Mění Dobeš školní osnovy? Ne, jen je třeba si ujasnit pojmy. EDUin nabízí stručný výkladový slovníček aktuálních pojmů

středa 2. listopadu 2011 ·

Tvrzení médií, že se po pěti letech znovu mění školní osnovy a místo rámcových vzdělávacích programů přicházejí testy po páté a deváté třídě, je především zmatením pojmů. V mediální debatě se často zaměňují pojmy standardy, testy, vzdělávací programy a osnovy. Proto nabízíme novinářům i veřejnosti přehled aktuálně užívaných pojmů i s výkladem.



Osnovy – jde o zastaralý, byť v novinách pro zjednodušení stále používaný pojem. Nic jako osnovy –
tedy jednotný předpis, co se kdy má v jednotlivých ročnících základních škol učit – už dnes neexistuje. Novináři ale často označují slovem osnovy rámcové či školní vzdělávací programy.

Rámcový vzdělávací program – dokument, který obecně popisuje, jaké znalosti, dovednosti a kompetence si má dítě na základním či středním stupni školy osvojit. Obdobné dokumenty procházejí v zahraničí pravidelnou aktualizací. U nás není zatím jasné, v jaké periodicitě bude dkument upravován tak, aby vyhovoval momentálnímu stavu pedagogické vědy a představám, kam by se mělo vzdělávání ubírat. RVP základního školství právě teď prochází onou, byť jen částečnou, revizí. Ta je v médiích občas mylně označována jako „nové osnovy“.

Standardy – přesnější výčet toho, co má žák umět, obvykle v podobě hodnotitelných znalostí, dovedností a kompetencí. Jde vlastně o konkretizaci obecně formulovaných znalostí, dovedností a kompetencí z RVP. Ministerstvo školství nedávno schválilo standardy pro základní vzdělávání. V novinách jsou standardy opět mylně označovány za „nové osnovy“.

Školní vzdělávací program – rozpracování obecných pokynů RVP pro konkrétní školu. ŠVP si vypracovává sama škola tak, aby odpovídal co nejlépe jejím žákům a podmínkám. V novinách najdeme tvrzení, že školy musí přizpůsobit své programy novým standardům. Jde do značné míry o nedorozumění. Vzhledem k tomu, že ministerstvo vypracovalo takzvané minimální standardy a navíc jak standardy, tak ŠVP vycházejí ze stejného Rámcového vzdělávacího programu, naprostá většina škol nebude muset ve svých programech nic podstatného měnit.
Plošné testy po 5. a 9. třídě – způsob, jakým mají být ověřovány minimální standardy základního vzdělávání. Je třeba upozornit, že standardy a testy nejsou totéž, byť se tyto dva pojmy v médiích běžně zaměňují. Standardy jsou pro učitele nutná pomůcka i v případě, že se nebudou ověřovat plošnými testy. Ty totiž nejsou jejich nutným doplňkem. Naopak mnozí odborníci upozorňují na rizika
zavádění plošných testů. To největší riziko je, že plošné testy umí ověřovat jen část předepsaných standardů, a hrozí, že těm netestovaným znalostem a dovednostem se školy nebudou věnovat. Zatímco standardy základního vzdělávání už máme, na úlohách, které by je měly ověřovat, se ještě pracovat nezačalo.
Tomáš Feřtek, tiskový mluvčí EDUin, řekl: Že je veřejná debata zatížena jistou mírou nepřesnosti, je v mediálním provozu běžné. Zmatení při informování o vytváření standardů základního vzdělávání a plošném testování ale dosáhlo mimořádné úrovně. Často i ministr jako by mezi jednotlivými pojmy nerozlišoval. Proto jsme se rozhodli zjednodušeným způsobem připomenout, co pojmy znamenají, a omlouváme se předem těm novinářům či pedagogickým odborníkům, kteří budou mít při čtení této tiskové zprávy pocit, že nepřiměřeně poučujeme.“

6 komentářů:

Luděk Blaha řekl(a)...
2. listopadu 2011 v 12:39  

popisuje, jaké

A do naší školy chodí chlapci, děvčata a mládež.

V uvedeném výkladovém slovníčku pojmů jsem nanašel často zmiňované "gramotnosti".

Luděk Blaha řekl(a)...
2. listopadu 2011 v 12:42  

Pardon, vypadla mi párová úhlová závorka. Tedy druhý pokus:

popisuje, jaké znalosti, dovednosti a kompetence

A do naší školy chodí chlapci, děvčata a mládež.

V uvedeném výkladovém slovníčku pojmů jsem nanašel často zmiňované "gramotnosti".

Anonymní řekl(a)...
2. listopadu 2011 v 16:08  

Ty Standardy se ale i mně, jako učiteli, jeví jako návrat k osnovám, tedy mi označení "nové osnovy" (nechala bych to s těmi uvozovkami) přijde dost případné! Standardy pro mat, čj a aj jsou základem pro testování, u právě vznikajících pro ostatní předměty je zadání stejné. Takže záměna je jen nepatrná. Spíše JDE o pochopení podstaty.

Anonymní řekl(a)...
2. listopadu 2011 v 16:17  

Zaměňovat standardy s testy může jen blbec, pardon neškolská veřejnost. Ta zase nečte výpotky EDUinu, takže slovníček je tak trochu na dvě věci. Je to jen píárko, které má ukázat, že kluci z Eduinu jsou ti praví,kteří vědí jak z marasmu ven.

Anonymní řekl(a)...
3. listopadu 2011 v 18:25  

Slovíčkařit si můžetejak chcete. Praxe bude taková, že učitelé budou muset přizpůsobit svůj ŠVP a svou výuku standardům a testům, jinak jim bude hrozit, že testy ve škole dopadnou špatně. Jako příklad uvedu to, že na mnoha školách neodolali vábení a v 5. třídě nevyučují desetinná čísla a 9. třídě lomené výrazy. ¨Pokud toto však bude ve standardech a testech nezbude jim nic jiného než se k výuce těchto kapitol v příslušných tídách vrátit. Ona totiž ta praxe je prostě praxe.

Anonymní řekl(a)...
3. listopadu 2011 v 19:00  

Myslím, že rozumní učitelé mají v paži nové osnovy i standardy, stejně jako ŠVP, a smaží se dělat svou práci.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.