Podařilo se mi vyhledat dokumentaci k obhajobě diplomové práce Mgr. Josefa Dobeše. Práce má název „Reintegrace osobnosti v podmínkách alternativních trestů“. Její rozsah je 136 stran (běžně akceptovaný rozsah je 60 - 80 stran). Práce odkazuje na 34 pramenů, což vzhledem k tématu, ke kterému byl na počátku devadesátých naprostý nedostatek literatury, je dostačující.
Impulz k zadání práce vznikl po semináři „Hledáme lék na dětskou kriminalitu“, na němž jsem vystupoval. Právníci přítomní na semináři se vyjádřili, že by měla být v rámci psychologie a sociální práce zpracována studie o zavedení alternativních trestů pomocí tzv. mediační a probační služby, a o efektivitě tohoto právního řešení. Přednášel jsem v té době psychologii na Právnické fakultě a vybavuji si, že totéž doporučovali kolegové právníci i z Nejvyššího soudu. K řešení diplomového tématu se přihlásil nynější pan ministr školství Mgr. Josef Dobeš, který tehdy byl studentem dálkového studia psychologie (nyní „kombinované“ studium, pozn. VS) a plánoval, že by rád pracoval jako vězeňský psycholog.
Do práce se pustil s vervou, ač byl tehdy nedostatek literatury k danému tématu i nedostatek konzultantů. I pro mne toto téma bylo zcela nové. Bylo nezbytné čerpat i z pramenů populárních a nebylo mi proti mysli inspirovat se i krásnou literaturou, což ostatně doporučuje pro rozvoj psychologie osobnosti i špičkový světový psycholog osobnosti G. W. Allport.
Na interpretaci výsledků – pokud se pamatuji – aplikoval J. Dobeš „narativní“ metodologii, tj. variantu tehdy se u nás rozvíjející kvalitativní metodologie (odlišné od kvantitativní metodologie založené na statistické analýze souvislostí a rozdílů zjišťovaných charakteristik).
Psychologie jako měkká věda, která má spoustu škol a přístupů – od neurofyziologicky pojatých, přes psychoanalýzu a Jungovskou více méně fenomenologicky pojatou psychologii – až po humanistickou psychologii, se pochopitelně snaží dodat síly přesvědčivosti výsledkům výzkumu a poznatkům matematizací dat, ale často se tím ztrácí sdělnost získaných poznatků. Vzhledem k novosti tématu jsem akceptoval zpracování kvalitativní, které daleko srozumitelněji ukáže, jaké faktory a charakteristiky hrají ve zkoumané oblasti významnou roli. Pochopitelně prokázat exaktně funkci alternativního řešení vyžaduje dlouhodobé studie s využitím „katamnézy“.
Oponentem diplomové práce byl ředitel věznice v Kuřimi u Brna, vzděláním psycholog, který práci – pokud si vybavuji – vytýkal, že jí chybí argumentativní diskurs, ale oponenti komise, v níž byla mj. významná brněnská psycholožka, ředitelka Psychologického ústavu AV ČR, tento nedostatek akceptovali právě pro novost tématu a podnětnost pro provedení dalších kritickým výzkumů. Pokud se pamatuji, závěry práce byly pozitivně hodnoceny právníky a přispěly podle jejich sdělení k zavedení mediace a alternativního řešení některých trestných činů do trestního zákoníku.
J. Dobeš prošel v závěru studia a po promoci výcvikem logoterapie, a na Logoterapeutických dnech, které jsem v Brně organizoval, byl kolegy psychology velmi oceňován za svá sdělení o tom, jak logoterapie pomáhá vězňům – a to nejen prvotrestaným – v odhodlání k nápravě.
Chápu kritiky práce, ale rád bych, aby si uvědomili, že práce vznikala před více než 17 lety, kdy svým tématem i zpracováním by obstála i na jiných pracovištích psychologie v ČR. A jsem přesvědčen, že i dnes by stálo za to na její sdělení navázat a pokračovat v analýze a ověřování hypotéz, k nimž dospěla.
Pokud jde o podobné insinuace, jako jsou v článku k diplomové práci pana ministra, myslím, že by se Mlada fronta měla raději věnovat těm pozitivním projektům MŠMT, které se snaží zvýšit kvalitu vzdělání našich dětí a mládeže
Prof. PhDr. Vladimír Smékal, CSc.
Brno, 23. 11. 2011
MŠMT: Reakce V. Smékala na text MF DNES z 22. 11.2011
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
10 komentářů:
No, panečku, to je slovo do pranice...
Tak a teď můžou novináři se střední školou, VOŠ, nebo s nějakou uslintanou žurnalistikou žvatlat, co je akceptovatelné v oboru, kterému (ostatně jako jakémukoliv jinému) nerozumějí. Bohužel, diplomové práce jsou jen jakýsi test, že student dokáže sepsat alespoň trochu smysluplný text a ocitovat pár pramenů. Na odlesk vědy už si dnes hrají málokde. Ono popravdě pořád lepší "narativní metodologie", než špatně použitá regresní analýza a nesmyslné závěry založené na P-value, jakožto modle všech "moderních" kvantitativních analýz dat. Kdo ze zdejších přispěvatelů tuší, co to vlastně ta P-value je?
Požadavky na diplomky byly možná tehdy jiné a to zvlášť v dálkovém studiu. Navíc tato diplomka splnila, co měla: pochválila alternativní tresty (i když nedokázala vlastně proč je chválit).
Ale co tohle: "by se Mlada fronta měla raději věnovat těm pozitivním projektům MŠMT, které se snaží zvýšit kvalitu vzdělání našich dětí a mládeže" - další pochvala p.ministra za jeho skvělé ministrování!
Náhodou, mně také chybí články v Mladé frontě, že například "V JRD Dolná lehota zahájili žatvu".
:-)
Polovina redaktorů z MFdnes klesla na úroveň bulváru. S chutí trhám složenku na předplatné, už ani korunu tomuto plátku.
Na odlesk vědy už si dnes hrají málokde.
Pardon, ale absolvent vysoké školy na úrovni magistra jako vědec? To snad ne!
Co si pamatuji, tak na technice bylo podstatou diplomky, aby to "fungovalo".
No, ono když jdu ráno na záchod, tak "to" zaplať pánbůh taky zatím funguje. Kde se můžu přihlásit o titul?
Kde se můžu přihlásit o titul?
Tamtéž!
Prachsprostý hon pisálků a rádoby odborníků na ministra.
Okomentovat