Pod tímto názvem se 9. listopadu 2011 konala v pražském hotelu DUO závěrečná konference projektu Metodika II. Díky tomuto projektu vznikl Metodický portál RVP.CZ. Kolem něho se vytvořila živá komunita učitelů, kteří zde nabízejí vlastní nápady na vylepšení výuky, hledají inspiraci od svých kolegů a vzájemně si vyměňují názory. Denně využívá služby Metodického portálu až 10 000 návštěvníků.
Počty příspěvků v jednotlivých sekcích Metodického portálu:
Předškolní vzdělávání - 3 301
Základní vzdělávání - 16 563
Základní umělecké vzdělávání - 459
Speciální vzdělávání - 1 358
Gymnaziální vzdělávání - 5 229
Odborné vzdělávání - 1 677
Jazykové vzdělávání - 227
Metodický portál dává učitelům možnost zveřejňovat vlastní odborné články a digitální učební materiály, které sami vytvořili a vyzkoušeli při výuce, nebo naopak využít nápadů svých kolegů z jiných škol. Od svého počátku představuje portál pro učitele fórum, kde mohou konfrontovat své názory a zkušenosti s ostatními uživateli. Mohou k tomu využít například modul Diskuze nebo Blogy. Kromě toho dává Metodický portál pedagogům možnost dále se vzdělávat prostřednictvím e-learningových kurzů. Všechny služby portálu jsou v rámci projektu bezplatné.
Vznikla zde virtuální komunita učitelů, v níž je možné společně hledat efektivní způsoby vzdělávání.
Konference Metodický portál – příležitost pro učitele
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
23 komentářů:
Chybí mi tu zmínka o tom, že přesto (denní návštěvnost) MŠMT ukončuje de facto činnost portálu. I když je dnes patrně jedinou platformou sdílení materiálů, zkušeností i názorů učitelů všech stupňů vzdělávání. V době, kdy se peníze z EU hrnou do soukromých rukou, mi to připadá jako mrhání lidským potenciálem. Nechce se mi smiřovat s tím, že ministr likviduje smysluplné věci na úkor těch nesmyslných.
JP
Portály na pomoc učitelům jsou určitě potřeba. Jen by o ně měli dotyční učitelé jevit dostatečný zájem.
Navštěvuji portál rvp.cz asi dva roky, zapojuji se do diskusí, pročítám materiály. Všímám si, že je vždy přihlášen jeden účastník a max. další dva "návštěvníci". Jestli to dává tolik tisíc.. nechce se věřit.
Dále: do diskusí se zapojuje pár účastníků, odhaduji do desítek. A to šlo prosím o diskusi ke standardům za jednotlivé vzdělávací obory, odpovídali přímo pracovníci pověření tvorbou standardů. A zase - minimální zapojení, vždy se tam "hádá" několik známých firem - včetně Vás, paní JP, promiňte to odhalení.
Neznám nikoho, kdo by využíval - někdy i hodně kvalitní - metodické materiály pro svoji výuku. Doufám, že mám smůlu a málo známých učitelů.
Pokud vím, v Německu je toto nemyslitelné. Každý učitel chce být nejlepší ve svém oboru, snaží se publikovat a hlavně neustále zkouší nové postupy - třeba z podobných portálů nebo z neuvěřitelně četných vycházejících didaktických publikací, jdoucích až do konkrétních příprav na hodiny. U nás - se jeden spíše stydí, aby nebyl za snaživce.
Tak nevím, portál zase nějaký určitě vznikne, ale kdo ho bude využívat kromě personálu portálu? Z mých kolegů jich polovina vůbec počítač nevyužívá, pouze zcela výjimečně k nejnutnějším úkolům pro vedení školy.
O odhalování tady nejde (třeba vzbudí zvědavost a zvýší návštěvnost:) ). A ani o hádání. Pořád si myslím, že je lepší si vyměňovat názory, než mlčet. Já samozřejmě neznám náklady na provoz portálu, ale vím, že se tam objevuje spousta zajímavého materiálu. A také si myslím, že je třeba trpělivosti, než se učitelé více zapojí. Možná nevidí smysl v nějakém snažení se. Kdo se o jejich práci zajímá? (Teď vůbec nemluvím z vlastní zkušenosti, já tenhle problém nemám ani s rodiči, ani s vedením.)
Stejně tak chce čas kurikulární reforma, aby ukázala svůj přínos. Když budeme vše "provozovat" rok dva a pak zas rozjíždět něco nového, bude to stát mnohem víc peněz.
A že se jinde plýtvá daleko víc, to snad nemůžete popřít.
JP
Návštěvnost MP nelze hodnotit podle počtu přihlášených během dne. Většina uživatelů jej využívá anonymně.
Stejně tak zapojení do diskuzí je zkreslující - ne každý je ochoten jít s kůží na trh - vždyť, co by tomu řeklo mé okolí?
Osobně mám asi štěstí, že znám dost učitelů, kteří na MP pro svou práci využívají. Stačí se podívat do naší sborovny - ano většina kolegů nemá registraci, ale inspiraci na MP hledají často.
Nemyslím si, že je třeba vytvářet nový portál. Ten stávající tu je, je navštěvovaný, naplněný a inspirující ... potřebuje jen podporu ministerstva, aby mohl fungovat v takové podobě, jak jsou uživatelé zvyklí. K tomu aby se objevovaly nové recenzované články a materiály je ale třeba, aby měl k dispozici dostetek lidí.
(vážně by mě zajímalo, jak byla nastavena udržitelnost projektu)
Bourat fungující a za drahé peníze na troskách stavět nové, které pak dalších x let nedosáhne ani kvality předcházejícího...
Kolikrát už jsem jen tohle kolem sebe viděl...
Doplním k předchozím příspěvkům jen postřeh středoškolského kantora.
Obzvláště z oblasti odborného vzdělávání se na RVP.cz nachází řádově méně materiálů i informací, nežli pro ZŠ. Vcelku očekávatelně.
To nemyslím jako výtku.
Koneckonců byla by určena jen do vlastních řad.
Spíše jako vysvětlení Anonymnímu z 16.15, pro nižší účast z této části učitelského spektra.
A pokud jde o nízkou účast v diskusích ke standardům a spol.
Kolika podobných diskusí a výzkumů jsme se už účastnili...
Naposledy ke "Standardu kvality profese učitele".
A výsledek?
Řekněme, že úplná nula to nebyla, ale číslo spíše desetinné.
Nemůžete se pak divit, že opakovaně zklamaní a klamaní učitelé již nemají chuť plýtvat energií, když je zcela zřejmé, že o jejich názory a připomínky stejně nikdo reálně nestojí.
Podle mě byla udržitelnost projektu nastavena tak, jak bude portál pokračovat - tedy stávající články tam 5 let zůstanou a nové už přibývat nebudou. Ale o udržitelnosti projektu se asi více nedozvíme, protože to není veřejná informace... Nebo by Česká škola dokázala zjistit, co je v projektové žádosti OP VK k tomuto projektu?
Diskuze na portálu bych oželel - ty živily jen zaměstnance "správce diskuzí" z VÚP, což je zbytečný luxus... Úroveň příspěvků na portálu je značně kolísavá. Možná by někdo mohl portál promazat a špatné příspěvky vyřadit... Nové články budou přibývat asi jen bez nároku na honorář pro autory.
Také by mohlo dojít k zpoplatnění přístupu k portálu - pak by se ukázalo, kolik učitelů jeho obsah opravdu zajímá natolik, že za něj zaplatí třeba 100 korun měsíčně :-)
To poste.restante
že o jejich názory a připomínky stejně nikdo reálně nestojí
To je nejspíše pravda. Ale toto zklamávání nepochází ze zkušeností s portálem, dokonce ani jen z posledních let. To tu bylo snad vždycky, pokud pamatuju. Probuzení učitelů k aktivitě, k participaci, o níž tu včera hezky psal Tomáš v komentáři k testování, to asi bude v nedohlednu.
K případným DUMům a Článkům .. výhodou MP je garantovaný obsah - články a DUMy procházely recenzním řízením a korekturou - i na toto je třeba při financování myslet. Takže osobně nevidím problém v publikování bez honoráře, ale recenzenty a korektory by bylo třeba mít. Stejně jako technické zázemí, aby bylo možné zařadit další připravované moduly.
To anonymní 18:36
Vidíte a já právě diskuze zrovna považuji za jednu z hlavních smysluplných částí Metodického portálu. Protože se (konečně) jedná o "obousměrný provoz". Nevím? Zeptám se, diskutuji. Jak lépe si něco ujasnit, něco nového se dozvědět?
Pokud by byl zpoplatněný vstup, nemyslíte, že by částku měl pak platit zaměstnavatel, tedy vedení školy? Takže tuším, že by se toho moc nezjistilo - možná jen to, kolik ředitelů je ochotno podpořit další vzdělávání a profesní růst svých zaměstnanců.
... a dále:
Portál bude zřejmě zmražen (jeden programátor nemůže zastat práci více než 8 lidí na plný úvazek a desítky externích spolupracovníků) a dřív nebo později odumře. Aktivní uživatelé si jistě najdou svůj prostor, kde se dál budou scházet. Ale co ti ostatní - nesmělí nebo začínající (ať už profesně nebo technicky)? Kam se budou moct obrátit pro inspiraci a radu? Že by přímo na MŠMT? Vyslechne je někdo?
Pavla
Aktivní uživatelé portálu RVP si mohou vytvořit skupinu na FaceBooku a diskutovat tam...
na Facebooku skupina je .. jak už zda bylo několikrát zmíněno, nejde na MP JEN o diskuse, podporu potřebují hlavně obsahové moduly, aby byla zachována kvalita příspěvků .. a to jeden ajťák opravdu nezvládne
Jestli jsem to správně pochopila, tak má upadnout v zapomnění opět něco, co očividně fungovalo:-(
Pavlo, to není vůbec špatný nápad zavalit MŠMT žádostmi o radu a hlavně inspiraci k výuce, která má být v jejich očích metodicky správná, nápaditá a neotřelá, nejlépe bez honoráře a ještě lépe bez konceptu. Třeba se potom probere? Asi těžko, viďte...
Zůstává mi rozum stát: Pro koho tedy vznikají DUMY(před nimi šk. vzdělávací plány,..)které jsou podmínkou pro získání evropských peněz pro školy(když ze strany státu je školství stále podhodnoceno)? Proto, aby měly děti kvalitnější výuku, nebo aby se učitelům nezkrátily žíly a na ministerstvu si někdo udělal čárku? A když už někdo nabízí volně k využití své nápady - třeba na MP(alespoň že zaplacené jednorázově-vždyť kde jinde než ve školství se pracuje navíc zadarmo?)bude vše zrušeno? Inu-opět Kocourkov.
ad udržitelnost .. zakonzervování portálu v podobě v jaké je, bez přísunu nového obsahu, nepovažuji osobně za "udržitelnost" .. bez nového obsahu bude postupně klesat návštěvnost a půjde se tedy pod stávající úroveň
Facebook - ne, děkuji nechci. Nehledě k tristnímu stavu "českého" facebooku, ochraně soukromých dat a vůbec podmínkám použití této služby je navíc na mnohých školách blokován.
Kvalitní profesně zaměřený a profesionálně vedený portál je jistě lepší řešení. Dost se divím, že v době, kdy MŠMT hledá, kde rozpustit miliony z EU nikoho nenapadlo udělat projekt "Metodika III".
Myslím, a na závěrečné konferenci k projektu Metodika II to i zaznělo, že byly v průběhu roku 2011 další projekty, které by mohly navázat, ale byly postupně na MŠMT zamítnuty.
"Také by mohlo dojít k zpoplatnění přístupu k portálu - pak by se ukázalo, kolik učitelů jeho obsah opravdu zajímá natolik, že za něj zaplatí třeba 100 korun měsíčně :-)" - To bohužel nejde, vzhledem k použité licenci pro obsah Creative Commons. Ale je to i bez toho nesmysl.
ŘEkl bych, že řada středoškolských učitelů má své vlastní stránky se svými materiály, takže to, co na dum.rvp.cz chybělo, je rozcestník na tyto materiály, popř. způsob, jak je roztřídit, ale na to asi nebyli lidé.
Mně osobně chybí čas mé materiály upravit do podoby pro DUM.
Z cca 50 kolegů a kolegyň na škole mají stránky dva, další kolegyně dává nějaké materiály na stránky školy. Takhle to - podle mne - vypadá asi na většině škol, plus minus.
Na diskuse už na rvp.cz nebyl čas.
Na Českou školu se dívám denně, na rvp.cz jednou za měsíc.
Podle mne je klíčové to, že tento portál fungoval.
Možná ne dokonale, možná s menším zájmem, nežli by mnozí očekávali, určitě bychom našli další možná.., ale FUNGOVAL.
Kolik jsme jen viděli v minulosti utopených peněz v projektech, které nikdy reálně nezafungovaly a žádný přínos neposkytly.
Tady se vyskytlo něco, co mělo i zcela reálný a měřitelný přínos.
Takže je přece naprosto "logické", že se to musí zlikvidovat.
"Ale o udržitelnosti projektu se asi více nedozvíme, protože to není veřejná informace... " - stačil jeden dotaz na Google:
Udržitelnost projektu lze pojímat dvojím způsobem: jako 1) udržovací, nebo 2) rozvojový stav.
1) Metodický portál jako internetové medium bude i po skončení projektu nabízet zdarma svůj stávající obsah učitelům. Uživatelé tak budou moci zkušenosti a náměty využívat ve své praxi i po ukončení projektu. Pro tento stav udržitelnosti bude nadále z prostředků OPŘO finančně zajištěna správa domény a obsahu, který bude do konce projektu na portálu uveřejněn.
2) Pro rozvojovou variantu by bylo nutné finančně zajistit další rozvoj obsahu.
To souvisí s fungováním realizačního týmu (pracovníci OPŘO), sítě koordinátorů (externí spolupracovníci OPŘO), metodiků a autorů. Obsahová část je tím pádem navázána na finance. Finanční prostředky bude možné získat ze státního rozpočtu v rámci úkolů zařazených do standardní činnosti
OPŘO nebo od soukromých investorů.
špatný nápad zavalit MŠMT žádostmi o radu a hlavně inspiraci k výuce
Žádostmi o radu zavalte svého ředitele, metodika či vedoucího předmětové komise. Tuším, že metodickou pomoc mají v popisu placené práce. Pokud je Vám případně vytčeno, že něco děláte špatně, mělo by Vám být současně sděleno, jak to dělat správně (viz principy KČK - Kontrolní Činnost Konstruktivní).
Snad se vám nedostane ujištění, že nevíte-li si rady, nemáte ve škole co pohledávat.
V kadém případě nedostatečnosti snahy mšmt o nepřetržité trvání služeb portálu rvp.cz nerozumím ani dost málo.
Souhlasím s hanapila. I u nás na škole není skoro nikdo registrovaným uživatelem, ale přesto jsou především materiály a odkazy hojně využívány. Český učitel konečně našel místo kam si dojít pro odbornou radu, dobrou inspiraci do hodiny, kde mohl se vyjádřit k aktuálnímu dění v oblasti školství... Není to právě ona nenadálá síla v počtech návštěvníků a uživatelů, která ho vede do záhuby. Kolikrát jsme slyšeli, že nejlépe vedená reforma a nejsilnější motivace ke změně, je vždy, ta která jde zdola, od nejzákladnějších článků? Možná se komunita tvořivě smýšlejících učitelů, ochotných veřejně se vyjádřit, rozrostla natolik, že se nahoře rozhodlo ji raději včas utnout, než aby nám tu začalo klíčit hodně silné sémě....
"Aktivní uživatelé portálu RVP si mohou vytvořit skupinu na FaceBooku a diskutovat tam..."
O aktivní uzivatele jde až v druhé řadě, ti už pochopili význam sdílení informací a budování osobního vzdělávacího prostředí a svůj prostor si najdou. Jde spíš o ty, kteří využívají převážně DUMy a do komunitní části se zatím příliš nezapojili. Šance, že se pomocí blogů, diskuzí, elearningu... bude rozrůstat chuť měnit sám sebe a tak i svou školu... se útlumem MP sníží
hodně silné sémě
No bodejť, pane solivane. Co nevidět začne ministerstvo tlumit náš nezřízený pedagogický chtíč nějakými pseudomonobromlaktáty.
Na mysl mi přicházejí třeba takové standardy zahuštěné centrálními testy. Jen velcí optimisté budou doufat ve smyslně poodhalené ohanbí žebříčků úspěšnosti, než poslední zbytky naděje zašlapou mluvčí Vorpu v nějaké televizní debatě.
Okomentovat