Zkusme se zasnít a představme si přijímací pohovor na jedné škole v ideální (nebo idealizované) době...Postupně dostane těchto několik otázek (+ nějaké ty podotázky):
- Přemýšlíte? Ptáte se sami sebe proč jste zvolili právě tento postup? Přemýšlíte kriticky a umíte odůvodnit svá rozhodnutí?
- Máte otevřenou mysl? Jste otevřený novým nápadům? Jste ochotný hledat nové cesty, jak přistupovat k výuce?
- Máte kvalitní znalosti? Vzděláváte se průběžně? Vyhledáváte nové postupy, nápady a informace k obohacení svých pedagogických dovedností?
- Jste zodpovědný a důsledný? Dokážete přijmou odpovědnost za výsledky svých žáků? Snažíte se jim pomoci v jejich cestě ke vzdělání? Zvládnete důsledně přistupovat k povinnostem svých žáků, ale i ke svým vlastním? Zde jsem se odchýlila od původního zdroje, protože mi tento princip připadl velmi důležitý.
- Máte otázky? Jste zvídavý? Vzděláváte se aktivně sám? Kladete otázky nejen svému okolí, ale především sám sobě?
- Reflektujete neustále svou práci? Přemýšlíte neustále o své práci? Vnímáte pozorně reflexi ze strany svých žáků? Dokážete přijmout zpětnou vazbu od kolegů nebo ji dokonce sám aktivně vyhledáváte?
- Umíte komunikovat, naslouchat a spolupracovat?
- Jste nezávislý a nebojíte se občas riskovat?
- Jste vstřícný? Pracujete na sobě, abyste působil příjemně. Dokážete pečovat o své žáky, aby dosáhli lepších výkonů? Umíte být vůči žákům přátelský a chovat se přiměřeně neformálně?
- Dokážete ve třídě vytvořit bezpečné prostředí pro své žáky?
- Jste vyrovnaný? Dokážete reagovat na změny (atmosféra ve třídě, požadavky rodičů a vedení školy apod.)?
Já by byla škola, která by si vybírala učitele podle toho, kolikrát žadatel o práci řekl ANO?
Mně se snilo dobře. Otevírám oči...
Možná brzy také půjdu na pohovor. Copak se mě asi budou ptát?
Jestli umím vyplňovat kolonky? Jestli bude v mé třídě ticho a žáci budou mít v sešitech narýsované okraje?
Doufám, že najdu "tak trochu jinou školu"...
Zdroje
SACKSON, Edna. What Ed Said
[online]. 2011-10-30 [cit. 2011-11-03]. 10 questions to provoke
change…. Dostupné z WWW:
[http://whatedsaid.wordpress.com/2011/10/30/10-questions-to-provoke-change/].
BURJAN, Vladimír. Burjan o škole : Úvahy o výchove a vzdelávaní [online].
2011-07-21 [cit. 2011-11-03]. Čo budete od septembra robiť inak?.
Dostupné z WWW: [http://www.burjanoskole.sk/?p=2234].
SHAW, Harold. One Foot In Reality : -- while writing about living simply and our adventures in a shared early retirement
[online]. 2011-05-20 [cit. 2011-11-03]. What do I want as a Teacher?.
Dostupné z WWW:
[http://www.onefootinreality.com/2011/05/what-do-i-want-as-teacher.html].
Převzato z blogu autorky PEPOUŠův nápadník
Převzato z blogu autorky PEPOUŠův nápadník
3 komentářů:
Chybí jen dvě otázky:
Pracujete rád zadarmo?
Netlačí vás takhle navečer svatozář?
Ja bych zakladni otazky pro ucitele ve skole budoucnosti videl trochu jinak:
- mate cerny pas v judu, karete aikido nebo jinem bojovem umeni?
- jak dopadly Vase posledni ostre strelby?
- absolvoval/a jste kurs preziti a s jakym hodnocenim?
Ucitel naprebude muset prezit a teprve potom bude "nadstavba" v podobe vyuky ...
Hlavně by měl učitel při pohovoru ukázat své portfolio...
Okomentovat