatel obce.
Mnozí z nich tu školičku pomáhali stavět a jiní opravovat. Je to pro ně i záležitost srdce a nikoliv jen peněženky.
Pokud se obyvatelé rozhodnou, že dají přednost vlastní škole před kusem nové cesty, chodníkem nebo obecním vodovodem, dost dobře si nemohu za sebe činit nárok, je k rušení školy nutit.
Okomentovat