Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy připravilo na rok 2012 novou tabulku platových tarifů pedagogických pracovníků. Z avizovaných 4 miliard, které ministr Josef Dobeš slíbil přidat na platy pedagogů, půjdou 3,56 miliardy do platových tarifů učitelů veřejných mateřských, základních, středních škol a vyšších odborných škol. Zbytek peněz směřuje na navýšení platů pedagogů soukromých a církevních škol.
Jedná se už o druhé navýšení platových tarifů pedagogů za dobu, kdy je ministr Dobeš ve funkci. K prvnímu došlo v roce 2011 (2,1 mld. korun), kdy se platy začínajících pedagogů zvýšily z 14,5 tisíce korun na rovných 20 tisíc korun. „To, že dvakrát po sobě přidáváme do tarifů je ojedinělý krok. Tentokrát chceme více ocenit zkušené a déle sloužící pedagogy,“ říká ministr Dobeš.
Zároveň MŠMT navrhuje sloučit dvě tabulky kvalifikovaných a nekvalifikovaných pedagogů do jedné. „Přidáno dostanou všichni, ale rozdíl mezi tím, zda jsou či nejsou kvalifikovaní, bude zařazením do platové třídy. Kvalifikovaní učitelé budou ve vyšší třídě a dostanou tak více peněz,“ vysvětluje ministr.
Důležitým krokem je zavedení „zvláštního způsobu určování platových tarifů“. Tabulka platových stupňů, která pedagogům určuje odměnu podle odučených let, zůstane, ale ředitel bude mít možnost udělat výjimku a zařadit učitele do platového stupně podle svého uvážení. Jde vlastně o harmonizaci s nařízením vlády o platových poměrech ve veřejných službách správě. Zvláštní způsob určování platových tarifů je totiž už využíván v rámci celé veřejné správy, včetně nepedagogických pracovníků. „Chci dát ředitelům větší odpovědnost, aby se chovali jako manažeři. Proto jim nabízím k dispozici i tento nástroj. Na druhou stranu si uvědomuji, že školství je konzervativní a vyzvu všechny ředitele dopisem, aby tuto možnost využívali jen v ojedinělých případech. Ze zkušenosti s nepedagogickými pracovníky vím, že toho ředitelé nezneužívají,“ říká Josef Dobeš.
Ministr Dobeš reaguje také na množící se protesty odborářů: „Oni velmi rádi demonstrují a vydávají nejrůznější zprávy. Ale starají se také o konkrétní učitele? Mám dva příklady z poslední doby – propouštění pedagogů na dobu letních prázdnin a výpověď učitelce za její vystoupení v televizi. Ani v jednom případě se odbory za tyto pedagogy nepostavily. Řešil jsem to já. Doporučuji odborům – místo demonstrací sledujte situaci ve školách a pokud se bude dít něco nespravedlivého, obraťte se na mě, velmi rád pomohu!“
Nová platová tabulka pedagogických pracovníků 2012
Ministr Dobeš opět zvyšuje platové tarify učitelů
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
14 komentářů:
pokud se bude dít něco nespravedlivého, obraťte se na mě, velmi rád pomohu
Díky, pane ministře.
Až si našetřím na poštovné a balné, pošlu Vám pár kil svého archivu.
Milá vládo, bez těch pár stovek se už nějak obejdu.
Co si ale počnu, až budu potřebovat hasiče, záchranku nebo policii?
Vláda dala, potom vzala, sama sebe neobrala. Peníze - děkujem´za ně, budem je mít na daně! Za peníze budem' rádi všecky, že nemáme tolik jako uklíze(c)čky. Nebo jako školníci, v koutě slzy ronící. Děkují Vám učitelé, divé zvěře krotitelé!
V jedné větě chce ministr posílit parvomoci ředitelů tím, že mohou zařadit učitele do různých tarifů (doufám, že bude určeno alespoň nějaké rozmezí, protože jinak "spláčeme nad výdělkem"). V další větě toto chce omezit jakýmsi dopisem, kde je žádá, aby to prováděli pouze vyjímečně, protože toho zneužívají u nepedagogických pracovníků. Tak proč ministr tuto pravomoc ředitelům proboha dává? Začínám mít pocit, že náš ministr není pdycholog, ale psycho... .
Až ředitel dostane rozpočet, tak zařadí všechny do I. stupně, protože mu díky rozpočtu nic jiného nezbude.
Ministr Dobeš opět zvyšuje platové tarify učitelů
Veřejnost tuto skutečnost ocení.
1. Je nezbytné zastavit klesající úroveň vzdělanosti.
2. O kolik lépe bude učit lépe zaplacený učitel?
3. Bude alespoň stejně učit hůře zaplacený učitel?
4. Zlepší se tedy kvalita vzdělávání?
"2. O kolik lépe bude učit lépe zaplacený učitel?"
V zásadě existují dvat pohledy na věc:
1. Nepřidávat - takto kvalitní učitelé si to nezaslouží.
2. Přidat - zvýšením platů se zvýší zájem o profesi ze strany "schopnějších" (tzn. ředitelé si budou moci vybírat z v průměru o něco lepšího materiálu), nebo se alespoň zpomalí jejich odliv.
Oba názory jsou používány, ovšem obecné zákony trhu práce vidí jako východisko ze srabu současného školství spíše druhou variantu.
Nomerad
Já na to mám jednoduché přirovnání.
I na vesnickém plácku za sokolovnou, i na prvoligovém stadionu jsou lidé, kteří hrají fotbal ne pro peníze, ale prostě proto, že je to baví.
A dělají to s nadšením, s láskou.
Ale za peníze klubu z okresního přeboru nikdy prvoligové hráče nezaplatíte.
Myslíte, že pro učitele to platí jinak?
Je to tak.
Budeme mít takové učitele, jaké je naše společnost schopna a ochotna si zaplatit.
Všude platí, že za kvalitnější službu se musí připlatit. Vzdělávání není výjimkou a žádné atestace, portfolia ani švp na tom nic nezmění...
za kvalitnější službu se musí připlatit
Svatá pravda. Tak já místo na charitu začnu od příštího měsíce posílat Vám, řekněme, šest set. A Vy mi za to napište, jak zkvalitníte svoji práci učitele. Proberete nebo procvičíte toho s dětmi víc? Přidáte jednu písemku? Budete na pracovišti o deset minut déle? Budete vtipnější?
Současně si pro svého ředitele připravte vysvětlení, proč jste doposud tak nečinil. Tedy pokud jej to bude zajímat. Ví vůbec Váš ředitel, jak by mohl případně zlepšit podmínky pro Vaše kvalitnější zkompetentňování dětí? A činí tak? Jsou peníze jediný katalyzátor Vašeho pedagogického kvasu?
Jakkoli fotbalem, pane poste.restante, nežiji, mnohé paralely vnímám. Třeba tu, jak přijde tatík a povídá: Hele trenére, nejvíc peněz berou střelci gólů, tak to mýho kluka ty góly nauč a na nějaký herní pojetí a obranný činnosti se vyser.
Ano, za peníze klubu z okresního přeboru nikdy prvoligové hráče nezaplatíte. Ale popřemýšlejte, a neberte to jako posměšek, jestli z fotbal milujícího pláckaře udělá řekněme dvou milionová smlouva jen tak mýrnyx týrnyx hvězdu republikového formátu.
Tím jsem chtěl říci, že místo pár ušmudlaných stovek bych upřednostnil lepší podmínky pro práci.
Takhle podle něčí libovůle budu stejně brát míň a ještě si kdekdo o mne otře svoje ústa.
Kdyby si je aspoň před tím vymáchal.
Neměl jsem v úmyslu otírat si o vás svá nevymáchaná ústa; pokud to tak vyznělo, hluboce se omlouvám.
Zároveň ale neustávám v přesvědčení, že pokud chceme ve školách zvýšit procento lidí, pro něž bude práce ve školství první volba, a nikoliv z nouze ctnost, přestupní stanice či čekárna, musíme jim nabídnout odpovídající podmínky - přičemž ty platové jsou jedněmi z těch důležitějších. Souhlasím s vámi v tom, že zdaleka nejsou jediné.
Ne, peníze nejsou jediným katalyzátorem mého pedagogického kvasu, ovšem nejsou také faktorem zcela bezvýznamným.
Vaše otázky na zvětšení množství probraného a procvičeného odpovím jedním konkrétním příkladem: léta letoucí jsem psával čtyři kontrolní slohové práce ročně. Před časem jsem ovšem omezil množství na polovinu. Podnětem bylo zrušení nenárokové části platu. Řekl jsem si, že zkrátka těď již nejsem ochoten věnovat večery a víkendy dvojnásobku oprav. Případné dotazy ze strany ředitele bych hravě zodpověděl - i teď totiž dělám více, než je mojí "přímou povinností" mohu-li to takto nazvat. Ovšem další hypotetické snižování platu (spekuluje se o přesunech v platových třídách) by zřejmě vedlo k dalším úvahám na toto téma.
Omluva za překlepy - po půlnoci bývám již nepozorný.
Neměl jsem v úmyslu otírat si o vás svá nevymáchaná ústa
Božíčku, o Vás nebyla vůbec řeč. To se naopak já omlouvám. Otření si huby, vypadá výrazně jinak a přesnými citacemi si nezkazím pořád ještě poměrně zachovalou pověst slušného člověka.
Teď jste to ale vystihl docela přesně a je to to, o čem hovořím. Jen větší peníze současný stav nezlepší, ale peníze menší jej zhorší zcela určitě.
A ze všeho nejhorší na tom je, že nemálo ředitelů, budou-li mít tu možnost, mnohým učitelům uberou i přesto, že vědí, že kvalita půjde ještě níž. A je jim to jedno, protože mají zcela jiné priority, než je jen těžce ověřitelná oblast jejich odpovědnosti.
Když už se nechovají jako pedagogové, kdyby se tedy chovali aspoň jako manažeři. Učitelům se pořád předhazuje motivace žáků, pozitivní samozřejmě, ale kdo motivuje učitele. A přitom kolikrát stačí normální hřejivé lidské slovo ocenění. Hele, já bych se třeba přetrh.
Okomentovat