Za české školství určitě ne! Josef Dobeš není pro chaotické a netransparentní řízení resortu zdaleka jen terčem opozice. Zdá se, že pedagogičtí odborníci již také ztratili trpělivost s údajně „nejlepším polistopadovým ministrem školství“. V dopise premiérovi požadují jeho odvolání z vlády poté, co Dobeš předložil další nedomyšlený a překotný návrh - tentokrát na plošné testování školáků, které by rozhodlo o jejich pokračování na středních školách.
Tento plán je dalším střípkem do mozaiky Dobešova bizarního ministrování, které může mít nedozírné následky pro české školství. Za nejzávažnější hrozbu lze však považovat jeho reformu vysokých škol. Její návrh byl vytvořen narychlo a v pološeru, tj. bez diskuse s těmi, kterých se hlavně týká (Radou vysokých škol, Českou konferencí rektorů, akademickými senáty a vědeckými radami).
Podle návrhu reformního zákona bude od roku 2013 zavedeno školné, a to bez toho, aby ministerstvo analyzovalo dopady takového kroku na státní rozpočet, školy a možnosti studentů školné splácet. Nejen studenti se aktivizují proti školnému. Rada vysokých škol jeho zavedení zcela jednoznačně odmítla. Akademici poukazují na skutečnost, že v zemích, kde bylo zavedeno školné, se jeho výše skokově zvyšovala, což vede k tomu, že univerzity a vysoké školy opouštějí silně zadlužení absolventi. V Dobešově návrhu se hovoří o 20 tisících korunách za rok studia, což se dnes někomu může jevit jako mírná suma.
Uvědomme si však, že jakmile bude školné jednou zavedeno, bude nadále možné jedním hlasováním parlamentu jeho výši stupňovat. A nejen to. Zahraniční analýzy ukazují, že zavedení školného ke zvýšení kvality studia nepřispívá (Velká Británie, vybrané spolkové země v SRN). Sociální demokracie školné od začátku odmítá jako nepřijatelnou překážku pro rovnost šancí z hlediska dostupnosti vzdělání. ČSSD pro to má nejen ideové, ale i velmi pádné empirické důvody.
Jaký je závěr? Efekt školného pro kvalitu vysokého školství je mírně řečeno neprůkazný (kromě komercionalizace škol, která z univerzit dělá firmy). Budoucím studentům se zvyšuje nejistota a pro společnost se dramaticky zhoršuje využívání lidských zdrojů tím, že se zavádí bariéra pro talentované lidi ze sociálně slabších vrstev. Státnímu rozpočtu pak paradoxně hrozí, že se kvůli zárukám za půjčky na školné ještě prohloubí jeho dluh. Jednou z Dobešových variant je například zřízení dodatečného úřadu pro správu finanční pomoci studentům.
Jediný, kdo se tudíž ze školného může radovat, jsou bankéři. Že vám to něco připomíná? Pokud vám školné připomíná historku s průběžným a fondovým financováním důchodů, není to podobnost čistě náhodná.
Stalo se smutným standardem současné vlády pohodlné většiny, že se neobtěžuje propočítávat ani finanční (natož společenské) dopady jednotlivých reformních zákonů. Vláda má zkrátka a dobře školné v koaliční smlouvě. Josef Dobeš si může spokojeně odfajfkovat úkol předložit zákon do konce roku. Co na tom, že je návrh nekoncepční a odborná veřejnost na něj neměla vliv?
Libor Rouček: Za koho kope ministr Dobeš?
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
2 komentářů:
"Já říkám, pojďme o tom diskutovat...". a říkám to vždycky, když to už vymyslím v pološeru a v okolí se zvednou hlasy, že to asi bude slepá cesta. Uvědomuji si, že to potřebuji prodiskutovat, protože zjišťuji, že nemám dostatek informací a už jsem tím chtěl ukázat svoji akceschopnost a ohromit odbornou veřejnost. Chci být důkazem toho, že se celoživotně vzdělávám, ať to stojí, co to stojí. A než se oborově dovzdělám, v živé diskusi se dovím kopec názorů, které mě ale moc nezajímají. Rozumím tomu tak nějak po svém a vidím před sebou krásnou budoucnost testovasného školství, ve kterém sice pak bude jiný ministr, ale budu mít alespoň na co vzpomínat .. a vy se mnou!
Z iniciativy několika "odborníků" začíná vytloukat politický kapitál levicová opozice. Skvělé.
Okomentovat