Pavlína Hublová: Přijímací pohovor učitele budoucnosti (nebo ne?)

pátek 4. listopadu 2011 ·

V mnohých svých příspěvcích si kladu otázky, které se týkají více či méně osobnosti učitele. Protože - a věřím, že se mnou budete souhlasit - od toho se odvíjí mnohé: přístup k žákům, rodičům, vedení školy, kolegům, styl i metody práce, entuziazmus...

Zkusme se zasnít a představme si přijímací pohovor na jedné škole v ideální (nebo idealizované) době...Postupně dostane těchto několik otázek (+ nějaké ty podotázky):
  1. Přemýšlíte? Ptáte se sami sebe proč jste zvolili právě tento postup? Přemýšlíte kriticky a umíte odůvodnit svá rozhodnutí?
  2. Máte otevřenou mysl? Jste otevřený novým nápadům? Jste ochotný hledat nové cesty, jak přistupovat k výuce?
  3. Máte kvalitní znalosti? Vzděláváte se průběžně? Vyhledáváte nové postupy, nápady a informace k obohacení svých pedagogických dovedností?
  4. Jste zodpovědný a důsledný? Dokážete přijmou odpovědnost za výsledky svých žáků? Snažíte se jim pomoci v jejich cestě ke vzdělání? Zvládnete důsledně přistupovat k povinnostem svých žáků, ale i ke svým vlastním? Zde jsem se odchýlila od původního zdroje, protože mi tento princip připadl velmi důležitý.
  5. Máte otázky? Jste zvídavý? Vzděláváte se aktivně sám? Kladete otázky nejen svému okolí, ale především sám sobě?
  6. Reflektujete neustále svou práci? Přemýšlíte neustále o své práci? Vnímáte pozorně reflexi ze strany svých žáků? Dokážete přijmout zpětnou vazbu od kolegů nebo ji dokonce sám aktivně vyhledáváte?
  7. Umíte komunikovat, naslouchat a spolupracovat? 
  8. Jste nezávislý a nebojíte se občas riskovat?
  9. Jste vstřícný? Pracujete na sobě, abyste působil příjemně. Dokážete pečovat o své žáky, aby dosáhli lepších výkonů? Umíte být vůči žákům přátelský a chovat se přiměřeně neformálně?
  10. Dokážete ve třídě vytvořit bezpečné prostředí pro své žáky?
  11. Jste vyrovnaný? Dokážete reagovat na změny (atmosféra ve třídě, požadavky rodičů a vedení školy apod.)?
Já by byla škola, která by si vybírala učitele podle toho, kolikrát žadatel o práci řekl ANO? 
Mně se snilo dobře. Otevírám oči...
Možná brzy také půjdu na pohovor. Copak se mě asi budou ptát? 
Jestli umím vyplňovat kolonky? Jestli bude v mé třídě ticho a žáci budou mít v sešitech narýsované okraje? 
Doufám, že najdu "tak trochu jinou školu"...

Zdroje

SACKSON, Edna. What Ed Said [online]. 2011-10-30 [cit. 2011-11-03]. 10 questions to provoke change…. Dostupné z WWW: [http://whatedsaid.wordpress.com/2011/10/30/10-questions-to-provoke-change/].

BURJAN, Vladimír. Burjan o škole : Úvahy o výchove a vzdelávaní [online]. 2011-07-21 [cit. 2011-11-03]. Čo budete od septembra robiť inak?. Dostupné z WWW: [http://www.burjanoskole.sk/?p=2234].

SHAW, Harold. One Foot In Reality : -- while writing about living simply and our adventures in a shared early retirement [online]. 2011-05-20 [cit. 2011-11-03]. What do I want as a Teacher?. Dostupné z WWW: [http://www.onefootinreality.com/2011/05/what-do-i-want-as-teacher.html].


Převzato z blogu autorky PEPOUŠův nápadník

3 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
4. listopadu 2011 v 12:29  

Chybí jen dvě otázky:
Pracujete rád zadarmo?
Netlačí vás takhle navečer svatozář?

Zen řekl(a)...
4. listopadu 2011 v 12:31  

Ja bych zakladni otazky pro ucitele ve skole budoucnosti videl trochu jinak:
- mate cerny pas v judu, karete aikido nebo jinem bojovem umeni?
- jak dopadly Vase posledni ostre strelby?
- absolvoval/a jste kurs preziti a s jakym hodnocenim?

Ucitel naprebude muset prezit a teprve potom bude "nadstavba" v podobe vyuky ...

Anonymní řekl(a)...
4. listopadu 2011 v 18:11  

Hlavně by měl učitel při pohovoru ukázat své portfolio...

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.