Marcel Chládek: Plošné testování žáků 5. a 9. tříd je nepřipravené

pondělí 21. listopadu 2011 ·

Sociální demokracie vnímá plán ministra školství Josefa Dobeše na plošné testování žáků a žákyň 5. a 9. tříd základních škol jako velmi chaotický projekt s nejasnou vizí, cílem a financováním. Musím přiznat, že dnešní tiskovou konferencí vnesl ministr Dobeš do celé věci více otazníků, nežli odpovědí. Žáci, žákyně, pedagogové, ale i celá odborná veřejnost tak stále marně čeká na jasnou odpověď, k čemu vlastně budou tyto testy na základních školách sloužit. Zda to bude pouze k poskytnutí zpětné vazby nebo ke zpracovávání kvalitativních žebříčků škol? Zda nedojde k faktické kastaci dětí, jak ji navrhl ministrův poradce Václav Klaus ml. a vůči které se Josef Dobeš nijak neohradil, naopak ji přivítal?



Jako stínový ministr školství proto důrazně varuji, že pokud se testování bude odrážet do jakýchkoli veřejných žebříčků, které budou spojeny i s financováním škol, stane se to, co ukazují zkušenosti ze zahraničí: testované předměty jsou vyzdvihovány zcela na úkor ostatních - netestovaných předmětů. Děti budou sice umět pracovat s testy všeho druhu, nicméně kvalitu jejich vzdělání to nijak nezvedne. Je to jako s testy IQ - čím častěji test opakujete, tím „vyšší" IQ máte, v žádném případě to ale neznamená, že jste fakticky chytřejší.

Vzhledem ke zkušenostem s více než ročním působením ministra Dobeše se však obávám druhé varianty - tedy, že se testování stane prostředkem ke kastaci dětí a „buzeraci" jednotlivých škol. Zkušenosti totiž hovoří za vše - v případě státní maturity totiž také Josef Dobeš nejdříve říkal, že se bude jednat pouze o zpětnou vazbu, aby následně s velkou pompou představil žebříček „kvality" škol, jehož ministerská interpretace vykazovala velké nedostatky a manipulace.

Jako stínový ministr školství proto vyjadřuji hluboké obavy z nového projektu ministra Dobeše, který opětovně vykazuje vážné nedostatky a nese s sebou velká rizika pro oblast českého školství. ČSSD není proti způsobu testování, které budou sloužit coby zpětná vazbou. Je pro nás ale nepřípustné, aby se toto testování zvrhlo v podivnou kastaci dětí již v 5. třídě tak, jak ministrovi doporučoval Václav Klaus ml.

2 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
21. listopadu 2011 v 22:48  

"ČSSD není proti způsobu testování, které budou sloužit coby zpětná vazbou."

To by muselo být dobrovolné a decentralizované. V opačném případě, i přes deklarace kohokoli, to budou zase jenom žebříčky, které z toho někdo postaví.

krtek řekl(a)...
22. listopadu 2011 v 5:29  

Slovo "kastace" je děsivé. I Google mi napsal: "Možná jste měli na mysli: kastrace." A internetová jazyková příručka rovnou říká: "Slovní tvar kastace nebyl nalezen."
U tohoto stínového ministra doufám, že zůstane stínovým.
Mohl by někdo uvést příklad, jak za uplynulý rok ministr Dobeš prakticky (tedy skutkem, on jinak mluví a jinak koná) směřoval k tomu, že "se testování stane prostředkem ke kastaci dětí a „buzeraci" jednotlivých škol"?

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.