Na titulní straně MF Dnes si po ránu celý národ mohl v černém rámečku přečíst větu: „Kdo neudělá standard v pětce, je přirozené, že by neměl být přijat na víceleté gymnázium.“ Klasický anakolut, tedy vyšinutí ze souvětné stavby. Autorem citátu je Josef Dobeš.
Z článku Veroniky Valíkové v blog.iDNES.cz vybíráme:
Z pochopitelných důvodů projevy ministra Dobeše sleduji. Už jsem ho slyšela srovnávat „hrušky s jabkami“, řešit věc „dvěmi způsoby“ a dohodnout se s „těmi gymnáziemi“. V mluveném projevu vykazuje pan ministr hrubé nedostatky – není to kultivovaná hovorová čeština, ve které odpustíme řečníkovi nespisovnou koncovku. Jsou to poruchy ve větné stavbě, neznalost předmětových vazeb a další závažná pochybení, která naznačují, že mluvčí není příliš sečtělý a jeho jazykové povědomí (i podvědomí) poněkud tápe.
Přečtěte si: Chci ministra školství, který umí česky!
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
10 komentářů:
Snad Vás, paní Valíková, uklidní, že třeba já nikdy ministrem školství nebudu.
Už jenom to slovo "anakolut" mi nahání hrůzu. Vyšinutí, brrrr! Horší je snad už jen "aposiopese", neboť se bezesporu
Brala bych ministra, ktery rackuje, kokta, nesklonuje, ale ktery si kazdy krok dobre uvazi. Takhle se musim spokojit s tim, ze na nas vali svoje anakoluty, coz mi zas tak nevadi, jako ty novatorske metody.....
Podobu anakolutů mají především rozhodnutí pana ministra, který něco začne, ale vzápětí se vyšine z myšlenkové vazby...
kdo neudělá standard v pětce, je přirozené, že by neměl být přijat na víceleté gymnázium
Takže klid, vše jede postaru. Neuděláš prověrku ani na čtyřky z minimálního učiva v 5. třídě, nic se neděje. Stejně tě vezmou na 8G! Tak konec učení, k ničemu ti není.
To 15:11 20:34
Prosím Vás, kam na ty hovadiny chodíte?
Na osmiletá gymnázia čtyřkaře a pětkaře neberou!
A jestli někde 2 z celé republiky vzali, je třeba se tomu podívat na zoubek. Obecně lze říci, že velikou výjimkou jsou i trojkaři. Samozřejmě nepopírám, že sem tam někde nějakého vezmou, ale dělat z toho obecné pravidlo, je holý nesmysl.
Stačí se zeptat, kolik dětí má dnes na ZŠ v páté třídě na vysvědčení trojky. Vždyť to tam je poměrně řídká známka.
Pavel
PS: Konec konců, co brání panu ministrovi, aby si pro tato tvrzení opatřil důkazy. Nic, ale on je nepotřebuje. Stačí něco plácnout a novináři už se postarají.
Abych to ještě upřesnil. "Podívat se na zoubek" znamená zjistit okolnosti takového přijetí. Znám případ, kdy žákyně byla přijata na osmileté gymnázium se 4 z přírodopisu. Ovšem znám také okolnosti, za jakých ji na té ZŠ dostala. Dodnes (již řadu let) je mezi ostatními jedničkáři a dvojkaři na velmi slušném osmiletém gymnáziu lehce nadprůměrnou žákyní.
Pavel
to Pavel
Jen abychom si rozuměli, nemluvím o vysvědčení. Řeč je o splnění standardu prostřednictvím testu a o přijetí na 8G. Žák udělá test třeba na nejvíce podprůměrnou úroveň, a přesto má na ZŠ dvojky. Taková je dnešní obvyklá realita - že známky neodpovídají znalostem a dovednostem.
Nebýt objektivních srovnávaček, všichni věří tomu, že žáček je malý genius. A na tom G - tam to zjistí až už je pozdě a mají spočítáno, že žáčka potřebují do počtu - a má vyhráno. To je mnohem horší anakolut, dokonce i zeugma.
Poslali jsme v loňském školním roce na osmileté gymnázium pět špatných žáků ( trojkaři a možná horší ), vzali všechny. Ve vedlejším městě dívenka neudělala přijímací zkoušky a byla přijata také! Není tady něco špatně ?
Jak, trojkaři a možná horší? Vy nevíte, co měli na vysvědčení?
Jak víte, že neudělala zkoušky? Výsledky přijímacích zkoušek se zveřejňují pouze pod čísly. Není někde něco špatně?
A ještě jedna hříšná myšlenka? Co je to špatný žák? O té mnou výše popsané inteligentní slečně se 4 z přírodopisu si její učitelka přírodopisu také myslela, že je špatný žák, který nemá na gymnáziu co dělat. Byla si tím dokonce jista.
Pavel
Copak o to, ministr, který umí česky...
To je z dnešního pohledu vyložený přepych.
Kdyby alespoň trochu rozuměl své práci jak po manažerské, tak po odborné stránce, pro mě za mě si takového importujme a nechť neumí česky vůbec.
Horší je, že člověk, jemuž je tato jazyková perla připsána (podle mě ji ale nevyslovil, z jeho autentického mluveného projevu se mi nezdá, že by tak dlouhou smysluplnou větu s tak málo chybami dal dohromady) má na ministerstvu desítky lidí, kteří nemají v podstatě na starosti nic jiného než jeho jeho "public relations", platí si je draho z našich daní a toto je výsledek jejich práce.
Co asi tak lze potom čekat od zbytku té jeho bandy?
Okomentovat