Člověk se jenom diví, co všechno se dá dnes vymyslet. Ministerstvo školství pod Josefem Dobešem z Věcí veřejných tento týden hodilo na veřejnost hned dvě perly.
Z článku Karla Wichse v Rozhlas.cz vybíráme:
Návrh na cejchování dětí bude mít dopad na celý jejich život. Je tím podivnější, že to byli právě Václavové Klausové, kteří jindy prosazují co nejmenší účast státu na rozvoji občanů. Zřejmě je dnes pro určitou vrstvu lidí výhodnější, když bude úřad do života jedince víc zasahovat. Kromě toho návrh upírá dětem právo na vzdělání dané ústavou. Nezbývá než doufat, že se to nepovede.
Druhá perla, která nám byla předhozena, je ještě bělejší a ideálně kulatá. Ministr Dobeš chce zrušit, jak sám řekl „věkový automat“. To znamená že nebude záležet na počtu odučených let, ale na rozhodnutí ředitele školy. „Chci jim dát větší odpovědnost, aby se chovali jako manažeři,“ vysvětlil své rozhodnutí velký Dobeš. Faktem je, že právě po větší samostatnosti na státu volá Václav Klaus ve funkci ředitele školy.
Přečtěte si: Ministerstvo školství perlí
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
21 komentářů:
Nechápu co je na obou perlách špatné.
Perla první.
Autor článku záměrně používá emočně zabarvené slovo cejchování, stačí ho nahradit slovem hodnocení či testování a už to není tak hrozné. Vyslovený nesmysl je, že hodnocení žákům upírá právo na vzdělání dané ústavou. Je to stejná hloupost jako následující: po dosažení určitého věku má každý právo být zvolen prezidentem. Já chci také být prezidentem, zařiďte to, mám na to právo. To, že můžeme mít jen jednoho, mě nezajímá stejně tak, jako autora článku fakt, polovina občanů má podprůměrnou inteligenci a že vystudovat vysokou školu může jen malá část populace, má-li to být stále ještě vysoká škola.
To, že každý má právo na vzdělání, ještě neznamená, že každý blb (a že jich je) dostane od státu maturitu a vysokoškolský diplom.
Nehledě na to, že cejchování již dávno probíhá při odchodech žáků do víceletých gymnázií.
Perla druhá.
Plat je odměna za odvedenou práci a o výši této odměny se každý zaměstnanec dohaduje se svým zaměstnavatelem sám za sebe. Nic víc a nic míň. Všechno ostatní, jako tarifní tabulky, počty odpracovaných let a další nesmyslné platové předpisy, jsou jen způsobem, kterým se stát snaží omezovat svobodné jednání svých občanů.
Sám se blížím věku 60 let a ve školství pracuji téměř 20 let. Ač mě práce baví a dělám ji rád, vidím, že mladší kolegové odvádí mnohem více práce, věnují dětem mnohem více času a vůbec dělají řadu činností, na které já už prostě nemám. Tak proč bych měl mít větší plat? Jen proto, že mi je 60?
Kde jste milý pane kolego viděl mladé kolegy odvádět více práce(dokonce mnohem více)?Kde jste viděl, že se dětem věnují víc než my staří blbci?Neříkám, že se nevyskytují, ale moc jich není.Na které činnosti už nestačíte?
12. listopadu 2011 17:33
Až na malé vyjímky vidím skutečně mladé kolegy méně pracovat, více ošulit práci, více se na společných akcích opít,.. uchytí se tak jeden z deseti. Třeba takové dozory, práce navíc, tvorba vzdělávacích programů, odfláknutá práce na dig. uč. materiálech. Dávat jim skutečně stejný nebo vyšší plat, než těm kteří sice mají 60, ale jsou schopni se pro školu a děti rozkrájet ? Platit jim jen za to, že jsou mladí, pěkní a dobře vypadají ? Ano přiznám, nevypadám jako slečna Machálková. Ignorant
12. listopadu 2011 17:33
Jsem proti jakékoliv možné "selekci" obyvatel. Srovnávací testy jsou nesmysl, přijímačky beru. Přestože přijímačky zvládnu na dostatečnou, mohu být přijat na školu, která mě přijme. Neznamená to snad doživotní vybírání septiků nebo snad ano p. Klausi j. ? To zavání totalitou nejhrubšího zrna !Ignorant
Je hloupé, když se učitelé vzájemně očerňují - měli by držet spolu...
Je hloupé, když se učitelé vzájemně očerňují - měli by držet spolu...
12. listopadu 2011 22:05
Nikdy nedrželi spolu a nevěřím, že to někdy paní učitelky dokáží. Nejhorší je to vždy v dubnu, když se propouští, tam jsou ty propuštěné exkolegyně nezvykle revoluční, ale to je již pozdě.
Tak mám pocit, že si zasloužíme, že nás veřejnost nebere,...Když čtu tady ty komentáře, nevím, nevím. Ani se mně nechce věřit, že by to mohli psát učitelé. Většinu z nich považuji stále za inteligentní a nadšené tím, co dělají,...A není pravda, že čím starší, tím lepší učitel. Kdybychom měli tak osvícené ředitele, ať oceňují podle výsledků práce, ale to oni, bohužel, neumí - nebo nechtějí.
Také nesouhlasím s ignorantem. Co se týče mladých - u nás nastoupili v posledních třech letech čtyři a všichni makají. Taky na ně ředitel nakládá, samé akce, školení, projekty, inovace, mimoškolní akce, kroužky. Fakt se všichni snaží, až máme my starší co dělat jim stačit.
Ještě víc nesouhlasím s házením špíny na testy. Je to docela legální prověrka kompetencí, kterou by měl každý učitel dělat sám. Jenže mnozí učitelé raději žijí v blahé iluzi, že výsledky výuky neprasknou a nikdo nezjistí skutečný stav znalostí. Ovšem lze to vidět jako určitý tlak na učitele a skrze ně i motivační tlak na žáky, ale to ABSOLUTNĚ POTŘEBNÉ. Jinak už můžeme základní školy rovnou pozavírat a děti pustit do lesa. Aspoň by se naučily o sebe postarat, což možná budou potřebovat.
Kdo křičí proti didaktickým testům, ať navrhne jinou motivaci. Ale hodně rychle, před pěti roky už bylo pozdě.
ať navrhne jinou motivaci
Motivaci koho?
Učitelů nebo žáků?
Soudě podle sebe, stačilo by, kdyby se žáci probrali a aspoň občas něco splnili, spolupracovali. Nadšení kantora by neznalo mezí, snad bych se dokonce zase i těšil do práce. To by bylo za všechny peníze.
to ignorant: Kolego, domnívám se, že svoboda a základní lidská práva by skutečně neměla tkvět v tom, že máte právo vyhrát Wimbledon, nebo získat doktorát z kvantové elektrodynamiky na Harvardu. Svoboda a základní lidská práva by měla spočívat pouze v tom, že Vás nebude nikdo omezovat v tom, že to chcete a budete zkoušet. Nevidím jediný rozumný důvod, proč pouštět do maturitních oborů osoby, které nedokáží najít kořen lineární rovnice, nebo netuší, co jsou to vyjmenovaná slova a co je to shoda předmětu s přísudkem. Na druhou stranu ovšem nevidím žádný důvod, proč by se nemohl na maturitní obor hlásit člověk, kterému je padesát let, nebo člověk, který již desetkrát za sebou u výpočtu kořene lineární rovnice neuspěl. Nazývá-li někdo označení neschopnosti sečíst dva zlomky za cejchování, pak je to jeho problém. Nutno dodat, že ten, kdo se proti tomu většinou staví, je právě ten, kdo sčítat zlomky neumí. Ono jedna věc je o něčem kecat a druhá věc je opravdu něco umět.
Povolil ministr panu Zelenému další podraz? Učitelé, kteří byli řádně proškoleni, mají opravy dále trénovat. Tři víkendy školení a 160 opravených písemek za domácí úkol zdarma.
Anonymní 22:45
jsou ty propuštěné exkolegyně nezvykle revoluční...
Pane kolego ignorante, Vás ženské nechtějí? Poradím Vám: nesmíte o nich pořád špatně mluvit.
A že jste proti jakékoli "selekci" a třídění? A víte, že základní školský výraz klasifikace znamená prostě třídění?
Pro Pavla Doležela: Co to je "shoda předmětu s přísudkem"? Obávám se, že byste se takto k maturitě nedopracoval...
to anonymní: No jo no, pochopitelně podmětu. To bych se nedopracoval ani na střední školu, na kterou jsem ještě dělal přijímačky.
to Pavel Doležel
Kdybyste takhle neměl svůj den při plošných testech, zítra byste stál u soustruhu.
"Kdo křičí proti didaktickým testům, ať navrhne jinou motivaci."
Motivací by byly jednotné přijímací zkoušky na všechny maturitní obory a to z ČJ + AJ + M + všeobecný přehled a to v dubnu. Nějaké srovnávací testy v podání party okolo ministra ? Srovnávací testy v tomto školním roce, které jsou prosím naplánovány na červen 2012 neřeší naprosto nic.
Ignorant
MŠMT je průchoďák ? Asi to tam nemá nikdo lehké s takovým bývalým zaměstnancem vězeňské služby.
"A není pravda, že čím starší, tím lepší učitel"
To je sice pravda, ale..."není pravda, že čím mladší, tím lepší učitel".
Nechci samozřejmě nikomu podsouvat myšlenku, že člověk nad 40 je stařešina. Zajímavé bude, až jednou nastoupí před katedru 73 letí kantoři.
Takový kariérní řád ?
Některý učitel je "starý" již v 25, jiný je "mladý" ještě v 65. Je to případ od případu. Nepreferoval bych tedy mladé ani staré, ale především kvalitní učitele.
Chci jim dát větší odpovědnost, aby se chovali jako manažeři
Především lze říci, že ředitelé škol už mají velkou odpovědnost, a to za vzdělanost národa. Větší odpovědnost jim může dát už jen bůh. Nebo sněmovna zákonem. Věřím, že ministr školství v tom platovém mažerinku nehodlá jít příkladem.
Jsem přesvědčen o tom, že přílišný důraz na manažerský pohled na ředitelování je jedním z důvodů stavu našeho školství, který se snaží sám ministr poměrně neúspěšně změnit.
Smyslem práce manažera firmy je realizovat smysl její existence, to jest zisk a tím zdůvodnit i existenci svoji vlastní. O jaký asi tak zisk může jít ve škole?
Smyslem existence školy není její existence sama, ani jejího ředitele a jeho zisku.
Ředitel, který se nechová především jako pedagog a nutí učitele, aby rezignovali na smysl svojí existence, to jest na kultivaci dětí a mládeže, nemá ve školství co pohledávat. Stejně jako ministr, který mu v tom nedokáže zabránit.
Takže kolegyně a kolegové, až vás bude váš ředitel nutit ve své manažerské odpovědnosti podepsat nový, pro vás nevýhodný platový výměr, nečiňte tak, dokud vám tu změnu písemně nezdůvodní. Tak mu káže zákon.
Pak se ptejte na základě jakých vašich případných nedostatků či pochybení se dobral k takovému závěru a proč vám už dřív neukázal cestu ke zlepšení v rámci svojí odpovědnosti a v zájmu konkurenceschopnosti vašich žáků. Jakou vám poskytuje metodickou pomoc, jaké vám vytváří podmínky pro práci.
Nakonec, školu tvoří učitel a jeho žáci. Všechny ostatní složky správy a samosprávy ve školství jsou servisem, ne nástroji buzerace.
Okomentovat