Podle vládní strategie mají praktické školy pro postižené a sociálně vyloučené děti zaniknout. Pedagogové se bouří, podepisují petice.
Kolem rušení/nerušení praktických škol, dříve řečených „zvláštní“, je živo. I proto připravily sobotní Lidové noviny
jakýsi speciál, který se tématu věnuje pohledem tří novinářů. Barbora
Říhová napsala zpravodajský článek, Daniel Kaiser vedl rozhovor se šéfem
Asociace speciálních pedagogů a komentátor Petr Kamberský vyšvihl komentářík.
Ruší se, nebo neruší?
Titulek zpravodajského článku zní „Zvláštní školy jsou na odpis“. Podle vládního rozhodnutí by se praktické (dříve zvláštní) školy měly do čtyř let zrušit. Proti tomu se ale bouří speciální pedagogové, kteří sepsali petici. „Jde nám o to, aby se premiér a ministr školství dozvěděli, co si odborná veřejnost myslí. Protože materiál schválený vládou rozhodně nepřipravili odborníci. Od úterka chodí první podpisy, máme jich kolem 450,“ řekl LN iniciátor petice Jiří Pilař, šéf zmíněné asociace, dle nějž podpora čítá už čtyři tisícovky lidí. Na praktických školách v Česku údajně učí dvaapůlkrát tolik speciálních pedagogů.Kritizované dílo Strategie boje proti sociálnímu vyloučení na období 2011-2015 schválila v říjnu Vláda ČR; podle Martina Šimáčka z Agentury pro sociální začleňování v romských lokalitách na ní pracovalo sto expertů. „Ministr (školství) strategii na vládě podpořil a řekl, že pro něj bude prioritou,“ potvrdil LN Šimáček, že k „vymýcení“ zvláštních škol má dojít.
Nicméně ministr Josef Dobeš (VV) už v týdnu pro Právo tvrdil, že se praktické školy rušit nebudou. „Je to nehorázná lež. Praktické školy rušit rozhodně nebudu. Naopak tyto školy podporuji,“ říkal Dobeš o školách, do nichž chodí děti s lehkým mentálním postižením. Podle vládního plánu by ale za pár let měly jak tyto děti, tak i ty „sociálně znevýhodněné“, třeba romské, chodit do škol běžných. V Česku ještě existují školy speciální pro žáky s těžkým postižením.
Celý článek na webu ČESKÁ POZICE
17 komentářů:
Praktické školy nejsou totéž, co bývalé zvláštní školy. Ale to je zřejmě jedno.
Pokud se doposud psychicky nezhroutili, čeká je to zcela určitě po začlenění.
Ještě větší obavy mám ale o děcka. Ty mezi sebou nestrpí ani někoho s nežádoucí značkou džín nebo mobilu, našeho autistu doslova vyštípali šesťáci, až přešel do jiné školy. Sepsali výhružnou petici, řediteli vyhlásili odboj. Co s nimi? Tak žák šel, aby uchránil zdraví proti neustálým napadáním. A teď si představte takových dětí několik, a ještě větší "nenormálnosti"...
"našeho autistu doslova vyštípali šesťáci"
A co na to učitelé???
Co na to učitelé?
Děti jsou tak mazané, že si vždycky najdou chvilku, kdy se nikdo nedívá. A co bylo domluv, podobrém, vysvětlování, že je to špatně, že ten chlapec jen prostě jinak komunikuje a trpí jejich úsměšky, jednalo se s rodiči, ale nic se nezlepšilo... Stále docházelo ke konfliktům, strkání, dotyčný se pak také bránil a občas vystartoval do protiútoku - a byla mela. Prostě 29 šesťáků proti jednomu - finitus.
Už to někdo konečně řekněte! Dobeš prostě nerozumí školství, ani žákům, natož rozvoji osobnosti. Ale má moc. To stačí k rozhodování. Oplodněn všelikými dojmy se snaží vycházet vstříc jedinému kritériu, jak ušetřit na dětech v podfinancovaném školství.
Asi je to tak dobře, nejhorší je totiž pomalé umírání. Když se to zřítí rychleji, ubude bolesti a navíc, na tu nemocnost školství, která začíná "u hlavy" bude nejen vidět, ale bude i dost důkazů, že dotěď protečené peníze ze všelikých fondnů jsou jen utracené. S rozvijem osobnosti tady neotravujete.. stačí testovat natrénované znalosti. Má ten náš ministr opravdu psychologické vzdělání? Copak nezná dětskou psychiku?
Psychicky podkopané učitele vidím téměř denně, to není žádná futurologie, ale už současnost. Nebudu tady rozmazávat, co to dělá s dětmi, jen se zeptám, jestli to v konečném důsledku není týrání dětí? Ostatní si domyslete sami.
To 9:27
A za co z toho stavu, který popisujete, může současný ministr školství? Jak to souvisí s rozvojem osobnosti a jeho vystudovanou profesí? Copak Dobeš začal s tzv. liberální výchovou čili pedocentrismem u nás? Ten už se nám tu rozlézá víc než 100 let, vážený kolego. Jen "díky" totalitě se svobodná výchova nerozvinula do té dnešní verze tak rychle jako v zámoří.
A jestli to v konečném důsledku není týrání dětí - to ano. Děti jsou týrány tím způsobem, že se jim hned v dětství nenastaví mantinely, co se smí a co už ne, jaká jsou jejich práva, ale taky hlavně povinnosti, a že po porušení pravidel bude VŽDY následovat postih. Že z nich proto dnes vyrůstají často nezralé osobnosti, neznalé svého postavení a neschopné odpovědného jednání, za to opravdu nemůže jen tahle vláda.
Do r. 89 rodiče buď byli dětem morálními vzory (menšina) nebo na ně měli čas, protože dělali od-do, všichni za stejný plat, žádní podnikatelé, žádné zumby apod. Krátce po r. 89 byli rodiče nadšení, s dětmi trávili hodně času, o všem jim povídali. Krátce nato však vtrhla mezi lidi tržní ekonomika, bezuzdné podnikání a s ním nové možnosti, konzum. A děti najednou začaly překážet, nebyl čas se jim věnovat, veškerá zodpovědnost byla přesunuta na školu, na kroužky je málo peněz - odpoledne vychovává děti ulice a parta, místo hřiště obchodní centra s hracími přístroji.
Škola reagovala - kurikulkární reforma reagovala na potřeby zvýšené výchovy (vedle vzdělávání), ale Dobeš ji "mlátí přes prsty i po hlavě" svými diletantskými opatřeními dřív, než se mohl projevit její přínos. Dobrá! Mějte osnovy, když chcete (já tedy ne!), ale pak, milí rodiče, převezměte opět výchovu do svých rukou. Vkládejte do svých dětí morální hodnoty (o co je opřete, nevím), aby byly schopny v kolektivu třídy i ve společnosti respektovat jinakost, aby nekradly, nešikanovaly apod.
A co na to učitelé???
A co na to ředitel?
Ředitel?
Domluvami žákům ani rozhovory s rodiči nedosáhl ničeho.
Náš systém přece nechrání slabé a utiskované, byť by byli v právu, to víme. Právo je slepé a hluché, jde-li o křiklouny a agresory.
Domluvami žákům ani rozhovory s rodiči nedosáhl ničeho.
Domluvami při zjevné šikaně? To snad nééé!
a že po porušení pravidel bude VŽDY následovat postih.
Postih učitele ? Žák má vždy pravdu, protože si to rodiče v ředitelně, u zřizovatele a školní inspekce vždy zařídí. Do "dršky" dostane pouze a jedině učitel. Ignorant
1) Postiženi při slučování budou žáci s IQ okolo 70, protože látku při počtu spolužáků 26 a více prostě nepochopí
2) Postiženi budou i žáci s IQ vyšším, protože se v kolektivu s IQ okolo 70 nic nenaučí
3) S učivem již ZŠ nemohou jít dále dolů, to by neuměl nikdo nic.
4) Je tedy lepší, aby tito žáci měli na běžné ZŠ samé pětky a propadali nebo se učili v menších kolektivech a něco se naučili ?
A za co z toho stavu, který popisujete, může současný ministr školství?
Za to, že svými rozhodnutími stav nezlepšuje, ale naopak zhoršuje.
Za to, že rozbíjí i to málo, co ještě jakž takž fungovalo.
Za to, že se zabývá mediálně atraktivními prkotinami, místo aby systémově a koncepčně hledal řešení ve spolupráci především s učiteli z reálné praxe.
Za to, že svými rozhodnutími stav nezlepšuje, ale naopak zhoršuje.
Nesouhlasím. Nebudu tvrdit, že vše udělal správně - nakonec kdo může vždy dopředu říci, jak co dopadne. Ale státní maturita, plošné zjišťování výsledků vzdělávání a standardy předmětů jsou absolutně potřebné a měly se realizovat již dávno.
Za to, že rozbíjí i to málo, co ještě jakž takž fungovalo
Nesouhlasím. Nemohu si vzpomenout prakticky na nic, co za nástupu této vlády v našem školství ještě dobře fungovalo. Proti praktickým školám vede tvrdou válku p. Šimáček a jeho strategickým zbraním je skoro nemožné se postavit. Není pravda, že se praktické školy budou rušit, ale pouze omezovat - aby se dostálo závazkům ohledně podezření z diskriminace. čtěte pořádně tisk.
Za to, že se zabývá mediálně atraktivními prkotinami, místo aby systémově a koncepčně hledal řešení ve spolupráci především s učiteli z reálné praxe
Mediální komunikace je v současné politice mnohem důležitější než reálná práce politiků. Tu totiž není moc vidět, zato politik, který neomílá své názory a nevysvětluje a nezdůvodňuje davům barvitě své činy, je mrtvý muž.
Inu, je-li 70% populace mírně řečeno natvrdlé, co taky zbývá...
A hledat systémová řešení ve spolupráci s učiteli? To snad nemyslíte vážně! Vždyť se ani dva mezi sebou nejsou schopni dohodnout! Koho z nich má poslechnout? (no já vím, přece Vás!)
Souhlasit nemusíte.
Jen zkuste sundat stranické brýle.
...vede tvrdou válku p. Šimáček a jeho strategickým zbraním je skoro nemožné se postavit.
No vida. A já hlupák si myslel, že ministr školství se jmenuje Dobeš.
:-)
Mediální komunikace je v současné politice mnohem důležitější než reálná práce politiků.
Podle toho to také vypadá.
Jenže my, učitelé, hodnotíme nikoliv mediální obraz, ale skutečný dopad konkrétních kroků.
Vidíme ho totiž přímo a nezkresleně ve vlastní praxi.
Někdo nám při naší práci pomáhá a jiný nás jen zatěžuje dalšími nesmysly a papíry, aniž by to mělo význam ku prospěchu našich žáků.
Zkuste si udělat průzkum, kolik učitelů u Vás na okrese sdílí Vaše nadšení.
Koho z nich má poslechnout? (no já vím, přece Vás!)
O nikoliv, kolego.
Stačí přece, když bude poslouchat jen pana Klause, pan Bátoru, paní Jochovou a sám sebe, viďte?
Teď vážně.
V rámci připomínkování toho nesmyslu, který se jmenoval "Standard kvality profese učitele" bylo napsáno mnoho fundovaných a podnětných připomínek.
Troufám si tvrdit, že s nějakými 70% by souhlasila většina učitelů z praxe.
Zajímá to ministra?
Zajímá to Vás?
Čím to, že na těchto stránkách se dokážeme v mnohém shodnout?
Ale my přece nejsme reprezentativní vzorek, namítnete určitě, že?
Víte, já se účastnil koordinace projektů v oblasti ICT i řízení výroby a lidských zdrojů.
Z vlastní zkušenosti tedy mohu tvrdit, že největší bohatsví má firma v hlavách zaměstnanců.
Dobrého šéfa proto poznám podle toho, zda se svých podřízených ptá.
Jen pitomec ví sám všechno nejlíp.
Dobrého šéfa ...
A výborného podle toho, zda se svých podřízených ptá, s čím by jim mohl pomoci.
S tím pitomcem ovšem opatrně. Vševědoucí bývá zpravidla i všemohoucí.
"co za nástupu této vlády v našem školství ještě dobře fungovalo"
Jinak kolego, nějak bych to opravil - 5 let tady vládne pravice a již celou tuto dobu mohla školství vylepšovat. Neomezujte se jen na obhajobu toho nejméně schopného ministra posledních 21 let. VV jsou naprosto nevolitelnou sektou a to především díky chaotickému postupu ministra. Jde na vše hrrr, označil bych ho za "revolucionáře" a ty již od padesátých let nepotřebujeme a nechceme. Ignorant
Okomentovat