Závěrečné zamyšlení účastníka kurzu RVP "Vzdělávací technologie pro 21. století" nad palčivými problémy, které současný vliv technologií na školství přináší, a možnostmi jejich řešení.
Školy jsou zvláštním prostředím, které se odjakživa potýká s různými
vnějšími tlaky, a buď je efektivně přetváří, němě přijímá, a nebo je
v horším případě přijímat musí. Jsou fascinující svou vnitřní čistotou,
zvoněním - rituálním řádem a přestávkovým chaosem. Školy jsou místa
dobrých, špatných i neuvěřitelných příkladů. Školy jsou fyzické,
virtuální, divoce budoucnostní, krásné a hlavně velmi inspirativní.
Protože se pomalu uzavírá “MOOC” kurz portálu RVP Vzdělávací technologie pro 21. století,
je na místě zamyslet se nad budoucností nejen vzdělávacích technologií,
ale stejně tak školy jako živého organismu. Výhledy jsou podle všech
v tomto kurzu dostupných článků, příspěvků a komentářů ne příliš
nadějné. Plošné testování se bude s největší pravděpodobností postupně
stávat centrem zájmu velkých hráčů na poli byznysu [1]. Budeme-li plošné testování vnímat v intencích hlavního nástroje řízení školství, máme se čeho obávat. Poučení z testů PISA 2009 se nám nějak nedostává, katalogy z informatiky ke státní maturitě jsou spíš test čtenářské gramotnosti a porozumění textu [2] než tím, co by učitelé informatiky očekávali, a tak bychom mohli ještě dlouho pokračovat.
Přece jen se však objevilo něco, v čem spatřuji velkou přidanou
hodnotu všech v rámci kurzu vniklých polemik, komentářů, blogů atd. –
ukázaly totiž, kde leží hranice, kterou snad všichni účastníci
kurzu narušují. Jednou ikonickou ukázkou z mnoha dalších je text Blanky
Kozákové a následná reakce Bořivoje Brdičky ze 7. 11. 2011 [3]. Celý
článek se dotýká tématu profesního rozvoje, kariérního systému a nabízí
pohled na možné změny ze strany MŠMT, vzápětí pan Brdička správně
(pesimisticky) upozorňuje na nebezpečí formálního způsobu dosahování
jednotlivých stupňů profesního rozvoje, místo toho navrhuje nutnost
komunitního propojení učitelů za účelem sdílení zkušeností bez
konkurenční nevraživosti.
Jak v našem případě chápat termín hranice? Je to místo, za
které už nejde jít, hraniční stav vyvolávající nutnost aktivního odporu.
Na jedné straně jsou nám odhalovány vize, přání, utopie, které ale
nelze realizovat, a na druhé je postoj nejen MŠMT, ale řady dalších
řídících složek (používejme dále obecné slovo vedení), jež
stojí na místě a nechce být pohnuto. Jinými slovy - inovativní učitelé
hledají nové cesty, možnosti a soustavně pracují na svém osobním vzdělávacím prostředí, ale zároveň jim chybí koncepce a konkrétní vize, kterou by vedení mělo nabídnout.
Je možné být inovativním učitelem při pohledu na postoj našich
řídících orgánů? Není jiné odpovědi, neexistuje jiná cesta - inovaci a
kreativitu musíme stále rozvíjet, hledat nové výukové postupy
odpovídající vývoji světa. Musíme jít s dobou! A jsme venku – postavili
jsme most a překročili hranici! Vedení ale stojí stále na starém známém
břehu a bojí se na most vstoupit. My ho z druhé strany pozorujeme,
voláme, ukazujeme na most – ale vše je marné! A tak máme stále větší
obavy, že nás to naše vedení ze strachu vstoupit na most k lepším
zítřkům určitě nedovede. A pak nemáme být pesimisty!
Obávám se, že je nutné najít nový koncept. Kurz Vzdělávací technologie pro 21. století
jednoznačně dokázal, že existuje potenciál inovativních učitelů i
celých škol. Takový potenciál by neměl být omezován. Navrhuji proto
několik zásadních kroků, které by mohly vést k eliminaci mnoha
negativních dopadů na vzdělávání:
- Portál RVP, nebo (v důsledku aktuálního vývoje) spíše jakékoliv jiné vhodné prostředí využít k založení virtuálního tj. stínového vedení s úderným názvem, logem a vizí vzdělávání. Co třeba CMZ s divizí B (Centrální mozek lidstva s divizí Budoucnost) - ve smyslu umíme si ze sebe udělat legraci, nejsme všeználci a máme se ještě co učit.
- V rámci této nové “instituce” bychom:
- definovali standardy, školní řády, tematické plány - tady máme velké plus, řada proběhlých debat na RVP to už udělala;
- hledali konkrétní vizi vzdělání jako přípravy na budoucnost - díky Spomocníkovi toho už hodně víme, takže jsme ok, ale ... ;
- organizovali pravidelná setkání s vizionáři – o to se snažil i náš kurz Vzdělávací technologie pro 21. století a dopadlo to skvěle;
- definitivně odpověděli na zásadní otázku školství od dob Rakouského mocnářství - “Přezůvky ano či ne?” - to bohužel nemáme vůbec vyřešené.
- Závěry vzešlé z naší činnosti by pro stávající vedení byly 100% závazné.
- Když se vedení přiblíží k mostu, tak 80%, na mostě 50%, za mostem 25%.
- Pokud nás jednou dohoní, tak mohou zase řídit resort sami.
Celý článek na spomocnik.rvp.cz
0 komentářů:
Okomentovat