Nejsem si jist, zda je zpracovaná koncepce vzdělávání podle ministra školství Josefa Dobeše určena k pobavení nebo má opravdu sloužit jako koncepční materiál... Obsahuje totiž spoustu věcí, kterou jsou jen na papíře, ovšem jejich realizace v praxi je jiná. U jiných oblastí je navrženo buď polovičaté anebo žádné řešení.
Polovičatě je například řešena věc předškolního školství, kdy má ministr Josef Dobeš podle své koncepce dojem, že vše spasí tzv. firemními školkami. To je samozřejmě zcela naivní řešení. Oblast, kterou koncepce neřeší vůbec, jsou vysoké školy.
Navíc celá Dobešova koncepce stojí na testování, které odevšad vykukuje jako jakési zaklínadlo - státní maturity, testování žáků 5. a 9. tříd. Jak už jsem ale několikrát varoval, testování může být dobrý sluha ale zlý pán, což dokazují také zkušenosti ze zahraničí. Na jedné straně Josef Dobeš tvrdí, jak je třeba testovat a podporovat vzdělávací programy, na straně druhé ruší portály pro pedagogy, které se o to snažily a byly zavedené.
Obzvlášť úsměvná je kapitola odměňování ve školství. Josef Dobeš je totiž ten poslední, kdo by měl na téma odměňování pedagogických a nepedagogických pracovníků hovořit. Byl to on, kdo totálně rozvrátil systém odměňování pedagogů i nepedagogů.
Šokující je naopak návrh na nové financování regionálního školství, kdy je mezi řádky koncepce prakticky navržena likvidace malých venkovských škol. Koncepce také naznačuje jasnou snahu o odebrání kompetencí samosprávám, tedy krajům a obcím. Vůbec navíc nejsou nikde začleněny prvky kvality, jak bylo původně slibováno.
Marcel Chládek: Koncepce vzdělávání podle J. Dobeše - něco mezi pohádkou a hororem
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
14 komentářů:
Rozumím tomu dobře? Je to směřování k zpět k totalitě? Nebo tomu Dobeš jenom nerozumí, a horlí za úspory, ať to stojí co to stojí?
testování může být dobrý sluha ale zlý pán
To je jako s manželkama.
Ministr je blázen !
Jak to tady tak pozoruju, navrhoval bych protestovat nejdřív učitele.
Z logického myšlení, všeobecného přehledu, z cizího jazyka - přece se snad vzdělávají i v cizojazyčné literatuře, a z oboru, který učí. Testování z počítačových základů by asi eliminovalo 3/4 českých učitelů.
navrhoval bych protestovat nejdřív učitele
Každý. kdo pracuje s dětmi by měl projít především testy psychologickými. Vedoucí pracovníci pak především.
Ubožáci s poruchami osobnosti nemají ve školství co pohledávat.
To já bych zase navrhoval otestovat rodiče.
:-)
Jestli mají o dítě zájem, jestli zvládají základní péči, jesli znají dětské nemoci, ...
(A členy VORPu bych speciálně otestoval ze znalostí sexuální výchovy. Aby bylo jasno, zda opravdu umí své děti správně poučit, jak pořád hlásá paní Jochová.)
Zkrátka jestli vůbec jsou schopni dítě vychovávat.
Až na základě testů by mohli dostat "řidičák na rodičovství". Nejlépe platný v celé EU, něco jako ECDL. ;-)
Heleďte, milý anonymní z 21:51, fakt nevím, k čemu potřebuje tělocvikář na základce studovat na počítači zahraniční zdroje o tom, jak lépe udělat kotrmelec vzad.
Notabene, když tento cvik nezvládne polovina třídy.
Což takhle zavést testy pro právníky, pro zdravotní sestry, pro pokrývače?
Až dosud jsem si myslel, že od toho jsou tu nějaké kvalifikační předpoklady.
A tím, kdo posoudí způsobilost k výkonu práce učitele má být ředitel školy, který také má nést odpovědnost za to, koho do sboru přijme.
No ale nejspíš na všechno potřebujem testy.
S psychotesty uchazečů o profesi pedagoga bych také neměl problémy.
Ale povinně také u kandidátů do parlamentu a na ministerské funkce.
S psychotesty plně souhlasím. JE tam ale problém - co s člověkem, který neuspěje a má už pracovní smlouvu? Vstupní psychotesty by se tedy měly dělat, ještě než pracovník nastoupí na místo nebo do funkce. Místo toho musíte prodělat trapnou zdravotní prohlídku, kde se tak nejvýš zjišťuje, jestli nemáte ploché nohy nebo nadváhu. Odbory školské, nechcete zde zasáhnout ve smyslu nápravy stavu?
k čemu potřebuje tělocvikář na základce studovat na počítači zahraniční zdroje o tom, jak lépe udělat kotrmelec vzad.
No přece, aby to, pane poste.restante, věděl! Od září nedělám prakticky nic jiného. Při studiu techniké kybernetiky jsem o kotoul nezavadil a při pedagogických postgraduálech jakbysmet.
Nemyslím, že by kolegové, jakkoli jsou vstřícní a pomáhají radou i náslechem, měli moje diletantství odnášet měrou nadměrnou.
A o děvenkách z primy už ani nehovořím. Právě a především proto, že jich to polovina doopravdy neumí, mají mít k dispozici erudovaného tělomrska, a ne binárního mrzáka, který si musí tkaničky zavazovat v kleče, nebo jinak upadne na hlavu.
co s člověkem, který neuspěje
Stačí dopsat do školského zákona, že pedagogicky aktivní může být jen OMPPOZ (osoba mravně, psychicky, pedagogicky a odborně způsobilá).
Odbory školské, nechcete zde zasáhnout
Co jsem ROP (reformní odborový předák), nemluvím prakticky o ničem jiném.
"Z logického myšlení, všeobecného přehledu, z cizího jazyka - přece se snad vzdělávají i v cizojazyčné literatuře, a z oboru, který učí. Testování z počítačových základů by asi eliminovalo 3/4 českých učitelů."
Protože ryba smrdí od hlavy, tak bych navrhoval prověřit nejdříve toho nejvyššího. Myslím, že plynně neovládá Aj. Taktéž logika, ICT a všeobecný přehled jsou na štíru u toho nejlepšího ministra všech dob. Jen tak přemýšlím podle jakých měřítek byl prohlášen tím nejlepším a né a né na to přijít.
To 19:15
Myslíte, že ministr průmyslu umí vyrobit automobil? A co prezident? Ten by pak měl umět dělat všechno, co jeho lid, ne? :)
ministr průmyslu umí vyrobit automobil?
Po ministrovi školství taky nikdo nechce, aby vytvářel didaktické křížovky, promýšlel projektové dny nebo rozklíčovával kompetence.
ministr průmyslu umí vyrobit automobil? A co prezident?
Vážený anonymní z 19.11 21:54,
máme snad Vaší otázce rozumět tak, že podle Vás ministr školství nepotřebuje komunikovat v angličtině, nepoužívá ICT a nepotřebuje ani všeobecný přehled a logiku?
Nu, zřejmě tomu tak i nejspíš bude.
Alespoň by to vysvětlovalo, proč mnohé jeho kroky opravdu logiku nedávají.
Pokud se pana prezidenta týče.
Vy snad chcete zpochybňovat, že náš pan prezident je odborníkem na všechny oblasti?
Myslíte to opravdu, ale opravdu vážně?
"Myslíte, že ministr průmyslu umí vyrobit automobil? A co prezident? "
Prezident přece ví, že Dobeš je nejlepší ministr všech dob, jen nám nechce říci jaká měřítka při tomto hodnocení použil. A o obou těchto pánech víme "že všemu rozumí".
Okomentovat