Pane ministře,
Metodický portál RVP.CZ po pěti letech provozu denně navštěvuje 10 000 uživatelů, kteří zde nacházejí tisíce digitálních učebních materiálů (DUM), stovky článků, odkazů, obrázků, příprav na vyučování či tematických plánů. Velká část obsahu prošla recenzním řízením a korekturou, jedná se tedy o garantovaný obsah, jak po stránce obsahové, tak po stránce formální (učitelé, kteří tyto materiály používají, nemusí mít strach z porušování autorských práv). Dalším kladem těchto materiálů je to, že se jedná o materiály vložené učiteli z praxe a jde tedy o materiály „odpilotované“, ověřené v praxi.
V rámci projektu Metodika II vznikla také řada velmi kvalitních tutorovaných e-learningových kurzů, jejichž osud je v současné době nejasný.
V posledních dnech byla zveřejněna zpráva o ukončení projektu Metodika II, který Metodický portál spravoval. Dostupné informace hovoří o tom, že Metodický portál RVP.CZ bude dále spravován jedním člověkem a podpořen částkou max. 2 mil. korun ročně (namísto předchozích 12 stálých zaměstnanců a dalších více než 200 spolupracovníků s dotací cca 19 mil. korun ročně, ve kterých byly obsaženy také odměny autorům a recenzentům publikovaných materiálů a článků či kurzovné e-learningových kurzů, které byly v rámci projektu pro účastníky zdarma).
MŠMT potvrdilo, že Metodický portál RVP.CZ bude fungovat za změněných podmínek, konkrétně je však nikde nespecifikovalo.
Domníváme se, že více než tisícovka současných autorů a potenciál, který je v ostatních návštěvnících Metodického portálu, je dostatečnou zárukou pro další rozvoj obsahové části portálu. Jsme přesvědčeni, že míra užívání Metodického portálu RVP.CZ učiteli významně poroste, neboť pozitivní efekt sdílení zkušeností a spolupráce mezi učiteli se teprve dostává do povědomí. Sdílení vlastních materiálů, jejich odborná garance a možnost spolupráce na nich, je zatím nepřekonaný způsob, jak zajistit přímou metodickou podporu učitelům – kvalitně a efektivně. Omezení provozu Metodického portálu RVP.CZ by znemožnilo pokračovat v nastoleném trendu sdílení a spolupráce mezi učiteli a odbornou veřejností.
Úmysl MŠMT omezit fungování Metodického portálu RVP.CZ nedostatečným financováním jeho provozu je v přímém rozporu s Vaším tvrzením o podpoře učitelů a jejich dalšího vzdělávání, či o snahách zkvalitnit české školství. Omezení funkčnosti portálu je také v rozporu s „Dlouhodobým záměrem vzdělávací soustavy České republiky na období 2011-2015“, bod II. 1.2.2: „… rozvíjet sekci základní vzdělávání na Metodickém portálu se zaměřením na žádané tématické vstupy a komunitní moduly, na tvorbu elektronických učebních textů a učebnic…“.
Jsme přesvědčeni, že Metodický portál RVP.CZ NELZE za výše popsaných nových podmínek provozovat v plné šíři a žádáme podporu pro PLNOU FUNKČNOST Metodického portálu RVP.CZ, tj:
- publikaci recenzovaných a garantovaných odborných teoretických, praktických i informativních článků;
- publikaci recenzovaných a garantovaných digitálních učebních materiálů (DUM);
- moderovaná plně funkční diskuzní fóra;
- technickou i lidskou pomoc při tvorbě a sdílení materiálů;
- koordinaci příspěvků v komunitních modulech;
- dohled nad dodržováním pravidel internetového portálu a netikety;
- plně funkční a otevřené prostředí pro sdílení zkušeností;
- zajištění týmu technické podpory, týmu jazykových a obsahových recenzí.
Planá nad Lužnicí 20. listopadu 2011
Mgr. Bohuslav Hora, zástupce ředitele ZŠ Planá nad Lužnicí, okres Tábor
Tento otevřený dopis iniciovali:
- Mgr. Bohuslav Hora, zástupce ředitele, ZŠ Planá nad Lužnicí, okres Tábor
- Mgr. Hana Pilařová, zástupce ředitele, ZŠ Stráž, okres Tachov
- RNDr. Jitka Rambousková, učitelka, ZŠ a MŠ Nýřany, okres Plzeň – sever
- Mgr. Hana Dědková, učitelka, ZŠ Vodárenská 2116, Kladno
- Mgr. Jana Kneřová, učitelka, Harrachov
- Mgr. Hana Vellánová, ředitelka školy, ZŠ Planá nad Lužnicí, okres Tábor
- Mgr. Ludmila Kovaříková, učitelka, ZŠ a MŠ Vranovice, okres Brno-venkov
- Mgr. Pavla Toncrová, učitelka, ZŠ a MŠ Vranovice
- Mgr. Jana Zárubová, učitelka, ZŠ a MŠ Na Beránku v Praze 12, Praha
- Bc. Dagmar Murová, učitelka ZŠ a MŠ Vlasatice
- Lenka Urbanová, ICT konzultant, garant diskuzí, moderátor
- Mgr. Jindřich Strejček, učitel, KZŠ Nativity, Děčín
- Jaroslava Pachlová, učitelka a vychovatelka, ZŠ Stráž, okres Tachov
- Jan Zouhar, lektor, kouč a mediátor, Vsetín
- Mgr. Václav Ulvr, učitel, Gymnázium F. X. Šaldy, Liberec
- Mgr. Michaela Paseková, učitelka, ZŠ Lesní, Liberec
- Mgr. Lenka Říhová, zástupce ředitele, Speciální ZŠ Poděbrady
10 komentářů:
Taky stahuju DUMy. Je škoda, že to končí. Nemám čas vytvářet vlastní.
myslím že se kolem rvp.cz a dumů dělá mnoho povyku pro nic - učitel, Mgr., 22let praxe
Re: myslím že se kolem rvp.cz a dumů dělá mnoho povyku pro nic - učitel, Mgr., 22let praxe
Přeji sladké sny kolego.
Na portálu ale nejsou jen DUMy, doporučuji návštěvu. :-)
Slávek Hora
Doporučuji začít zde: http://ht.ly/7BmuO
Daya Murová
Re: Přeji sladké sny kolego.
Neurážejte mě, jsem po školení tvorby DUM, metody ASU používám od začátku praxe dodnes. učitel
Pokud ty sladké sny jsou lepší než realita...
Portál RVP je hlásná trouba názorové platformy hlásající a provádějící nepřetržitou reformu českého školství. Výsledky jsou po 10 letech naprosto jasné. Naši žáci a studenti klesají nezadržitelně v pořadí ve všech myslitelných srovnáních tam, kde mají stoupat, a naopak.
Tak je dobře, že jim někdo trošku přistřihne křidélka.
Jen bych připomněl, že v regionálním školství je asi 250 000 tisíc pedagogických pracovníků, takže 267 podepsaných blouznivců nic neznamená.
Portál RVP je hlásná trouba názorové platformy hlásající a provádějící nepřetržitou reformu českého školství.
Což ale neznamená, že jeho odborná část si kvůli tomu zaslouží likvidaci.
Jsem odpůrcem konceptu RVP-ŠVP, ale podporuji existenci portálu, který umožňuje sdílení výukových materiálů, které navíc alespoň prošly oponenturou.
(I když výhrady a chyby by se určitě našly.)
Nechápu, proč je nutné likvidovat fungující projekt a místo něj zavádět nový, trojnásobně dražší.
Mám tu volbu, mezi něčím, co funguje a něčím, co možná někdy v budoucnu fungovat bude.
Jsem kluk z dědiny.
U nás není zvykem prodávat pole, které rodí a kupovat pozemky na Marsu.
Což takhle stavět na platformě fungujícího projektu?
Nevyšlo by to náhodou levněji?
Mám si snad myslet, že hlavně jde jen o další "odklonění" prostředků?
Rád bych také připomněl, že podstatný není počet signatářů jakékoliv petice, ale věcný obsah jejich argumentů.
Zkuste tedy oponovat ad rem a nikoliv ad hominem.
Vsaďte se, že do roka a do dne tu máme jeden nebo i několik nových školských portálů. Teď když se konečně školy budou vybavovat počítačovou technikou, snad se i učitelé naučí využívat webové informace. Z mého okolí to zatím nikdo nedělá. Leda snad děti.
Okomentovat