Ministr školství Dobeš pokračuje ve své krasojízdě českým školstvím a po blamáží se státními maturitami na středních školách se nyní rozhodl určovat, které dítě je perspektivní a které naopak neperspektivní.
Ministr školství Dobeš pokračuje ve své krasojízdě českým školstvím a po blamáží se státními maturitami na středních školách se nyní rozhodl určovat, které dítě je perspektivní a které naopak neperspektivní. Proto chce, aby si děti již v 5. třídě základní školy a následně i v 9. třídě základní školy prošly „malou“ státní maturitou a kdo jí úspěšně nesloží, nebude se moci hlásit na maturitní obory.
Považuji to za další nesmyslnou buzeraci škol ze strany ministerstva, ale předně za absurdní a zbytečné stresování a trápení dětí na základních školách. Již samotná myšlenka, že jakási státní zkouška v pátém ročníku může rozhodovat o další budoucnosti dítěte, mne děsí nejenom jako politika, ale předně jako rodiče.
Testy, které mely podle původního záměru pouze srovnat standardy, se tak nyní mají stát diskriminačním sítem a stresujícím bičem již od prvních tříd. Nikdo přece nemůže myslet vážně, že výsledek srovnávacích testů přikáže rodičům kam a na jakou školu se má dítě přihlásit. Základní a původní záměr bylo srovnat obsah učiva tak, aby neměli žáci problém při případném přechodu na jinou ZŠ, ale aby byly o selekci, o tom nebylo NIKDY řečeno ani slovo.
Opravdu chceme, aby se dětství našich dětí točilo jedině a pouze okolo jedné zkoušky? Aby se školy zaměřovaly nikoli na rozvíjení myšlení a schopností našich dětí, ale na biflování předmětů „malé“ maturity, podle jejichž výsledků budou hodnoceni nejenom žáci, ale právě i školy a učitelé. Jaký bude výsledek? Školy a kantoři v logické obavě o výsledky testování a následných hodnocení podřídí vzdělávání strojovému učení dle otázek z testů.
Je to jen další krok ve vytváření elitářské společnosti a rozevírání nůžek. Vládě nestačí, že dělí naší společnost na chudé a bohaté, přičemž ti méně šťastní a méně bohatí to mají u vlády opravdu špatné a nesou naprostou většinu nákladů na její tzv. reformy. Nyní chce ministr školství dělit společnost na chytré a hloupé, přičemž těm podle ministerstva hloupým, chce rovnou zavřít cestu ke vzdělání. Děti se mají na základních školách vzdělávat a učit. Ministr Dobeš je chce místo toho selektovat. To je nepochopení smyslu základních škol, které nenavštěvují studenti, ale děti ve věku od šesti do 14 let, což zdůrazňuji proto, že ministr tuto banalitu zřejmě nevnímá.
Je bohužel evidentní, že se na ministru školství až příliš projevila jeho dlouhodobá spolupráce ultranacionalistou Bátorou a mám čím dál větší obavy, jaká další selekce dětí bude následovat.
Odmítám tento „svěží“ nápad a další kroky ministra školství, jejichž jediným cílem je omezit dostupnost vzdělání. Namísto toho, aby se ministerstvo školství snažilo změnit systém financování regionálního školství tak, aby nebyla omezena jeho dostupnost a zvyšovala se jeho kvalita, rozhodl se pan ministr raději rovnou některým dětem cestu k maturitě a vzdělání uzavřít. To je ale přístup, který patří kamsi do středověku, nikoli do současnosti.
Michal Hašek: Dobešovo temno českého školství
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
24 komentářů:
Na tyhle výpotky se snad už ani nedá reagovat.
Člověče, byl jste někdy ve škole? Největším problémem je, že maturitu může dnes mít každý, kdo si ukáže prstem. To je snad podle vás správně?
To nemá nic společného se školstvím, je to jen další cesta, jak vyvést legálně ze státní kasy peníze pro něčí kamarády....
...mne děsí nejenom jako politika, ale předně jako rodiče
Mě zase děsí politik Michal Hašek a jeho strana. Zadlužila náš stát, místo kostruktivních připomínek k nutným reformám blokuje prázdným žvaněním sněmovnu po několik dní. Proti tomu je ministr školství se svými bláznivými nápady úplný břídil.
Jako vždy je to složitější: SocDem za Buzkové prosadila maturity a RVP, v opozici první kritizuje a druhé nechává bez povšimnutí.
Na druhou stranu za stejně ministryně trochu pozvedla platy, aby nedošlo k nejhoršímu: dokončení exodu učitelů ze školství.
A tak se v tom plácáme dál. Elitní školy pro "elity", nedostatečné základy pro většinu a iluze, že testování to vyřeší. Nevyřeší, jen odhalí a pojmenují.
blokuje prázdným žvaněním sněmovnu po několik dní.
A to je snad nedemokratické ? Nečas, když byl v opozici tak při podobných příležitostech žvanil, žvanil a žvanil. Tehdy dostal přídomek FIDEL. Zvykejme si na demokracii, je prosím několik desetiletí po revoluci.
Nechápu jednu věc - proč nikdo nepoukázal na zjevnou protiústavnost tohoto Dobešova blafu - došlo by jím k porušení zásady rovnosti přístupu ke vzdělání. Jediný, kdo může rozhodnout o přijetí či nepřijetí dítěte na střední školu je škola sama.
Proti tomu je ministr školství se svými bláznivými nápady úplný břídil.
Celá vláda je skupinou břídilů - Kocourek, Vondra, ..., a kolik že to ještě kostlivců ?
Naprosto nedemokratické a totalitní. Tyto názory pochází ze záhrobí komunismu pane ministře ?
11. listopadu 2011 7:40
Máte pravdu, bude nutné po volbách provětrat zatuchlé místnosti .
Uvítal bych, kolegové, kdybychom se soustředili spíše na věcnou a nikoliv politickou rovinu problému.
Když kritizujeme rozhodnutí ministra školství, je podle mne nepodstatné, ze které strany právě ten současný ministr je.
Stejně tak je důležitější, zda kritik má věcně pravdu, nežli barva jeho aktuálního partajního trička.
(Nemluvě o faktu, že u některých se to tričko často mění.)
:-)
Vasim pohledem nazirano, mily poste restante, nebyl Zdenek Nejedly uplny magor, vzdyt tak hezky popularizoval Jiraska....
Úroveň vzdělanosti je fakt šílená.Na ZŠ žáci vědí, že se dostanou na studijní obor i s velmi slabým prospěchem (už i gymply berou trojkaře, na maturitních oborech jsou žáci s úrovní na učební obory, navíc bez motivace k učení, protože jsou přesvědčeni, že maturita je daleko a nějak dopadne.Pak plní úřady práce a kido to platí? Souhlasím s plánovaným testováním a přijímáním na studijní obory se slušnými výsledky. To není diskriminace, každý žák ZŠ má přeci možnost se zlepšovat!!!Jen musí chtít a něco pro to udělat.
To Simona Carcy:
Otázkou zůstává, jestli by se již notně senilní Nejedlý nechoval jako ministr stejně, i kdyby byl nominován za jakoukoliv stranu. Mimochodem, takových nečitelných a strany a myšlenkové proudy střídajících politiků je i dnes velice mnoho. Např. VV jsem považoval za stranu středovou a liberální, zatímco Dobeš se mi jeví jako konzervativec tykající si s krajně pravicovými názory.
Madam CARCY, jak jste z mého příspěvku dokázala vyvodit takový závěr, to mi zůstává záhadou.
To se podle Vás mám především zajímat o to, zda je politik z "té správné strany" a pak teprve o to, jetli je to zloděj?
Víte, mně je opravdu jedno, zda krade někdo "upřímně", nebo zda jen "odkloňuje" finanční prostředky.
V tomto ohledu nemíním odmítnout člověka, který nazve zloděje pravým názvem, i když s ním jinak vůbec souhlasit nemusím.
Co s tím má společného Nejedlý, to fakt nechápu.
Přemýšlím, zda je možno vůbec takovou blbinu, kterou vypustil Dobeš komentovat. To do budoucna budeme testovat mimina na DNA a zjišťovat, zda budou v budoucnu vybírat septiky, či šéfovat nějaké společnosti. Tohoto genetického klíče se upřímně bojím. Mohu maximálně souhlasit s přijímacími zkouškami ( jednotnými ) pro všechny budoucí maturanty s možností školského zákona na doplnění si maturity kdykoliv v budoucnu. Ale taková selekce - fuj. To už je opravdu na odstoupení ! Ignorant
Ať se to někomu líbí nebo ne, tak současný stav na ZŠ a následně na SŠ je do budoucna naprosto neudržitelný. Jsem v z oboru a mohu potvrdit, že situace je katastrofální. Vždy mě pobaví názory, které každou snahu změnit zoufalý propad úrovně vzdělanosti, předem odsuzují bez jakýchkoli argumentů. Tento systém vedl ke zparchantění žactva a k naprosto zcestné myšlence, že bez jakéhokoli úsilí a snahy, bez prokázaní znalostí a dovedností, bez jakékoli motivace k dalšímu studiu, mám právo studovat co chci a nikdo mě nesmí omezit. To je obrovský omyl, který vedl k degradaci celého vzdělávacího systému. Takže máme mnohem více maturantů jako dříve, ale s plnou odpovědností mohu tvrdit, že většina z nich jsou na mnohem nižší úrovni, než učni před 15-20 lety. To, co se s těmito učni počítalo v matematice naprosto běžně, je dnes u maturantů naprosto nemyslitelné. Tak k čemu takoví "maturanti"?
Řešení je jediné. Výrazně zpřísnit podmínky přijetí na maturitní obory SŠ a také průběh studia. To znamená výraznou redukci počtu míst (30-50%), povinné jednotné přijímací zkoušky z předmětů budoucí MZ(ČJ,AJ/NJ,MAT) na SŠ se stanovením min. počtu dosažených bodů. V případě opakování ročníku výrazně zpoplatnit, stejně tak přestup na jinou školu. Na druhou stranu zavést prospěchová stipendia, ale ne symbolické, ale částku, která má smysl (např. 5 000 Kč za vyznamenání). To jsou jen nezbytné první kroky, které by určitě pomohly a v podstatě nic nestály.
Pokud se nic nezmění, nepřijmou se žádná opatření, očekávejte další zhoršení. Opravdu si myslíte, že je lepší nic nedělat a nechat to být?
Anonymní 9.44
Naprostý souhlas.
"že je lepší nic nedělat a nechat to být?"
To je jen jeden názor a jedna strana mince. Tou druhou, kterou Vy pomíjíte je vztah učitel - rodič. Tady je zakopán pes. Přišli na to ve Finsku. Jistou dobu měli stejné "parchanty" jako my. Stačí ve společnosti zvýraznit větu - " i učitel může mít pravdu". K tomuto cíli vede zvednutí prestiže učitelského povolání. Nyní jsou učitelé ve Finsku vážené osobnosti. Co k tomu vedlo :
1) Přísný výběr budoucích učitelů a důraz na jejich kvalitu
2) Nadprůměrné platy
3) a ta kouzelná větička - " i učitel může mít pravdu"
A světe div se, oni dnes patří ke špičce nejen v EU, ale i na světě. Pokud ale bude platit, že žák ( potažmo rodič ) má vždy pravdu, tak se na takových ZŠ nehneme. Ještě jsem nezažil, že by školní inspekce dala za pravdu učiteli. Většina učitelů se v rámci sebezáchovy stáhne a snaží se přežít. Velký podíl na současné situaci mají i sdělovací prostředky.Věty jako učitelům bylo opět přidáno - bylo, ale pouze 20 %. Ostatním zůstala stejná mzda, popřípadě klesla. Je to manipulace a ostatně každý chodil do školy a všemu rozumí - viz. Dobeš. Ignorant
Škoda, že jste, pane Ignorante, do svých úvah a stesků zapomněl zahrnout i ředitele školy. Nemají čistě náhodou stát oni mezi rodiči a učiteli? A co má co inspekce dávat za pravdu učiteli? On snad odpovídá za chod školy?
Že by ani Finové nezohlednili význam ředitelsva pro kvalitní školství?
22:34
Přísný výběr budoucích učitelů a důraz na jejich kvalitu
ale prosím vás, najednou vám přísná selekce nevadí? Jak k tomu přijdou ti ostatní, nevybraní, vždyť podle vás mají mít všichni stejnou šanci, ne? A kdo je bude vybírat? Naprosto jistě vím, že kdyby s tímhle návrhem přišel náš ministr školství, že budete nejvíc křičet proti "zjišťování kvality" - ačkoli, jak jinak by se ti nejlepší našli?! Neustále si protiřečíte.
to anonymní 0:17
To ani trochu nepřipomíná demagogii :/. Nejste Vy náhodou z okruhu p. Dobeše? Chcete srovnávat selekci žáků ZŠ, kteří jsou na počátku svého vývoje (dokonce mají pubertu ještě před sebou nebo jsou přímo v ní) a výběr učitelů, kteří mají být (a snad jednou budou) elitou národa, když mají učit jiné?
JP
13. listopadu 2011 0:17
Jak poznat kvalitního učitele ZŠ s 2/3 nepřízpusobivých ?
To opravdu nedokáži, nedokáže to ani ředitelka, protože za 1-2 roky z této školy všichni učitelé utíkají. Vy jste zřejmě ještě nebyl popliván žáky jisté menšiny, nebylo vyhrožováno vašim dětem,neměl pomalovány dveře a fasádu domu, propíchané pneumatiky auta,..a nebyl jsem sám komu se toto děje a nežiji na severu republiky.
Za normálních podmínek a "zatím" ještě v normální škole tuto situaci řeší hospitace, výsledky v soutěžích, práce na vzdělávacích materiálech, práce na digitálních materiálech pro žáky, používání moderních vyučovacích metod a forem práce, další vzdělávání učitelů, publikační činnost, ... a pro pana Blahu používání těch správných kompetencí,...Ignorant
Vy jste zřejmě ještě nebyl popliván žáky jisté menšiny
Mohu Vás ubezpečit, pane Ignorante, že žáci jisté většiny (i jejich rodiče), sociálně přizpůsobivé používají sofistikovanější plivance. Taková slina ulpí a stírá se podstaně obtížněji.
Taková slina ulpí a stírá se podstaně obtížněji.
Nebudu Vám milý pane Blaha oponovat, pač máte pravdu. Zažil jsem to několikrát. Takto jsem dostal přes prsty minulý rok na průmyslovce kde nyní učím polovinu úvazku a totéž na ZŠ, kde učím druhou část úvazku. Ignorant
Okomentovat