Ministr Dobeš: Smlouvy s rodiči pomáhají rodině i škole

čtvrtek 3. listopadu 2011 ·

Už dva měsíce probíhá na 35 českých základních školách pilotní projekt „Smlouvy s rodiči“. Dosud jich bylo podepsaných 54, dalších 44 je k podpisu připraveno. Podle vyjádření ředitelů škol zapojených do projektu tyto smlouvy dětem, rodičům i školám výrazně pomáhají.



Pilotní „testovací“ projekt Individuálního výchovného plánu (Smluv s rodiči) spustil ministr školství Josef Dobeš v září tohoto roku. „Za dva měsíce pilotního ověřování na školách podepsalo smlouvu už 54 rodičů z pětadvaceti škol. Na ostatních školách k podpisu zatím nedošlo, ale probíhá tam proces, který k němu povede. Rekordem je 12 uzavřených smluv na jedné škole. Nejčastějšími přestupky jsou nekázeň a neplnění školních povinností, záškoláctví a nevhodné chování v hodině, ojediněle jsme se setkali i s podezřením na fyzické a psychické týrání a krádež,“ shrnul na úvod tiskové konference ministr Dobeš a pokračoval: „Z řad ředitelů škol a zprostředkovaně i od rodičů se ke mně dostávají slova spokojenosti, plošně chceme proto smlouvy s rodiči zavést na školy od 1. září 2012.“

Podle jednoho ze spoluautorů projektu dětského psychologa Václava Mertina je důležité si uvědomit, že smlouvy s rodiči jsou velice dobrou zpětnou vazbou pro školy, rodiče i děti: „Rozhodně nechceme suplovat výchovné komise, nechceme nikoho trestat – Individuálními výchovními plány nabízíme školám, rodičům a dětem cestu k řešení problémů, k větší komunikaci.“

O přímé zkušenosti se smlouvami s rodiči se podělili osobně i dva zástupci pražských základních škol, které se do pilotního ověřování zapojily. Ředitel ZŠ Rakovského Pavel Nedbal a zástupkyně ředitele ZŠ Mendelova Zdena Wejmelková shodně potvrdili, že je tento projekt v žádném případě administrativně nezatěžuje, ministerstvem připravené formuláře a metodika jim situaci značně ulehčuje.

„Do dneška jsme sice žádnou písemnou smlouvu neuzavřeli, to ale není našim primárním cílem. Důležitější je pro nás hned v první fázi aktivně zapojit do řešení problému dítě, rodiče, učitele a slovně si domluvit další postup,“ vysvětlil ředitel Nedbal. Naopak Zdena Wejmelková potvrdila už dva podepsané Individuální výchovné plány: „U rodičů má váhu i to, že smlouva je posvěcena ministerstvem školství, vidíme, že se ochotněji zapojují do jakékoli spolupráce se školou. V konkrétních případech jsme zaznamenali pokroky a s dětmi se už intenzivně a odborně pracuje na zlepšení jejich chování,“ vysvětlila zástupkyně ředitelky Wejmelková.

„Pro mě jako ministra školství, ale i jako psychologa je důležité, že jsme si hned na začátku nástupu na ministerstvo školství pojmenovali fakt, že kázeň či spíše nekázeň dnešních dětí problémem prostě je. A smlouvy s rodiči jsou jakousi metodikou pro školy a rodiče, jak s tím něco dělat, jak si navzájem pomoci,“ dodal ministr školství Josef Dobeš. A Václav Mertin ho doplnil: „Samozřejmě, školy pracovaly s rodiči jakkoli problémových žáků i bez podpisu takové smlouvy, nyní ale mají v rukou jasnou metodiku a postup, jak dítě zvládnout ne silou, ale umem. A musíme si přitom uvědomit, že škola má vzdělávat a pomáhat, ne trestat či sankcionovat.“ Navíc podle Mertina není hlavním úspěchem podpis individuálního výchovného plánu - ideální je, když se náprava podaří díky spolupráci všech zapojených subjektů už během procesu, který k podpisu vede.

20 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
3. listopadu 2011 v 18:19  

Jo jen do té doby, dokud rodiče nepochopí, že nedodržování těchto smluv není právně vymyhatelné. Navíc rodiče těch nejproblémovějších to nikdy nepodepíší.

Anonymní řekl(a)...
3. listopadu 2011 v 20:08  

Také do doby, než školy přestanou zvládat administrativu kolem smluv. Ta je opravdu dost košatá.

Anonymní řekl(a)...
3. listopadu 2011 v 20:45  

Dva "výborní" psychologové - reformátoři se sešli nad stejně "výborným" tématem českého školství.

Anonymní řekl(a)...
3. listopadu 2011 v 21:00  

Jako učitel z velké školy bych k tomu rád uvedl že smlouvy s žáky "na úrovni diagnostický ústav ..." nemají smysl- Pro méně závažné případy pak nelze sestavovat a měsíčně vyhodnocovat individuální plány. Vždyť se z té práce. která pořád jen přibývá, zblázníme !!!!!!

Luděk Blaha řekl(a)...
3. listopadu 2011 v 21:15  

U rodičů má váhu i to, že smlouva je posvěcena ministerstvem školství, vidíme, že se ochotněji zapojují do jakékoli spolupráce se školou.

Tato skutečnost mne vyloženě zlomila a přesvědčila. Autorita ředitele školy, natož prostinkého učitele neznamená nic. Na ně rodiče, potažmo žáci bodají.
Ani si nedovedu představit vstřícnost rodičů, posvětil-li by smlouvu Brusel nebo, nedejbože, papež.
Mohl by se případně sestavit a zveřejnit žebříček a mapa škol podle četnosti uzavřených smluv, aby rodiče věděli, kam se mají hrnout ku spolupracování.

Anonymní řekl(a)...
3. listopadu 2011 v 21:47  

Neměl by Dobeš spíš zavést vzdělávání rodičů ,než podobné kraviny?

poste.restante řekl(a)...
4. listopadu 2011 v 1:02  

Smlouvy s rodiči pomáhají zviditelňovat ministra.
Takže svůj účel plní.


Ani si nedovedu představit vstřícnost rodičů, posvětil-li by smlouvu Brusel nebo, nedejbože, papež.
To není špatný nápad kolego Blaho.
Myslíte, že třeba kdyby se pod příručku o sexuální výchově podepsal samotný papež, že by to paní Jochovou přesvědčilo?

Nebo kdyby zadání státních maturit odsouhlasil generální tajemník OSN?

Anonymní řekl(a)...
4. listopadu 2011 v 12:05  

Docela mne šokuje, že tak pochybného projektu se účastní dokonce i šéf katedry psychologie naší ALMA MATER.
Docela ho ovšem na druhé straně chápu. Akademické tituly není schopen získat a publikační činnost také je mizerná, takže je to jedna z mála aktivit, kde je možné se "hukázat".

Anonymní řekl(a)...
4. listopadu 2011 v 12:32  

Nemaje hubertusu, odhaluje se alespoň sociálně přijatelným způsobem, který v našich krajích jest obvyklým.

Anonymní řekl(a)...
4. listopadu 2011 v 15:45  

Pane ministře,
zkuste alespoň někdy poslouchat skutečné odborníky, kteří s dětmi dnes a denně přichází do kontaktu, co by skutečně v našem školství potřebovali. Nemyslete si, že máte patent na rozum a jedině Váš názor je správný. Pravdu mají diskutující v tom, že rodiče problematických žáků smlouvu buď nepodepíší, nebo si z jejího nedodržování nebudou nic dělat. Sundejte konečně růžové brýle a vnímejte situaci ve školství reálně!

poste.restante řekl(a)...
4. listopadu 2011 v 17:29  

Pokud by pan ministr měl o problémy školství a možnosti jejich reálného řešení opravdu zájem, stačilo by mu číst tyto stránky, anebo kteréhokoliv z diskutujících kontaktovat.
Myslím, že by našel mnoho inspirace.

Pro začátek by stačilo najít třeba opravdu realistický způsob financování, jehož hlavním kritériem by nebyly úspory za každou cenu.
Místo praštěných smluv by pak stačil institut vyloučení z výuky, doporovázený povinností rodičů vyzvednout si dítě na výzvu ředitele osobně.
Nesplnění této povinnosti by zakládalo možnost kontaktovat sociálku.
Vsaďte se, že i těm největším grázlíkům by stačilo, aby si kvůli nim musel tatík vzít volno z práce tak nanejvýš třikrát. Dokonce i těm, kteří do práce nechodí by to vadilo, tím jsem si jist.

Anonymní řekl(a)...
5. listopadu 2011 v 8:47  

to poste.restante 17:29

Souhlas - ověřeno praxí (bez smlouvy). Smlouvy na to netřeba, ale nesmí se tento postup používat kvůli každé hlouposti.

Zen řekl(a)...
6. listopadu 2011 v 0:44  

poste.restante: Tak tomuhle se rika "snazit se vlamat do otavrenych dveri" :-) Zrovna tohle je soucast tech smluv ...

Casto se Vam tohle stava?

Luděk Blaha řekl(a)...
6. listopadu 2011 v 1:15  

A to je dobře, pane Zene, že se do diskuse zapojují také lidé, kteří o problematice něco vědí.
Tak ještě kdybyste nám řekl něco o vymahatelnosti plnění jednotlivých bodů takové smlouvy. A jaké jsou postihy při neplnění smlouvy.

Anonymní řekl(a)...
6. listopadu 2011 v 14:33  

A jaké jsou postihy při neplnění smlouvy.

Pane Novák, neplníte smlouvu s naší školou, a tak dostanete od našeho školníka přes držku....
Jednocuhé a velmi prosté!

poste.restante řekl(a)...
6. listopadu 2011 v 17:34  

Zen
Jenže já píši o VŠECH žácích na všech školách a nikoliv jen o těch, jejichž rodiče podepíší nějakou smlouvu. Zkuste to rozlišovat, prosím.


Píši o změně zákona, protože podobná pravidla si může kterákoliv škola stanovit formou školního řádu již teď.
A bez smluv, mimochodem.

Rodič přece tím, že dítě zapíše do příslušné školy, vyjadřuje explicitně souhlas i s dodržováním jejího školního řádu, například při omlouvání absence.

Ale k čemu je to všechno platné?
Pokud příslušný předpis není součástí zákona, pak při jeho neplnění jak v případě školního řádu, tak i Vámi zřejmě oblíbených smluv, může rodič i žáček udělat na ředitele školy klidně dlouhý nos.


P.S.: Pokud nedojde ke změně financování škol, budou mit i tak školy tendenci zametat problémy pod koberec jaksi "z vlastní vůle".

Žák se má bát, že bude za nevhodné chování vyloučen ze školy a ne aby se škola bála, že příjde o peníze za hlavu grázlíka a bude mít problémy.

Dokud se tohle nezmění, jsou všechny smlouvy a spol jen cárem papíru.

Luděk Blaha řekl(a)...
6. listopadu 2011 v 19:36  

Dokud se tohle nezmění, jsou všechny smlouvy a spol jen cárem papíru.

Nerad to říkám, pane poste.restante, ale v tomto bodě se hrubě, až nezřízeně mýlíte. Jednak se to změní, až bude sousedovic kluk chodit po Marsu, a pak budou všechny takové smlouvy cárem papíru tuplem.

poste.restante řekl(a)...
6. listopadu 2011 v 20:32  

Luděk Blaha
Jednak se to změní, až bude sousedovic kluk chodit po Marsu,

Inu, uznávám svůj omyl. :-)
Každé takové tvrzení je vždy potřeba brát s jistou rezervou.

Ale budeme doufat.

;-)
"Good luck, Mr. Gorsky!"
http://amper.ped.muni.cz/pipermail/ian/2002-May/001508.html

Zen řekl(a)...
8. listopadu 2011 v 22:05  

2 poste.restante: Pokud vim, tak smlouvy jsou (alespon prozatim) pouzivany tak, ze dotycnym rodicum se rekne, ze tohle je posledni sance na napravu pred kontaktovanim socialky. Mozna pro nekoho prekvapive to zabira ...

Zmena zakona je beh na dlouhou trat. Nicmene jiz stavajici skolsky zakon napr. umoznuje nechat dite (nebo snad "dite"?) odtransportovat rodici ze skoly pri zvlaste zavazne poruse chovani (to je ale krasny zdeuredni patvar).

poste.restante řekl(a)...
9. listopadu 2011 v 0:33  

Zen
Jistě.
Ale reálně je tento institut využíván třeba až když dítě napadne spolužáka či vyučujícího s vystřelovacím nožem.

Protože většina ředitelů má strach z negativní publicity. Protože peníze, protože normativ.

Došlápnout si na "nepřizpůsobivého" pedagoga je mnohem jednodušší, nežli došlápnout si na nepřizpůsobivého žáka.


Já nejsem proti smlouvám apriori.
Pokud je někdo chce, je to jeho věc.

Ale systémově mi přijdou, asi jako kdybychom jednotlivým pracovištím chemičky umožnili objednat si pro případ požáru dětské kýblíčky, místo aby byly všude povinně nakoupeny minimaxy, a především preventivně veškerý hořlavý materiál byl bezpečně uložen.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.