Inspirativní zkušenost učitelky ZŠ a doktorandky UK PedF doporučující výukové využití publikačních nástrojů volně dostupných prostřednictvím služeb webu 2.0.
Blogy, původně nazvané “web log”, neboli webový zápisník, se již
vryly do povědomí lidí. Bloggerem se může stát každý, stačí se
zaregistrovat na patřičném místě, a pak už jen začít psát. O čem? O
čemkoliv. Prezentujete sami sebe, své vědomosti, své názory a na oplátku
dostáváte odpovědi, komentáře, reakce čtenářů vašeho blogu.
Sebeprezentace se postupně stala samozřejmou součástí současného vývoje
internetu. Umožňují ji mnohé nástroje webu 2.0 a stává se součástí
sociálních sítí. Běžně se používá i v propagaci firem.
Formu blogu často používají weby realizující nějaký informační servis
(např. Spomocník). Typické je chronologické řazení (nejnovější
příspěvky v horní části). Jde vždy o vyjadřování textem s obrázky, občas
lze přidat audio nebo video.
Co se týká blogů, existují zajímavé možnosti pro učitele i žáky. Je
možné založit prostředí pro třídu nebo určitou vybranou skupinu žáků, ve
kterém si každý vytváří svůj blog a přitom vidí blogy ostatních. Učitel
řídí všechny aktivity a je sám jak tutorem, tak spoluúčastníkem debat.
Každý vytváří vlastní obsah, a tak prezentuje sebe sama. Takové
příležitosti nabízí například kidblog.
Nicméně můžeme jít i dále - glogovat. Glog, neboli “graphic log” dává
blogování nový rozměr. Ve své podstatě se jedná o interaktivní plakát,
do něhož můžete vložit videa, obrázky, texty a prezentovat své názory
graficky. Glogy umožňují trochu jiný pohled na vyjádření obsahu sdělení.
Je zde kladen větší důraz na vizualitu, roli hraje estetické vnímání a
ztvárnění zachycované podstaty. Stejně jako u blogu mohou ostatní
komentovat a hodnotit, třeba též prostřednictvím Twitteru nebo
Facebooku. Mohou ale ještě něco, co blog běžně neumí. Mohou obsah
vytvářet společně online, třeba na dálku.
Glog proto může být použit i při skupinové práci. V nejjednodušším
případě se jedná o prostou virtuální tabuli, na níž mohou všichni
společně kreslit a zapisovat (např. Doodletoo, Dabbleboard ad.). Typickým představitelem je ale poněkud komplexněji pojatý Glogster EDU.
Jedná se o prostředí, v němž je možno jak spolupracovat, tak ho
používat pro tvorbu ozvučených multimediálních výukových materiálů.
Ve značně velkém archivu, kterým disponuje, se nacházejí již
i některé dokumenty v češtině. Ty mohou značně oživit hodinu (třeba jako
zvláštní forma prezentace na interaktivní tabuli) a mohou být později
žáky využity i doma při samostudiu. Zde je ukázka materiálu pro výuku
angličtiny – Simple Past, a něco z mé vlastní tvorby – Japonsko.
Celý článek na spomocnik.rvp.cz
Petra Vaňková: Blogovat, či glogovat?
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
2 komentářů:
GlogsterEDU je super!
Pěkné, bohužel placené, pokud tedy nechcete glogovat sami.
Okomentovat